uitgangsimpedantie. Hoe en wat?

Ik zit even met een probleem aangaande de audio uitgang van een IC.
Hoewel ik een ander topic over ditzelfde IC heb, betreft dit een ander deel dat niet verenigbaar is met het andere topic

Het betreft een uitgangsimpedantie probleem:
Hoe kan ik hier het geluid van laten horen op bv een klein speakertje of een headsetje?

uit datasheet

Audio Output: This pin provides an audio output of the stored data and is recommended to be AC coupled. It is capable of driving a 5Kohm impedance Rext

Hoe moet ik me dat voorstellen? (het onderstreepte deel is me nog wat onduidelijk)
Een speakertje heeft maar 8 ohm impedantie en zal een soort van sluiting zijn voor die poort, lijkt me...
Hoe kan ik dat oplossen zodat ik enig signaal (desnoods zacht. Ik kan het versterken) overhoud?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

versterkertje
en om de onderstreepte delen uit te leggen

uit datasheet: dat wil zeggen dat jij het uit de papieren van het ic informatie hebt gehaald en die achter de zin "uit datasheet" hebt geplaatst

its capable of driving a 5Kohm impedance: dat wil zeggen dat je er een speaker of versterker achter kan hangen met een impendantie van 5000 Ohm of wel 5Kohm

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 30 augustus 2007 22:37:25 schreef timmie:
uit datasheet: dat wil zeggen dat jij het uit de papieren van het ic informatie hebt gehaald en die achter de zin "uit datasheet" hebt geplaatst

LOL
Ik voelde hem al aankomen toen ik het typte...
Maar dat valt wel mee... Dacht ik nog :D

its capable of driving a 5Kohm impedance: dat wil zeggen dat je er een speaker of versterker achter kan hangen met een impendantie van 5000 Ohm of wel 5Kohm

OK...
En nu een schemaatje.
Is die 5K ingangsimpedantie een gangbare waarde voor een versterker?
En "capable of driving" Moet ik dan die 5K of een hogere waarde pakken? Of waardes TOT 5K?

Ik bedoel:
Hoe hoger die impedantie, hoe lager die stroom zodat er mogelijk niets over blijft...
Maar
Hoe lager die impedantie, deste hoger die stroom, waarbij de uitgang misschien teveel op zijn kl*ten krijgt.

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op donderdag 30 augustus 2007 22:43:59 (13%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

er staat een mooi uitgewerkt schema in de DS 5K is redelijk laag geloof ik(nagel me er neit aan vast)
elke opamp zou volgens mij meer impendantie hebben.

hoe hoger de impendantie hoe minder zooi(als ik me neit vergis)
anders kan je er een 1 staat tot 1 trafo tussen zetten voor audio die hebben ook iets van die impendantie dan kan er al weinig fout gaan lijkt me(heb je gelijk galvanische scheiding)

[Bericht gewijzigd door timmie op donderdag 30 augustus 2007 22:46:03 (45%)

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Ach, ja!
In dat voorbeeld staat inderdaad ook eea qua AUDout en dergelijke.
Ook het line out jackplugje biedt perspectieven.
De Elco ervoor zal ook wel de nodige sluiting voorkomen, lijkt me.
Misschien moet ik het ingaande signaal maar ergens anders vandaan halen en de PC gebruiken om de uitgang vanhet IC mee te verbinden zodat ik kan zien wat er uitkomt, met de nodige software.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Henry S.

Moderator

Op 30 augustus 2007 22:42:33 schreef Fantomaz:
[...]
En "capable of driving" Moet ik dan die 5K of een hogere waarde pakken? Of waardes TOT 5K?

5k of een hogere impedantie, lager dan 5k is overbelasting.
Capable wil zeggen dat het mogelijk is tot, bij een lagere belasting krijgt een uitgang het altijd zwaarder.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 30 augustus 2007 23:17:15 schreef Fantomaz:
De Elco ervoor zal ook wel de nodige sluiting voorkomen, lijkt me.

Ja, voor DC. Voor signaal maakt dit dus niks uit en geld nog steeds de 5kohm minimale impedantie. gewoon dus een line-signaal uitgang om aan te bieden aan bijna alle eindversterkers.

Misschien moet ik het ingaande signaal maar ergens anders vandaan halen en de PC gebruiken om de uitgang vanhet IC mee te verbinden zodat ik kan zien wat er uitkomt, met de nodige software.

Dus je wilt er nu geen speaker of andere lage impedantie op aansluiten? het is gewoon een line-signaal, vergelijkbaar met een CD speler tulp uitgang waar je ook geen speaker op aansluit.

Inderdaad, Nijhuisr, het is een beetje verwarrend.
Allereerst moet ik erbij vermelden dat het om een testomgeving gaat.

Ik moet een IC programmeren waarmee ik geluiden kan opnemen en afspelen.
Uiteraard wil ik resultaten kunnen horen, vandaar het speakertje.
Maar ik kan het signaal ook als line out gebruiken en zo op de geluidskaart aansluiten. Dan kan ik met de PC de boel monitoren.
Wanneer alles op die manier werkt.
Ik heb nu veel factoren waar het fout kan gaan.
-De SPI verbinding (geen ervaring mee het is maar de vraag of ik het goed verzend en of het goed aankomt (hier loopt ook een topic over))
De resultaten wil ik ook kunnen monitoren.
OF het geluidsignaal ook aankomt, sterk genoeg is, en of het ook voldoende sterk terugkomt.

Als de testen goed uitpakken, kan ik alsnog het versterkerdeel aanpakken.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)