| Naam |
Bericht |
Don`t Know
|
Hallo allemaal,
Ik heb een brommer die opgevoerd is, opzich niet z`n probleem maar als ik +/- 80 a 85 rij dan gaat m`n achterlicht stuk. Nou heb ik geprobeerd om dit op te lossen met een 7806 maar dit wil ook niet.
Wie weet wat ik hier aan kan doen ???
|
MMSoft
|
Wat is het probleem met de 7806 ?
Geregistreerd mikroC gebruiker
|
Gadget_inc
Honourable member
|
dat tie wisselspanning niet prettig vind
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ?
|
Don`t Know
|
Nee ik had er eerst gelijkspanning van gemaakt, maar op een gegeven moment is ie stuk.
|
Benadski
Golden Member
|
Achterlicht is hoeveel Watt (max 6W)? Heeft de 7806 genoeg koeling? Een koelblok is met gloeilampen zeker nodig!
dekatron nodig voor je nixie klok? Check vraag en aanbod - overig
|
Gadget_inc
Honourable member
|
wat voor spanning meet je achter je gelijkrichter ?
enkel of dubbel gelijkgericht ?
wat is het vermogen van het lampje ?
wat voor type gebruik je ?
ofwel, we snakken naar info, in mijn glazen bol zie ik nu discovery channel
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ?
|
Don`t Know
|
wat voor spanning meet je achter je gelijkrichter ?
Dat hang er vanaf hoe hard ik rij
enkel of dubbel gelijkgericht ?
Dubbel
wat voor type gebruik je ?
Het is een standaard brommer achter lampje.
|
Gadget_inc
Honourable member
|
wat voor type spanningsregelaar gebruik je en wat is het vermogen van het lampje ? dus nu niet standaard zeggen, want daar hebben we niet zoveel aan
|
Don`t Know
|
Het is een 7806 1A, en het lampje ik 12V 6W [Bericht gewijzigd door Don`t Know op 15 september 2007 22:55:39]
|
Gadget_inc
Honourable member
|
maar de 7806 gaat kapot toch ?
|
Don`t Know
|
Ja, dus dat idee werkt niet.
|
shogun
|
aangezien het een achterlicht is kan je deze misscien vervangen door leds deze kunnen heel wat meer hebben dan een gloeilamp.
|
tolunay
|
weet je je kan proberen. is een 7812 nemen
7806 is 6 v
CO is vet
|
Don`t Know
|
Dat heb ik ook geprobeerd maar die ging ook stuk.
Als ik de spanning meet met vol gas dan meet ik een spanning van > 30v~. Dus wordt niet een spanningsregelaar
|
Gadget_inc
Honourable member
|
quote:
weet ook nog steeds niet wat voor spanning je gemiddeld meet, je wilt antwoorden, maar verteld ons niets.
|
tolunay
|
probeer eens een weerstand van bijvoorbeeld 100 ohm 10 watt over de plus en min voor de regelaar te zetten. dan zakt de voltage in
CO is vet
|
Gadget_inc
Honourable member
|
quote:
dus wisselspanning ?
|
Don`t Know
|
Hoezo gemiddeld, de spanning voor de diode`s varieert omdat de snelheid van de brommer en dus ook de dynamo varieert.
Maar nou zat ik te denken, als de dynamo snelheid varieert ,varieert de frekwentie toch ook ??. want als dat zo ik zou ik toch een spoel kunnen gebruiken als weerstand ??
De frekwentie gaat omhoog en dus de weerstand ook.
Misschien is het niet een goed idee maar wat vinden jullie ervan.
|
Gadget_inc
Honourable member
|
als je het toerental weet wat het motortje nu draait en wat hij voorheen draaide, dan ben je er al.
|
Don`t Know
|
Okč het zou dus wel kunnen met een spoel ??
|
M14
|
Als je op snelheid +/- 30v~ meet, dan is dat na gelijkrichten +/- 42v. Volgens mij kunnen die 78xx spanningsregelaars max 35v hebben. Dat kan een reden zijn dat ze kapot gaan.
|
Gadget_inc
Honourable member
|
quote: Op 15 september 2007 23:34:43 schreef M14:
Als je op snelheid +/- 30v~ meet, dan is dat na gelijkrichten +/- 42v. Volgens mij kunnen die 78xx spanningsregelaars max 35v hebben. Dat kan een reden zijn dat ze kapot gaan.
vandaar dat ik de TS al een hint gaf, hoeveel toeren draaide de motor toen deze nog niet gekietelt was, toen bleef zijn achterlamp namelijk wel heel, dus daar kan hij een relatie uit trekken spanning/toerental => wellicht geen spanningsregelaar nodig, wel zo simpel
|
Benadski
Golden Member
|
Wat ik heb gedaan bij mijn brommer is een "spanningsregelaar" zelf gebouwd.
Eerst wordt er gelijkgericht. Daarna een zware goed gekoelde transistor die door een zenerdiode gestuurd wordt. Die transistor werkt dan als belasting die al het restvermogen boven een bepaalde spanning omzet in warmte. Heeft ook als voordeel dat op lagere snelheden de verlichting gewoon goed werkt.
Even een vraagje, zit er wel een "standaard" voorlicht op? Die MOET er op zitten wil de spanning een beetje normaal blijven. Je kunt ook een dubbel zo zwaar voorlicht nemen, dan zakt je spanning ook in.
dekatron nodig voor je nixie klok? Check vraag en aanbod - overig
|
Henry S.
Moderator
|
En niemand denkt aan een LM317...
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
Akino
|
Ja ik,maar je bent me voor.
Zelfde verhaal eigenlijk als leds in de auto,anders blijven ze ook met regelmaat kapot gaan.
Dat intelligent buitenaardse leven bestaan wordt feilloos bewezen door het feit dat ze nog steeds geen contact met ons hebben opgenomen engatver pseudo-bas
|