Hoe maak ik een pluviometer?

Dit topic is gesloten

Evarist

Golden Member

Ik vraag me af of het niet mogelijk is een neerslag meter te maken, zoals de buienradars. Maar met mini-power en zonder plaatsbepaling. Alleen de hoeveelheid. Hoe zou je een mini-radar maken?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Even voor mijn begrip: een neerslagmeter is een ding dat meet hoeveel neerslag gevallen is. Feitelijk dus gewoon een maatgals op de grond zetten (nou ja, het is iets ingewikkelder, maar voor het idee). Dat is goed te doen. Meten op basis van gewicht oid.

Die buien aan zien komen werkt prima met een eenvoudige scheepsradar. Ding hoog genoeg zetten om 'rond' te kunnen kijken en de gain te ver (voor normaal gebruik) open schroeven. Zelf maken lijkt me redelijk ondoenlijk, vooral het hele antenne stuk.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Evarist

Golden Member

OK,Marco, maar de radar moet niet draaien. Hij moet gewoon met low-power zenden om vervolgens de reflecties te meten over een paar meter afstand.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ik heb eens een tipping bucket regenmeter gehad.
Dat is een soort wip van een uit twee helften bestaand bakje dat omklapt door de zwaartekracht. Als één helft zich vult met water, dan wordt die zwaarder en het bakje klapt om naar de andere kant. Hierdoor wordt het eerdere bakje geleegd en vult de andere kant van het bakje zich met regenwater. Tijdens het omklappen wordt een pulsje gemaakt en die worden geteld. Elke puls is een bepaalde hoeveelheid regenwater.

Lees dit maar eens:

http://www.lee-county.com/naturalresources/hydromonitor/Autopage_T27_R…

Compleet met logging.

Hier kun je misschien wat ideëen uithalen.

Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.

neerslag per vierkanten meter meet je met een pluviometer.
Lucht vochtigheid met je met een hygrometer.
Een hydro meter,....meter gewasteelt op waterbasis.

Buienradar,doe je met een dopler radar.Of je dat ff 1 2 3 zelf bouwt weet ik niet.

[Bericht gewijzigd door Akino op dinsdag 18 september 2007 15:13:12 (26%)

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas
Evarist

Golden Member

Inderdaad, een pluviometer, je mag een titlechange doen, mod!

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Mini waterrad, die een dynamo aandrijft (motortje oid) en dan maar de spanning meten :P

LED there be light

Het probleem lijkt me: wat wil je precies meten?

Wil je weten hoeveel neerslag er op een etmaal viel, dan is Bart Hiddink's suggestie aan te raden.
Wil je echter weten of het momenteel regent, en hoe hard, dan ben je met die tuimel-meter niets. Die reageert bij lichte regenval te traag. Je kan er natuurlijk een grote trechter boven plaatsen, maar als het begint te motregenen blijven de druppels een tijdlang op de trechterwand kleven voor er iets beweegt.
Ook een waterrad zal nauwelijks bewegen bij lichte neerslag - of je moet het ding supergevoelig maken. Maar dan moet je het ergens plaatsen waar absoluut geen wind is.

Ik heb eens een "ding" gebouwd, waarbij een IR-straal door een lensje werd gebundeld en 20cm verder op een IR-ontvanger terechtkwam. Regendruppels zouden dan de lichtstraal "moduleren". Dat werkte, maar enkel bij grote druppels of sneeuw.

Het enige dat hier een redelijk goede indicatie geeft, is de klassieke voeler, bestaande uit 2 polen die dicht bij mekaar liggen. Wisselspanning op de ene pool, en op de andere pool meten hoeveel er doorkomt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Evarist

Golden Member

Pros, dat lijken me goede ideeen.Zij het dan dat die dingen 'vuil' worden en niet nauwkeurig meer werken.
Wat bedoel je met klassieke voeler?
Ik wil de hoeveelheid neerslag momenteel meten. De tijdstippen en totale hoeveelheid wordt berekend door de computer.
Mijn gedachten gaan nog steeds uit naar een doppler radar.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Dit is de uitvoering met de klassieke voeler:
http://www.uploadarchief.net/files/download/regenvoeler.png
U1 en U2 wekken een driehoekspanning op. C6 maakt daar een zuivere wisselspanning van. Dan gaat het signaal naar de voeler, vervolgens naar een versterker (U4) om te eindigen bij een gelijkrichter (U3).

De voeler zelf bestaat uit een kunststof (bakeliet) latje van 5 x 6cm waarin --op korte afstand van mekaar-- RVS schroeven met schuine kop verzonken aangebracht zijn. Aan de onderkant zijn deze doorverbonden: de helft met het zender-deel, de andere helft met het ontvanger-deel.
Daar zijn tevens een paar vermogensweerstanden aangebracht, waarna de onderkant tegen vocht beschermd wordt.
Het geheel staat een beetje schuin, zodat het hemelwater er weer kan afvloeien.
De verwarmingsweerstanden worden ingeschakeld zodra neerslag gededecteerd wordt.

Onderhoudsvrij is het niet. Elk jaar ga ik er met een schuursponsje en wat afwasmiddel overheen.

Hier zie je het resultaat.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Evarist

Golden Member

Bedankt Pros, dat ziet er mooi uit! Zoiets had ik in gedachten.
Kan je ook detecteren of er zon is of niet? De lichtsterkte alleen is niet voldoende om de aanwezigheid van zon te kunnen vaststellen (Voor B en NL de AFwezigheid van zon :) )

[Bericht gewijzigd door Evarist op woensdag 19 september 2007 11:48:36 (58%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Nee, of er al-dan-niet bewolking is, kan ik niet dedecteren. Enkel de lichtsterkte.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 18 september 2007 12:56:37 schreef Bart Hiddink:
Ik heb eens een tipping bucket regenmeter gehad.
Dat is een soort wip van een uit twee helften bestaand bakje dat omklapt door de zwaartekracht. Als één helft zich vult met water, dan wordt die zwaarder en het bakje klapt om naar de andere kant. Hierdoor wordt het eerdere bakje geleegd en vult de andere kant van het bakje zich met regenwater. Tijdens het omklappen wordt een pulsje gemaakt en die worden geteld. Elke puls is een bepaalde hoeveelheid regenwater.

Lees dit maar eens:

http://www.lee-county.com/naturalresources/hydromonitor/Autopage_T27_R…

Compleet met logging.

Hier kun je misschien wat ideëen uithalen.

Ik ben nu zelf bezig met dat soort mechanisme te maken , alleen gebruik ik slechts 1 kantelbakje met een tegengewichtje. ik zal werken met een reed-contact, hoe zal ik dan het beste mijn pulsen binnenlezen in mijn µC? veel elektronica ervaring heb ik namelijk nog niet...

Dit topic is gesloten