hoi mensen heb zoal eens effe gezocht op het forum maar wil toch eens zeker zijn .
Ne vriend heeft zijne gsm opengedaan en nu gaf hij mij het camera stukske en vroeg of ik er nog iets kon mee doen.
Ik weet dat ge van al die gsm en andere prutsen nieveel meer mee kunt doen want das toch zo soort (" weg werp elektronica").
Maar voor zekerheid vraag ik het eens.
Op het cameratje staat 042101 en eronder MAT103. dan is eer een kabeltje aan en daar onder sta dan KNC20101 en R1B.
ik heb deze info al eens opgezocht en tja resultaat : NIETS
Waarschijnlijk is da iets da de producent nie vrijgeeft ofzo.
Is er nog iets mee te doen (" met het cameratje") of niet???
Als ge nog iets moe weten ivm dit, vraag maar!
vriendelijke groeten
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Kort antwoord: Nee
Lang antwoord: het kost je maanden zoek, denk- en programmeerwerk om zo'n ding aan de praat te krijgen, en wat heb je dan? Een camera uit een telefoon.
pcnerd
Take a parachute, and jump!
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
micron cameratje
die cameratjes uit gsm doen haast allemaal het zelfde protocol . maar je kan daar niks mee aanvangen.
je hebt de beeldprocessor chip nodig ook. ze bestaan als los componentn maar meestal zitten ze ingebakken in de SOC van de mobilofoon.
die cameratjes hebben een reset poot, een hscan en vscan ingang en brengen een betstream naar buiten op het ritme van een clock. ( RGB triplets telkens 6 of 8 bit per kleur)
met een fpga kan je dat afhaspelen.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Op 2 oktober 2007 22:22:13 schreef free_electron:
micron cameratjedie cameratjes uit gsm doen haast allemaal het zelfde protocol . maar je kan daar niks mee aanvangen.
je hebt de beeldprocessor chip nodig ook. ze bestaan als los componentn maar meestal zitten ze ingebakken in de SOC van de mobilofoon.die cameratjes hebben een reset poot, een hscan en vscan ingang en brengen een betstream naar buiten op het ritme van een clock. ( RGB triplets telkens 6 of 8 bit per kleur)
met een fpga kan je dat afhaspelen.
Thanks Free, ik begrijp er nis van maar je geeft wel uitleg
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
allez , 2 woorden meer uitleg.
die cametratjes zitten vrij simpel in elkaar.
de pixels worden sequentieel uitgelezen. een ingebakken a/d convertor doet het werk.
er zijn een par controle signalen.
een signaal reset de camera. er is een signaal wat aangeeft : ga naar volgende pixel en digitaliseer.
zodra de digitalisatie gedaan is krijg je de pixel informatie.
die communicatie gebeurt serieel. ( een data en clock lijn en een paar handshake signalen. )er zijn een paar standaarde CCP/CCI , SMIA (eigenlijk CCP2 ) en nog een paar andere.
wat je moet doen is een CCP(2) interface maken.
CCI is een verkapte vorm van i2c.
je moet die beeldsensor effectief besturen.
focus , pixel detectie , bshuttertime en dergelijke moet je allemaal zelf doen !.
je hebt dus ene beeldprocessor nodig die met de camera kan werken .....
de ruwe pixeldata lospeuteren gaat nog redelijk makkelijk. maar het zijn de regellussen die verrekte moeilijk zijn. als je dat wilt gaan doen... ( die beeldprocessor is een vrij complex ding )