Hallo beste forum leden.
Ik moet dit weekend voor een klus een kleine perspex buiger
bouwen.

Hiermee moet ik materiaal van ± 3mm dik kunnen buigen.
Nu heb ik al een tafel gebouwd met een aluminium U profiel
in het midden om daar een draad tussen te spannen, dit met
als doel voor refextie van de warmte.

Nu werd mij in een electronica winkel verteld dat ik het
beste hiervoor wolfram draad voor kunt gebruiken in
combinatie met een variac.

Beide componenten heb ik kunnen vinden namelijk:
- 0,5mm wolfram met een lengte van 60cm
- Variac met spec. 480 VA en output 0-112V,
max uit. stroom 2A.

Nu mijn vraag, kan ik op de uitgang van de variac gewoon
deze wolfram draad aansluiten zonder mijn variac op te blazen?
Of moet er nog iets tussen geplaatst worden, ik moet
de temperatuur nog wel kunnen regelen.

Zou iemand mij nog meer informatie kunnen geven?
Cheers!

Geen wolfram draad gebruiken, ik zou ook niet weten hoe je daar aan moet komen.
Je moet seal/snijdraad hebben (NiCr 80/20)

Je bent wel lekker op tijd als je dat vor het weekend nog moet hebben. Bel even met Fluortech (0725-745644) of Benetech (0251-230945)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (36%)]

Hoi bedankt alvast voor de tip.
Wolfram krijg ik vandaag toegestuurd,
mocht dit niet werken zal ik Fuortech moeten bellen.
Maar weet iemand of wolfram werkt, de berichten zijn
nogal tegenstrijdig hierover.

Ik heb wel eens verenstaal gebruikt.
Een rondveer van ong. 5mm en draaddikte van ongeveer 0,8mm.

Met dat uitgerekt (ontrolt) en stroom erdoor kon ik prima polystytreenschuim snijden.

Ik neem aan dat dit ook gaat werken als draadverwarming voor de buiger.

Een variac is wel wat veel van het goede. Ik gebruikte een spanning van maximaal 3V. Wel iets van 20A.

Ik geloof dat ze in een beetje modelbouwshop ook wel snijdraad hebben.
Het nadeel is dat dit vrij dun is.

Je kunt ook een stukje MIG lasdraad gebruiken. Dat is er vanaf 0,8mm diameter. Dat bestaat in verschillende NICR samenstellingen.

Anders kun je hier terecht: http://www.ferro-springs.nl/default.php

Laten we het zo zeggen: ik heb nog nooit van wolfram in deze soort toepassingen gehoord.

Nou zit ik zelf niet zo in de plexiglasbuigerij, maar wel al jaren in de verpakkingsmachines en schuimpiepsnijerij en daar wordt voor alle verwarmings/snij/sealdraden gebruik gemaakt van ChroomNikkeldraad, al dan niet met tefloncoating.

--edit--
Vergeet niet de draad onder veerspanning te op hangen anders gaat ie lelijk doorhangen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (13%)]

Ok. Duidelijk geen wolfram dus. Ik zal naar snijdraad
gaan kijken.
Neem aan dat ik hier met een DC voeding 12v aantal ampere
door de draad wel wat hitte kan produceren.

In iedergeval bedankt voor jullie hulp.

Dat "aantal Ampere" kan nog wel eens tegenvallen! De weerstand van zo'n draad is vaak erg laag (onder de 1 Ohm per meter). Als je dan je stroom gaat uitrekenen en je vermogen bij 12V dan kom je veel te hoog uit.

Je moet dus niet zomaar wat proberen, maar een regelbare laagspanningsvoeding maken met groot vermogen.

EDIT: Wolfram kan je natuurlijk ook gebruiken, alleen de weerstand is lager dan van NiCr. Je moet er dus een lagere spanning over zetten en er een grote stroom doorheen jagen.

[Bericht gewijzigd door Benadski op (22%)]

Ik zal het eerst met een lab voeding uitproberen,
ik kan spanning als zowel stroom controleren.

Daarna een voeding bouwen naar aanluiding van de gegevens die ik met de labvoeding heb verkregen.

Neem aan dat er onder het kopje voedingen (schakelingen)
hier wel iets geschikts kan vinden.

Let op! Een "niet schakelende" labvoeding vind het niet leuk om voor langere tijd een lage spanning en een hoge stroom te leveren (weet ik uit nare ervaring). Zorg ervoor dat je het koellichaam van de voeding regelmatig even controleert.

Dat is dan een gevalletje slecht ontwerp, die dingen moeten eigenlijk op maximale stroom in volle sluiting kunnen draaien.

Ik heb zelf een buighoutje ( letterlijk ) gemaakt voor plexi, een 30cm lang, ik stook met iets meer dan 12V op bijna 3A.

http://members.home.nl/guidomennen/buighoutje.jpg

Sine, wat voor draad gebruik jij hiervoor op de foto?

Op 3 oktober 2007 12:09:05 schreef Sine:
Dat is dan een gevalletje slecht ontwerp, die dingen moeten eigenlijk op maximale stroom in volle sluiting kunnen draaien.

Ja, is ook eigenlijk wel zo, maar komt toch voor. Nou had de school niet echt professioneel spul. C*nr@d all in one stationnetjes. :r

Houd er rekening mee,dat je een draad dient te gebruiken,die voorzien is van een teflon laag.Dit is om te voorkomen dat je kunststof aan het metaal blijf plakken.
Denk dat je met een verstripper (smalle blaasmond) een heel eind komt.Dit vercht toch enige handigheid en snelheid.
Ik heb jaren kunstofverwerking gedaan,o.a. PE/PP/PVC lassen,vormgeven etc.Gezien PMMA ook een thermopalst is,moet het gewoon gaan.Let erop dat de verbrandings tempereatuur erg laag is.Zo rond de 80 graden is het bewerkbaar,en vanaf de 450 graden gaat het verbranden,en het spul is brandbaar.Bezit geen zelfdovende eigenschappen.
Alles tussen de 80 en 450 zal de helderheid aantasten.Naar mijn weten zal zo'n buiging afhangkelijk van de radius,de helderheid ook aantasten.

Is snijden en verlijmen geen optie???

Op 5 oktober 2007 23:23:04 schreef Akino:
Houd er rekening mee,dat je een draad dient te gebruiken,die voorzien is van een teflon laag.Dit is om te voorkomen dat je kunststof aan het metaal blijf plakken.

TS had het toch over buigen? Dan raak je het kunststof toch niet met je draad?

Over dat wolfraam: ze hebben mij altijd verteld dat wolfraam in de 'open lucht' heel snel op brandt. Lijkt me dus niet bepaald geschikt.

Over dat wolfraam: ze hebben mij altijd verteld dat wolfraam in de 'open lucht' heel snel op brandt. Lijkt me dus niet bepaald geschikt.

Als je het in een gloeidraad in de open lucht verhit tot 2500 graden c wil het wel opbranden. De meeste andere metalen doen dat al bij 1000 of meer graden lager.
Wolfraam is bij verre het best bestand tegen hoge temperaturen van alle metalen. Je kan niet verder naast de waarheid zijn....

ik gebruik standaard weerstands draad ( constantaan ) zonder enige coating, de draad raakt immers het materiaal niet.

Ik denk dat men vooral nichroom gebruikt vanwege de hoge soortelijke weerstand, dat maakt het aansturen een stuk eenvoudiger. Je zou er ook constantaan voor kunnen gebruiken, al is de specifieke weerstand daarvan al snel 3x lager dan van nichroom legeringen.

Wolfraam wordt lastiger, dat is echt een goede geleider. De weerstand van een equivalente draad wolfraam is ongeveer 10x lager dan constantaan, met nichroom scheelt het al een factor 30.

Op 6 oktober 2007 02:42:31 schreef fry:
[...]
Als je het in een gloeidraad in de open lucht verhit tot 2500 graden c wil het wel opbranden. De meeste andere metalen doen dat al bij 1000 of meer graden lager.
Wolfraam is bij verre het best bestand tegen hoge temperaturen van alle metalen. Je kan niet verder naast de waarheid zijn....

Ah, zo! Ik zei toch "ze hebben mij altijd verteld" ;)