pompopom
The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)
Weet eigenlijk niet goed of dit wel bij algemene elektronica moet gezet worden. Kan ook bij meet- en regeltechnieken.
Enfin hier is mijn probleem:
De bedoeling is op een tankwagen een constant debiet te creeëren door een leegloopleiding, dus niet met een pomp. Er staat een kraan op waarvan we de opening kunnen regelen met een spanning van 0-10V. Maar naarmate de tank zich ledigt verandert het debiet (door drukvermidnering in de tank) daarom zou de kraan zich automatisch moeten openen. We hebben een debietsensor in de leegloopleiding die ons 4-20mA signaal geeft. Voor de handliggende oplossing is een PID-regelaar waarop wij een waarde instellen en met feedback van de debietsensor regelen we de opening van de kraan.
So far so good. Op een vrachtwagen is de aanwezige voedingsspanning 24V. Met een railsplitter maak ik hier +/-12V van om de OA's in de PID te voeden én om -2V te hebben om van de 4-20mA ingang af te trekken na omzetting via weerstand (anders heb ik nooit mijn 0V)
Door gebruik van de railsplitter echter maak ik een virtuele massa die eigenlijk 12V hoger ligt dan de massa van de vrachtwagen. De massa van de vrachtwagen is gelijk ook de massa van de aansturing van de motor en ook de massa van de 4-20mA van de debietsensor.
Het spreekt voor zich dat ik deze 2 massa's (virtuele en ddie van de vrachtwagen) niet mag verbinden of ik sluit (-)12V kort. Anderzijds kan ik de massa van de sensor en kraan niet verbinden met de virtuele massa.
Is er een manier om deze galvanisch te scheiden? Of kan ik deze zwevend laten?
Kan natuurlijk optocouplers gebruiken, maar vroeg mij af of er een andere oplossing zou kunnen zijn, of misschien maak ik mij druk om iets dat er niet is...
greetz,
Koen
Het probleem ligt inderdaad zoals je denkt.
Als je voor de rest alles al hebt, moet je misschien uitzien naar een omzetter van 24V naar 2x12V met galvanisch gescheiden in- en uitgangen, om je railsplitter te vervangen.
Of van 24 naar 24V gescheiden, en daarachter je bestaande railsplitter.
In beide gevallen kun je daarna het "midden" van de 2x12V ongestraft aan de massa van de auto hangen.
/edit
Ik herinner me net dat we daar vroeger altijd Mascot voedinkjes voor gebruikten. Die club bestaat nog:
http://www.mascot.no/uk/nyeprodukter.asp?mod=5#
(achter al die dingen staat Desktop, maar het zijn gewoon omvormertjes die je ergens in de auto vastschroeft)
Type 9262 bijvoorbeeld, in 24 naar 24 uitvoering, heeft gescheiden in- en uitgang.