ter introductie: ik ben een auto van 30jaar oud aan het voorzien van elektronische injectie+ontsteking. Zie www.megasquirt.info
Nu heeft mijn injectie computer een toerental signaal nodig.
De computer accepteert een 12volt blokgolf.
Nu wil ik het toerensignaal vanaf de bobine gebruiken (negatieve kant bobine) dit signaal wordt vaak gebruikt bij toerentellers. Dit signaal is echter een inductiespanning die kan oplopen tot 100+ volt. Te veel voor mijn computer dus. Er moet een soort filter komen.
Ik heb het idee dat dit vrij simpel op te lossen is dmv een optocoupler of transistor.
Nu begin ik aardig wat kennis van elektronica op te bouwen, maar het ontwerpen van mijn eigen schema gaat wat ver.
Kan iemand mij uit de brand helpen?
Hoe werkt de huidige ontsteking, met een verdeler neem ik aan? Vergeet die rommel, en koop een echte sensor. Meestal een magnetische (reluctantie) sensor die langs een nokje op het vliegwiel gemonteerd is. Kijk eens bij de fabrikant van je ECU, die heeft vast wel zo'n sensor in het assortiment.
volgens mij klopt je link niet ?
als Paul voorbij komt zal hij je goed advies kunnen geven, maar ik zou zeggen pak een een paar weerstanden en een zener.
weet je zeker dat de blok golf 12V moet/mag zijn en geen 5V
wat is de min/max grens ?
met een opto zit je altijd goed, dan heb je de boel goed beschermd.
maar als je een megasquirt aan hebt geschaft , kan die de bobine niet sturen?
ik zou de contactpunten niet meer rechtstreks belasten met de bobine, teveel last van inbranden en gevoelig voor het afstellen van de contacthoek.
maak dit ook electronisch, geen inbranden meer van je punten en een goede contacthoek.
om wat voor een auro gaat het ?
ik ga de megasquirt (www.msefi.com) gebruiken samen met een EDIS ontsteking (electronische ontsteking uit een ford). echter, ik wil de computer eerst alleen de brandstof laten regelen (liever 1 onbekend system in mijn auto als 2). hier voor heeft hij een toerental nodig die hij normaal krijgt van de EDIS module. dit is een 12volt blokgolf. bij ford noemen ze dit signaal PIP zie ook deze link
http://www.picotech.com/auto/waveforms/ford_edis.html
nu wil ik die blok golf dus uit het bobinesignaal krijgen.
het gaat om een Volvo 164E uit 1972
@shiptronic zou een 12volt zener genoeg zijn? en hoe gebruik ik de weerstanden?
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Goedemorgen
Als ik het goed heb staat op de megasquirt website hoe dat moet trouwens. Zoals shiptronic zegt weerstand en eventueel een zener diode. Weerstand zal tussen de 22k en 47k zitten.
Op 15 oktober 2007 09:02:48 schreef Paul Welther:
Goedemorgen
Als ik het goed heb staat op de megasquirt website hoe dat moet trouwens.
Zou je dit willen laten zien? ik heb de site al aardig ondersteboven gehad.
even voor de duidelijkheid, het is heel goed mogenlijk om de megasquirt te gebruiken met het signaal van de bobine. echter tijdens het bouwen moet je een aantal keuzes maken betreft het ingang signaal. ik heb de keuze gemaakt voor de EDIS de computer verwacht nu de 12volt blokgolf. ik had ook de keuze kunnen maken om de inductie puls van de bobine te gebruiken. andere onderdelen en iets ander schema.
nu kan ik natuurlijk mijn megasquirt opnieuw solderen, maar ik laat hem liever intakt. ik zoek een tussen oplossing die ik waarschijnlijk maar 5 minuten gebruik. (daarna misschien als test-tool)
p.s. kun je in [ code ] aangeven hoe ik het moet aansluiten?
Sorry was het even vergeten.
Hier een schema zoals ze het doen bij een GM-Computer :
R1 10K
___ _
-1 bobine o-----------|___|--o---o---------------o|_| |_|
| |
| |
| |
| |
IN C1 473K --- z D1 4,7 V ??
--- A OUT
| |
| |
| |
| |
| |
|------o------------------o---o---------------o
|
|
|
===
GND
Ik kan alleen niet meer de waarde van de zener lezen
al ik een blokgolf van 12volt wil hebben, moet ik dan geen 12volt Zener gebruiken?
Verder bedankt voor het schema!
ik ga in de vakantie spelen met een Scope en kijken wat voor een signaal het wordt.
in welke richting moet ik de zener zetten? (wat betekend z en A ?)
[Bericht gewijzigd door B-lennium op (15%)]