theramin
joopv schreef: dan valt er nog veel meer lekkers uit.
Graag zou ik op mijn te bouwen Synthesizer een beats(pulsen) per minute aflezing maken met een 3-voudige 7 segment display.
Kan ik een frequentie-meter schema daarvoor gebruiken.Alleen zitten daar meestal meer functies op dan ik nodig heb en gaan ze tot vele Megahertz.
Hij hoeft maar tot plusminus 1000 beats per min of minder.
Of kan ik het beste een 555timer maken plus electronica die in een afgestelde tijdspanne de pulsen telt en vasthoud zodat ie kan laten zien op de display?
Bestaat zoiets en hoe heet dat.
Dan kunnen we evt verder op Google
bedankt
BPM counter is volgens mij iets anders dan een frequentie meter. Je zou misschien een micronctroller kunnen pakken en kijken hoe 1 beat er over doet. En daar dan het gemiddelde van 1 sec van kunnen pakken.
Ik denk dat de aflezing op een synthesizer niet een meting is maar de instelling.
Op mijn yamaha staat altijd de BPM af te lezen al is de ritmebox uitgeschakeld. Dat is nodig om de ritmebox op voorhand in te stellen.
theramin
Bij mij is het de bedoeling dat ik een indicatie heb van de beats.
De pulsen van de LFO worden opgeteld voor een bepaalde tijd,zeg 15 seconden en dat wordt dan vermenigvuldigd maal 4.Zo had ik gedacht dat het zou werken,maar dat is dus niet zo.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kijk, als je het ding zelf maakt, dan kan ie gewoon zelf "weten" wat ie aan BPM aan het doen is, en dat dan laten zien. Je kunt ook inderdaad een BPM meter maken en die er naast zetten.
Wat je met een 555 kunt maken: De beats tellen in een 15sec periode en dan maal 4 kan ook makkelijk met een PIC of AVR Microcontrollertje. Als je dan voor de PIC of AVR gaat, kan je de boel wat nauwkeuriger maken door bijvoorbeeld als je 9 beats in een 10sec periode ziet, dan de tijdstippen van de eerste en de laatste van mekaar af te trekken en dat door 8 te delen. 60/ die tijd, en je hebt BPM. En stukken nauwkeuriger!
Maar zo'n programma is wel veel ingewikkelder dan gewoon tellen en maal 4 (of 5 of 6). Als je daar nog niet aan toebent, kan je het gewoon simpel houden, en later hoef je alleen de software aan te passen om hem beter te maken. Ik vind dat wel wat hebben.... 
theramin
dat klinkt als een leuk projectje,maar dan moet je wel een pic kunnen programmeren. 
Ik stap net in de wereld van de zelfbouw,dus als het eenvoudig kan...dan graag.
Als ik dat met een 555 zou doen dan moet daar een + teller aan en een vermenigvulger met 4(bijv) en dan een bcd to 7segment display-driver.Dan begint ie elke 15 sec opnieuw met tellen.
Dus eigenlijk moet ie die waarde even opslaan of vasthouden en het tellen niet laten zien.Met wat voor een ic zou je dat kunnen doen.
Of zit ik nu helemaal mis te denken?
(Zei ik eenvoudig
)
[Bericht gewijzigd door theramin op (53%)]