Hallo iedereen,

Ik zal mij even voorstellen, ik ben Addy de Borst, ik ben 36 en werk in het bos en natuurbeheer.
Het volgende doet zich voor en misschien dat iemand mij hier kan helpen.

Ik ben via via in contact gekomen met Luc Enting dit is iemand die veel documantaires maakt over natuur en het beheer, nu is mijn hobby modelvliegen.
Je raad het misschien al maar we willen eigenlijk een camera onder een grote rc zwever hangen en real time beelden op de grond hebben maar nu doet zich het volgende probleem voor.
De afstand van mijn vliegtuig tot aan de locatie waar wij staan bedraagt vaak toch wel meer als 100m en alles wat ik tot nu toe aan spycams e.d. gevonden heb op 2.4GHz gaat allemaal tot max 100 m.

Nu is het voordeel dat wij altijd line of sight hebben er zit zelden iets tussen dus altijd optimale verbinding maar wat zijn de mogenlijkheden (als die er zijn) om tot ongeveer 500 m te komen zonder vergunning maar wel legaal.
Als het allemaal goed functioneerd dan kunnen we eventueel met andere apparatuur en vergunningen gaan werken maar voorlopig zit het nog in een test stadium en willen we niet al te veel kosten maken

Ik heb gelezen dat je met antennes veel kan doen maar is iemand die mij in simpel nederlands uit kan leggen wat hier eventueel me te doen is om toch wat meer berijk te krijgen.

Hartelijk dank

Addy

Een goede richtantenne is wat je nodig hebt. De zender moet een antenne krijgen die alle kanten op straalt (een eenvoudig dipooltje (sprietje van +/- 2cm).
De ontvanger moet een goede richtantenne krijgen, zodat je het op de zender kan richten. Met een beetje geluk geeft dit je precies genoeg signaal. Maar het zal wel krap wezen.
Dan ben je niet illegaal bezig.

Maar je hebt dan wel continu iemand nodig die de richtantenne richt.

Ik denk dat het een zeer goed idee is om de ontvangst via de antenne alleen te gebruiken om de opname de monitoren, en met zo'n digitaal camera'tje vanaf het vliegtuig ook direct alles op te nemen. Als je dan de antenne even verkeerd richt, dan ben je niet meteen het signaal kwijt.

Hou er rekening mee dat de beelden waarschijnlijk niet bruikbaar zijn voor een documentaire.
Zowel analoog of digitaal is het signaal onderhevig aan storingen en dus geven die systemen een nogal gestoord beeld.
Zelfs professionele apparatuur is niet vrij van storingen.

Line of sight is geen garantie voor een streepvrij beeld.
Er zijn nog andere factoren zoals reflectie en diffreactie die zorgen voor multipath en dus voor storingen op het beeld.
Met andere woorden; een boom of gebouw in de buurt kan het beeld al verstoren, zonder dat het object tussen de (zicht)verbinding komt.

Alleen een perfect uitgerichte antenne op beide opbjecten kan een goed beeld geven.
En dat geeft gelijk ook een dilemma. Op de zwever wil je eigenlijk een rondstraler omdat het dan niet uitmaakt waar hoe de zwever is geörienteerd. Maar voor een goede en stabiele verbinding wil je eigenlijk twee uitgerichte antennes.

Maar experimenteren is de juiste manier. Dan zie je vanzelf wat wel kan en wat niet.

Hou er ook rekening mee dat die camera-tjes op 2,4 GHz de neiging hebben het RC signaal flink te verstoren. Zo kun je de hele handel kwijtraken doordat het onbestuurbaar wordt.

Heb je dit filmpje al eens gezien?

http://video.google.fr/videoplay?docid=-2237947353453839215&hl=en

Misschien kun je contact opnemen met de maker ervan.

Kijk ook hier eens naar : http://www.webx.dk/rc/rc.htm

Hier staat een heel stuk over video transmitters

Hartelijk dank alvast iedereen.

Volgens mij zou 2,4 GHz niet mogen storen op de frequentie waar ik op vlieg (35 MHz kanaal 63) want dit zit toch op een heel andere band?

Ik heb denk ik een fout gemaakt met uitleggen, het is de bedoeling dat de camera (panasonic HDC-SD5) in de kist komt en daar dus ook de opnames maakt.
Ik zit nog te wachten op een berichtje van Panasonic om te kijken of het av signaal out van de camera ook beeld geeft als hij in opname modus staat normale standaard camera's doen dit meestal niet maar dit is een aparte versie van deze HDC-SD5 voor proffesioneel gebruik en panasonic kon mij nog niet direct vertellen of dit zo is.
Als dit namelijk zo is dan kan ik dit signaal via een 2,4GHz verbinding naar beneden brengen en hebben we een idee van het shot wat we gaan maken.

Het hoeft dus niet haarscherp te zijn maar ik moet op de grond kunnen zien wat de camera opneemt dat is eigenlijk het belangrijkste

Update:

Ik heb net van Panasonic te horen gekregen dat het av signaal ook afgegeven word als de camera in opname modus staat alleen nu kwam de vertegenwoordiger van panasonic met de vraag of het overzenden op 2,4GHz ook mogenlijk is met een HD signaal.

Bedankt

Addy

Hoi Addy, even reageren.

in het verleden hier wat geexperimenteerd met TV tx zowel bemand als onbemand ...... was leuk om te doen.

1- je TVtx op 2.4 Ghz stoort NIET je operationele vlucht - frequenties, er zijn wel ( zwakke ) harmonischen maar die liggen uiteraard boven 2.4 GHz ..... we hebben uitgebreid geexperimenteerd op 23 cm en hoger mbt storingen in de navigatie apparatuur als ILS VOR en het instrumentarium zoals hoogtemeters, kunstmatige horizon etc. etc. Ook zijn de navigatie en communicatie frequenties onder de loep genomen. Evenals sub frequenties voor modelvliegtuigbesturing. Opvallend detail : een GSM in een van de kisten die ik vloog, stoorde het VOR.. maar niet de televisietransmissie ..... :)

2- je kan PRACHTIGE, zeer mooie plaatjes verwachten vanuit/vanaf je modelvliegtuig ! Geloof dat maar.

3- je moet GEEN richtantenne gebruiken op het vliegtuigje ! Anders ben je meteen je signaal kwijt ( lost signal situation snif ..... ) het rondom effect moet zo groot mogelijk zijn. Zo bereik je dat je vliegtuigje zeer wendbaar mag zijn en werkelijk alle kanten uitkan zonder dat er vervelende dingen gebeuren met je beeld.

4- met het toenemen van de hoogte neemt het bereik enorm toe ..... enkele mWatts kunnen kilometers overbruggen, soms zelfs tientallen .....

http://h1.ripway.com/leon10000/video.htm

5- moet ik nog nazien maar er zijn zendertjes ( om op 23 cm te gebruiken ) NOTE : 23 cm moet zijn 13 cm : typefout : met excuus ..... die een behoorlijk bereik geven en legaal zijn. Kijk eens bij Conrad 23 cm ( NOTE : 1G2 : moet zijn 2G4 : typefout ) ..... je hoeft daar geen speciale papieren voor te hebben zoals hier het wel geval is ( we mogen tot 400 W PEP maken en voor moonbounce is het nog meer ..... maar nogmaals, grote vermogens zijn absoluut niet nodig :).

Een hopenlijk niet onbescheiden vraag : zie je kans om de antenne ( wat het ook moge worden ) aan de onderzijde van je zwever te monteren ? Dat, in combinatie met een preamp ( bij de receiver ), levert waarschijnlijk de oplossing van je probleem

Hoi Leon,

De antenne aan de onderzijde maken is geen probleem alleen zal ik hem dan intrekbaar moeten maken wat op zich ook geen probleem is met een scharniertje en een extra servootje.

Het lijkt er dus op dat het allemaal goed mogenlijk is rest dan nog de vraag hoe het met een HD signaal gaat i.p.v. een normaal videosignaal anders gevraagd maakt dit wat uit

Bedankt

Addy

Op 12 november 2007 22:01:32 schreef Addy:
Hoi Leon,

De antenne aan de onderzijde maken is geen probleem alleen zal ik hem dan intrekbaar moeten maken wat op zich ook geen probleem is met een scharniertje en een extra servootje.

Het lijkt er dus op dat het allemaal goed mogenlijk is rest dan nog de vraag hoe het met een HD signaal gaat i.p.v. een normaal videosignaal anders gevraagd maakt dit wat uit

Bedankt

Addy

Hoi Addy,

als je de antenne a d onderzijde kunt bevestigen, zul je zien dat mogelijk je probleem al opgelost is. De reikwijdte dus. Het zal al werken zonder een preamp. Zeker met preamp.

'scharniertje en een extra servootje' moet lukken, het antennetje is tamelijk klein en makkelijk te positioneren.

Maar nu iets ..... hm wat moet ik onder HD signaal verstaan ? Hoe dan ook : het is toch verpakt in een HF signaal neem ik aan.

Hoi Leon,

Ik ben zelf absoluut niet bekend met deze materie dus ik moet afgaan op dat wat ik hoor.
HD is High Definition.
Misschien dat je hier wat mee kan.
http://www.panasonic.nl/Products_Info.asp?M=4143|3896|653|652|4|1

Addy

Op 13 november 2007 22:19:47 schreef Addy:
Hoi Leon,

Ik ben zelf absoluut niet bekend met deze materie dus ik moet afgaan op dat wat ik hoor.
HD is High Definition.
Misschien dat je hier wat mee kan.
http://www.panasonic.nl/Products_Info.asp?M=4143|3896|653|652|4|1

Addy

Hoi Addy, ik zag zojuist dat mijn antwoord aan jou ( gisteren ) weggehaald werd. Hier in het kort nog even :

Het is en blijft een HF signaal. Als je de antenne ( liefst met een goede rondomkarakteristiek ) onder de zwever bevestigd zal er zeker al resultaat zijn temeer omdat er ook sprake van hoogte is.

HD is High Definition : heb ik gezien, mooi werk.

Vraag even na of je camera een video output heeft, zoja, kan deze gewoon doorgekoppeld worden naar het modulatortje dat voor de zender geschakeld wordt. Eventueel kan je zelfs hde modulator weglaten en meteen insturen in de zender.

Wat spycam equipment betreft : daar hoef je nu niet afhankelijk van te zijn. Je kan een los zendertje aanschaffen met mogelijk meer vermogen.

Hallo Addy
Klopt helemaal wat leon zegt, enkele jaren geleden is hij met een vliegtuig hier boven mijn woonplaats komen vliegen met aan boord een zendertje op 1.2 GHz aangesloten op een camera en ik kon hem vanop meerdere Km afstand mooi ontvangen hier met een 23 elements yagi met voorversterker en een zelfbouw satellietontvanger.

@ leon25: lang geleden dat ik je nog gezien of gehoord heb, alles goed?

groeten ... Hugo (on6hn)

Op 15 november 2007 15:43:29 schreef murphy:
Hallo Addy
Klopt helemaal wat leon zegt, enkele jaren geleden is hij met een vliegtuig hier boven mijn woonplaats komen vliegen met aan boord een zendertje op 1.2 GHz aangesloten op een camera en ik kon hem vanop meerdere Km afstand mooi ontvangen hier met een 23 elements yagi met voorversterker en een zelfbouw satellietontvanger.

@ leon25: lang geleden dat ik je nog gezien of gehoord heb, alles goed?

groeten ... Hugo (on6hn)

te gek Hugo, long time no see, en nu via circuitsonline hi :) Ja, nog heel even over die tijd, je gaf op een gegeven mom een B5 bij 30 mW HF out ( binnenantenne Piper Warrior ) en ca 3 km van je QTH verwijderd op ca 1000 voet .....
Maar een ding nog : we werkten toen wel met een formidabel groundstation ( ON6HN ) zie : http://members.home.nl/pc1l/on6hn.htm

73 ! :) Leon

PS : Het was met de PH-SDB zie hier : http://www.planepictures.net/netshow.php?id=316865
die kist is later naar Iran verkocht door ASL .....

Op 15 november 2007 17:45:06 schreef leon25:
[...]

te gek Hugo, long time no see, en nu via circuitsonline hi :) Ja, nog heel even over die tijd, je gaf op een gegeven mom een B5 bij 30 mW HF out ( binnenantenne Piper Warrior ) en ca 3 km van je QTH verwijderd op ca 1000 voet .....
Maar een ding nog : we werkten toen wel met een formidabel groundstation ( ON6HN ) zie : http://members.home.nl/pc1l/on6hn.htm

73 ! :) Leon

PS : Het was met de PH-SDB zie hier : http://www.planepictures.net/netshow.php?id=316865
die kist is later naar Iran verkocht door ASL .....

Hmm ik denk dat als ik een 28 hoge mast in de oostvaardersplassen ga bouwen dat ik ruzie krijg met SBB :)

Maar ik begrijp wel uit jullie verhaal dat je met een relatief laag vermogen (wettelijk toegestaan) je toch een redelijk bereik hebt alleen zal ik een richt antenne moeten versieren.

Kan je op de RX die meestal een staafje als antenne heeft een richt antenne maken?

Addy

[Bericht gewijzigd door Addy op (15%)]

Hoi Addy ! Goed nieuws ( hopen we ) voor jou :

1 - de hoge mast is niet noodzakelijk daar het signaal van boven komt :).

2 - de richtantenne is niet noodzakelijk daar er voldoende ERP beschikbaar is bij montage als eerder hier behandeld :).

Hier vind je de link http://h1.ripway.com/leon10000/zwever.htm naar een JS, het rekent enkele signaalwaarden voor je uit.

Uitgegaan werd van f = 2400 Mc, afstand = 1 km, vermogen = 10 mW, bandbreedte 15 MHz ( smalband : zendamateurs ! ) en beide antennes betreffen rondomstralers, een preamp wordt hier nu niet gebruikt.

De results laten zien dat eea wel degelijk goed mogelijk zal ( kunnen ) zijn ..... Anders kan er altijd nog een preampje worden voorgeschakeld of zelfs ook een kleine ontvangstrichtantenne worden toegepast.

Kan je op de RX die meestal een staafje als antenne heeft een richt antenne maken? Je kan aan de RX zeker een kleine richtantenne bevestigen, geen probleem :). Ik persoonlijk zou het eerst zonder uitproberen, kan je altijd later nog erbij maken .....

3 - ALS je toch een richtantenne wenst te gebruiken dan kan deze met voordeel BUITEN de door het vliegtuig beschreven baan ( gebied, area ) geplaatst worden waardoor het vliegtuigje ook boven je en om je heen kan bewegen ..... er zijn ook kleine richtantennes die een collega dan zou kunnen richten op het vliegtuigje.

Maar nogmaals, waarschijnlijk absoluut niet nodig. Ja, inderdaad, een haalbare kaart met legale zaken.

PS : je kan toch nog een hoge mast gaan plaatsen, altijd leuk voor wie weet wat nog meer ..... maar dan wel licentie verkrijgen en toestemming aanvragen voor de plaatsing :)

PS : wil je ooit gaan stuntvliegen, dan is er ook de mogelijkheid om twee antennetjes op het vliegtuig te plaatsen.

Op 12 november 2007 20:14:20 schreef leon25:
5- moet ik nog nazien maar er zijn zendertjes ( om op 23 cm ) die een behoorlijk bereik geven en legaal zijn. Kijk eens bij Conrad 23 cm ( 1G2 ) ..... je hoeft daar geen speciale papieren voor te hebben zoals hier het wel geval is ( we mogen tot 400 W PEP maken en voor moonbounce is het nog meer ..... maar nogmaals, grote vermogens zijn absoluut niet nodig :).

23cm is niet een band waar vergunningsvrije frequentie ruimte is. De zender waar je naar verwijst bij conrad is een 13cm (2,4GHz) zender.

Op 15 november 2007 21:47:34 schreef Addy:
[...]

Hmm ik denk dat als ik een 28 hoge mast in de oostvaardersplassen ga bouwen dat ik ruzie krijg met SBB :)

Maar ik begrijp wel uit jullie verhaal dat je met een relatief laag vermogen (wettelijk toegestaan) je toch een redelijk bereik hebt alleen zal ik een richt antenne moeten versieren.

Kan je op de RX die meestal een staafje als antenne heeft een richt antenne maken?

Addy

In de meeste gevallen zal dat wel goed mogelijk zijn. Als de antenne los kan van de ontvanger kan je een andere antenne gebruiken.
Voor ontvangst zou je kunnen kijken naar antennes die gebruikt worden in draadloze netwerken voor computers. Deze zitten rond de zelfde frequentie 2,4 GHz.

http://pe2er.nl/biquad/index.htm is een aardig voorbeeld wat goed na te bouwen is.

Mocht je een zender kopen zorg er dan voor dat je een legale zender hebt. Op internet zijn er een hoop te vinden maar gebruik in nederland is illegaal. Frequentie en vermogen zijn zaken waar je op moet letten.

De spullen die conrad verkoopt zijn in princiepe legaal. Op de zender is het aan te raden geen andere antenne aan te sluiten. De antenne op de ontvanger kan je gewoon aanpassen naar behoefte.

Op 16 november 2007 13:13:14 schreef jovak:
[...]

23cm is niet een band waar vergunningsvrije frequentie ruimte is. De zender waar je naar verwijst bij conrad is een 13cm (2,4GHz) zender.

[...]

Wat u schrijft is mij bekend. Ik heb de typefout inmiddels verbeterd. Ook heb ik getracht het uitgangsvermogen te achterhalen vd Conrad 2.4 GHz tx, hetwelk mij helaas niet gelukt is. Ik kon niet meteen even een exemplaar lenen van iemand voor een meting te doen, helaas ;(. Het lijkt me te gaan om een zeer laag vermogen, mogelijk < - 3 dBm of dergelijk .....

Note : een kennis van me heeft op een vlucht een tijdje geleden deze tx meegenomen en getest, en was er tevreden over. Als het goed is ( onder voorbehoud ) beschreef hij een 'right turn over QTH' met straal 2 km en het werkte. De antenne lag IN het vliegtuig op de plaats v d copiloot ( stoel ). Tot slot : ik zag ergens in de Conrad CAT ook nog een video amp met 90 dBµV output .. dus in 75 Ohm ca 31.62 mV en -18.75 dBmW dus ca 0.0133 mW als ik goed reken. Dat is inderdaad een erg laag vermogen.