Soldeer Flux

Weet iemand waar je soldeer flux kan halen?
Is het verkrijgbaar bij de Praxis, Gamma of Hornbach?
Alvast bedankt

klein is fijn

Moderator

Bij de elektronica winkel.

Bij de bouwmarkten kan je alleen S39 halen, dat is niet geschikt voor elektronica.

Is er een elektronicaboer bij jou in de buurt? Daar heb je meer kans dan bij een bouwmarkt.

Edit: KIF was me voor (0.0001 seconde >:) krijgen mods soms voorrang als ze tegelijk posten?)

Hee ik gebruik wel S39, voor draden (om te ontvetten als je ze in elkaar hebt gedraaid). Voor printjes gebruik ik geen vloeimiddel, dat is (meeestal) niet nodig (als je de print niet aanraakt).

@GJ: harskernsoldeertin werkt toch net zo goed?

Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.
GJ_

Moderator

Of multicore tin kopen. Werkt net zo gemakkelijk.

Behalve als je pietepeuterige SMD-dingetjes gaat solderen.

GJ_

Moderator

..en met hele dunne multicore?
(ik heb geen ervaring met pietepeuterig SMD, ik hou van lomp groot)

De kleinste multicore die ik zo heb kunnen vinden was 0.5mm (en al aardig prijzig). Daarnaast is dat ook geen oplossing; je blijft met bv. SSOP's toch zitten met 't feit dat je al snel een paar pootjes aanelkaarsoldeert. Dan is even lekker influxen en opnieuw opstoken wel zo prettig.

Voor fijne pitch in SMD solderen is het wel vaak erg handig/nodig (balletje tin over pootjes trekken soldeert het snelst, maar vereist wel een druppeltje flux).

Ik weet niet waar je het kan halen, heb het nog nooit bij een elektroboer zien liggen. In een online-shop ga je wellicht meer succes hebben?

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

soms hebben ze we fluxpennen. Zijn ook wel topics geweest over welken wel goed waren en welken minder... Zit behoorlijk prijsverschil in meen ik..

Je kan ook kiezen voor tin met wat meer flux erin. Al ga je dan wel snel echt aan het braden...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
GJ_

Moderator

Nedis heeft het iig gewoon:
http://www.nedis.nl/images/products_100/SMD-FLUX.JPG

dus iedere TV/wasmachinereparateur kan het voor je bestellen (bestelcode Nedis: SMD-FLUX)

Allemaal bedankt voor jullie reactie!
Maar weet iemand een elektronicaboer in Den-Haag, wateringen?

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
GJ_

Moderator

Hier even zoeken..

--edit--
8 seconden te laat :(

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 30 december 2007 14:36:52 (11%)

Contact heeft veel van nedis (maar waarschijnlijk geen flux); radio twenthe zou 't wel kunnen hebben (maar is ws. woensdag of donderdag pas weer open ivm feestdagen); stuut en bruin?

GJ_

Moderator

Over contact gesproken. Kontakt heeft flux in spuitbussen:
http://www.nedis.nl/images/products/10_200.JPG
Of dat handig is weet ik niet.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 30 december 2007 14:43:42 (12%)

Ik denk dat je dan veel te snel te veel flux op je print hebt zitten. Ik zelf werk niet met flux (kan het niet meer leze maar zit als het goed is al wat in te tin), op het werk wel. Is egt troep (al een keer in de mond gehad etc., smaakt vies (heel zout) :p).

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

En het teveel aan flux was je er dan af met deflux.

If it wasn't for C, we'd be using BASI, PASAL and OBOL

Op 30 december 2007 15:03:52 schreef Nieko:
(al een keer in de mond gehad etc., smaakt vies (heel zout) :p).

wat doet dat spul in godsnaam in je mond??:+

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Ik gebruik dat Flux-in-spuitbus. Als je het vorzichtig en een beetje handig aanpakt werkt het perfect!

Bij Baco verkopen ze nog van de injectie spuiten met flux.
Is wel flink overdatum maar werkt nog wel..
Had er eentje meegenomen om te proberen.

volgensmij 1euro voor een spuitje.

Vloeibare flux neem ik altijd mee van de zaak.
Oude flux van de soldeermachines :) werkt nog prima voor thuisgebruik.

Op 30 december 2007 15:51:45 schreef PD5DJ:

Is wel flink overdatum maar werkt nog wel..

hehe jah idd 7 jaar....

Maar 1 euro/st is niet duur en het werkt nog prima, zit ook een dikke naald bij :)

Was net naar de Praxis en Gamma geweest en inderdaad, daar heb je alleen maar S39. Hoezo is dat niet geschikt? Is het corrosief ofzo?

jup idd corrosief, na verloop van tijd valt er een gat in je schakeling :)

Ok, ik ga het wel proberen bij Radio Service Twenthe.
Iemand al ervaring met de winkel?

Straatje verder op (prinsen gracht) zit Stuut & Bruin, prima service altijd... radio twhenthe kan ook, maar Stuut en bruin zijn meer de gasten die verstand hebben van alles :-) Twenthe is meer een doze schuiver (imho)