Ik wou wat met een RGB led en een PIC gaan expirimenteren. En toen kwam ik op deze site uit:
http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm

Nu is mijn vraag hoe je met een PIC 16F628 op 3 uitgangen kunt PWM-en?

Softwarematig kan je heel makkelijk PWMen. Je moet gewoon een "digitale zaagtand" maken, welke neerkomt op een teller van 0 tot 255, welke dan weer reset naar 0.
Ook heb je de drie waarden van je kleuren (127 voor 50% aan). Na elke verhoging van je zaagtand, vergelijk je de waarden, en pas je de in/output pin aan.
Volgens deze methode kan je een hele hoop PWM kanalen aan je PIC of AVR toevoegen.
Je mag je digitale zaagtand natuurlijk ook van 0 tot 13 laten lopen, of van 33 naar 195, of wat dan ook.

[Bericht gewijzigd door Tommyboy op (23%)]

Van die site:

Ik heb gebruik gemaakt van een software PWM. Dit is dus toepasbaar voor PIC's met en zonder hardware PWM

Dus: doormiddel van een software PWM.

Het idee is dat je zelf programmeert welke pinnen je wanneer hoog en laag wil maken. Zo kun je in pincipe elke pin als PWM aansturen

Ja oke ik begin het te begrijpen.
Dus dan moet ik een timer laten lopen en als bijv. de instelling op 127 staat moet ik 5ms hoog en 5ms uit, als ik 100Hz pak?

Op 16 januari 2008 23:28:14 schreef josp16:
Ik wou wat met een RGB led en een PIC gaan expirimenteren. En toen kwam ik op deze site uit:
http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm

Dat is overigens een heel fout schema, er staan namelijk geen weerstanden tussen de PIC en de LEDs.

Ja klopt, maar dat begrijp ik dat ik de stroom moet begrensen.

Op 16 januari 2008 23:48:33 schreef Marcel:
[...]
Dat is overigens een heel fout schema, er staan namelijk geen weerstanden tussen de PIC en de LEDs.

Goed lezen wat er staat

De leds zijn direct aangesloten op de pic uitgangen zonder voorschakel weerstanden. Dit is mogelijk omdat de uitgangen intern zijn begrensd op maximaal 25mA.

Ik zou er zelf niet te veel op vertrouwen denk ik en toch maar een 3 weerstandjes plaatsen, al is het maar om er geen slaap over te verliezen :p

Die discussie is al eens eerder gevoerd, maar die uitgangen zijn niet begrenst. Daarbij is 25mA ook te veel voor een gemiddelde LED.

Op 17 januari 2008 00:21:26 schreef Marcel:... die uitgangen zijn niet begrenst.

Klopt! Uit de datasheet onder max ratings:

Maximum output current sunk by any I/O pin........25 mA
Maximum output current sourced by any I/O pin.....25 mA

Dus als je maar genoeg stroom trekt is het ook "einde" PIC of einde van het component wat je aan je PIC hebt hangen.
//EDIT: Is de datasheet van de 16F648A
//EDIT2:

Maximum current sunk by PORTA and PORTB (Combined).........200 mA
Maximum current sourced by PORTA and PORTB (Combined)......200 mA

Dus ook oppassen met wat je in totaal aan stroom trekt.

[Bericht gewijzigd door BernardV op (19%)]

Hmm je zou dit rechtsteeks tegen William kunnen zeggen.
Maar ik zie hem nooit meer op dit forum.

Hij was er vroeger toch vaker.

Oke oke ik begrens het ;)

Maar met dat PWM klopt dat nu hoe ik het in gedachten heb?

Kan iemand me hier nog mee helpen?

Als ik goed interpreteer wat jij opgeschreven hebt, klopt het inderdaad.