Ik Heb al een funktiegenerator, maar da's een antieke (letterlijk). Hij werkt nog op buizen en doet alleen sinus en blokgolf, tot maximaal ong 200khz (en vanaf zo'n 50-80khz is er al flinke vervorming zichtbaar).

Je kan al vanaf zo'n 150-250 euro aardige funktiegeneratoren kopen, maar da's niet leuk natuurlijk. Ik wil er zelf eentje bouwen.

Ik heb een mooie van elektuur gevonden (denk ik), die is gebaseerd op de max038 chip van maxim. Ze hebben de schakeling zo ontwikkeld dat je sinus, driehoek, zaagtand, blokgolf, blokgolf met afwijkende duty cycle en een sweep kan doen. Een lcd'tje met de actuele frequentie zit er ook op. bereik is 10hz-10mhz

Echt goedkoop lijkt'ie me niet. De printplaat kost al 45 euro en er moeten ook wat dure IC's en knoppen ed op. Ik heb me er nog niet in verdiept, maar zo te zien gaat'ie ongeveer net zoveel kosten als een basic conrad funktiegenerator.
direct linkje

Ik heb het artikeltje gekocht, vanmiddag en het apparaat ziet er wel prima uit. Het is trouwens de functiegenrator uit elektuur 5-95, 950068.

Is iemand bekend met dit apparaat?
Weten jullie mischien andere zelfbouwfunktiegeneratoren te vinden? (_NIET_ pc gebaseerd, het moet een zelfstandig apparaat zijn, met audio-bereik frequenties)

En hoe ga je aan de slag met een elektuur ontwerp? De print ziet eruit alsof er vrij specifieke componenten op moeten, maar dat staat in dat tabelletje niet echt duidelijk terug te vinden. (hoe weet ik welk type een "1x10k meerslagen instelpot" is?)

die pot is normaal, ik heb die generator ;) met een MAX038 als sample heeft me iets van 60E in totaal gekost..

ow, cool!!!

Dan ga ik jou veel spammen voor hulp :D

HEb je hem ook met lcd gemaakt? En met wat voor behuizing?

€60 is niet veel pecuniaas. Had je al veel spullen liggen ofso, of heb je niet zulke spannende potmetertjes ed gebruikt?

(En de print zelf ontwikkeld?)

holy shit, dat IC kost 27.50 !!

Ik dacht een eurootje of 10 :D

Op 9 augustus 2003 21:24:45 schreef Raymond:
En hoe ga je aan de slag met een elektuur ontwerp? De print ziet eruit alsof er vrij specifieke componenten op moeten, maar dat staat in dat tabelletje niet echt duidelijk terug te vinden. (hoe weet ik welk type een "1x10k meerslagen instelpot" is?)

Behalve de IC's (functie-generator, frequentieteller, LCD display en opamps) zijn de componenten niet zo specifiek. Kijk eerst of je aan alle IC's kunt komen, opamps van Analog Devices kan nog wel eens een probleem zijn. De instelpotmeters (van Bourns) zijn vrij gangbaar, kijk bij de componentenopstelling van de PCB hoe de componenten er uit moeten zien.

Edit: een net kastje met de juiste afmetingen kan ook nog wel eens lastig te vinden zijn.

Ik heb er een gemaakt van epemag:

http://www.epemag.wimborne.co.uk/acatalog/EPE_online_catalog_July_2000… PIC-Gen Frequency Generator/ Counter PCB De print is in ieder geval goedkoper dan elektuur.

Naast de MAX038 zitten er alleen nog 2 goedkope TTL IC's op en een opamp. Ook ik was rond de 70 Eur kwijt. Mijn LCD kwam van EIO, www.eio.com , kastje / meerslagen pot van Conrad, al het overige spul van futurlec, www.futurlec.com

Heb je wat meer info over de frekwentie generator?
Wat de specs zijn ed? Is dat een beetje vergelijkbaar met de elektuur versie?

Kost een icm7207A en icm7224 echt zoveel? (ik kon ze alleen in de conrad catalogus vinden en de 7224 lijkt 18 euro te kosten? Het is een lcd driver ic)

en 4,5 lcd displays blijken ook vrij zeldzaam te zijn :P

hmm, de icm7224 en vooral de icm7207 zijn eigenlijk niet meer te krijgen. Da's balen, want ik wil er toch graag een displaytje bij...

Ik zal het schema scannen, en online zetten. Er wordt een 2x16 LCD gebruikt, aangestuurd door een PIC.

Op 9 augustus 2003 23:38:54 schreef Roland van Leusden:
Ik zal het schema scannen, en online zetten. Er wordt een 2x16 LCD gebruikt, aangestuurd door een PIC.

Dat klinkt al heel wat beter dan die obsolete meuk van de elektuur :P

Hoewel de generator zelf wel prima is volgens mij. Lekker veel mogelijkheden ook. (maar ik _wil_ gewoon een display erop, anders moet ik alsnog een frequentieteller erop aansluiten, dat schiet ook niet op. )

Staat er bij dat schema ook andere info? Zoals golfvormen, maximale uitgangsspanning en vervormingscijfers?

Op 9 augustus 2003 22:11:43 schreef Roland van Leusden:
al het overige spul van futurlec, www.futurlec.com

Dit is niet echt kortbij, Heb je goede ervaring met deze ?
Gaat de bestelling vlot ? Betaling met Credit card ?
Verzending kost maar $3 voor een klein pakje.
Douane en invoer rechten ?

Dit klinkt zo mooi:
Orders from hobbyists and single part orders are most welcome.

[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]

Ongeveer 10 keer besteld nu, zonder problemen.
Nog nooit invoerrechten / btw hoeven betalen. Bestelling wordt snel verzonden, na +/- 2 weken heb je het binnen, dat is dan ook het enige nadeel. De lage prijzen maken echter veel goed, zeker nu de $ laag staat.

Hier het beloofde schema:

vanleusden.xs4all.nl/co/max038.jpg

1Mb groot.

http://vanleusden.xs4all.nl/co/lcd.jpg

ah, mooi bedankt.

Is er bij epemag ook de mogelijkheid dat artikel na te bestellen oid? Ik zou graag deze generator eens vergelijken met die van de elektuur :)

http://www.epemag.wimborne.co.uk/0303.htm

Dat is eigenlijk ook wel een goeie.

Ben jij geabonneerd op het blad?

Ik heb inderdaad sinds 2002 een abonement. Voor 11$ per jaar kun je iedere maand een pdf versie d/l . Geen geld in vergelijking met de elektuur. Ik heb de print voor de max038 samen met het artikel besteld. Ik heb hier nog een max038 liggen en ook een 2x16 LCD, laat maar weten of je belangstelling hebt.

Op 9 augustus 2003 21:49:37 schreef Raymond:
holy shit, dat IC kost 27.50 !!

Ik dacht een eurootje of 10 :D

sample bij maxim?

Op 10 augustus 2003 01:51:35 schreef Roland van Leusden:
Ik heb inderdaad sinds 2002 een abonement. Voor 11$ per jaar kun je iedere maand een pdf versie d/l . Geen geld in vergelijking met de elektuur. Ik heb de print voor de max038 samen met het artikel besteld. Ik heb hier nog een max038 liggen en ook een 2x16 LCD, laat maar weten of je belangstelling hebt.

Hey, da's eigenlijk wel heel cool!
Kan je dan op één of andere manier ook makkelijk toegang krijgen tot oudere artikelen ( raden welke ik zoek is niet te moeilijk, lijkt me :P )

Die laatste generator stamt uit 2003, heb jij daar mischien een pdf versie van?

Dan heb ik de keuze uit 3 generatoren, dat zal vast wel lukken :)

sample bij maxim?

Ik ben zeker niet vies van samples, maar ik vraag die alleen aan als het componentje gewoon niet te krijgen is bij de leveranciers die in nederland leveren.
Die max038 is gewoon leverbaar, het is alleen een vrij dure component.

Ik heb het maart 2003 blad gekocht, 5 dollar is wel te doen :)

Deze generator is ook wel leuk eigenlijk, maar het lijkt erop da tde prestaties wel iets minder zijn. (de 200khz bovengrens is hoog genoeg, maar volgens mij vervormt'ie wel wat meer)

Van die andere -picbestuurde- generator zag ik dat hij een uitgangsvoltage heeft van 4Vpp. Da's wel krap.

lastig, lastig

wat dacht je van zelf ontwerpen ? niet zo onoverkomelijk met wat snelle opampjes ed en AVRetje met display moet kunnen

Ik denk erover om de elektuur generator te bouwen. Die heeft toch wel de leukste opties. Vooral het feit dat ze een erg goeie en snelle opamp gebruiken aan de output vind ik wel lekker. De 20Vp-p ook :)

Het mooie is, dat ze de display print en de generator print gescheiden houden. En er gaat van de generator print naar de display print een sync-signaaltje van de max038.

Ik heb net de pic tutorial gelezen en nog eens goed naar de generator van Roland. Volgens mij moet het mogelijk zijn de epemag display te gebruiken bij de elektuur generator. Die epemag heeft een aparte ingang om frequentie te tellen, dus als ik die aansluit op de sync uitgang van de electuurgenerator, dan is dat al gefixed. En als ik het dan helemaal àf wil maken, leer ik mezelf pic programmeren en maak ik het zo voor elkaar dat hij ook aangeeft op welke golfvorm de generator staat ingesteld ed. Maar dat zal wel toekomstmuziek zijn (ik denk niet dat ik ooit zo goed pics zal kunnen programmeren...)

Op 10 augustus 2003 01:51:35 schreef Roland van Leusden:
Ik heb de print voor de max038 samen met het artikel besteld. Ik heb hier nog een max038 liggen en ook een 2x16 LCD, laat maar weten of je belangstelling hebt.

Ik denk wel dat ik belangstelling heb. Zou jij me willen mailen wat je voor deze 2 artikelen zou willen hebben?
Zou je er dan ook een kopietje van het artikel bij willen doen, dan hoef ik die niet na te bestellen :)

Dan hoef ik mezelf alleen nog maar pic-programmeren aan te leren en ik ben klaar :+

Niets houd je tegen om de opamp van epemag versie door een beter type te vervangen, die laat je dan ook op een hogere voedingsspanning werken, en dat heb je ook 20Vtt . Dit is een modificatie waar ik zelf ook al eens aangedacht heb.
Voor het testen van audioversterkers enz, is 4Vtt meer dan genoeg. Welke opamp gebruikt Elektuur aan de uitgang ?

Ik stuur je een mail over de max038 en het lcd.

De elektuur gebruikt een opa603. Da's een current-feedback exemplaar, met 1000V/uS slewrate en hoge bandbreedte (Wee'k niet meer uit mijn hoofd).

Bij die van de elektuur heb je net iets meer mogelijkheden, en dat vind ik wel leuk. Als ik dan toch aan het bouwen ga, dan maar meteen eentje met meer opties dan ik nodig heb :)

Ik kan me altijd nog bedenken, want ik heb nog niets gekocht of definitief besloten :)

Ik ben wel met je eens dat er een enorm verschil in kosten voor de printplaat zit. Ik kan op zich wel zelf dubbelzijdige prints maken, maar met dit soort projecten heb ik toch liever een "echte", maar " the pcbshop" is aardig prijzig met z'n 45 euro.

Dat elektuurding wordt nog leuk...

http://focus.ti.com/general/docs/sitesearch/searchdevice.tsp;jsessioni…

Status: Obsolete , niet meer te krijgen dus, en daar zal je dan ook een vervanger voor moeten zoeken.

staat nog gewoon bij leveranciers op de prijslijst.

En een snelle opamp is makkelijker te vervangen dan een lcd display driver :)
(die 7207 is echt nergens meer te vinden. Hooguit een of ander vaag taiwanese leverancier)