Shock Media

Navigatie

PC kabel LOGO!

Forum > Software & Interfacing > PC kabel LOGO! 1 | 2 | Volgende >>
Naam Bericht
Laurenzo

Wie kan mij helpen aan een schema van een pc kabel voor de miniplc LOGO van Siemens? Het liefst usb
morc

USB kabel ben ik nog niet tegen gekomen maar kan het mis hebben.
Lijkt mij niet zo eenvoudig, heb dat ding open gehad, zit ondanks de afmetingen toch nog aardig wat SMD spul op, waaronder 2 i.C.`s.
waar rook is, is het electronica experiment mislukt.
bramsky

Ja kan het eens probeeren met een usb rs232 convertor

indien dei een rs232 aansluiting heeft he anders zal je een andere oplossing moeten zoeken

[Bericht gewijzigd door bramsky op 4 februari 2008 14:47:19]
Je kan niet zijn wie je niet bent M.A.W: je bent wie je bent
Laurenzo

Ik heb geen kabel, vandaar dit topic...
Appel

Het is niet zomaar een kabeltje juist aansluiten hoor, er zit veel meer tussen! Beste is eentje kopen, zo duur zijn ze nu ook weer niet als je ze wekelijks kan gebruiken. En anders, effe lenen of iemand je logo laten programmeren.
ReneBiemans

Als je zoekt bij google op: siemens logo datakabel.

En als je dan graag in usb wil dan moet je even een convertertje ertussen zetten.
[Bericht gewijzigd door ReneBiemans op 4 februari 2008 15:31:00]
http://www.renebiemans.nl
Laurenzo

Precies wat ik zoek. Kan wel op een printje, mischien kan ik de layout over tekenen om te etsen
K8000

Heeft er iemand de schakeling van het schema al eens opgebouwd?

Van RS232 communicatie heb ik nog niet veel kennis, maar ik zie in het schema enkele dingen waar ik bedenkingen bij heb.
Het eerste: de manier waarop op de 5volt word opgewekt.
D1 in serie met zener D2 met hierover een condensator om de spanning te stabiliseren/ af te vlakken. Ik merk hier nergens een stroombegrenzingsweerstand in serie met zener.
Met andere woorden van de moment de zener spanning word bereikt, gaann er grote stromen door de shakeling vloeien en de zener in rook opgaan.

Het tweede. Pen 4(DTR) en 7 (RTS) van de seriele poort zijn op de stekker met elkaar verbonden. Dit zijn als ik me herrinner twee uitgangen op de rs232 poort. Dus als in principe zou op de ene pen een positieve spanning kunnen komen en op de andere een negatieve spanning. bv +9v en -9v, dat lijkt me een kortsluiting.

Wat is jullie mening hierover?
GJ_
Moderator

quote:
Op 4 februari 2008 15:27:34 schreef Appel:...En anders, effe lenen of iemand je logo laten programmeren.

...of gewoon op de LOGO zelf intoetsen. Zoveel past er nou ook weer niet in. Ik heb er ook bij de allergrootste programma's nooit langer dan een half uurtje over gedaan. Ik kan intussen wel blindtypen op de LOGO.
www.xj3.nl
Toeternietoe

Nou nou
Op de LOGO! gaan 100 Blokken.
en die tiep je niet maar zo in.
Gebruik je Analoge ingangen,en moet je die afstellen, dan moet je zelfs van de PC gebruik maken, daar niet alle instellingen op het LOGOotje gedaan kunnen worden.

Siemens heeft tegenwoordig ook een usb NAAR logo! Kabeltje.

Het kabeltje is niet het probleem. Zie maar eens een juiste konnktor voor op de LOGO! te verkrijgen.
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (3e wet van Kirchoff)
driessens_nl

quote:
Op 7 april 2008 15:33:37 schreef K8000:
Van RS232 communicatie heb ik nog niet veel kennis, maar ik zie in het schema enkele dingen waar ik bedenkingen bij heb.
D1 in serie met zener D2 met hierover een condensator om de spanning te stabiliseren/ af te vlakken. Ik merk hier nergens een stroombegrenzingsweerstand in serie met zener.
Met andere woorden van de moment de zener spanning word bereikt, gaann er grote stromen door de shakeling vloeien en de zener in rook opgaan.
...

Normaal gesproken zijn RS232 uitgangen op 10mA begrenst, dus zal er max. 20mA aan stroom kunnen vloeien.
Of dit nu een mooie oplossing is, is een andere discussie.

driessens_nl

quote:
Op 7 april 2008 15:33:37 schreef K8000:
...

Normaal gesproken zijn RS232 uitgangen op 10mA begrenst, dus zal er max. 20mA aan stroom kunnen vloeien.

GJ_
Moderator

quote:
Op 7 april 2008 17:49:47 schreef Toeternietoe:
Nou nou

Half uurtje.
Het word pas lastig als je teksten wil intoetsen.
www.xj3.nl
big bang

quote:
Op 7 april 2008 17:49:47 schreef Toeternietoe:
Nou nou
Gebruik je Analoge ingangen,en moet je die afstellen, dan moet je zelfs van de PC gebruik maken, daar niet alle instellingen op het LOGOotje gedaan kunnen worden.

Siemens heeft tegenwoordig ook een usb NAAR logo! Kabeltje.

Hoeft niet speciaal van $iemens te komen, het valt toch wel op dat ze nog altijd met een seriele aansturing werken en nog altijd geen standaard USBkabel erbij steken om hun LOGO!s te programmeren, terwijl ze goed genoeg weten dat iedereen die LOGO! gaat throubleshooten on the field werkt met een laptop die alleen over USB beschikt.
We hebben het op het werk geriskeerd met een standaard seriël<-->USB convertortje uit de computerwinkel, en lukt prima.

- - big bang - -
De hoeveelheid vergeten gereedschap blijkt recht evenredig met de lengte van de ladder...
GJ_
Moderator

quote:
Op 7 april 2008 18:30:58 schreef big bang:...on the field werkt met een laptop die alleen over USB beschikt. ..

Niet mee eens. Als je in de industrie iets wil ben je bijna verplicht een goed functionerende RS232 te hebben op je laptop. Zeker als je ook bestaande installaties moet onderhouden.
Ik maak me voorlopig nog grote zorgen over het langzaam verdwijnen van de RS232 op meeste laptops, net als het in hoog tempo uitbrengen van nieuwe windows versies.

De computerfabrikanten en microsoft blijken in zaken wel heel erg onbetrouwbare partners te zijn.
www.xj3.nl
Sine
Moderator

Jup, helaas waar ...

er zijn pc's waar naast een VGA en een netwerk poort alleen nog maar USB poortjes zitten, de rest is verdwenen.

PCMCIA -> RS232 kaartjes zijn nu nog probleemloos te krijgen, maar ik voorzie dat die dingen ook flink duurder zullen worden.
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
big bang

quote:
Op 7 april 2008 18:39:27 schreef GJ_:
[...]
Niet mee eens. Als je in de industrie iets wil ben je bijna verplicht een goed functionerende RS232 te hebben op je laptop. Zeker als je ook bestaande installaties moet onderhouden.

En omdat je om die reden nog een RS232 in de industrie nodig hebt is het voor Siemens een reden om dat nog ook op hun nieuwe produkten te steken?

Daar knelt nu net het schoentje. Op den duur moet je kiezen, een PC die nog over een seriële beschikt en al wat gedateerd raakt, of een nieuwe PC met adaptertoestanden en/of softwarecompatibiliteitsproblemen (wat een woord).
Of je moet beide PCs hebben.

Waarom hoor je dan soms in bedrijven, zeg, voor een update van die machineparameters moet je die PC gebruiken, voor andere software een andere PC. En voor een andere situatie nog een andere want dat is niet compatible met dat.

OK tot daar, maar als bedrijven, zoals een Siemens daar ook nog eens cash gaan uitslaan met hun convertortje dan is en blijft dat voor mij een scherp kantje.

- - big bang - -
[Bericht gewijzigd door big bang op 7 april 2008 19:26:23]
De hoeveelheid vergeten gereedschap blijkt recht evenredig met de lengte van de ladder...
GJ_
Moderator

Ik begrijp gewoon niet waarom laptops met RS232 steeds moeilijker te krijgen zijn. In de industrie gaan toepassingen gemakkelijk 15 jaar of langer mee. En daar word gewoon geen rekening mee gehouden.

Nu ben ik ook al verplicht om een laptop met twee besturingssystemen te hebben, met een beetje pech worden er dat straks dus drie. Of ik moet er meerdere laptops op na gaan houden. Ik heb nu ook al een stapeltje oudere laptops om de oudste PLC's te kunnen onderhouden.

Van pcmcia kaartjes met RS232 heb ik gelukkig een klein voorraadje ingeslagen. De prijs van die dingen interesseerd me niet, zolang er maar iets te krijgen blijft.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op 7 april 2008 19:32:14]
www.xj3.nl
Sine
Moderator

Zonder te ver offtopic te gaan, voor vista moet je nog niet te bang zijn, ik steek grof mijn kop in het zand en houdt GEEN rekning met vista ( net zoals vista dat niet met mij doet )

Zakelijke klanten krijgen het dan ook niet van me, en ome bill heeft pas weer toegezegt het zeker tot 2010 te blijven ondersteunen, en tegen die tijd zijn we weer een ( windows )generatie verder en heeft niemand het meer over vista ( behalve de arme onwetende thuisgebruiker die het door M$ door zijn strot geduwd krijgt )

Maar poort technisch kon het in de toekomst wel eens spannend worden, op mijn werkbank staat een bakje met ALLE poorten, en die blijft daar staan ook
[Bericht gewijzigd door Sine op 7 april 2008 20:51:17]
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
Ibanez

quote:
Op 7 april 2008 18:30:58 schreef big bang:
[...]

Hoeft niet speciaal van $iemens te komen, het valt toch wel op dat ze nog altijd met een seriele aansturing werken en nog altijd geen standaard USBkabel erbij steken om hun LOGO!s te programmeren, terwijl ze goed genoeg weten dat iedereen die LOGO! gaat throubleshooten on the field werkt met een laptop die alleen over USB beschikt.
We hebben het op het werk geriskeerd met een standaard seriël<-->USB convertortje uit de computerwinkel, en lukt prima.

- - big bang - -

Koop je toch gewoon een siemens laptop: Serieel MPI het zit er allemaal in
http://www.kwartjevankokterug.nu/
K8000

quote:
Op 7 april 2008 18:18:56 schreef driessens_nl:
[...]

Ikzelf heb een USB kabel voor logo (op ebay gekocht) is op basis van een fdti232 is gebouwd.
Zoals ik hier al las, bij siemens zelf kan je geen USB kabels voor logo verkrijgen, enkel de seriele. Ze zijn enkel hier en daar als clone in usb versie te koop.

Ik had alle ic's nog liggen, uit nieuwsgierigheid ben ik begonnen de schakeling op te bouwen.
Dat zou kunnen verklaren waarom de diodes zo geschakeld staan. Alleen die pen 4 en 7? maar met de stroombegrenzing zou het dan probleem zijn.
In het voedings circuit met de diode en de zener ga ik toch een weerstand plaatsen.
Pen 4 en 7 ga ik nog eens goed uitmeten. Ik heb al getest als je met een progje (terminal.exe van de elektuursite)om de compoort te testen de RTS pen en DTR pen schakeld kan je deze late omschakelen van een negatieve spanning naar een positieve. dus je kan de ene pen postief en de ander negatief. Lijkt me in theorie een kortsluiting.
Als je het programma logosoft opent meet je op de de pennen 4 en 7 een negatieve spanning.
Van de moment als je de juiste com poort het ingesteld en je probeert verbinding te maken met de logo ( zonder logo maar de pennen met een weerstand naar de massa (pen 5)belast, dan meet je op deze pennen een positieve spanning.
Na een tijdje krijg je de melding dat er geen verbinding kan gemaakt worden, als je dit venster dan afsluit schakeld de spanning terug om naar een negatieve spanning.
Volgende week eerst nog een zener kopen en de stekker voor in de logo verder afwerken, dan kan ik de penaansluitingen in de logo eens nameten.
H-Lab
Golden Member

@Ibanez, naast mij op het bureau staat de laptop van mijn wederhelft, een Siemens 3 maanden oud/jong, niks niet serieel alleen USB.
Ik ben ook heel zuinig op m'n oude IBM Thinkpad.
Een buizeneindtrap dat is pas sound!!
Boudie

En ik ben nog steeds zuinig op deze IBM:
http://www.computermuseum.li/Testpage/IBM-PortablePC.htm

Als je sterk genoeg bent is hij zelfs draagbaar...

[Bericht gewijzigd door Boudie op 8 april 2008 08:43:20]
Maxime

@Laurenzo, ik denk dat je je best rechtstreeks naar Siemens richt met je probleem. Want als er dan problemen zijn en je belt naar Siemens met een ander probleem en je vertelt ineens dat er iets tussenzit wat niet van Siemens is weigeren ze om nog verder mee te werken...

Ivm USB vs RS232 is het echt wel nipt aan het worden qua laptop's en moederborden waar nog standaard een RS232 poort op zit.
Voor RS232, voor zover mijn kennis reikt, heb je ook negatieve spanningen nodig en een USB naar RS232 heeft dat meestal niet. Dus ben ik op zoek naar iets waar er ook spanningen mee kunnen aangemaakt worden en zodanig niet om de haverklap communicatie fouten geven.
In december zat ik bij een klant en had dus communicatie problemen omdat ik geen RS232 had. Verschillende USB naar RS232 converters geprobeerd, geen enkele werkte. Zelfs kon ik 1 enkele keer verbinding tot stand brengen met CP5511 of was het nu een CP5512. En dan niets meer, maar daar sta je dan bij een klant dom te wezen. Dan heb je wel nood boven op het gebouw te staan en je laptop naar beneden te gooien. Je vraagt je dan af waarom de industrie zijn gang gaat en de pc wereld zo snel evolueert?
Dus ja, goeie converters zijn echt wel geld waard.
Laatst vertelde me iemand dat er een USB naar ethernet kabel zou bestaan van Siemens, nog niet veel info over gevonden eerlijk gezegd. Maar dat zou wel het euvel van RS232-loze laptops enorm verhelpen.

groeten en 't amusement!
timmie

rs232 is nog te vinden op laptops bijvoorbeeld de hp NC6220

verder heb je nog kans dat er een parralelle en seriele poort aanwezig is op de uitbreidingsbaai.

heb je geen van beide dan moet je toch gaan kijken voor pcmcia kaartjes deze haken namelijk direct in op de pci bus

let op niet elke laptop heeft een pcmcia bus, maar die heeft zon ander geval(naam even kwijt) en die haakt in op de usb bus.

vista en drivers is ene ramp omdat vista ze toekent.
het is trouwens wel mogelijk om te bitbangen in vista op je parpoort ook al zit deze niet op je moederbord, dan moet je namelijk zelf even de standaard moederbord driver teokennen aan je pci kaart(zie elektuur)

maar ik had weer ergens gelezen dat er volgend jaar de nieuwe windhoos uitkwam dus benieuwd wat die ons gaat bieden.

www.centralpoint.nl daar staan nog laptops met winxp parralelle en seriële poorten en wat je nog meer kan verzinnen.

excuus voor dit semi oftopic gebrabbel
[Bericht gewijzigd door timmie op 8 april 2008 11:47:27]
DMX interface
Zoeken in topic 1 | 2 | Volgende >>