Shock Media

Navigatie

PC kabel LOGO!

Forum > Software & Interfacing > PC kabel LOGO! << Vorige | 1 | 2
Naam Bericht
Mik

quote:
Op 7 april 2008 19:15:01 schreef Sine:
Jup, helaas waar ...

er zijn pc's waar naast een VGA en een netwerk poort alleen nog maar USB poortjes zitten, de rest is verdwenen.

PCMCIA -> RS232 kaartjes zijn nu nog probleemloos te krijgen, maar ik voorzie dat die dingen ook flink duurder zullen worden.

Heb je ook al eens de aansluitingen op Uw moederbord gecontroleerd? Ik heb sinds kort een Intel Quad core met een moederbord van Asrock (4core1333-fullHD). Op het MB zit wél een aansluiting voor een Compoort. Er bestaan plaatjes met een compoort in die ge achteraan vastzet op de pc. Flatcable inpluggen en klaar is kees. Ook bestaan er verloopstukjes die ge op de paralelle poort aansluit en verloopt naar Compoort.
shiptronic
Golden Member

die laatste heb ik nog nooit gezien, en volgens mij bestaan die ook niet.
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
Mik

quote:
Op 8 april 2008 12:59:50 schreef shiptronic:
die laatste heb ik nog nooit gezien, en volgens mij bestaan die ook niet.

Hoezo bestaan niet? Ik heb foto's genomen van zo een verloopstuk maar weet niet hoe te plaatsen. De FAQ helpt me niet genoeg. Hoe kan ik met UBB-codes een foto plaatsen?
Ik probeer U de foto's alsnog door te sturen.
[Bericht gewijzigd door Mik op 8 april 2008 15:58:02]
shiptronic
Golden Member

ik denk dat je in de war bent met een db9 <==>db25 connector

paralel ==> RS232 lukt niet

code:

plaatjes: [img] hier link van het plaatje [/img]

[Bericht gewijzigd door shiptronic op 8 april 2008 14:02:22]
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
Laurenzo

Is er ook een nederlands handleiding beschikbaar van de LOGO?
morc

Voila
waar rook is, is het electronica experiment mislukt.
Ibanez

quote:
Op 8 april 2008 01:09:12 schreef H-Lab:
@Ibanez, naast mij op het bureau staat de laptop van mijn wederhelft, een Siemens 3 maanden oud/jong, niks niet serieel alleen USB.
Ik ben ook heel zuinig op m'n oude IBM Thinkpad.

Mijn docent heeft nu een 2 maand oude siemens laptop met serieel MPI en met de software (wincc, step7, Logosoft) er allemaal op(bijgelevert) zal wel geen standaard laptop zijn
http://www.kwartjevankokterug.nu/
GJ_
Moderator

Nee, natuurlijk is dat geen standaard laptop, dat is een PG, speciaal voor industrieel gebruik. Die docent heeft zeker geld teveel of hij heeft het budget van de school flink gebruikt.
www.xj3.nl
BruzaQ-Inc

Ik gebruik ook een standard USB - Serieel converter, werkt ok voor zowel logo als crouzet.

Wat ik wel soms heb, en ik denk niet dat het hiermee te maken heeft.. Mijn collega laad zijn crouzet progr in, enkele weken later probeer ik met mijn laptop deze in te lezen... lukt niet, soft vraagt naar een locatie op mijn collega zijn pc. Zodoende kan ik 'iets' uitlezen, maar dat lijkt naar niets.

Weet iemand waaraan dit ligt ??
[Bericht gewijzigd door BruzaQ-Inc op 8 april 2008 17:34:19]
Gewoonte is de intelligentie van de menigte
Toeternietoe

Als ik het wel heb:
6ED1 057-1AA01-0BA0
Siemens bestelnummer voor een USB naar LOGO! kabeltje

Toet
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (3e wet van Kirchoff)
Laurenzo

75euro rechtsreeks bij siemens
big bang

quote:
Op 7 april 2008 22:00:26 schreef Ibanez:
Koop je toch gewoon een siemens laptop: Serieel MPI het zit er allemaal in

Gewoon, ga effe zitten... Een jaar geleden hebben ze bij mijn vorige werkgever een $iemens Field PG overgenomen om te kunnen troubleshooten en kleine projectjes te doen, jawel, overgenomen (lees: niet nieuw) van een automatisatiefirma, met inderdaad nog een aantal licenties van de Step7, ProtoolPro dacht ik, etc.
Bijna 10.000€ beste vriend.

quote:
Op 8 april 2008 16:44:19 schreef GJ_:
Nee, natuurlijk is dat geen standaard laptop, dat is een PG, speciaal voor industrieel gebruik. Die docent heeft zeker geld teveel of hij heeft het budget van de school flink gebruikt.

Voila, GJ komt uit de automatisatie, hij kan het beamen.

- - big bang - -
[Bericht gewijzigd door big bang op 10 april 2008 20:19:35]
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
chuckie
Honourable Member

Ik kan het ook beamen, heb het eens gevraagd bij mijn Groothandel, zelfverzekerd zou ik er eens 1 bestellen, aan de balie zeiden ze me in de configuratie die ik wilde 8600euri's
Met een zuinig nee en bleek vertrokken gezicht heb ik maar weer rechtsomkeerd gemaakt.
Schreeuwen versterkt de stem, maar niet de argumenten.
Peter112
Member

quote:

Gewoon, ga effe zitten... Een jaar geleden hebben ze bij mijn vorige werkgever een $iemens Field PG overgenomen om te kunnen troubleshooten en kleine projectjes te doen, jawel, overgenomen (lees: niet nieuw) van een automatisatiefirma, met inderdaad nog een aantal licenties van de Step7, ProtoolPro dacht ik, etc.

- - big bang - -

Nou dan ben je goed getild door die firma, tijdje terug nog de nieuwste fieldpg besteld inclusief S7 professional voor ik dacht 4500 euro.

teken de petitie voor een vrije NEN1010 http://www.knooble.com/petitie/
Ibanez

quote:
Op 10 april 2008 20:18:58 schreef big bang:
[...]

[...]
Voila, GJ komt uit de automatisatie, hij kan het beamen.

- - big bang - -

Maar als je het dagelijks voor je werk nodig hebt dan is het toch wel fijn om iets te hebben wat altijd werkt
http://www.kwartjevankokterug.nu/
GJ_
Moderator

quote:
Op 12 april 2008 21:03:41 schreef Ibanez:
Maar als je het dagelijks voor je werk nodig hebt dan is het toch wel fijn om iets te hebben wat altijd werkt

Daarvoor hoeft het niet zo duur te zijn. Een snelle laptop voor programmeerwerk is onzin, veel bijzonders heb je niet nodig, alleen dus een RS232 en een USB.

Ik heb dus een goedkoop laptopje, en dat werkt prima. Punt is dat de heren OS en HW bedenkers samen de meest onbetrouwbare factor in de automatisering vormen. Koop nu een peperdure laptop, over drie jaar is ie net zo waardeloos als dat prul van mij. En als er keer een heftruck over die prul heen kachelt is er niks aan de hand, dan loop ik hier lachend naar de overkant en scoor een nieuwe.

Overigens zijn de prijzen van die field PG's overal hetzelfde. Er zijn wel wat verschillende configuraties mogelijk waarbij de duurste voorzover ik me herinner zelfs over de 10.000 euro komt. Maar dan heb je wel een lichtmetalen PG met alle mogelijke software en poorten erop.

--edit--
Even de CA01 nageslagen:
de kale field PG's zijn 4.000,- en 4.750,-
Dus zonder software. Met wat zoftware, kabeltje enz erbij komt er al gauw zo'n 3.500,- bij gok ik, dus dan zit je op zo'n 8.250,- euro. Met echt alle mogelijke software erop word dit zelfs nog meer.
Er moet ook nog een extra rugged modelletje zijn dacht ik maar die kan ik even nergens terugvinden. Die was iig vreselijk duur maar dan had je ook een echt mooi laptopje.

Alle fieldPG's worden geleverd met alle software al geinstalleerd, dus da's wel handig. (twee weken trial versies)
[Bericht gewijzigd door GJ_ op 12 april 2008 21:22:27]
www.xj3.nl
big bang

Voila, als ze dan toch PGhardware gaan, zoals bij mijn vorige werkgever (ik dacht PG740 als ik me niet vergis, in een inderdaad fatsoenlijk design) loopt het al aardig op. En die softwarelicenties zijn ook niet bepaald goedkoop.

- - big bang - -
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
K8000

Voor de geinterreseerden.
De schakeling in het voorgaande schema heb ik opgebouwd en uitgetest, het werkt.
Ik heb wel enkele wijzigingen gedaan ivm met de bedenkingen die had ( zoals uitgelegd in één van de vorige posts)

Subd 9 polig
1N4148
4 ---[>|----|
7 ---[>|----|-------[100ohm]-----> naar C1 en Z1
1N4148

ipv van pen 4 en 7 door te verbinden heb ik D1 weggelaten en voor elke pen een apparte diode geplaatst, als eventuele stroombegrenzing is een weerstand van 100ohm toegevoegd.
Voor de optocopplers zijn 618-A types gebruikt, welke ik nog had liggen.

[Bericht gewijzigd door K8000 op 24 april 2008 18:14:54]
sammiebuls

kan iemand me vertellen welke functie de pinnen hebben op de logo?

mijn veronderstelling:

pin 1 = TX
pin 2 = n.c.
pin 3 = n.c.
pin 4 = +5V (gemeten: 4.7V)
pin 5 = gnd
pin 6 = RX

als dit klopt vraag ik me af waarom pin 1 met pin 4 verbonden is met een weerstand van 10K?
K8000

Er is een simpele verklaring voor.
De funtie van de weerstand is waarschijnlijk een Pull-up weerstand.

De schakeling werkt perfect, ik heb ze gebouwd, en zie geen enkel verschil in werking met de USB logo kabel die ik heb.
[Bericht gewijzigd door K8000 op 5 september 2008 19:11:28]
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2