Soldeerpasta en flux

Beste,

Waar kan ik (online) soldeerpasta en flux kopen, liefst in spuitjes, al dan niet opvulbaar.

Electronics is a fine hobby ;-) http://www.electro-online.be

Is er een elektronicaboer bij je in de buurt?

Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.

Op 8 februari 2008 14:38:33 schreef Boeip:
Alhier en aldaar

Misschien een domme vraag, maa hoe gebruik ik die flux dan het beste voor het solderen van SMD componenten?

Electronics is a fine hobby ;-) http://www.electro-online.be

Gewoon met een kwastje ofzo. En als alles gesoldeerd zit kan je het verwijderen met aceton. Ook flux-in-spuitbus is verkrijgbaar.

SMD Video, Deze video is heel erg goed voor mensen die meer van SMD-solderen wil weten.

electronicaboertje

Golden Member

Hier vindt je bijvoorbeeld Soldeerflux
Soldeerflux

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Albert Einstein

Op 8 februari 2008 17:26:09 schreef PS3NL:
SMD Video, Deze video is heel erg goed voor mensen die meer van SMD-solderen wil weten.

Wouw, ik soldeer al SMD, maar dit is best interessant om te zien :D

Meeste soldeerpasta die verkocht wordt is eigenlijk voor pneumatische dosering, niet voor met de hand met een injectienaald. Die van Conrad is zo'n beetje de enige die ik gezien heb (in europa dan) die echt voor met de hand doseren gemaakt is. Het is dan minder stroperig, wat je beter door de naald krijgt en beter op je printje blijft plakken. Dat andere spul (dat van Dick Best ziet er zo uit en ook Aoyue/wiltec verkoopt zulk spul) is veel lastiger te doseren en heeft nogal de neiging aan de naald te blijven plakken. Van Conrad is overigens loodvrij ook al zegt de omschrijving wat anders, maar dat hoeft op zich geen probleem te zijn.

Soldeerpasta is verder lastig te krijgen omdat het zo beperkt houdbaar is en eigenlijk gekoeld bewaard moet blijven, de meeste bedrijven hebben daar geen zin in dus verkopen ze het niet. Farnell heeft geloof ik nog wel een redelijk assortiment maar is wel wat gedoe om daar als particulier te bestellen. In amerika zijn er wel meer webwinkels die het hebben, maar vaak willen die dan naar het buitenland alleen via koeriersdienst exporteren omdat de pasta het niet zo lang uit houdt tijdens het transporteren met de normale (weken durende) post.

Heb nu een busje van Aoyue, wat een werk.. ik druk hem met de achterkant op de werkbank, dan een beetje op de print ''drukken''

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Die van Cornad zit veel meer flux doorheen denk ik, misschien dat je het spul met flux kunt mengen maar ik weet niet of dat bevordelijk is voor de kwaliteit..

Van dichtbij onder een microscoop (wel een beetje geplet dus uit elkaar gevallen):
http://www.uploadarchief.net/files/download/pasta.jpg

Bedankt iedereen.

Ik wil er geen nieuw topic voor starten, maar na wat opzoekings werk op internet viel het mij op dat men zeer weinig met hot air gaat solderen (bijna enkel desolderen). Iemand een idee hoe dit komt? Ik heb ooit mogen solderen met hot air, en toen heb ik gezegd tegen mezelf dat ik geen soldeerbout niet meer vastpak... ik vond het gewoon veel beter werken met hot air. Blijkbaar vind niet iedereen dat zo of heb ik het mis?

Electronics is a fine hobby ;-) http://www.electro-online.be

Hallo iedereen,

Ik vroeg me af of je deze
loodvrije soldeerflux ook kan gebruiken met loodhoudende tin ?

Ik ben nl. nog nergens "flux-gel" voor loodhoudende tin tegengekomen.

Moest er iemand een winkel kennen in België waar ik dit kan kopen, mag die het gerust laten weten, dan hoef ik geen verzendkosten te betalen bij Farnell :)

Alvast Bedankt!

Op 11 februari 2008 12:21:21 schreef sille:
Bedankt iedereen.

Ik wil er geen nieuw topic voor starten, maar na wat opzoekings werk op internet viel het mij op dat men zeer weinig met hot air gaat solderen (bijna enkel desolderen). Iemand een idee hoe dit komt? ...

Zolang er niet meer dan 2 kanten met pinnen zijn, ga ik liever desolderen met een gewone bout een een grote druppel tin op de 2 kanten, dan hete lucht gebruiken. Solderen met hete lucht doe ik nooit.
Ik ben hersteller, dus vervang meestal componenten, met hete lucht blaas je omliggende componentjes van de print af en kan je ze niet goed positioneren (één tikje en de chip zit totaal naast zijn pads). Ook duurt het langer om met hete lucht te solderen dan met een soldeerbout, tegen dat je soldeerpasta op de pad's hebt gelegd is de hele chip al handmatig gesoldeerd.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Voor smd gebruik ik flux van dealextreme

Paar druppels op een wattestaafje, wrijven over de pads waarom de componenten komen, druppel tin aan de bout en kort het component aanraken.

Werkt prima voor mij.

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

Ik had ook gedacht dat het solderen met de hete lucht wel goed zou werken. Ik vind het tegenvallen. Ik heb het geprobeerd, maar het bevalt niet. Ik ben terug naar met de bout.

Ik heb bij Dealextreme "soldering paste" gekocht. Let op: De chinezen noemen harsflux ook "soldering paste". Wat ik heb gekregen is volgens mij ook wat ik dacht te krijgen toen ik het bestelde: Pasta met soldeer waarmee je kan solderen. Ik heb het nog niet geporbeerd.

Om het te doseren, is een 1ml spuit wel handig. Ik heb wat van dat spul in een 5ml spuit van Farnell gekregen. Dat werkt niet prettig: Je kan niet nauwkeurig genoeg doseren. De 1 ml spuiten kan je bij de apotheek halen. Ook de naalden kan je zo daar krijgen. (Ik kreeg ze op recept, maar je kunt ze ook gewoon betalen. Kost geen drol). Voor het solderen zou het handig zijn om niet de lange naald te hebben (zeg 40mm) maar een kortere, zonder scherp stuk. Van Farnell had ik dat toen wel, maar bij de apotheeek heb ik er nog niet naar gevraagd. Afknippen met een tang, krijp je hem mee plat, komt er niks meer uit. Of afslijpen met een slijptol zou werken weet ik niet....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

allemaal goed en wel, maar nu weet ik nog steeds niet of je die soldeerflux mag gebruiken met loodhoudend solduur?

Of bestaat er zo'n flux, want ik vind hem alvast niet?!

Groeten,

Waarom zou dat niet kunnen? Flux reinigt de contactvlakken. Dat staat los van welk soldeer je daarna gaat gebruiken.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb het wel over soldeerflux dat je op de pads en pinnen van je smd component doet om betere uitvloeiing van je solduur te verkrijgen.

Kben niet zeker of jij dit bedoeld?

Waarom staat er dan steeds specifiek vermeld "voor loodvrij" ?

Misschien heeft dat met de temperatuur te maken. Die is hoger als je loodvrij soldeert. Maar goed, ik ben geen expert op dit gebied. Maar logisch nadenkend zie ik geen reden waarom het niet zou kunnen.
we wachten de reakties van de kenners wel af

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op mijn werk gebruiken we vloeibare flux, geen gel, en die kan zowel voor loodhoudend als voor loodvrij gebruikt worden. Het vloeien van het soldeertin wordt bepaald door de temperatuur, de viscositeit (vloeibaarheid, grotendeels bepaald door temperatuur) van het soldeersel en de vervuiling van de oppervlakken. Flux werkt in op de vervuiling van de oppervlakken, en die wordt niet beïnvloed door het al of niet gebruiken van lood.

De harskern in het soldeersel is wel verschillend bij loodhoudend en loodvrij tin, voor loodvrij wordt een agressiever product gebruikt (bijt meer in de punt van je bout) aangezien je hogere temperaturen nodig hebt (of langer bij dezelfde temperatuur blijft).

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Bedankt voor de reactie. Ik zal het er maar op wagen.

yoo