Shock Media

Navigatie

Geheugen Oscilloscopen (keuze)

Forum > Meten & meetapparatuur > Geheugen Oscilloscopen (keuze)
Naam Bericht
Modinc

Hallo

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede maar toch "betaalbare" geheugen oscilloscoop met pc mogelijkheden.

Vooral voor het gebruik van:
Uitmeten voedingen, rimpel enz.
Reverse engineering voor projectjes bvb een 433Mhz temperatuur zender waarvan ik het protocol niet weet uitpluizen en laten praten met UC
Reparaties
Hoofdzakelijk hobby PWM, DMX, audio video, 433Mhz enz.

Tot nu toe heb ik eraan gedacht de Velleman PCSU1000 te kopen omdat ik deze vrij goedkoop kan krijgen +- 250€
Het enige wat mij tegen hield was de lage ingangsspanning en tis geen real-time.

Maar nu zie ik net bij Niels op SK.net scoopjes van Uni-Trend met tal van aansluitmogelijkheden
Standard: USB Device, USB Host (UT3025 series don't have this function); RS-232 Optional: LAN and GPIB
Wat de specs betreft weet ik nu niet echt waar ik zoal op moet letten.

Nu is mij vraag natuurlijk heeft er iemand ervaring met deze scoopjes en het merk. Of kan er iemand mij vertellen of ik met deze geen miskoop doe, niet dat het van die chineese rommel gaat zijn die na een maand stuk is?
Heb ook wat in andere topics gelezen over de Rigol DS1042CD lijkt me wel een fijn scoopje is wel wat duurder.

SK.net
Uni-Trend
UT3062C
UT3042C
[Bericht gewijzigd door Modinc op 11 augustus 2008 14:00:34]
rbeckers

Specs net bekeken en voor die prijs zijn ze niet slecht.
Mits natuurlijk de vermelde specs ook gehaald worden.
Ik weet alleen niet wat de software doet en hoe het met support zit (niet?).
Ik heb met veel verschilende scopes gewerkt maar nog nooit met een Uni-Trend.

Bij een digitale scope zijn de belangrijkste specs:
- bandbreedte
- sample rate
- memory depth

Bij de vermelde scope is vooral de memory depth (te) laag.
Modinc

Kan ik best toch maar eens gaan kijken naar iets degelijks met logic analyzer.
Zoals die Rigol die ik hier al eens heb zien passeren.

Wat zijn ongeveer degelijke specs ?

Bandwidth 60 MHz
Sample Rate 400 MSa/s
Memory Depth 1M points Single, 512K points Dual

Iemand aanraders ?
rbeckers

Een Rigol DS1062CD voldoet aan die parameters, ong. 1250 euro. De combinatie met een (beperkte) logic analyzer komt bij andere merken zoals Tektronix, Agilent en Hameg niet voor in die prijscategorie of helemaal niet.

Een andere mogeljkheid is een scope en een losse logic analyzer.
diode

Voor €1250 had ik dan eerder een tiepie scoop gekocht. Die dingen zijn echt verdomd makkelijk!
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
rbeckers

Een Tiepie Handyscope HS4 haalt niet de gevraagde specs.

"De Handyscope HS4 kan meten op zowel 12, 14 als 16 bit resolutie (14 bit effectief, SNR 95 dB) bij een 200 mV - 80 V full scale ingangsbereik. Per kanaal is er geheugen voor 128 Ksamples en kan de samplefrequentie worden gekozen tot 50 MHz."

"DS1062CD Digital Storage (DSO)
Kleuren beeldscherm, 2 Kanalen + ext. trigger en 16 kanaals Logic Analyser, Bandbreedte 60Mhz, Realtime Sample Rate 400 MS/s, Equivalent Sample Rate 25GS/s, Record Lengte 1M (CH1 en CH2) en 512K voor de logic analyser"

diode

Daar heb ik eerlijk gezegd niet eens op gelet, maar hij voldoet inderdaad niet aan de gevraagde specs.
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Modinc

Dan gaat het heel waarschijnlijk een Rigol DS1042CD of DS1062CD worden.
Spijtig dat ik de IA te laat heb gezien

Is er buiten de bandbreedte 40/60Mhz nog iets anders tussen deze 2?

Wat kan je wel/niet met eentje van 40Mhz ?

Grtz
[Bericht gewijzigd door Modinc op 2 maart 2008 18:09:26]
rbeckers

Volgens de datasheet is het enige verschil 40 of 60MHz, en de daaraan gekoppelde stijgtijd en tijdbasis.

Modinc

Kom ik toe met de 40Mhz DS1042CD
Voor bvb een video camera te repareren.
Heb er hier nog een camera met VHS bandjes die het niet meer doet zoals het hoort?

[Bericht gewijzigd door Modinc op 3 maart 2008 18:56:00]
rbeckers

Ja, voor dat soort toepassingen is 40MHz voldoende.
Signalen tot ong. 4MHz kunnen zonder verzwakking of fouten op een 40MHz scoop bekeken worden. Signalen in de buurt van 40MHz worden o.a. verzwakt weergegeven.
Modinc

Ik ga er eens eindelijk werk van maken.

Ik heb deze 2 nog steeds op het oog: RIGOL DS1042CD=730€ en DS1062CD=970€
Nu weet ik niet welke nemen.
Is die 20Mhz meer 240€ waard?

Wat kan je niet met 40Mhz scoop wat wel met 60Mhz kan?

ALs iemand ze nog goedkoper weet staan(alleen buurlanden)"I'm all ears"

Grtz
.
[Bericht gewijzigd door Modinc op 11 augustus 2008 14:02:50]
rbeckers

20MHz meer is het waard als je het nodig hebt.
Je kunt ook zeggen 50% meer. Je kunt met een 60MHz hetzelfde als met een 40MHz, alleen kan de 60MHz hogere frekwenties aan.
Je kunt ook de 40MHz kopen en bijv. op www.marktplaats.nl een 60 of 100MHz scoop kopen, meestal wel analoog, voor ong. 200 euro.
Maw meer info, ideeën etc. kan ik niet aanbieden.
Modinc

Ok
Dan nog 2 dingen tot we over gaan tot bestellen

Die rigol heeft maar een sample Rate van 400 MSa/s
waar andere meestel 1GSa/s of meer hebben.
Wat voor nadelige gevolgen geeft dit ?

En is de geheugendiepte genoeg om een volledige data transfer van een bvb een 433Mhz afstandbediening te kunnen recorden?
Om later daarmee op de pc het protocol te reverse engineeren.

Sorry voor de vele vragen, maar het is een smak geld.
[Bericht gewijzigd door Modinc op 11 augustus 2008 14:46:53]
rbeckers

Het geheugen van de Rigol, 1M voor CH1 en CH2 samen en 512k voor logic analyzer, is erg groot. Dit is een van de sterkste punten van de Rigol. Het andere pluspunt is de prijs.
Of het groot genoeg is voor een voledige data transfer van een 433MHz weet ik niet omdat ik niet weet hoeveel data dat is.

Voor niet periodieke signalen is 1GSa/s beter, maar is bij dat geheugen ook veel duurder. Agilent en Tektronix verkopen bijv. 200MHz scoops met 1GSa/s en 4k of 10k geheugen (per kanaal). Die scoops zijn duurder dan de Rigol.
Modinc

Whieeee

Eergisteren avond besteld bij display, het is de DS1062CD geworden.

Deze middag al aangekomen.
Zalige service, het mag gezegt worden.
Zoeken in topic