| Naam |
Bericht |
charlyd
|
hoi, MOCHT IEMAND EEN SCHEMA OF BOUWPAKKET hebben of te koop weten. graag het wiel uitvinden vind ik wat overbodig.
mijn situatie:
ik heb in mijn plafond een cirkel met 12v/50w spots zitten nu wil ik deze in div. patronen aan 3 trafos koppelen.
wat ik zoek is één schakeling die dmv van 1 tiptoets 3 uitgangen om de beurt hoog maakt.
dus eens tippen uitgang 1 hoog / uitgang 2 en 3 laag.
nog eens tippen uitgang 2 hoog / uitgang 1 en 3 laag.
nog eens tippen uitgang 3 hoog / uitgang 1 en 2 laag.
nog eens tippen krijg ik weer situatie 1 (1 hoog /2 en 3 laag.
het geheel moet dan per stand 7 printrelais (4 amp) aansturen.
dus uitgang 1 hoog eerste reeks van 7 relais kappen om.
uitgang 2 hoog de eerste 7 vallen af en de alleen tweede reeks van 7 klappen om.
uitgang 3 hoog de tweede 7 vallen af en de alleen derde reeks van 7 klappen om.
( op deze manier krijg ik een 3 (A, B en C) standen schakelaar met 7X een schakelpakket die gelijktijdig om gaan.
....../ -a
1--/| -b
......| -c
......|
....../ -a
2--/| -b
......| -c
......|
....../ -a
3--/| -b
......| -c
......|
....../ -a
4--/| -b
......| -c
......|
....../ -a
5--/| -b
......| -c
......|
....../ -a
6--/| -b
......| -c
......|
....../ -a
7--/| -b
......| -c
bedankt vor jullie reacties
gr. charly
|
charlyd
|
ik lees weinig reacties?? ik vond deze schakeling
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/45
is deze mogelijk aan te passen en er een step ic achter te hangen..? zijn hier nog experts.
of mogelijk in elektuur julli 2006 zag ik dat er een tiptoets bediening in stond ik heb het artikel niet gezien. kan iemand me meer info geven...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 27 februari 2008 13:16:24]
|
Hugo Welther
Moderator
|
Je kan zoiets maken
 voor de tip toets. N1,N2 is een 4093.
Als je de "toets" aanraakt wordt "D" hoog. Dit stop je in een schuifregister of een 4017.
Zoiets als dit
Het linker deel met CA3130 vervalt en "D" sluit je aan op de clock van de 4017. De LED's vervangen door relais.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
|
DE OLDE
|
Volgens mij categorie schoolvragen!!???  Met 4017 kom je inderdaad een heel eind.
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
|
Kevinoud
|
quote:
mijn situatie:
ik heb in mijn plafond een cirkel met 12v/50w spots zitten nu wil ik deze in div. patronen aan 3 trafos koppelen.
@De Olde: lijkt me niet
***** No keyboard connected press F1 to continue ... *****
|
DE OLDE
|
Je hebt gelijk, te voorbarige conclusie mijnerzijds. Mea culpa.
|
charlyd
|
hoi hoi , ja idd die tiptoets schakeling had ik ook al. is een goede insteek, maar de 4017 is minder dat is een schuifregister, en ik zou toch meer voor de 4040 gaan ripple counter zodat om zijn beurt een uitgang hoog wordt en uitgang 4 ( pin3 ) terug naar de MR (pin 11).
op deze manier krijg ik de stepper die ik zoek.
als I/O board wilde ik relais board maken in een stapel van 3 boven elkaar iedere output van de 4040 naar een board. electronisch zou nog mooier zijn. ideeen om twee potjes aan elkaar te leggen middels een triac zonder deze aan een 12v ~ of aan een nul volt ~ (het gaat hier denk ik om een pulseerde gelijk spanning. neem een dimbare halogeen trafo uit de winkel deze heeft een "L" en een "N". dus triac. ik heb geprobeerd 3 van deze 200watt trafos met alle "N" aan elkaar te leggen .. dat gaat goed!!
en zou dus de "L" middels een traic kunnen schakelen.
Iemand een mooie, BETROUWBARE..!! triac schakeling bij de hand voor deze toepassing die ik aan mijn counter IC zou kunnen koppelen?
zodra het geheel klaar is zal ik het schema posten. want ik ben ook nog bezig met de schakeling zowel met tiptoets door te tappen als mede via de USB uitgang van mijn PC middels C++ software.
|
DE OLDE
|
De 4017 is geen schuifregister!!!! Bij een schuifregister bied je een bitwaarde aan op de ingang en dmvm van klokpulsen schuift deze steeds een positie op. Dit is een 1 uit 10 teller.
|
ledlamp
|
Zoals Hugo als zegt, met een 4017 en relais.
Gr, Ledlamp
|
charlyd
|
ik heb mijn schema zo ongeveer uit gewerkt, ik zal het hier posten voor de liefhebbers. een dezer dagen.
van begin tot het eind.
eventueel voor pcbartist schakeling beschikbaar.
ik zoek nog een leuk voedinkje.
ik schat zelf
pri: 220~240v
sec: 5v-1a
9v-1a
12v-2a
iemand nog een leuk voedinkje te koop? of url waar ik zo n ding effe bestel.
zat ook al te denken om effe 3 schakelingen naast elkaar te zetten met 78S05/78S09/78S12 spanningsregelaars.
kan ook wel. en dan de brugcel(len) met 12V~ voeden, zeg maar 16 v=?
suggesties altijd welkom?
|
Mr Soldeer
|
1A voor het voeden van je schuifregister schakeling en de druktoets logica lijkt me wel heel erg ruim bemeten. De prijs van je voeding zal er zeker goed bij varen als je daar wat optimaliseerd. Kom je niet toe met ergens een genre 9 300mA adaptertje van een sloop dingetje ?
Daarachter een 7805 voor je tiptoetsen.
Met een beetje geluk trekken bvb 6V relaitjes ook nog prima (lees betrouwbaar) aan op 5V. Anders met een transistor hogere spanning voor je relais voorzien.
Er is vast en zeker interesse voo het schema [Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op 20 augustus 2008 17:52:31]
Teveel ideeën voor teweinig tijd
|
Henry S.
Moderator
|
Voeden met een labvoeding en meten wat de secties 'trekken', daarop een bijpassende voeding baseren.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
charlyd
|
ja dat zouden mogelijkheden zijn, waren het niet dat ik als relais de Omron G6RN-1A-DC12 gekozen heb in 12v versie dus (18,3 mA)
ik kocht deze voor een mooie prijs 21 stuks. (8amp contact stroom) tenslotte zijn de halogeenlapmen 12v=50Watt (4A)
dus 8AMP voor pieken is ruimschoots
dus idd allemaal zeg maar voedingen 500mA is aardig overdone. ik ga ze idd eens meten.
bedankt voor de tips...schema volgt. [Bericht gewijzigd door charlyd op 21 augustus 2008 17:31:15]
|