| Naam |
Bericht |
Flo
|
hallo,
ik zou graag een antenne maken voor 77,5khz. deze mag wat groot zijn van omvang, maar moet een betere ontvangst hebben dan die ferrietkernen. dat is ook de bedoeling ervan.
kan iemand mij helpen?
flo
|
echtepino
|
Laat me gokken: Tijdseinzender?
Een zo lang mogelijke draad naar buiten gooien, is dat een optie?
Een actieve antenne?
Een grotere ferrietstaaf vangt ook veel meer signaal.
Word lid van de Benelux DX Club
|
Arco
|
Voor DCF is een goeie ferrietstaaf echt wel genoeg. Meestal bij problemen helpt plaatsen op een goede positie. (Ver verwijderd van storingsbronnen zoals WLAN routers en DECT telefoons...)
Moet natuurlijk ook wel goed op de DCF zender in Mainflingen gericht zijn...
Arco
|
Henry S.
Moderator
|
http://www.c-maxgroup.com/tech/antenna.php Ferriet wil echt wel goed.
Maak hen eventueel actief: http://www.qsl.net/dl4yhf/dcf77_osc/index.html
Anders moet je aan een loop denken, mega groot
http://members.aol.com/lwcanews/rcvg-lib.htm [Bericht gewijzigd door Henry S. op 3 maart 2008 19:16:04]
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
rbeckers
|
Hoe groot mag je antenne worden?
|
Flo
|
goh een vierkante meter max
|
rbeckers
|
Voor die frekwentie is dat vrij klein. Overweeg toch maar een ferriet antenne.
|
Frederick E. Terman
|
Je kunt geen betere ontvangst krijgen dan met een ferrietantenne. Wij zijn grootverbruikers van DCF-tijd en op alle bakens staan ferrietantennes voor dat station.
De signaal-ruisverhouding wordt toch bepaald door de signalen buiten de antenne, daar verander je niets aan.
Waarom denk je dat je ferrietantenne niet goed werkt?
|
Flo
|
goh, dat was een voorstel van de eindwerkaanbieder. maar hoe groot moet die antenne dan zijn, en waar vind ik de geschikte ferrieten?
ik ben er allemala niet in thuis.
|
Arco
|
Arco
|
Henry S.
Moderator
|
quote: Op 4 maart 2008 00:20:36 schreef Flo:
goh, dat was een voorstel van de eindwerkaanbieder. maar hoe groot moet die antenne dan zijn, en waar vind ik de geschikte ferrieten?
ik ben er allemala niet in thuis.
Alle linkje gelezen? Ferrieten op de radiobeurs, of kompleet met spoel bijv bij conrad (dan kan er low cost module bij zitten). [Bericht gewijzigd door Henry S. op 4 maart 2008 00:48:26]
|
Arco
|
Voor sommigen aan de kust is de MSF Anthorn zender (60kHz) in Engeland wellicht beter te ontvangen als de DCF Mainflingen zender (77.5kHz). Nadeel is dat de tijd in GMT/BST wordt uitgezonden, dus er moet wat gerekend worden...
Arco
|
Flo
|
gegevens zijn onbelangrijk voor het project. enkel goed ontvangen...
|
DC2PCC
|
Antenne twee meter onder de grond stoppen, de VLF dringt diep door, maar de storingen waar je mee te maken hebt niet.
Overigens zijn de grootste stoorbronnen voor DCF-77 ontvangers de beeldbuistelevisies en -monitoren.
de 5e harmonische van de lijnfrequentie in europa (15,625 kHz) is 78,125 kHz. Deze is vooral overdag en 's avonds sterk, als er veel televisie gekeken wordt.
|
Frederick E. Terman
|
Frequentie is een beetje hoog voor VLF (VLF loopt tot 30 kHz), maar misschien doet LF het ook nog op die manier.
Hoe weet de grond eigenlijk dat het signaal er wel in mag doordringen, maar storingen van dezelfde frequentie niet?
|
rbeckers
|
Grond bestaat uit aarde. Soortgelijk als de aarde in een schakeling. Die aarde absorbeert ook alle stoorsignalen en heeft een impedantie van 0. Tenminste dat denken sommige technici.
|
Flo
|
maar nu zou ik een versterkerschakeling moeten berekenen met transistoren voor die 77,7khz... incl filters. help help...
ik dacht aan dus buffer bf245 en daarna 2 bf199. ik heb ook 2 kristallen van 77,5k. mss kan ik daarmee iets ontwerpen, maar ik weet er niets van, nooit geleerd.
|
Frederick E. Terman
|
Sorry, dubbelpost [Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 12 maart 2008 21:15:12]
|
Rd12tf
Golden Member
|
Tja, als je hier:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/58304
ook niet meer op reageert, hoe wil je dan dat we je voor je (school) opdracht helpen?
Ridder In De Orde Der Snijbonen http://www.hamforum.nl/index.php Groot Oligarg Der Rondstralers.
|
Frederick E. Terman
|
Nu moeten we eerst ons doel vaststellen.
- Wat wordt het ingangssignaal voor die versterker? (zendvermogen, afstand, effectieve hoogte van de raamantenne (hier: ferrietantenne), Q-factor van de kring met bijbehorende spannings"opslingering", inwendige weerstand)
- Wat moet er voor signaal uitkomen? (doel, achtergeschakeld apparaat)
- Is er extra selectiviteit nodig?
(kristallen geven die, maar dempen ook)
Daarna ontwerpen.
|
Flo
|
de antenne wordt opgesteld in de woonkamer, verder van schermen en tv. selectiviteit mag natuurlijk heel sterk zijn, gezien dan minder storingen versterkt worden. mijn ferrietstaafjes zijn ergens 8mm dik, 7cm lang. ik heb aleen geen wikkeldraad...
ik dacht dus aan bf245 als buffer zoals in ander topic. dan 2 bf199's voor versterking met een stijl filter erop van 77,5khz.?
als ik me niet vergis, moet de spoel zo veel mogelijk wikkelingen bevatten, voor goede ontvangst? dus 1mH lijkt me ideaal..?
|
jojo
|
quote: Op 4 maart 2008 18:08:38 schreef rbeckers:
Grond bestaat uit aarde. Soortgelijk als de aarde in een schakeling. Die aarde absorbeert ook alle stoorsignalen en heeft een impedantie van 0. Tenminste dat denken sommige technici. 
Hmm, maar waar komen dan de aardstralen vandaan?
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Dan ben je met het verkeerde eindprojekt bezig...
|
Arco
|
"als ik me niet vergis, moet de spoel zo veel mogelijk wikkelingen bevatten, voor goede ontvangst?"
Nee, de antennespoel wordt meestal als LC kring gebruikt, en moet juist afgestemd zijn op de te ontvangen frequentie...
Arco
|
Flo
|
ja, maar hoe groter de spoel, des te kleiner de condensator moet zijn voor zelfde frequentietoch? en als de spoel kleiner wordt moet de condensator groter worden. maar hoe minder wikkelingen, hoe minder ontvangst...?
|