Volgens mij heeft dit nix met het probleem te maken.
Het verschiltussen werkelijk en schijnbaar vermogen is een 6000 KVAR op jaarbasis?????
Iets meer of iets minder spanning op het stopkontakt???
Cos phi ??????

Kom ter zake,

Op 9 maart 2008 13:09:21 schreef SimonTorm:
De meter spint ongeveer 1 ronde in 2 seconden, dus of dit als een razende is weet ik niet. (...) Sinds vanochtend 8:45 is er al weer 16 KwH bijgekomen op de meter.

Het verbruik is nu dus al opgelopen tot over de 3500 Watt.. wow.
Op mijn meter staat c=600. Als die twee seconden over een rondje zou doen, dan zou het verbuik dus 3000 Watt zijn (dat is dus 3 kWh per uur).

Een combinatie van factoren is ook mogelijk. Bovendien is zo'n meting snel uitgevoerd.

En op voorhand twijfelen aan de betrouwbaarheid van de enrgiemeter is de meest gemaakte fout in deze gevallen. Dus moet je ook alle andere mogelijkheden onderzoeken.

Drie fouten van 30% kunnen ook een verklaring zijn.

Bij mijn meter is C ook 600, blijkbaar een veel voorkomende waarde.

[Bericht gewijzigd door bolbuyk op (10%)]

Mijn C-Waarde is 375. Als ik 2 babyphones aan heb staan of 2 lampjes van 60 watt (rest van de groepen is uitgeschakeld) dan gaat de schijf al rond in ongeveer 10 seconden.

Welke groep ik ook onderzoek, hij gaat vrij snel draaien zodra er maar 1 iets aanstaat.

Ik ga nog verder testen, maar ondertussen start ik wel de procedure op om de meter te laten ijken.

Gr. Simon

Hij staat dus wel stil als je alles uitzet?

Dàn, ja dan zou het echt aan de meter liggen. Want 1x rond in 10sec., dat is 360x per uur, dus 0,96 kW = 960 Watt.

Als je kunt laten zien: kijk, nú staat hij stil, en als ik vervolgens alleen deze twee lampjes aanzet, dàn doet hij een rondje in tien seconden;

dan is dat wel het bewijs dat de meter kapot is.

Ik zou in dat geval ook meteen je energiebedrijf inschakelen.

Hoe test je of die lampjes alléén aanstaan?
Want zodra je die specifieke groep met die lampjes inschakeld, slaat je meter op hol. MAar wat zit daar meer achter die groep?
Heb je dezelfde lampjes-op-één-groep test ook al gedaan op een andere groep?
Dat om uit te sluiten dat achter die eerste groep toch een (onbekende) grootverbruiker zit.

Houd ons op de hoogte!

Goed punt. Als die groep aangaat, en je schroeft de lampjes los, moet de meter terug stilstaan.

Ik heb nog even wat beter getest dan gisteren in alle haast. Ik heb alle groepen uitgezet, behalve onze achterkamer. Daar heb ik 6 spots hangen van ieder 50 watt. Zodra ik deze op vol vermogen zet (dimmer), dan gaat het wiel eens per 11 seconden rond. Ik heb dit 4 maal getest en elke keer kwam er 11 seconden uit.

Zodra ik de lampen uitzet, staat de meter stil.

Ik denk dat de conclusie moet zijn dat de meter inderdaad kapot is.

De lampen van in totaal 300W worden dus geteld als 875 Watt (als ik het goed berekend heb n.a.v. Frederick zijn reactie)

Nogmaals dank allemaal voor het meedenken.

Gr. Simon

Dat krijg ik er ook uit.
Voordat nu iemand zegt: de rest gaat in de dimmer zitten; nu, die zou dan al wel gesmolten zijn.
Het lijkt er echt op dat het nu eens in de meter zit!

Ik denk dat je nu wel een sterk punt hebt. Het zou me niet verbazen als je gewoon (875-300)/875 van de betalingen terug zou krijgen. :)

@Frederick, bedankt voor het meedenken.

Zodra ik meer nieuws heb, zal wel enkele weken duren, update ik de topic weer.

Gr. Simon

Op 10 maart 2008 10:19:49 schreef Frederick E. Terman:
Ik denk dat je nu wel een sterk punt hebt. Het zou me niet verbazen als je gewoon (875-300)/875 van de betalingen terug zou krijgen. :)

Wie zegt dat die mismatch van de meter precies liniar verloopt? Hij draait nu wellicht grofweg 3x te snel, maar misschien draait hij wel 4x zo snel bij een groter stroomverbruik...

Mja, er is misschien wel helemaal geen peil op te trekken. Misschien doen ze wel controlemetingen bij verschillende vermogens? Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt.

De kans is trouwens evengroot dat ze gewoon een bepaald bedrag voorstellen, natuurlijk...

Interessante topic. Heb 't met veel belangstelling gevolgd, want was erg benieuwd wat er nu als conclusie uit zou gaan komen.

Maar goed, vervolgens vraag je je dan af hoe zo'n Kwh meter nu te snel zou kunnen gaan draaien ??

Dan moet je al weten hoe zo'n ding nu precies werkt.
Het is iets met wervelstromen, dat weet ik (nog) wel, maar daarmee houd het dan ook op.

<edit>
Oei, eerst kijken dan pas schreeuwen....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuurmeter

Er word een koppel/kracht op de schijf uitgeoeffend evenriedig met spanning*stroom*cos(phi).
Je zou vervolgens verwachten dat dan de schijf steeds sneller en sneller zou gaan draaien.
'Gelukkig' schijnt er een rem op te zitten in de vorm van een permanente magneet, welke dit tegengaat.

Maar..., hoe kan die schijf dan nu te snel gaan draaien ?

Ik kan me maar moeilijk indenken dat die (rem)magneet een deel van zijn 'kracht' is verloren, want dan zouden standaard draaispoelmeters op den duur ook steeds minder moeten gaan aanwijzen.

[Bericht gewijzigd door qrp_man op (37%)]

Ik kan me wel voorstellen dat de magneet verschoven is.

Maar dit is zoeken naar een naald in de wel bekende hooiberg.

ik zou bij twijvel er zelf een KwH meter achter hangen.

om zo het verschil te kunnen bekijken, maar ja dat is ook niet voor een ieder te doen.

Wij hebben hier thuis ook een groot energie verbruik tot 8000 KWH op jaar basis.

nu verdenk ik ook onze meter.

ik heb de volgende berekening en meting uitgevoerd

belasting 1 straal kachel met gemeten vermogen van 749 watt

alle groepen uit behalve 1 lege groep waarop via zo`n conrad energie checker de straalkachel hangt.

meter maakt 1 omwenteling in 25 seconden bij die belasting

137.5 omwenteling per 1 KwH. 1000/137.5 =7,272727273 Wh per omwenteling.

1 uur is 3600 seconden 3600/25 = 144 omwentelingen per uur.

144*7,272727273= 1047 watt hier geeft de meter dus al 300 watt te veel aan volgens mijn berekening.

klopt mijn berekening?

zelfde meting en berekening gemaakt bij 1866 watt dan geeft mijn berekening 2755 watt aan?

een eiking bij de nuon kost dik 600 euro dus wil eerst enigzinds zeker zijn van mijn zaak.

oeps blunder van de eerste orde het is niet 137.5 maar 187.5 met deze waarde kloppen de vermogens wel dus de meter is goed.

ik laat het bovenstaande staan meteen een mooie formule.

Grappig, 187,5 is weer precies de helft van die 375.

Eigenlijk jammer dat deze meter wèl klopt.. het werd al met al een mooi verhaal anders, zo de een na de ander. :)

Op 11 maart 2008 20:23:06 schreef Frederick E. Terman:
Grappig, 187,5 is weer precies de helft van die 375.

Eigenlijk jammer dat deze meter wèl klopt.. het werd al met al een mooi verhaal anders, zo de een na de ander. :)

zou mischien kunnen zijn omdat wij hier een 3 fase meter hebben hangen.

maargoed jammer dat het meter niet is 8000 KwH is niet grappig.

Als ik zou meten zoals iedereen hierboven, was ik al tig keer dood geweest. Zoals onze grote baas heeft gezegd: vertrouw alleen jezelf en je meetinstrument. Nou ja, het zelfvertrouwen zit wel goed, maar het meten oei,oei.
"Een verwarmingselement van 749 Watt" Wat is dat voor een ding ? Bedoeld u een weerstand die bij een aangelegde spanning van 220 V 749 Watt produceert ? Of bij 230V ?
Of misschien bij 240 V ? Het scheelt allemaal wel iets.
Als je iets meet, eerst je meetapparaat checken, dan kijken of je de meting op de goede manier doet, of de meting door een ander nagedaan kan worden, en als je meetapparaten met elkaar gaat vergelijken, dat je dat dan ook op de juiste manier doet.
Stroommeters, kWh meters bedoel ik, worden bij de meetbedrijven door integere mensen geijkt. Er wordt niks gerommeld. 1 fase meters hebben tegenwoordig maar 1 leven, komen van de fabriek en gaan onmiddelijk het net in, en gaan als van de klant terugkomen om dat die bijvoorbeeld verzwaring wil, de oudmetaal container in. Er bestaat zoiets als een meetcode, er wordt steeksproefsgewijs geijkt in het net, en daar bestaan genormeerde methodes voor, zodat de meters niet geijkt worden in een verbruiksgebied waar het voor de energiemaatschappij voordelig uitkomt. Dit is allemaal jaren geleden al uitgezocht. Als je nou echt wat wilt zoeken, begin dan over gasmeters, maar ja, dit is een electro/electronicaforum. Gas heeft bij een hogere temperatuur een lagere energieinhoud, en bij een lagere temp. omgekeerd. Grote verbruikers hebben dan ook een elctronisch instrument om de "juiste" waarde te herleiden.

Maar ik ben echt, echt, heel nieuwsgierig hoe het met mnr Torm z'n electriciteitmeter afloopt.

m.v.g.

MvdK

Waarschuwing voor iedere veelverbruiker die nu denkt: Ha, dus toch die meter! Als het klopt waar het nu bij TS op lijkt, dat de meter inderdaad verkeerd meet, dan hebben we met een zeer uitsonderlijke situatie van doen.

Je rijk rekenen is niet zo moeilijk. Het is niet zomaar dat de energiemaatschappijen 600 Euro vragen voor een ijking.

Sowieso raad ik TS aan om toch ook maar even een energiemeter er achter te hangen. Een dubbelcheck kan in dit geval geen kwaad.

Heeft je vrouw de strijkplank niet eens wat hard tegen de meter geplaatst?Geen geintje de eenfase meter met draaischijf kan hier niet zo goed tegen.

Ikzelf werk bij een energie bedrijf van België. En volgens mijn collega's hebben ze in 35 jaar dat ze Kwh meters plaatsen en vervangen nog geen enkele meter gehad die teveel of te snel draaide. Bij iedere labometing werd het juist werken bewezen. De tellers gaan door slijtage zelfs trager draaien. Daarvoor de systematische metervervangingen. Groeten

Op 16 maart 2008 15:33:18 schreef Bianci:
[...]

Ja, ik voel met je mee! Ik heb sinds 2 jaar problemen met de jaarafrekening van de Nuon.
Afgelopen jaar plotseling 400 euro bijbetalen! Er was dat jaar helemaal niets gewijzigd bij mij (2 personen fulltime werkend)De jaren daarvoor altijd geld teruggekregen (beetje) en op advies van de Nuon dit jaar moeten afwachten, en voila.....600 euro bijbetalen! Ik ga van 68,- pmnd (apartement) naar de 138 euro pmnd!!!! Gemiddeld betalen gezinnen met 4 personen in dit apartement 700 euro per jaar.Ik moet 600 extra bijbetalen!!
Wel toevallig dat het precies sinds de renovatie van dit apartement is, en er een nieuwe ketel geplaatst is. (van geiser op stadsverwarming).
Nu moet ik zelf bewijzen dat ik niet meer verbruikt heb!!??
Hoe ga ik dat doen?

Bewijzen dat je minder hebt verbruikt lukt je niet.
Want dat is voorbij.
JE kunt wel maatregelen nemen om een hogere rekening in de toekomst te voorkomen.
Meet je verbruik, kijk of er geen andere verbruikers achter jouw installatie zitten, etc. Enfin, wat eerder in dit topic ook al eerder is aangehaald.

Uiteindelijk zou het mooi zijn wanneer je kunt aantonen dat de metingen incorrect bleken.
Dan heb je iets om Nuon mee om de oren te slaan.

Hebben ze in het verleden ook je meterstanden opgenomen?
Of is het altijd geschat.
Als ze jaar aan jaar verkeerd hebben geschat, krijg je daar nu -letterlijk- de rekening van.

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op (35%)]

Hallo Allemaal,

Gistermiddag is de meter gecalibreerd en de meter is afgekeurd. De waarden lagen tot 200% hoger dan daadwerkelijk verbruikt. De meter gaat vervangen worden en een verrekening zal plaatsvinden.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Gr. Simon

kijk dat is nou nog is goed nieuws ;)