Shock Media

Navigatie

Regelversterker

Forum > Site feedback > Regelversterker
Naam Bericht
Vuurkat

Hallo,

Bij de regelversterker (deze site) staat dat de TDA1524A dezelfde functies heeft als de LM1036.

Dus ik naar de Okaphone, vragen of ze de LM1036 hadden. Die hadden ze niet, dus ik heb toen maar de TDA1524A genomen.

Maar later bleek dat daar andere componenten bij moesten (andere waarden, logarithmische potmeters i.p.v. gewone).

Misschien kan er nog bij staat (voor de duidelijkheid) dat je dan andere componenten nodig hebt? Zo'n IC kost namelijk vijf euro.

Mvg,
Vuurkat
[Bericht gewijzigd door Vuurkat op 15 maart 2008 10:39:54]
Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.
CornelisJ

Dat van die logarithmische potmeters klopt niet. Zie ook mijn bijdrage aan dit topic .
Vuurkat

Ja, je hebt gelijk.

Maar iemand zei een keer tegen mij dat je bij de TDA1524A het beste logarithmische potmeters kon gebruiken.
Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.
pa3gws

Je kan zowel lineaire als logaritmische potmeters gebruiken.
Het enige verschil is het regelbereik, een logaritmische potmeter woordt het meeste gebruikt voor volume regeling.
En voor de meeste andere toepassingen lineaire.

grt Albert
Het radio virus is ongeneesbaar het steekt steeds weer de kop op
CornelisJ

Om verdere misverstanden te voorkomen wil ik even vermelden dat bij de regelversterkers LM1036 en TDA1524A de potmeters niet in de signaalweg zitten. De potmeters dienen om een regelbare DC spanningen te maken, waarmee volume, balans, bass en treble geregeld worden.

De variabele DC spanningen worden door het IC gebruikt om de versterking van het signaal te regelen met behulp van analoge multipliers.
[Bericht gewijzigd door CornelisJ op 15 maart 2008 14:21:39]
Vuurkat

Scheelt weer in geluidskwaliteit. Nu snap ik hoe ze dat met de balans hebben opgelost.
Zoeken in topic