Oscilloscope zelf maken

Hallo,

Ik heb laatst van mijn vader een beeldbuis gekregen.
Deze is nog nooit gebruikt en waarschijnlijk voor een oscilloscope.
Het type is D10 181 GY.
Ik wil hier graag zelf een oscilloscope mee gaan maken.
Ik kan alleen geen schema vinden. Kan iemand mij misschien op weg helpen?

Guitarboy

Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)

Radio bulletin heeft een aantal ontwerpen gepubliceerd met buizen, en Elektuur later (jaren 80 ? ) een transistorontwerp.

Doe het alleen als het je een leuk project lijkt of als je specifieke wensen hebt, oude scoopjes kosten weinig meer.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Is er toevallig ook iets te maken met mijn beeldbuis?
Of maakt het niet zoveel uit welke ik gebruik?

guitarboy

Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)
rbeckers

Overleden

Nou, de naversnelling is 2kV. Gelukkig vrij laag.
De vertikale afbuiging is 23V / cm .

Kijk maar eens na het schema van een Hameg 203 scoop.

Anoniem

Als het is om te ontdekken hoe een scoop werkt, en als je tevreden bent met een simpel audiodingetje tot enkele kHz,dan heb je er een flink project aan. Vergeet niet dat de versterkers tot enkele honderdenvolt moeten kunnen verwerken. Met buizen kan het relatief simpel; maar met transistoren best pittig.
Er zitten nogal wat exotische componenten en spanningen in zo'n ding.
En dan nog een geschikte behuizing en een probe maken. Veel en langdurig genot zou ik zeggen.

Denk je daarentegen dat je eventjes iets kunt ineenflanzen voor een fractie van de aankoopprijs, vergeet het dan maar.

En degelijke scoop voor beginners, pakweg 10-20 MH,maak je echter niet zomaar.
Daar heb je een heel uitgebreide elektronicawerkplaats voor nodig en een pak kennis en ervaring. Ik zou het niet als een beginnersproject aanraden.

Alleen al het maken van de vertikale afbuigversterker. Een versterker die in staat is om enkele mV te versterken tot honderden volts, en dat bij een lineaire bandbreedte van 10MHz is geen kattepis!

Alleen de zeer ervaren zelfbouwer heeft een kans, maar waarom zou die het doen?
Er zijn juweeltjes op de tweedehandsmarkt voor een prijsje waar je enkele jaren geleden alleen maar kon van dromen.

Maar deze reeks oscilloscopen hebben allemaal niet dit soort type buis! Wel iets dat in de buurt komt. Weet iemand nog iets anders te vinden?

@grotedikken: Ik weet het allemaal; het is ook niet simpel en ik ben ook niet van plan het 1 2 3 af te ranselen. Ervaring met buizen heb ik genoeg om er veilig mee om te gaan. De schakeling mag dan ook gerust buizen bevatten, het liefst zelfs buizen!!
Ik zoek alleen een bijpassend schema voor mijn D10 181 GY...

guitarboy

[Bericht gewijzigd door Guitarboy op dinsdag 11 maart 2008 17:55:41 (51%)

Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)
rbeckers

Overleden

Voor zover ik kan zien is de D10 181 GY buis een buis van PDS in Heerlen.
Ik denk niet dat je hier een kant en klaar schema van zult vinden. Het beste is van een schema van een oude, buizen, scoop uit te gaan die een buis heeft met ongeveer dezelfde parameters als je D10 181 GY.

Anoniem

Ik begrijp het, je zoekt dus een schema van een echte scoop.
Maar bezint eer je begint, want de meeste 16jarigen denken dat ze alles al kennen en gezien hebben, maar een goeie scoop bouwen, waar je wat aan hebt is veel moeilijker dan je denkt en maandenlang bouwen aan iets wat niet deugt is zonde van het geld en de tijd.

Zelfoverschatting is als een boemerang , je krijgt het vaak vlak in je gezicht terug.

Ps, doe eens wat aan je signature:
Je wordt er onwillekeurig op beoordeeld.
Als je absoluut Engels wil gebruiken, schrijf dan minstens een correcte zin neer, anders staat het zo lullig.

Sorry, ik zal mijn signature aanpassen. Mijn grammatika engels is niet zo goed...

Ik snap dat het tijd gaat kosten, maar dat is ook geen probleem. En tips heb ik altijd graag :)!!
Ik zou alleen graag willen weten of het met deze beeldbuis mogelijk is een oscilloscoop te maken, en zo ja of iemand er een schema bij heeft...

Guitarboy

Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)

Ik heb laats ook een manual gevonden van mijn scoop, met een service manual,
Ik schrok me rot, wat een transistoren :o

Misschien dat je daar wat aan hebt? een service manual van een scoop?

[edit mod aart: service manual, excuses, maar het deed zeer aan mijn ogen .. ]

[Bericht gewijzigd door Aart op dinsdag 11 maart 2008 19:07:54 (21%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Ik heb hier de datasheet van de beeldbuis. Misschien kan zo iemand mij op weg helpen??

http://www.tubebbs.com/tubedata/sheets/084/d/D10-181GY.pdf

Guitarboy

Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)

Principe van een scoop is erg eenvoudig, dus schema's moeten aan te passen zijn. Heb zelf ooit een poging gedaan.
Stap 1 : hoogspanning : 2 KV heb jij nodig, dat is niet zo veel. Dat kan met een speciale trafo, of een diode cascode ( geloof ik ).
Stap 2 : versterkers voor de vertikale en horizontale afbuigplaten. Hoe hoger de hoogspanning, hoe meer beeld, en hoe meer spanning je nodig hebt voor de afbuiging.( paar honderd volt )
Stap 3 : zaagtandschakeling voor horizontaal.

Als je een scoop wil, is het een heel project. Als je wat leuks wil doen met die buis, goed idee. Maar 1 hand in je zak bij testen. De eerste keer dat je een mooi groen stipje krijgt is erg geinig.

Ik ben er klaar mee voor

http://www.google.nl/search?q=diode+cascade+voltage&hl=nl&star…

Hier staat een cascade. DOE DIT NIET DIRECT AAN DE 220 !

Wat je nodig hebt is een buizentrafo, heb je zo'n 200 volt die je dan oppept naar 2000 en heb je meteen 6,3 volt voor je gloeidraad. Zie daar al een groene stip

Ik ben er klaar mee voor

Okay,
Ik heb hier een schema, wat ik een stukje terug van iemand heb gekregen:

http://www.hanssummers.com/electronics/equipment/tinyscope/circuit.gif

Hoe zou ik dit schema kunnen veranderen om mijn buis er op aan te sluiten?

Ik koop wel gewoon een trafo die 2000 volt kan opbrengen.
De gloeidraad wordt gevoed door een trafo die ik ook heb (ik werk immers met buizen). De kathode aan de massa, maar waar moet de 2kV op? En dan verder...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 11 maart 2008 19:50:57 (30%)

Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)

A. De hoogspanning ontbreekt nog.
B. De platen werken op ongeveer 400 volt, je moet even jouw buis hiermee vergelijken.
c. Ik heb geen verstand van buizenversterkers, maar het ziet er werkbaar uit.

Ik ben er klaar mee voor
elmowww

Golden Member

Als je zelf een schema niet aan kan passen, zou ik er niet aan beginnen.

Al is het uit respect naar de mensen waarvan je verwacht dat ze je weer uit de stront helpen :)

Ik weet niet óf je al een scope hebt? Anders zou ik die eerst aanschaffen. Je gaat hem toch wel nodig hebben.

Als je toch zonodig die buis wilt gebruiken: koop een oude buizenscoop en pas die aan. Dat is mss nog wel te doen.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Voor de hoogspanning zit er als het goed is een klein knopje aan de voorkant van de buis. Soort knoopje ( was bij mij zo )

Ik ben er klaar mee voor
rbeckers

Overleden

Dit schema is wel primitief. Je mag ook met minder dan 2kV werken, bijv zoals in je schema met 400V. Op pen G2 staat de 2kV.
Lees je beschrijving van je buis maar goed! Ook de notes op pagina 8.
Een trafo die 2kV levert is zeldzaam en duur. Meestal wordt er een diode cascade gebruikt.

Het buizen schema wat hier staat is beter.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/38401/1/scoop+maken)

Volgens mij ontbreekt in het "primtieve schema"" de hoogspanning. Inderdaad heeft deze buis op G2 de hoogspannings aansluiting.

Ik ben er klaar mee voor

Dit is een mooi leuk buisje. Toch, zou je beter niet een andere toepassing bedenken, zoals bijvoorbeeld een mooi klokje of zo, want eigenlijk zuigt die buis behoorlijk voor scoopgebruik.

Je kan er veel leuke creatieve en leerrijke dingen mee doen, zoals een eierwekker of een nixiekloksimulator of een winamp tag display of zelfs een DVM...!

Suffering from wiseass oneliner blackout
Packet

Golden Member

Ik denk toch dat het niet zo'n makkelijk project gaat worden.

Maar goed hier heb ik een schema van handykit
deze hadden in de jaren 80 een bouwpakketje op de markt gebracht.

misschien kan je er wat mee

http://nl3prc.nl/hks-130/scoop1.jpg