Oscilloscope zelf maken

Is als DA converter ook een DAC0808 te gebruiken i.p.v. een AD7302?

guitarboy

Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)
Sine

Moderator

Nope, het moet een DA converter zijn met latch .. en dan ook nog twee stuks, de ad7302 zijn er twee in 1 huisje.

Bij een beetje elektronica zaak moet hij te krijgen zijn ... zal iets van 7,50 kosten waarschijnlijk.

Wat is latch? Bij mijn elektronikazaak is hij niet te krijgen. De DAC0808LNC heb ik namelijk wel in huis.
Is die functie echt belangrijk?

Is de eindtrap ook te maken met twee stuks ECC85? De ZTX458 en ZTX558 zijn mij de elektronikazaak heel duur vanwege hun vermogen. En dan moet ik er in totaal ook nog 6 hebben.

guitarboy

P.S. op mijn buis is bij de juiste focus niet precies een stip te zien, maar een heel klein streepje van 1 á 2 mm lang. Kan dit problemen opleveren?

Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)
Sine

Moderator

Leg de datasheets van de dac's maar eens naast elkaar, die 0808 is een HEEL ander beestje.

Wat noem je heel duur ?

Voor de torretjes kun je eventueel de MPSA42 of de BF420 gebruiken ... hoewel die het met 100V minder moeten stellen.

Een 2N3439 kan ook nog, en vast nog wel een stapeltje andere torren..

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 15 april 2008 19:32:37 (20%)

De AD7302 kan ik wel nog via een andere zaak krijgen, maar dan gaat hij mij een dikke €15,- kosten exclusief verzendkosten. De ZTX458 en 558 zouden mij €9,- kosten exclusief verzendkosten.(per stuk)

Als het er nou eentje was zou ik het nog wel doen , maar zo kost het mij handen vol geld.

En kan het ook met ECC85?

Is er voor de AD7302 ook nog een alternatief?
En wat is latch dan..?

guitarboy

Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)
KT88

Overleden

Op 15 april 2008 20:02:01 schreef Guitarboy:
En kan het ook met ECC85?

Wat doet *die* er nou ineens tussen?

Even uit die gitaarversterkers weg! ;)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

De ECC83 wordt gebruikt in gitaarversterkers, de ECC85 niet of nauwelijks...
De ECC85 werd juist gebruikt voor televisieschakelingen.

guitarboy

Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)
Sine

Moderator

torretjes heb je nu wel genoeg vervangers voor ... als je die allemaal niet kunt krijgen is er ook nog de BF459, en vast nog wel meerdere ... maar ik ben geen wandelend databoek.

Wat dacs betreft zit je toch enigzinds beperkt .. met wat aanpassingen is de TLC7528 eventueel ook wel te gebruiken of eventueel twee DAC0832's

Maar met de AD is het toch het gemakkelijkste

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 15 april 2008 22:44:39 (12%)

Vandaag heb ik na aanleiding van mijn verjaardag de beeldbuis gekregen die ergens op pagina 3 of 4 wordt benoemd. Dit (is/was) waarschijnlijk een VCR97, maar ik ben er niet helemaal zeker van. De buis heeft namelijk een hoop plaatwerk er omheen zitten, dat ik er morgen even af ga halen.

Is er misschien nog een buis die kwa grootte en breedte en voetje precies overeenkomt met de VCR97?

Stel de buis zou ergens een scheur hebben zitten, dus het vacuum is opgeheven, kan de gloeidraad dan nog wel branden? Of heel even? Want die van mij brand nog. Heb ik toevallig tussen de platen door gezien.

Guitarboy

Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)
rbeckers

Overleden

Het beste is dat plaatwerk te laten zitten. Is waarschijnlijk de afscherming tegen storende velden.

Bij een buis zonder vacuum en in dit geval dus gevuld met lucht, brandt de gloeidraad snel door.

Laat maar, ik heb mijn antwoord al. Er zijn nog zat buizen die op die van mij lijken.

Ik zal de platen wel er af moeten halen om te kijken wat voor een buis het is. Daarna zet ik ze gewoon weer mooi terug.

Hoe lang duurt het ongeveer voordat zo'n gloeidraad dan doorbrandt?

guitarboy

Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)

Laat de klok voorlopig maar even zitten.

Hugo heeft mij ooit een schema van een scoopje gestuurd met vier buizen en een VCR97. Deze wil ik eerst als proef gaan bouwen om er wat meer van te leren.

De buizen zijn (VCR97) EC92, ECC88, EF80 en ECC85.
Ik heb alle buizen behalve de EC92. Kan ik deze ook vervangen door de ECC85 en dan een helft te pakken?
De gegevens komen buijna overeen met de EC92.

Verder heb ik nog een buis liggen die er net zo uit ziet als de ECC88 en ECC86, maar hoe kom ik er nu achter welke buis het is?

Guitarboy

Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)
Hugo Welther

Moderator

Op 23 april 2008 09:10:30 schreef Guitarboy:
...

Verder heb ik nog een buis liggen die er net zo uit ziet als de ECC88 en ECC86, maar hoe kom ik er nu achter welke buis het is?

Guitarboy

Welke code (2 regelig) staat er bij de buisvoet in het glas geëtst?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op het glas van mijn buis staat alleen 43H3. Onder aan bij de voet tussen pin 1 en 9 staat een P in het glas. Meer kan ik er niet van afleiden.

Kon de EC92 ook vervangen worden door de ECC85?

En kan ik dit schema ook gebruiken voor de VCR97 of D10-181GY, door alleenmaar de spanningsdeler aan te passen?
Zie link...

http://danyk.wz.cz/elmon2.html

guitarboy

[Bericht gewijzigd door Guitarboy op woensdag 23 april 2008 13:48:26 (28%)

Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)

Is dit schema bruikbaar voor de VCR97 of D10-181GY?
Zie link...

http://danyk.wz.cz/elmon2.html

Bij de eerste buis, de ECC85, gaat er een draadje naar de kathode waarbij 'modulace' staat. Hoe moet ik dit vastknopen aan de andere beeldbuis? Gewoon meteen aan de kathode of via weerstanden of condensatoren?

guitarboy

Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)

Echt niemand...?

Volgens mij is de kristallen bol kapot... :)

Guitarboy

Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)

Heeft het nog zin om door te gaan of kan ik beter naar een ander forum gaan? Ik heb het idee dat er extra niemand reageerd, omdat ik te veel zeur om een antwoord, of ligt dat aan mij?

Als niemand mij kan helpen is het ook goed, maar zeg het me dan. Dan vraag ik wel iemand anders. Want zo vind ik het ook niet meer leuk...

Ik doe veel rare dingen, maar ergens zomaar mee gaan expirimenteren doe ik niet. Zeker niet als het om stukken antiek gaat. Dan hoop ik gewoon dat iemand mij opweg helpt zoals Sine dat heeft gedaan met de spanningsdeler. ( Niet alles voorzeggen, maar ook een beetje zelf ontdekken)

Guitarboy

Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)
Sine

Moderator

Mijn kristallen bol is al even stuk als die van jou, het is niet zomaar te zeggen of jouw beeldbuis daar in gaat werken, daarvoor zul je echt de specs van de buizen naast elkaar moeten leggen.

Het zelfde voor de ecc85 / ec92, als ik zo naar de buisjes kijk http://oldradio.qrz.ru/tubes/foreign/01/EC92.gif , http://oldradio.qrz.ru/tubes/foreign/01/ECC85.gif zou ik zegen van wel, ze zitten iig vrij dicht bij elkaar.

En zeker met dat tschechische ding kom je er niet onderuit gewoon wat te gaan experimenteren, je hebt je stip op de buis, dus in pincipe heb je alleen de onderste helft van het schema nog nodig om een video monitor er van te maken.

denk er aan dat die constructie HEEL simpel is, verwachter er dan ook geen perfect gesynchroniseerd en scherp beeld van.

En dat men minder aandacht aan je schenkt komt ook door je zelf, je springt van de hak op de tak met je projecten, je hebt een beeldbuis en je wilt er *iets* mee doen, volgens de titel ben je een scope aan het bouwen, we hebben het al over een scope clock gehad ( tikt die al ? ) en nu heb je het over een video monitor.

maak eerst eens wat af en post hier het resultaat voor je aan wat nieuws begint ( fototje hier of in show your projects wordt altijd gewaardeert )
Zo komen we een over als een vraagbaak, en dat zijn we helemaal niet.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 1 mei 2008 16:00:20 (26%)

rbeckers

Overleden

Guitarboy,

je maakt het iedereen, inclusief jezelf, ook niet gemakkelijk. Paar keer van idee en ontwerp veranderd.
Je zult het stap voor stap moeten proberen. Een scoop zelf maken is erg lastig en dit is al eerder gezegd.
Soms weten de CO medegebruikers het ook niet!
Probeer en post je resultaten en vragen.

Ok, misschien wissel ik ook wat te snel van projecten, maar bij mij is het zo, vraag mij niet waarom, dat als ik iets nieuws heb gevonden ik het meteen moet gaan bouwen, anders vind ik er niets meer aan.

We blijven nu even bij de TV(dat simpele video ontwerp).
Ik heb hem deze week helemaal in elkaar gezet. Ik moet alleen nog even wachten op een tweede EF80, dan kan ik hem proberen. Maar nu was mijn vraag: Hoe moet ik de beeldbuis aansluiten, als dit al mogelijk is. Ik hoef niet meteen het hele beeld te bezetten, dus het mag ook een kleiner beeld zijn.

Die modulace kabel is voor de "blanking" of zoiets, geloof ik. Deze komt dus aan de kathode, maar hoe?

Guitarboy

Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)
rbeckers

Overleden

In het schema komt "modulace" aan de kathode, bij een weerstand van 2,2M ohm. Dit wordt ook Z-modulatie genoemd. x en y voor de assen en z voor de helderheid.

Edit:
Als dit werkt dan graag een foto van het resultaat.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op donderdag 1 mei 2008 20:37:51 (17%)

Maar moet ik dan gewoon alles zo aansluiten als in het schema, behalve dan dat de buis zijn eigen spanningsdeler heeft?

Of gaat dit verkeerd?

Het maakt mij trouwens ook niet uit of het schema maar simpel is. Het is om er van te leren.

Als ik dit ga aansluiten loop ik dan een gevaar met de beeldbuis? En welke van mijn twee buizen kan ik het best hiervoor gebruiken?

Guitarboy

Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)

Ik heb van de week bij een vriend wat gespeeld met mijn beeldbuis. Dit is de D10-181GY. Het ijzer wat er om heen zit zijn de afschermplaten van mijn VCR97, omdat de trafo's er achter de boel een beetje te veel beïnvloeden.
Op de horizontale platen die via een weerstand aan de anode zitten staat 100 volt zodat ik een mooie horizontale lijn krijg. De verticale platen zijn ook met een weerstand verbonden en hierop is via een trafo (de ouderwetse bruine) een audiosignaal gezet.

Zie hier het resultaat:

http://www.youtube.com/watch?v=B8bPwXcijGE

Van het weekend ga ik ook een zaagtandgenerator bouwen, zodat ik een sinus op het beeld kan maken.

Nu had ik nog een vraagje over de TV. Zie link:

http://danyk.wz.cz/elmon2.html

Waarvoor dient het neonlampje bij de kathode en G1?
De elektroboer bij ons had geen neonlampjes van 120 volt.
Kan ik deze dan ook voorschakelen met een weerstand om hem dan in het schema te plaatsen?

Ik ben nog aan het wachten op een tweede EF80 en dan kan ik gaan beginnen met de TV.

Guitarboy

Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)
rbeckers

Overleden

Gefeliciteerd.
Leuk filmpje. Dit is eigenlijk bijna al een complete werkende oscilloscoop. (Nog een trigger, tijdbasis, wat versterkers en niet vergeten een mooie kast en klaar. ;) )
Het heeft wel moeite en veel posts gekost, maar je hebt beeld.

Ik heb al heel lang beeld, vanaf de dag dat ik hem kreeg.
Maar nog niet eerder was het iets om te filmen.

Weet u ook hoe het zit met het neonlampje?

Guitarboy

Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)