Shock Media

Navigatie

LED Knippert: MD2.22 E AA

Forum > Video & TV > LED Knippert: MD2.22 E AA
Naam Bericht
weetikveel2

Hallo, ik ben een leek op het gebied van TV-reparaties.
Ik heb een TV van mijn ouders meegekregen, en na een maand functioneren houd hij er gisteravond ineens mee op.
Het LED-lampje begon rood te knipperen, en het rook een beetje vreemd. Er was geen rook te zien.

Het is een Philips MD2.22 E AA.

Kan ik dit zelf (proberen te) repareren?
Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?

Alsvast bedankt!

Edit: Ik heb trouwens al naar vergelijkbare fouten gezocht op dit forum, maar heb het idee dat dit een andere fout is. Het lampje knippert direct na aanzetten rood.
[Bericht gewijzigd door weetikveel2 op 13 maart 2008 13:47:50]
weetal

blauwe condensator in lijncircuit stuk.
achter tv staande rechterprint,rechtsachter tussen een rechthoekig blok waaruit wat kabels komen en metalen plaat daarachter zitten een of meerdere van deze blauwe jongens.
vervangen en waarschijnlijk is de fout opgelost.

gr, weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
Peter112
Member

Mijn TV laatst ook, zoek zoals door weetal condensator 2418
220pf 2KV, deze zit over de poten van dikke BU2520DF op de koelplaat. Ik heb zelf een 3KV type erin gepoot. Sindsdien speelt hij weer als vanouds. Heb gelijk een goede stofzuigerbeurt met kwast gegeven.
lees onderstaande link voor meer info :
http://www.circuitsonline.net/forum/view/48011/2

teken de petitie voor een vrije NEN1010 http://www.knooble.com/petitie/
weetikveel2

Bedankt voor de hulp tot nu toe.
Ik heb er een nieuwe C ingezet (best knap voor een eerste keer solderen, en voor een eerste keer tv openhebben).
Maar in ieder geval, het volgende probleem doet zich nu voor:

-Als ik de tv aanzet krijg ik eerst een groene led, daarna gaat hij gewoon in standby mode. LED knippert dus niet.
-Als ik de tv op een zender wil zetten gaat hij 1 of 2 seconden groen branden om vervolgens meteen weer te gaan knipperen.

Wat zou het probleem kunnen zijn?
weetal

waarschijnlijk is de seriefet stuk.
deze zit op koelplaat links van de lijntrafo.

gr, weetal
weetikveel2

Deze is makkelijk te vervangen? (zelfde verhaal als de C?)
DAn ga ik er nog snel eentje halen.
Weet je waar ik precies naar moet vragen? (Heb geen tijd meer om hem open te halen)
william1967

IRF620 of IRF630 mag erin,er zijn versies met een metalen achterkant die je moet isoleren
weetikveel2

Heb je misschien een bijpassend nummer? Ik zou anders echt niet weten welk deel het is. (koelplaat zegt me helemaal niets). De condensator kon ik ook alleen vinden omdat erbij gezegd is dat het 2418 was. Gr.
Tien

De koelplaat is die grote opstaande zwarte aluminium plaat waar een aantal onderdelen tegenaan gemonteerd zijn die daar hun warmte weg kunnen laten ontsnappen.
Een van deze onderdelen en ik dacht als je achter het toestel zit het meest linker onderdeel zou de irf620 moeten zijn. (kan zijn dat ik in de war ben met een md1.2)
Anders even het stalen beugeltje eraf halen om te kijken of dit nummer (irf 620) op het onderdeel staat.
Positie Nummer weet ik zo even niet maar zo heel veel staan er niet gemonteerd tegen de koelplaat.
Het is een fet en heeft drie pootjes, die gesoldeerd zitten aan de hoofd printplaat.
Volg wel even de raad op van William1967.

Mvg Tien.
weetikveel2

Bedankt, ik heb hem vervangen. Lijkt alleen meer aan de hand te zijn.
Als ik nu mijn tv aanzet gebeurd er dit:

-Groene lampje 1 á 2 seconden.
-Rode standby lampje.
-Als ik nu een zender aanzet wordt de LED 4 á 5 seconden groen.
-Hij vervalt weer in het knipperende rode lichtje. Hierbij is het grote verschil met de vorige klacht dat het beeld ook echt 'uit lijkt te vallen'. Een soort flits.
Iemand een idee?
Edit: Het was de 7470 trouwens.
[Bericht gewijzigd door weetikveel2 op 25 maart 2008 20:36:09]
weetal

lamptest uitvoeren,ik weet alleen niet of dit verantwoord is gezien geringe kennis van ts over tv.
gaat als volgt:lijntransistor verwijderen,dan op print waar collector zat een lampdraad aansluiten,de andere aan massa.
lamp van ca 40 watt gebruiken.
toestel aanzetten,lamp moet nu op het moment dat led groen word even gaan branden en gaat even later uit(beveiliging).
als dit goed gaat dan is de voeding in orde en zit de fout in de lijntrap.

gr, weetal
weetikveel2

Lijkt me inderdaad een vrij lastig karwij.
Is er toevallig iemand in de buurt van leeuwarden die dit voor een schappelijke prijs zou kunnen repareren?

Tot nu toe in ieder geval hartelijk dank voor de antwoorden en de hulp.
Danielvg

Na inschakelen automatisch naar Stand-By en LED knipper. Trafo 5410 los, slechte soldeer verbinding, nasolderen.
weetikveel2

Geluid doet het nu, en het scherm geeft alleen maar horizontale blauwe strepen. Ik meende dat ik deze klacht ergens anders op dit forum ook gelezen heb, dus ik zal daar zowiezo even naar zoeken.

Edit: Heb gekeken, maar er is geen vergelijkbaar probleem te vinden. Suggesties?
[Bericht gewijzigd door weetikveel2 op 2 april 2008 23:21:19]
weetikveel2

Geluid doet het nu, en het scherm geeft alleen maar horizontale blauwe strepen. Ik meende dat ik deze klacht ergens anders op dit forum ook gelezen heb, dus ik zal daar zowiezo even naar zoeken.

Edit: Heb gekeken, maar er is geen vergelijkbaar probleem te vinden. Suggesties?
weetikveel2

Iemand?
Wardje

quote:

Vraag eens aan Weetal

Ward
Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening
weetal

tik eens met handvat van schroevendraaier tegen hals van
beeldbuis....niet te hard dan heb je geen buis meer.
flitst het beeld dan is het einde oefening van buis.
zet de g2regelaar op lijntrafo eens iets lager,wat gebeurt er dan?
meet op print van beeldbuis de 3 kathodespanningen,deze moeten zo rond de 170 volt liggen.
ook komt er een spanning van 12 volt op deze print,is deze aanwezig?.
ik kan niet aangeven waar dit zit ik heb op dit moment niet de beschikking over een schema van dit toestel.

gr, weetal
Japser

ik haal toch even deze ouwe koe uit de sloot, ik ben dus net al weetikveel2 in het bezit van een md2.22 met bijbehorende storing (en ook een leek).

ik heb de (duidelijk) doorgebrande c vervangen en later de irf620 vervangen door een irf640 (de verkoper zocht wat specs en meende dat dit wel goed moest gaan).

Ook heb ik trafo 5410 nagesoldeerd, al zat deze deugdelijk vast.

Zelfde knipperende led echter, ik twijfel nu aan de irf640, kan deze wel als vervanger dienen in dit circuit?
En kan de C al weer defect zijn door tussentijds testen met defecte fet?
maartenbakker

Nee, de C kan eigenlijk alleen stuk door materiaalmoeheid. Uit zichzelf dus. De IRF640 moet zo uit m'n hoofd gezegd wel kunnen. Heb je wel gelet op eventueel benodigde isolatie? Als je de FET bloot op het koellichaam zet sluit je de voeding kort.
Japser

het is hetzelfde type als er op zat, type geisoleerd als ik het goed heb. de koelplaat is ook massa?

kan ik makkelijk die BU2520DF testen? diodetest van de multimeter?
[Bericht gewijzigd door Japser op 14 augustus 2008 22:40:24]
weetal

die koelplaat is massa ja.
ja,uit schakeling solderen en meten tussen collector en emitter,een kant moet oneindig zijn,andersom geeft een diodemeting.
als deze stuk is; is waarschijnlijk die fet ook weer stuk.

gr, weetal
[Bericht gewijzigd door weetal op 15 augustus 2008 22:51:02]
Japser

de bu lijkt het gewoon te doen, ik denk dat ik iemand zoek in de buurt van Delft die reparaties verricht . Tenzij er nog tips zijn!

Bedankt iedereen tot zover met het meedenken!
Zoeken in topic