2 kW lijkt me hoog genoeg. Wat langer meten (zoals ik al aangaf: kacheltje wat langer laten stoken en dan van teller aflezen) zou nog wel aan te raden zijn, hoewel ik bij de huidige meetmethode de uitslag al dusdanig veel vind afwijken dat ik het eigenlijk niet aan de meetmethode zou willen wijten.

Affijn, iemand in omgeving Tilburg die die jongen even een kacheltje leent? :)

Hoorde laatst een verhaal van een electricien over een renovatie project, die jongen had de meterkast gedemonteerd en ging in huis de bedrading vernieuwen, aangekomen bij de zolder haalde hij daar ook de wcd's los en kreeg een flinke schok!
Bleek dat die bewooner ooit gevraagt was om bij z'n buren de planten water te geven in de vakantie, vervolgens had hij op hun zolder in de lasdoos achter de wcd een gat doorgeboord naar zijn zolder, en jaren lang daar de wasmachiene en de droger op heeft laten draaien....

Moraal van dit verhaal, kijk voor de zekerheid je lasdozen na :-)

Haha het huis in kwestie is niet het huis in mijn profiel, woon daar niet meer.. Ik heb met Essent gebeld en ze komen binnenkort ijken (gaat nog wat papierwerk aan vooraf). Wordt vervolgd dus

The TOOL man: de meter staat stil als ik ga meten en staat weer stil na het meten: afwijking door aftappen is dus uitgesloten.

Korte update: heb vorige week zo'n Cost Check van Conrad besteld die ook kan integreren (dus totaal kWh verbruik meten).

Alle groepen uitgeschakeld behalve 1, wederom van deze alle gebruikers weggenomen: meter stil. Meterstand genoteerd. Cost Check met een stekkerdoor eraan en dan om de beurt ca. 2000W verbruikers aanzetten (waterkoker, senseo, grilloven). Gemeten totdat de Cost Check 1.000kWh aangaf. Alles uitgeschakeld, kWh-meter weer stil. Meterstand genoteerd, verschil 3kWh. Maandag komt er een serviceman, ben benieuwd.

Op 6 april 2008 20:27:18 schreef smsmonster:
Maandag komt er een serviceman, ben benieuwd.

Anders ik wel.

moet de stroomleverancier nu geld terug betalen omdat hij veel teveel in rekening heeft gebracht?
of hebben ze hier weer een paar kleine lettertjes voor?

D'r zal wel betaald gaan worden ALS het bewezen wordt. Echter is de vraag dan natuurlijk vanaf wanneer dit probleem speelt, en zie dat maar eens precies te bewijzen, zeker als die factor 3 geleidelijk is ontstaan...

Op 6 april 2008 20:27:18 schreef smsmonster:
Meterstand genoteerd, verschil 3kWh. Maandag komt er een serviceman, ben benieuwd.

Ik weet niet hoe het verbruik weergegeven wordt op die meter. En hoe er afgerond wordt en zo.

Maar je beseft wel dat het verschil tussen 1,999 en 3,001 maar 1,002 kWh is?

Met andere woorden: weet hoe je meet.

@joopv, ok ben ik met je eens , maar zou dat zo zijn is het nog veel te veel afwijking

Ik heb gewacht totdat het laatste cijfer in de meter redelijk precies in het midden stond (in dit geval een 9). Toen begonnen met meten, na de meting stond de 2 wederom in het midden van het telwerk. De cijfers draaien met een vertraging rond en springen dus niet opeens van de ene op de andere waarde. Op de losse kWh meter wordt er gemeten in 4 sign. cijfers.

De energiemaatschappij zal bij een foute waarde het teveel betaalde bedrag terugboeken. Het gaat in dit geval om de 1e en enige rekening dus wat dat betreft geen probleem.

[Bericht gewijzigd door smsmonster op (20%)]

Dat klinkt als een betrouwbare conclusie. Ik ben erg benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen.

We hebben al vaker discussies over dubieus energieverbruik / rekeningen gehad op dit forum en vaak is er geen simpele verklaring maar een samenloop van allerlei omstandigheden, die een sprong in het verbruik tot gevolg had.

Meestal worden dit soort dingen pas bij de eindafrekening opgemerkt en gecorrigeerd. Dus dat je maar 1 hoge rekening hebt verwonderd me.
Wordt er bij jullie per maand gemeten en afgerekend? Moet je iedere maand de stand doorbellen of zo?

Hij woont er nog maar net :)

Op 7 april 2008 19:41:16 schreef joopv:
Dat klinkt als een betrouwbare conclusie. Ik ben erg benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen.

We hebben al vaker discussies over dubieus energieverbruik / rekeningen gehad op dit forum en vaak is er geen simpele verklaring maar een samenloop van allerlei omstandigheden, die een sprong in het verbruik tot gevolg had.

Meestal worden dit soort dingen pas bij de eindafrekening opgemerkt en gecorrigeerd. Dus dat je maar 1 hoge rekening hebt verwonderd me.
Wordt er bij jullie per maand gemeten en afgerekend? Moet je iedere maand de stand doorbellen of zo?

Dit was een eindafrekening. Er wordt 1x per jaar gefactureerd en dit was dus de eerste :)

Er zou gisteren toch iemand langskomen, wat zei die?

hier vandaan toch ook wel nieuwschierig naar de meting van de monteur..

En ik dan,mijn elektricieitsverbruik is ook meer dan verdubbeld bij 10 jaar geleden.

Ik wijt het echter voor een deel aan de computer die niet consequent afgezet wordt, en de hele tijd aanstaat als ik thuis ben, en vaak ook nog 's nachts om wat te downloaden.

Ik vraag me trouwens af, als een klassieke mechanische teller eigenlijk wel kàn plots zoveel meer gaan tekenen.
Het is per slot een gewoon motortje dat door twee spoelen aangedreven wordt.
Ik zou eerder het omgekeerde verwachten.

De man die maandag langskwam was van de woningbouwvereniging, die heeft even de situatie ganalyseerd (wat ik dus al gedaan had) en concludeerde dat hij er niets aan kon doen. De netbeheerder komt binnenkort langs.

Waarom de meter afwijkt weten we niet, de historie is niet bekend. Dit is de eerste rekening die we krijgen en nu hebben we het pas geconstateerd.

Misschien is er bij een verhuizing of verbouwing iets verkeerd aangesloten in of aan de kWh meter.

Een 115V wikkeling gebruikt i.p.v. een 230V wikkeling. Een 3 fasen kWh meter die op 1 fase is aangesloten.

Dit zijn maar wat speculaties, iets anders kan ik me er ook niet bij voorstellen.

.

Essent is vandaag langsgeweest en inderdaad wijkt de meter af. Volgens Essent is het echter maar een factor twee, zou kunnen. De meter wordt dus vervangen.

[Bericht gewijzigd door smsmonster op (10%)]

Inderdaad dus afwijking.

Tjee, moeten we toch allemaal argwanend worden voortaan!

Waren die lui van Essent nog 'verbaasd'?

Op 17 april 2008 19:43:52 schreef smsmonster:
Volgens Essent is het echter maar een factor twee, zou kunnen. .

Tien procent vind ik al te veel, en zou ie vervangen moeten worden. Verder heb ik de indruk dat jou metingen voldoende nauwkeurig zijn dat je je niet zomaar een meetfout van tussen 2x en 3x kan hebben gemaakt. Gaan ze je verbruik nu ook met "factor 2" corrigeren, terwijl jij "factor 3" had gemeten?

Op 18 april 2008 08:39:49 schreef rew:
[...]Tien procent vind ik al te veel, en zou ie vervangen moeten worden. Verder heb ik de indruk dat jou metingen voldoende nauwkeurig zijn dat je je niet zomaar een meetfout van tussen 2x en 3x kan hebben gemaakt. Gaan ze je verbruik nu ook met "factor 2" corrigeren, terwijl jij "factor 3" had gemeten?

Nouja, hoe nauwkeurig kan je stellen dat een cijfertje van het telwerk precies 1 verder is gedraaid (dus van 2 naar 3 bijv)? Het kan zijn dat toen mijn meting begon de meter net na de 2 stond en na de meting net iets voor de 5 bijvoorbeeld.

Ik had begrepen dat ze redelijk "netjes in het midden" stonden. Maar goed, ik was er niet bij.

Ben ik weer, heb het rapport ontvangen. Twee dingen:
- De afwijking van een factor twee > men bedoelde een afwijking van 200% (met andere woorden 3x teveel). Immers een fout van 0% zou een juiste weergave betekenen.

- Ik vind de manier van berekenen vreemd. Men laat verschillende stromen door de meter lopen en meet hierbij met een of ander meetapparaat de precieze afwijking (dus 5% Ib, 10%Ib, 100%Ib, Imax enz). Hier komt een afwijking uit van 181.20% tot 192.75% bij Imax.

Vervolgens gaat men meten om de herberekening van de factuur te bepalen. Ze schrijven weer beide tellerstanden op, belasten de installatie behoorlijk voor anderhalf uur en schrijven aan het einde weer beide tellerstanden op. Verschil had moeten zijn 3 kWh en blijkt nu 8kWh aangegeven te zijn. Oftewel de afwijking is 166.67%. Dit is minder dan het gemiddelde van al die andere metingen en bovendien in mijn ogen oneerlijk omdat je het aantal kWh nooit precies af kan lezen. Je meet dus met 1 significant cijfer en geeft dan een afwijking in 5 significante cijfers, dat klopt toch niet?

Tja, wat moet je hiermee doen he... als het om 1 maandje gaat, dan heb je kans dat je voor die paar tientjes enorm moet gaan touwtrekken, maar als ik je verhaal zo lees heb je wel een punt. Briefje schrijven kost weinig moeite en proberen kan altijd, niet?