begin project met led's

leime

Golden Member

hey,

Ik wil graag zelf een soort van nummerweergave maken (bjiv. zo'n groot ding in de sporthal)

Nu heb ik 10 momentschakelaartjes. een voor de 0, een voor de 1, een voor de 2, een voor de 3 enz. nu wil ik die zo aansluiten dat ik dat cijfer te zien krijg

code:


() () () ()
()       ()
() () () ()
()       ()
() () () ()

Iemand een idee?? het liefst zonder diodes (zo heten die toch? -|>- die bedoel ik)

Ik wil het zo simpel mogelijk houden en ik heb op dit moment alleen led's (groen rood gele) en weerstanden in huis.

Ik heb zelf al gedacht om per cijfer een apparte spaningsbron te gebruiken maar ik denk dat het simpeler kan vandaar deze vraag.

alvast bedank emiel

Multiplexen en per figuur aansturen?
Wat kunnen die schakelaartjes hebben?

Denk simpel, doe moeilijk

Je kan ze in een matrix aansluiten, zoals bij de volgende afbeelding.
http://www.winpicprog.co.uk/graphics/led_matrix.gif
RC7 & RB7 voor de eerste pixel, en ga zo maar verder.

Gr, Ledlamp
leime

Golden Member

die schakelaars kan ik makkelijk tot zo'n 40v gebruiken. maar wat bedoel je met multiplexen?? gewoon van multiplex een kastje maken?

Als ik ze per die moet aansturen ben ik dus 10 voedingen nodig OF 2 scaheklaartjes ( 1 voor min 1 voor plus)

leime

EDIT:

Is een molex een component?

Een molex is z'n stekker die ook aan je voeding van je pc zit, die hoef je dus niet te gebruiken.
En je hebt maak 1 spanningsbron nodig. ;)

Gr, Ledlamp
leime

Golden Member

dus om de eerste pixel te laten werken moet ik RC7 als + gebruiken en RB1 als - ?

leime

Bovestaande posts gaan er vanuit dat je een microcontroller gebruikt. Maar volgens mij bedoel je met alleen de ledjes en de schakelaartjes of niet? Dat word een grote warboel op die manier. Het beste kun je hiervoor toch een microcontroller gebruiken. Hier moet je je echter wel even in verdiepen. Maar als je het op jou manier wil doen, zul je van elke schakelaar draadjes naar de gewenste ledjes moeten leggen. Dat word erg slordig. Daarnaast moet je elk ledje een voorschakelweerstand geven afhankelijk van de voedingsspanning. Je hebt uiteraard maar een voedingsspanning nodig. En ook maar een schakelaar om de voedingsspanning uit te schakelen. Alleen de plus of alleen de min uit is voldoende.

Hier kan ook uw advertentie staan!
leime

Golden Member

oke,

Maar ik bedoel: Als ik het cijfer 1 wil tonen moet ik dus alle lampjes aan de rechterkant aan de schakelaar aansluiten. dat is nog goed. Maar als ik dan bijv de 2 maak en ale led's aansluit gaat de 1 EN de 2 branden doordat de ledjes bij het eerste schakelaartje in verbinding staan met de ledjes bij het 2de scaheklaartje. Dat is noujuist het probleem.

leime

ja dat klopt daar had ik nog niet bij nagedacht. Wat je ook kunt doen is de ledjes verdelen in 7 segmenten, je krijgt dan zoiets:

code:


OOOOOO
O    O
O    O
OOOOOO
O    O
O    O
OOOOOO

vervolgens sluit je 7 schakelaartjes aan op een segment, en door te combineren kun je verschillende getallen weergeven. Maar uiteindelijk kun je het beste met een microcontroller gaan werken.

Hier kan ook uw advertentie staan!
leime

Golden Member

ook al aan gedacht,, maar toch bedankt.

Het gaat mij niet om het ding maar het gaat mij om bezich zijn met electronica en ik moet die microcontroller eerst nog kopen en daarom wil ik het niet tenzij ik ergens een microcontroller uit kan slopen (ik kan hem ook niet programeren)

leime

ps. weten jullie een programma waarmee ik schakelingen kan testen (liefst freeware en anders demo)

Als je niet bang bent voor een zooitje, kan je het volgende proberen:
Je maakt toch die 7-segments secties, geeft elke sectie een weerstandje + tor. Vervolgens knoop je de basis van elke tor via een weerstandje aan een schakelaar. Je hebt nu per segment een schakelaar. Je kan nu heel makkelijk de cijfers en letters op de leds tevoorschijn toveren.
Torren sloop je uit bijna elk stukje bruingoed, maar versterkers zijn de beste bron ervoor.

Voor simulaties vind ik zelf switchercad wel aardig, maar kijk maar eens in de downloads sectie.

Denk simpel, doe moeilijk
leime

Golden Member

bedankt!

Maar wat is een tor?

leime

leime

Golden Member

waar is die transistor dan voor? en welke waarde moet iok hebben?

[Bericht gewijzigd door leime op woensdag 26 maart 2008 17:43:19 (34%)

Ik zie niet in waarom je daar torren voor nodig hebt, je kunt ook gewoon alles LEDs van een segment aan een schakelaar knopen, maar dat is niet wat de TS wil.

@TS: Een microcontroller is hiervoor echt niet nodig, wen er maar aan dat hier een hoop mensen zijn die je voor elk simpel probleem een microcontroller aan willen smeren.

Als je alleen LEDs, schakelaars en weerstanden hebt, wordt het moeilijk. Ik kan 1001 manieren bedenken om dit zonder microcontroller te doen (inclusief een EPROM gebruiken die je uit een heleboel oude apparaten kunt slopen, maar waar je wel een programmer voor nodig hebt), maar in alle gevallen heb je toch nog wat andere componenten nodig, denk ik.

Ik zal er op weg naar huis eens over gaan denken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 26 maart 2008 17:43:06 schreef leime:
waar is die transistor dan voor? en welke waarde moet iok hebben?

Een transistor kan je voor veel dingen gebruiken, tijd voor jou om is wat over de transistor te gaan leren.

Wat er bedoelt word is dit klik
1 segment van de display wordt op de collector aangesloten, dus gewoon op de plaats van de led. Op de plaats van de micro controller kom dan je schakelaar.

Als je dan je schakelaar omzet, dan loopt er een kleine stroom naar de tor, de tor gaat dan geleiden en je ledje gaat branden.

leime

Golden Member

oww ik geloof dat ik het snap..

Maar weet je wel dat ik momentschakelaars gebruik?? zoeen als je hem indrukt geleid hij en anders niet

zoiets? (schematje ff snel gemaakt)

http://home.orange.nl/mega.brommer/naamloos.bmp

Het kan met 4 schakelaars en een 4543 IC (BCD to 7 sigmet display decoder, in jou geval bestaat 1 sigment uit meerdere LEDs, dus dien je een transistor te gebruiken op de uitgangen).
Zal je een hoop ingewikkelde bedrading schelen en schakelaars :p

[Bericht gewijzigd door Nieko op woensdag 26 maart 2008 18:29:01 (15%)

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Tussen de schakelaar en de tor ook nog een weerstand. en natuurlijk wel 7 maal, hé.
Met momentschakelaars wordt het iets lastiger. Je zult i.p.v. torren thyristoren moeten gebruiken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Thyristor
Zie het vervangingsschema.
In de min neem je een transistor op die de basis via een weerstand aan de plus heeft hangen en vanaf de basis via een schakelaar aan de min. Dat dient als reset schakelaar, zodat je het ook kunt veranderen

Denk simpel, doe moeilijk
leime

Golden Member

oke,,

Ik heb al iets bedacht maar nu ff een vraag off-topic.. als ik de ik moet dus drie keer 4 ledjes schakelen kan ik daar dan 1 weerstand voor gebruiken?? zoja zou je uit willen rekenen van welke waarde ?? ik heb 9 groene ledjes van 3mm en 10 gele van 3mm en 10 rode van 3mm.

de rest komt later (vervelend zusje)

Geen diode's, toch zo makkelijk mogelijk maar dan toch knoeien met moment schakelaars ......

tjonge tjonge, je maakt het jezelf wel moeilijk.

Schakel je leds zoals geopperd als 7-segment, per segment een drukknop gebruiken.

Wel opletten met vuurwerk, je heb 7 vingers nodig om een 8 weer te geven.

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

Tja... Neergelegd goed schrijven is al lastig voor hem, laat staan diodes.

His project, not mine.

[Bericht gewijzigd door ElektronThomas op woensdag 26 maart 2008 20:14:12 (14%)

Denk simpel, doe moeilijk
leime

Golden Member

ja dat had ik bedacht maar ik wil nu de ledjes zo schakelen: (is dit mogelijk?)
http://home.orange.nl/mega.brommer/weerstandswaarde.bmp

Qua kleur zo:
http://home.orange.nl/mega.brommer/weerstandswaarde2.bmp

En dan nog 4 losse rode led's kan iemand mij de waardes van de weerstand uitreken of de formule (in het nederlands)? (als dit uberhaupt mogelijk is)

De rode EN groen led's zijn 3mm.

leime

leime

Golden Member

Op 26 maart 2008 20:13:38 schreef ElektronThomas:
Tja... Neergelegd goed schrijven is al lastig voor hem, laat staan diodes.

His project, not mine.

Dislecties