| Naam |
Bericht |
pros
|
scarlet zit blijkbaar in problemen. Ik heb het even overgebracht naar gethost:
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
|
elektrojean
|
ik ga waarschijnlijk het onderste schema gebruiken,
ik heb dan wel transistors + gewone leds nodig maar die gaan misschien minder kosten dan high-efficiency leds zonder transistor.
ik ga morgen een lijstje maken met wat ik allemaal nodig heb.
dit gaat een heel lijstje worden. en dan moet ik alles nog op een print plaat krijgen.
wat is een normale maat van een gaatjes print?
zijn hier standaard maten in?
jean
|
pros
|
quote:
Meestal volgen die de maten v/d afmetingen voor fotogevoelige printjes: 16x10cm (eurocard), 20 x 16cm, enz...
|
elektrojean
|
even een vraagje hoe kan ik simpel weg met 1 transistor de ene led naar de + sdchakelen en de andere naar de -
dan kan ik de 4043 gebruiken en heb ik al 4 flipflops dus 3 ic's in totaal nodig wat ik moet deze min 12keer bouwen op 1 print.
|
pros
|
Je kan wel 2 LED's schakelen met slechts 1 transistor, maar dat kost je een diode.
Als de transistor spert, brand de groene LED. Zodra de transistor in geleiding gaat, licht de rode LED op; de groene LED krijgt nu onvoldoende spanning (vandaar de diode) en zal doven. Als de klemspanning van de groene LED een stuk hoger is dan die van de rode, kan het zijn dat de diode overbodig is. Even testen, en je weet het.
Je kan uiteraard de LED's naar hartelust van plaats wisselen. Maar, als nu de klemspanning van de groene LED een stuk hoger is dan die van de rode, kan het zijn dat je 2 dioden in serie moet zetten!
|
elektrojean
|
dus nu moet ook de R van de ic naar transistor van 10k verandert worden naar 4K7.
en die van 560K naar 680R voor de leds.
quote: Als de transistor spert, brand de groene LED. Zodra de transistor in geleiding gaat, licht de rode LED op; de groene LED krijgt nu onvoldoende spanning (vandaar de diode) en zal doven. Als de klemspanning van de groene LED een stuk hoger is dan die van de rode, kan het zijn dat de diode overbodig is. Even testen, en je weet het.
Je kan uiteraard de LED's naar hartelust van plaats wisselen. Maar, als nu de klemspanning van de groene LED een stuk hoger is dan die van de rode, kan het zijn dat je 2 dioden in serie moet zetten!
bedoel je nu als de groene en rode zijn omgewisseld dat je dan misschien nog een diode extra moet plaatsen in serie? [Bericht gewijzigd door elektrojean op 31 juli 2008 15:57:15]
|
pros
|
Let niet op de waarde van de weerstanden. Dat schema is ooit getekend voor een andere toepassing. Hou gewoon de weerstanden, die je nu hebt.
En ja, als je beide LED's omwisselt is het niet uitgesloten dat je nog een extra-diode in serie met D2 moet plaatsen. De oorzaak is de klemspanning, die bij een groene LED groter is dan bij een rode LED.
|
elektrojean
|
[ afbeelding]
als ik hier dus 2leds van dezelfde kleur zou gebruiken dan moet ik geen extra diode plaatsen.
ik denk nu aan 2 groene leds ipv 1 groene en 1 rode
en R2 moet dus 10K zijn ipv 4K7
en R1 moet dus 560R zijn ipv 680R
eerder in dit topic is gezegd dat er een C'tje van 100nF over het ic moet moet ik dit bij elk ic nu doen of is dit ook goed als het op de voedingsspanning komt te staan in het begin vlak achter de voeding.
jean [Bericht gewijzigd door elektrojean op 7 augustus 2008 13:32:49]
|
elektrojean
|
ik ben eindelijk bij een elektrowinkel geraakt en alle onderdelen mee gebracht.
nu heb ik een bc547C gekregen en in deze datasheet staat dat deze op basis en emitter maar 6VDC mag krijgen?
nu is mijn voedingsspanning 12VDC.
nu begin ik te twijfelen of dit wel zal werken. of is dit schijn?
hier de datasheet
kan niemand mij ietsje uitleg geven? [Bericht gewijzigd door elektrojean op 21 augustus 2008 23:03:49]
|
thevel
Golden Member
|
Wat in de datasheet bedoeld wordt is de negatieve basis spanning (dus min op de basis en plus op de emitter)
Deze spanning mag dus niet hoger dan 6V worden.
Voor jou toepassing is de basis gewoon positief, dus je hoeft je geen zorgen te maken...
Ben gestopt als elektricien, kon niet meer tegen de spanning.
|
elektrojean
|
ah ok ik dacht wel dat het iets in die richtng was na het doorlezen van de datasheet maar ik was niet zeker.
|
thevel
Golden Member
|
Ok, succes met de schakeling!
Ben gestopt als elektricien, kon niet meer tegen de spanning.
|