| Naam |
Bericht |
Peter H
|
Hallo allemaal
omdat mijn verwarming van mijn Velleman etsbak (ES-10, voorganger van ET10) kapot is gegaan heb ik een nieuwe gekocht. Dit is de ET-100, ook van Velleman.
Echter : ik heb hem geprobeerd in water maar hij gaat in de hoogste stand tot 32 graden......Ik ging er vanuit dat een Velleman etsbak verwarming wel hoger zou gaan..
De oude (defecte) ging tot ca 50 graden.
Ik gebruik fijnetskristal en dat heeft toch echt een hogere temperatuur dan 32 graden nodig.
Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
Alvast bedankt
[Bericht gewijzigd door Peter H op 9 april 2008 20:25:03]
|
pros
|
32°C is idd. te laag om snel te etsen met fijnetskristal. Wat je kan doen:
1) Opwarmen vooraleer je de pomp inschakelt.
2) Zwaarder verwarmingselement plaatsen.
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
|
Peter H
|
Bedankt voor je reactie.
Het voorverwarmen etc. zijn voor mijn toepassing niet echt geschikt omdat ik vaak een stuk of 5 printjes achter elkaar maak.
Een zwaardere verwarming schakelt ook uit op 32 graden alleen is daar eerder.
Daarnaast is voorverwarmen ook niet echt een goede methode om de temperatuur goed in de hand te houden.
Ik ging er vanuit dat de Velleman verwarming hoger dan 32 graden zou kunnen.
Zijn er mensen die deze etsbak (ET10/20) gebruiken in combinatie met fijnets kristal. Of wat wordt er dan gebruikt voor fijnetskristal (steelpanntjes etc. daargelaten  )
|
jovak
|
quote:
Voor kleine printen.
Een bakje van de chinees. Opwarmen au bain marie ( oftewel ik zet dit bakje met etsmiddel in een bak met water van 60 graden (warmwater kraan ) en thermometer er in tot het op temperatuur is. ) De vloeistof pomp ik rond met een grote injectie spuit van 60ml .
Voor grotere printen heb ik een accubak staan ( bloemenvaas met daarin een verwarmingselement en luchtpomp. ( gaat overigens vervangen worden door iets anders, maar ben nog aan het experimenteren met pompen. )
De accubak staat ook weer in een bak met heter water om sneller op te warmen.
Voor het leegmaken van de etsbakken gebruik ik een vloeistofpompje. Nu een injectie spuit met een slang naar een T stuk en dan 2 terugslag kleppen. Minder gemors met etsvloeistof.
Op rosmalen heb ik een pompmotortje gekocht, maar daar ben ik nog mee bezig om de slangenhouder voor te maken.
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
|
pros
|
quote:
Er bestaan verwarmingselementen (type aquarium) met regelbare temperatuurinstelling.
|
Peter H
|
Jovak,
ik ben niet op zoek naar een goedkope methode (mag natuurlijk wel!!) maar meer naar iets professioneler spul.
Meer : etsvloeistof in etsbak aanzetten en een paar uur op 45 graden houden zonder er naar om te kijken
Pros
gaan deze hoger dan 32 graden? Waar worden die gebruikt?
Wat ik niet begrijp : zijn er geen CO-ers die verwarmingselementen gebruiken om fijnetskristal tot ca 40 graden te verwarmen?
|
Arco
|
"Er bestaan verwarmingselementen (type aquarium) met regelbare temperatuurinstelling. "
Die zijn ook bijna allemaal begrensd op 32...35 graden. (Er zijn nu eenmaal niet veel aquariumhouders die hun vissen willen koken...  )
Schijnbaar gebruikt Velleman ook normale aquarium heaters.
Arco
|
pros
|
Het exemplaar dat ik heb, haalt beslist 50°C. Was een onderdeel van de etsbak die ik 20 jaar geleden (?) kocht. Duits fabrikaat. Meer details kan ik helaas niet geven. Alzheimer en zo...
Hoedanook, het bestaat. Je kan ook een aquarium-verwarmer hacken. Zolang je het maar goed en veilig doet...
|
marcob
|
Vroeger had je van die verwarmings elementen die kon je iets 'opvoeren'. door de knop los te halen en dan terug te draaien, weet niet of dat nog kan?
Een WOK is ook maar een vergiet zonder gaatjes
|
Turbokeu
Golden Member
|
quote:
Het bestond!...
quote: Je kan ook een aquarium-verwarmer hacken. Zolang je het maar goed en veilig doet...
De actuele aquariumverwarmingselementen zijn elektronisch geregeld, niks aan te 'tunen' zonder ze hopeloos te vernielen. quote:
Bij 32°C zijn 50% van mijn vissen reeds dood, bij 35°C is dat 99.9%.
Op zo'n verwarming in mijn aquarium in geval van defect kan ik niet rekenen...
Dit omdat de temp in mijn aquarium elektronisch gestuurd wordt (25°C +/-0.1°C), de op het verwarmingselement ingestelde temperatuur dient puur als beveiliging (28°C) --> reeds meegemaakt.
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
jovak
|
quote: Op 9 april 2008 21:05:13 schreef Peter H:
ik ben niet op zoek naar een goedkope methode (mag natuurlijk wel!!) maar meer naar iets professioneler spul.
Meer : etsvloeistof in etsbak aanzetten en een paar uur op 45 graden houden zonder er naar om te kijken
Kan met mijn methode ook nog steeds. Ik zal de accubak vananacht eens vullen met water en de thermometer er in steken. Kijken hoe hoog mijn verwarmings element komt. Ik ben die au bain marie methode omdat mijn vorige verwarmingselement naar mijn mening niet snel genoeg verwarmde en de temperatuur niet haalde.
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
|
Turbokeu
Golden Member
|
Ideaal zijn de aquariumverwarmingselementen zonder thermostaat.
Vroeger waren deze zeer courant en ze bestonden in vermogens van 10 tot 300W, en nog goedkoop ook (gemiddeld minder dan 10 Euro/stuk).
Een bijkomend voordeel (op het feit na dat je je oplossing op de limiet tot het kookpunt kan brengen) zijn de afmetingen: diameter 1 tot 2 cm, lengtes van een 10-tal cm tot een 30cm.
Door de kleine afmetingen kan je er zelfs gemakkelijk twee kwijt in je etsbak.
Enige vereiste: een externe (elektronische) thermostaat.
Ik heb een paar jaar geleden via marktplaats.nl een 10-tal van deze elementen GRATIS (enkel 7.70 Euro verzending naar BE) op de kop kunnen tikken met vermogens van 50W tot 300W (er zitten 200W, 250W en 300W-modellen tussen).
En nee, ze zijn niet te koop
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
jovak
|
Ik heb vanmiddag mijn glazen accubak eens gevuld met water. Op kamertemperatuur en met het verwarmingselement neer gezet om op te warmen tot 40graden. Dit heeft meer dan een uur geduurd. Mede omdat ik dan meer vloeistof moet verwarmen dan ik nodig heb om te etsen vind ik dit dus niet echt handig.
Tijd om eens te gaan nadenken over andere methodes om de vloeistof te verwarmen
|
DIY
Special Member
|
En als je nu eens ijzer3chloride gebruikt?
Dan heb je dat probleem met de temperatuur niet meer.
Ik ets hier met ijzer3 in gemiddeld 5 minuten m'n printen..
(het etst zelfs beter is mijn mening en als je morst krijg je vlekken ipv gaten in je kleren)
schrikdraad / ElectroMagneticMagnificence
|
jovak
|
Vlekken of gaten maakt me niet uit. Overigens gebruik ik nog steeds mijn stofjas als ik aan het etsen ben om mijn kleding te beschermen.
FE3CL laat ook vlekken achter in de wasbak van de badkamer.
Natriumpersulfaat vind ik zelf prettiger etsen omdat je beter ziet wanneer het verzadigd is en je kan het proces beter in de gaten houden.
|
Fantomaz
Golden Member
|
Ik heb 2 manieren succesvol geprobeerd.
Het opkrikken van een aquariumthermostaat.
Ze zijn puur mechanisch begrenst op die 32 graden.
Ik heb die van mij wat verder geforceerd en deze haalt nu ca 50 o in korte tijd. Ik weet zo niet meer hoe zwaar die was.
Ik heb hem uiteindelijk niet gebruikt vanwege het formaat.
De helft in vloeistof resulteert in een ongelijke warmteverdeling waardoor het glas van het element kan knappen!!
Een grotere bak "groeit" altijd op vrijwel alle fronten. Vind je een hogere hak, is hij vaak ook breder en "dieper" ofwel in alle drie lengte richtingen.
Dat neemt enorm veel vloeistof.
Zelfs een eigengemaakte Etsbak van 35x30x7 loopt al uit de klauwen qua inhoudsvolume.
Ik heb daarom ook een accubak genomen die welliswaar té breed is, maar wat wel acceptabel is qua volume. Gewoon een halve euro kaart als maximum... Dat moest lukken.
Nadeel is dus hier ook het verwarmingselement.
Daar moet je weer een kleine voor hebben.
Ik heb daarom zelf een verwarmingselement gemaakt van het binnenwerk van een oude soldeerbout. Die heb ik in een reageerbuisje gedaan, met daaromheen schelpenzand. Dat geleidt de warmte goed richting de glazen reageerbuiswand, die weer koel wordt gehouden door het etsmiddel aan de andere kant. 
Het duurt wél een half uur voor hij lekker op temperatuur is, maar ik los dat op door een scheutje kokend water bij het (intussen een beetje verdampte) etsmiddel te gieten.
Ik Ets niet zo vaak dus tussen mijn "etssessies" wil het wel eens wat verdampen.
En ach... Een half uurtje wachten mag de pret niet drukken.
Het soldeerbout element is niet zo sterk dat alles oververhit/te warm raakt en kan dus gewoon aan blijven staan.
Ik heb daarnaast een buitenthermometer van zijn plastic jasje ontdaan en het dunne glazen buisje ín de etsbak gekit met 2 druppels silliconenkit.
Met wat merktekens aan de buitenkant heb ik een redelijke indicatie wat de temperatuur van het etsmiddel is.
Ik heb van deze totale construktie nog wel wat foto's op het forum staan.
Ik zal ze eens opzoeken en hierbij postten.
[edit]
de foto's
Excuses voor het formaat.
Ook zichtbaar, maar niet genoemd is de silliconen slang met 3mm gaatjes voor de luchtcirculatie.
http://www.uploadarchief.net/files/download/mini%20verwarmin...lement.JPG
http://www.uploadarchief.net/files/download/mini%20Etsbak2.JPG
http://www.uploadarchief.net/files/download/mini%20Etsbak1.JPG [Bericht gewijzigd door klein is fijn op 31 augustus 2008 12:30:26]
Losse veters hoeven geen probleem te zijn, zolang je stappen maar groter zijn dan de lengte ervan. Pas als je korte stappen móet nemen, gebeuren er ongelukken.
|
DIY
Special Member
|
quote:
Da's ook zo mooi aan Ferro..het lijkt bijna onverzadigbaar..ik doe nu bijna 2 jaar met de eerste lading vloeistof. Dat spul blijft maar goed! En ik heb hier menig (lees: veel) printen mee geetst.
Wat je zegt over het in de gaten kunnen houden van het proces snap ik wel een beetje (natrium persulfaat is helderder), maar is niet relevant voor mij. Ik heb een sproei-etser, dus das een kwestie van de sproeier even uitzetten en naar de print kijken.
Maar goed, jouw ervaring met natriumpersulfaat is blijkbaar goed genoeg om meer door te gaan. Ik wens je succes met de temperatuurproblematiek.
schrikdraad / ElectroMagneticMagnificence
|
big bang
|
Verwarmen met aquariumverwarming?
Ik los dat anders op, 2 wasmachine elementen van 950W/stuk, gemonteerd op een klein waterdicht behuizingkje, moet je wel behandelen met beschermende lak.
Op een paar minuten gaat 4.5liter naar 65°C.
Lees in DIT artikel.
- - big bang - -
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
|
Frits Kieftenbelt
Honourable member
|
quote: Op 9 april 2008 20:14:51 schreef pros:
32°C is idd. te laag om snel te etsen met fijnetskristal. Wat je kan doen:
1) Opwarmen vooraleer je de pomp inschakelt.
2) Zwaarder verwarmingselement plaatsen.
Punt 1 zou ik niet aanraden.
Plaatselijk wordt het etsmiddel heet wat:
a) Het etsmiddel kan beschadigen door oververhitting of
b) De thermostaat al snel zal doen uitschakelen omdat een hoge temperatuur wordt gemeten.
Ook ik heb net als Pros een aquariumthermostaat (200W) waarvan ik destijds (weet het ook niet zo meer) de insteldraaiknop op de één of andere manier heb geforceerd.
Ohm sweet Ohm l www.picbasic.nl
|
Jeffry
|
Zelf ets ik op een doorloop sproei etsmachine,
50 graden.
Goede en snelle etsdiepte en weinig onderetsing.
|
Gevallenopstraat
|
Ik gebruik een oude frituurpan, water in de frituurpan en dan daarin een plastic bakje etsmiddel (IJzerIIIChloride). Dan heb je een verwarmingselement met behoorlijk groot vermogen en een geschikte thermostaat. (Ik heb wel eerst even gecontroleerd of de temperatuur niet te veel wisselt.)
Mijn etsmiddel is in een halve minuut warm 
Edit: Heb er net het eerste printje in geëtst, duurde een kwartiertje (waarschijnlijk nog wat korter, heb niet zo vaak gekeken) in een oplossing waarin het etsen eerst 1,5 uur duurde. Ik gebruik trouwens wel een luchtpompje. [Bericht gewijzigd door Gevallenopstraat op 11 april 2008 19:04:12]
|
Peter H
|
Ik heb een firma gevonden die mijn oude bakje nog verkoopt.
Dit is waarschijnlijk ook diegene die jij hebt,pros.
Het is niet de ET-10 (die dacht ik eerst te hebben) maar de ES-10.
http://www.delta-electronics.nl/ verkoopt hem nog.
|
Peter H
|
Het heeft even geduurd omdat ik niet ge-etst heb maar de oplossing is eenvoudig. Ik wilde hem toch even delen :
De draaiknop van het ET-100 element kan, nadat het borgschroefje is losgedraaid, iets omhoog worden getrokken waardoor hij vrijkomt van een palletje. Dit palletje bepaalt de maximum in te stellen temperatuur.
Draai de knop over dit palletje heen, hang het element in water van 40 a 45 graden en draai hem tot het lampje in het element uitgaat.
Er zit wel wat hysterese op dus controleer of de temperatuur ook op langere termijn in orde blijft. [Bericht gewijzigd door Peter H op 31 augustus 2008 13:20:16]
|
sjippie
|
Kan Titanium tegen ferriccloride mn etsmiddel, want de mijn element van 1500w is kapot.
Schego Titanium Heater 600 Watt
Schego Titanium Heater 600 Watt
Product Informatie
Titanium Verwarmingselement, waterdicht en kan zowel horizontaal als verticaal geplaatst worden.
Lengte 250 mm., ø 25 mm.
Deze buizen hebben geen eigen thermostaat.
Hier voor heeft u de TR 1000 nodig.
http://www.aquatotaal.nl/index.php?act=viewProd&productId=1439
Kan deze er tegen?
|