Transistor of MOSFET?

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met dit project en het wil nog niet echt lukken. Ik wil een versterkertje plus mp3 speler aansturen met een PIR bewegingsdetector, dus eigenlijk een bewegingsmelder die geluid maakt ipv licht. Het ziet er als volgt uit: http://www.uploadarchief.net/files/download/pirmp3.gif
Na activatie van de PIR staat er ongeveer 5 volt tussen de 'Auto' en de min pool (ongeveer 1 minuut lang). Ik wil T1 gebruiken om de stroomvoorziening van het versterkertje aan te schakelen. Als waarde voor R1 wil ik graag 33k nemen omdat de PIR goed werkt bij die weerstand. De PIR en het versterkertje hebben beide een aparte stroomvoorziening.

Gaat dit werken? Wat voor een transistor kan ik nemen voor T1? Of kan ik beter een MOSFET nemen? Zoja wat voor type?

Alvast bedankt.

Ik heb een signature dus ik ben
Hugo Welther

Moderator

Ik zou een (klein) 6V relais nemen en die de amp laten schakelen.
Een BC547 is dan al voldoende. Vergeet niet de blusdiode antiparallel over de relaisspoel.

[edit] die 33k is dan waarschijnlijk aan de hoge kant. 4k7 tot 10k is dan beter.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zaterdag 12 april 2008 00:20:11 (21%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hee Hugo,

Nu ik jou toch aan de lijn heb heb ik nog een andere vraag. Ik heb wat zitten rommelen met die Bewegingsmelder voor 12 volt (camping) van jou die hier op de site te vinden is. Ik heb een tijd zitten zoeken naar een NC-PIR sensor die daarvoor geschikt is. Maar ik kon niks vinden. Weet jij er een? Die 2 bij de Conrad zijn volgens mij niet goed want die zijn niet NC.

Bedoel je dit?
http://www.uploadarchief.net/files/download/pirmp4.gif

[Bericht gewijzigd door Flagada op zaterdag 12 april 2008 00:47:34 (20%)

Ik heb een signature dus ik ben
Hugo Welther

Moderator

Ja, dat bedoel ik.

Het schema waar die PIR sensor wordt gebruikt is niet van mij, maar van een ander CO member.
De PIR sensor is er een uit een alarminstallatie. Misschien eens in die richting zoeken bij de bouwmarkt.
Bijv. ELRO heeft zo'n heel gamma van sensors/schakelaars voor alarmsystemen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

OK, dankjewel. Ik ga het proberen. :)

Ik heb een signature dus ik ben

Het werkt eindelijk! Nogmaals dank.

Ik heb een signature dus ik ben