Shock Media

Navigatie

Jongensradio anno 2007 Deel4

Forum > HF > Jongensradio anno 2007 Deel4 << Vorige | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | Volgende >>
Naam Bericht
Rd12tf
Golden Member

Deze link:
http://www.cdvandt.org/index.htm
(Al eerder in dit theater ...)
Laat een aantal Duitse WOII vindingen zien.
Ridder In De Orde Der Snijbonen http://www.hamforum.nl/index.php Groot Oligarg Der Rondstralers.
Frithjof Sterrenburg

@jovak en @rbeckers:
pas dus wel op met de boeken van Jones, ik heb ze indertijd ook verslonden maar hij geeft de zaken NIET eerlijk weer - in zijn voordeel ...
De Grote Hellehond Zelve
fred101
Golden Member

Hoi, wij zijn weer terug van een kort weekje vakantie. Toch nog wat radioactief geweest dmv popovic en verkorte vertical.

FAS: leuk dat je weer hier bent, ik heb je gemist. Ja, een jaar alweer, je heb wat veroorzaakt hoor. De 62B doet het overigens prima met de EF42, maar dat verklaart wel de wat vreemde AFC werking. Ik ga 18 of 25 mei weer naar Jan, die had misschien nog een E180F voor de racal. Hij heeft een T1154 voor me en wat buizen die ik nog zocht (en nog twee R&S meetdingen, een C en een L meter die repareerbaar zijn en anders richting kliko gingen.) Ben ik dus weer in de buurt.

Zweetvoetje: leuk dat je de qrm kanselier in real-life qrm hebt getest. Het is dus geen wondermiddel maar alle beetjes helpen denk ik maar. Hij is overigens voor de middengolf/LG ontworpen dus dat speelt op 40m misschien ook een rol.De murphy heeft overigens een heel effectieve noise blanker.
Geen idee hoe zo'n ding werkt maar het is wel een van de betere die ik geprobeerd heb.

Ook een nieuw gezicht, welkom, weer een koorknaap erbij

Heb net een nieuwe laptop erbij, gelijk de harddisk in twee laten delen. 100GB voor vista (kleiner schijnt niet goed te gaan zei de man toen ik voorstelde op 20GB voor vista te reserveren, daar paste het systeem niet eens op ) en 150GB voor Linux (meer dan genoeg). Met zoveel HD ruimte vond ik dual boot wel een optie. Best optisch mooi dat vista. Ik zat binnen 5 minuten met mijn linux laptop in vista, het lukt me alleen niet om met vista mijn linux laptop te vinden en ik kreeg al gelijk de kriebels dat ik bij iedere wijziging het systeem opnieuw moet opstarten.

Fredden

Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Schimanski

Zo Schimanski is weer in het land na een korte vakantie. Allereerst alle vriendinnen gefeliciteerd met het 1-jarig jubileum van ons Genootschap, of soldeerkransje zoals Frithjof het heel toepasselijk noemt. Ik weet niet of een evt. bijeenkomst nog actueel is, of dat het momenteel even in de ijskast is geparkeerd.

Ook Radioortje heel hartelijk welkom. Leuk om te lezen dat dit forumpje je weer inspiratie biedt op het radiovlak. Als je al een tijdje meeleest zie je dat we een gezellig en laagdrempelig clubje zijn.

Tijdens mijn vakantie zijn er weer een aantal pagina's bijgekomen, heb al even snel doorgebladerd, maar moet nog wel bijlezen. Ik heb al wel gezien dat de Fredden ook vakantie hebben gevierd, alleen vraag ik mij af waarom jullie allemaal samen gaan, het is toch handiger als één Fred de vakantie doet, terwijl de anderen het noeste werk voorzetten. Er komt zelfs een T1154 aan dus werk genoeg

Ook FET heeft nu een avatar dat beter bij mr. Terman past

Fritjhof: Het "Oslo Rapport" ken ik niet, ga toch jouw link eens bekijken. Een boek dat ik wel gelezen heb is "Station X". Het gaat niet zozeer over radio maar over de codekrakers op Bletchly Park inclusief de bouw van Colossus de computer om het allemaal wat sneller te doen.
Het is geen geromantiseerd verhaal (i.t.t. de film met dezelfde naam), maar puur de geschiedschrijving over Bletchly Park, de mensen die er werkten (o.a. Allan Turing en kortstondig ook R.V. Jones) en het werk wat ze deden.

Uit Station X blijkt wel dat de Britten vrij snel al de Duitse Enigma codes konden breken, en eigenlijk vanaf 1940 tot het einde hebben meegelezen.
[Bericht gewijzigd door Schimanski op 6 mei 2008 22:44:24]
pa2hgj - - Genootschap "De Mexicaanse Hond". Cave Canem
jovak

quote:
Op 6 mei 2008 16:04:36 schreef Frithjof Sterrenburg:
@jovak en @rbeckers:
pas dus wel op met de boeken van Jones, ik heb ze indertijd ook verslonden maar hij geeft de zaken NIET eerlijk weer - in zijn voordeel ...

Mijn voordeeel is dat mijn intresse er door gewekt werd. Nu probeer ik vaak op internet enandere boeken te lezen. Gelukje dat mijn vader gemeenschappelijke intresse heeft in dat soort onderwerpen.

Ook beroepsmatig is die techniek wel intressant voor me. Zoveel verschillen de basis principes van de systemen die de duitsers en geallieerden bouwden, niet van de systemen waar ik nu aan werk.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
jovak

quote:
Op 6 mei 2008 22:34:53 schreef Schimanski:
Uit Station X blijkt wel dat de Britten vrij snel al de Duitse Enigma codes konden breken, en eigenlijk vanaf 1940 tot het einde hebben meegelezen.

Wat vervolgens nog meer dan 40 jaar geheim gehouden is. Ik wil nog steeds een keer naar het museum op Bletchly Park. Mijn vader is er samenmet mijn moeder geweest, nu wil ik ooooook

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Hubie

Waarom worden die polen altijd vergeten als het over Bletchley gaat,zij waren al bezig met Enigma te kraken lang voor Bletchley Park.
Turing,Knox en vele andere hebben het later verder uitgewerkt en geautomatiseerd m.i.
[Bericht gewijzigd door Hubie op 6 mei 2008 22:49:24]
http://onlinereceivers.net/rx320.php
Schimanski

Dat klopt Hubie, het komt wel in het boek aan bod. Maar ik hoef jou natuurlijk niets te vertellen over Enigma met een kennis (PA3GUF) die ze zelf bouwt. Ik heb het bewonderd op de DvdRA, echt een meesterstukje, chapeau!!

De Polen waren er al sinds 1932 mee bezig. In de oorlog veranderde de Duitsers de sleutel dagelijks, maar voor die tijd was een sleutel 3 maanden in gebruik. Hiermee konden de Polen (met name Marian Rejewski) Enigma ontcijferen.

Het is zelfs zo dat de voortgang die de Polen in samenwerking met de Fransen hadden geboekt de basis vormde waarop de Britten hebben voortgebouwd.

De Polen hadden zelfs al twee Enigma's nagebouwd. Een voor de Fransen en een voor de Britten.

Bletchley Park werd trouwens pas in 1938 het onderkomen van de codebreakers. Officieel heet het GC&CS (Government Code and Cypher School), bestond al sinds eind WWI en was een zusterorganisatie van MI6.
[Bericht gewijzigd door Schimanski op 6 mei 2008 23:16:53]
pa2hgj - - Genootschap "De Mexicaanse Hond". Cave Canem
Hubie

@Schimanski :Idd
Heb een boekenkast vol over dit onderwerp,ook over de 1e WW.
Iedereen die hier meer over wilt lezen,raad ik "The Codebreakers"
van David Kahn aan.
Edit\ Gert PA3GUF is iemand met "gouwe handjes" en veel geduld.
http://www.pa3guf.nl/
[Bericht gewijzigd door Hubie op 6 mei 2008 23:39:28]
http://onlinereceivers.net/rx320.php
Radioortje
Special Member

Wat ben ik toch een bofferd :
op één dag
èn bevordert tot "Koorknaap van het Genootschap van de Mexicaanse Hond",
èn eindelijk de bevestiging van het AT , dat mijn call is goedgekeurd ( pd0evg ), samen met mijn registratie kaart .

Nu nog de benodigde apparatuur en een geschikt antennepark ...

Groeten Evert

PS. Hoe plaats je een avatar ? Ik kan maar niet vinden hoe je zo'n leuk plaatje kan plaatsen ... Ook niet onder het kopje FAQ .
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
Frederick E. Terman

Kun je de plaatjes van de anderen zien?
Zo niet, doe je
Algemeen - Je gegevens - Gegevens wijzigen - Laat icons zien.

Zelf eentje plaatsen gaat zo:
Algemeen - Je gegevens - Profiel wijzigen - Icon URL

en dan daar de URL van het plaatje invullen.
Bij mij is dat bijv. http://www.uploadarchief.net/files/download/terman.jpg

Het maakt niet uit waar het plaatje staat, dat kan ook een al bestaande URL zijn (denk wel aan copyrights etc.). Voor het neerzetten van plaatjes en andere bestanden gebruik ik altijd www.uploadarchief.net, dat vind ik heel prettig werken.

@FAS: mooi stukje tekst heb je ons daar te lezen gegeven. Nu moet ik die andere teksten er ook wel even bijpakken.

@Hubie: Wij leerden dat de Polen al een voorloper van de Enigma hadden gekraakt. Zelfs in "Gödel, Echer, Bach" (wat ergens anders over gaat) komt dat in het hoofdstuk over Turing weer terug.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 7 mei 2008 08:28:45]
Frithjof Sterrenburg

OK, ik zie al dat mijn verwijzing naar het Oslo Rapport hier op zijn plaats was, onder dit uitgelezen stelletje freaks moest daar wel interesse voor zijn.

Die Polen worden inderdaad nogal eens verwaarloosd! Station X en The Codebreakers zijn uitstekende boeken.

Over de radar en wat jovak over de basisprincipes schrijft: natuurwetten zijn er voor iedereen om te ontdekken, vandaar dat het zo vreemd is dat alle partijen dachten dat ze met iets heel geheims aan de gang waren. Al in de eerste proeven met "radio" toonde Hertz aan dat er reflectie optreedt... Het wachten was gewoon op de technische ontwikkeling, zoals de kathodestraalbuis en antennes die scherpe "beams" konden maken enzo. Ik heb al eerder de tip gegeven: A Radar History of World War Two van Louis Brown moet je bovenaan je verlanglijstje zetten. Zo werd het hoogst-geheime magnetron van de Britten nog eens vier keer onafhankelijk uitgevonden en NOTA BENE in de openbare literatuur beschreven!

@Fredden (prima idee van Schimanski overigens om één Fred op vacantie te zenden, ik heb mijn trouwe ega ook wel eens voorgesteld dat ik mijzelf in meerdere exemplaren zou splitsen maar ze zag nogal op tegen het bestaan van Frithjof2, Frithjof3 etc. ...). Spreek me niet over nieuwe computers, ik kan nu mijn gelijkloopprogramma voor het eerst in 25 jaar niet meer draaien omdat het niet op een 64 bit masjien loopt. Nog geen idee hoe ik daar uitkom, misschien maar een oud weggeef-computertje proberen te vinden... BAH!
De Grote Hellehond Zelve
rbeckers

@Frithjof

Ik heb helaas geen oude PC's meer. Alleen maar 64bit met op een na, 64 bit operating systemen (Vista en Ubuntu), anders kon je die oude PC wel van me krijgen.

Dat gelijkloopprogramma is DOS en stuurt mischien nog hardware aan?

Over de uitvinding van de magnetron, daar ben ik ook al achter gekomen door PA0PGA (Wim Penders).
[Bericht gewijzigd door rbeckers op 7 mei 2008 09:52:17]
(Z)weetvoetje

@frithjoff: Probeer dosbox eens

Interressant om dat te lezen, dat Oslo rapport. Ben er niet zo heel erg thuis, maar tis wel interressant.

@Fred: Ik heb dat apparaatje aangepast naar de kortegolf omgebouwd, door de condensatoren te vervangen voor 100pF.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Frithjof Sterrenburg

Nog even een heel fraai verhaaltje over het top-geheim van de radar:
In het midden van de jaren Twintig (!!) was de Engelse koning George V (!!) op de hoogte van de geslaagde ontwikkeling van ASDIC - sonar zeggen we nu - voor het opsporen van onderzeeërs. Hij heeft toen een briefje geschreven aan de Engelse luchtmachtautoriteiten met de vraag of zoiets ook niet met "radio" zou kunnen. Het antwoord was "helaas, Majesteit, dat kan nooit".

Dank voor de tips over de 64-bit ellende, zal eens snuffelen. Het liep behalve onder DOS ook uitstekend onder Windows 3, Windows 98 en Windows XP. Microsoft Visual Basic schijnt ook niet onder 64-bits modus te runnen.
De Grote Hellehond Zelve
Pietdepiet

Allereerst: Leuk dat je er weer bent Frithjof.
Ook leuk dat er weer een nieuw iemand is, Radioortje. Nu je de avatars kan zien, zal je ook mijn bijnaam Nijntje, en de vele varianten daarop snappen.

Ik heb zelf de MG ontvanger van Henry nog maar weer eens een keer gebouwd. Ik krijg er nu zegmaar zenders uit, maar wat een verschrikkelijk ding. Hij wil niet gillen, is enorm onstabiel, je moet er ongeveer 1 meter uit de buurt blijven. Er zit een enorme brom door het geluid, zowel op de voeding, als op de batterij. Verder moet je hem aarden, anders heb je echt alleen maar brom. Ik wordt niet goed van dat ding. Misschien komt het door mij, maar ik krijg het ding niet werkend.

Oja, Henry, ik heb hem nu op een kussen gezet, maar dat mocht ook niet baten.

Wat ik mij afvroeg is waar die brom vandaan kon komen als 'ie op een batterij zit. Het is namelijk niet een beetje brom die er altijd is, het is keiharde brom. Kan dat door de versterker komen?
Ik heb de frequentie eens gemeten en het is 100Hz. Er is toch altijd een 50Hz brom? Of is die 100Hz gewoon een van de harmonischen van de 50Hz. Nou ja, ik zal wel weer onzin uitkramen.

Verder heb ik De Pêche Melba die kleine varco gegeven, omdat ik de grote nodig had om dat ding van Henry te testen. Nu wil hij nog wel zingen enzo, maar ik heb geen zenders, ik denk dus dat ik op een verkeerde frequentie zit. Ik ga wel wat plaatjes loshalen. Ze zitten nu met zijn vieren aan elkaar.

/E: Hee, ik bedenk me net, dat ik die frequentie toch moet kunnen meten met de griddipper??

/E2: Handig ding: Ik heb net gemeten dat ie ongeveer af te stellen is van 3 to 4GHz 3 tot 4MHz. En dat is net iets te hoog voor MG.

/E3 @EAT

Ik ga vanmiddag even wat spullen in de stad halen voor jouw ontvanger. Welke band zal ik mee beginnen? Dit wil ik weten ivm de condensators die ik moet hebben. Ook vraag ik me af of ik gewoon een 1N4004 kan gebruiken ipv OA200/BAX16
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 7 mei 2008 14:24:54]
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
rbeckers

Hoe kom je aan 3GHz met een griddipper meting?
Een "beetje" brom komt van het vervuilde lichtnet.
Een 1N4004 is een gelijkricht diode en voor andere zaken minder geschikt.
Pietdepiet

Ik moet toch eens beter gaan opletten. 3GHz is wel erg veel, ik bedoelde 3Mhz, 3000KHz dus.

Kan ik dan wel een 1n4148 gebruiken?
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
(Z)weetvoetje

80m band is wel één van de interressantste amateurbanden; frequentie van 3.5 tot 3.8MHz. (en ik denk dat het daarom gaat?)

Een 1n4148 zal wel werken. Of een germaniumdiode, als je die hebt.

Ik zit hier net met verbazing te kijken naar een spanningsregelaar met basis / emitter-aanduiding op de behuizing (TO-3 model)
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Pietdepiet

Dan koop ik de C'tjes voor de 80m band. Een 1n4148 heb ik nog wel liggen.

Oja, over vreemde dingen gesproken. Ik heb het al eens eerder gevraagd, maar heeft iemand ondertussen een verklaring kunnen bedenken voor die zener in die kristalontvanger bij mij die oscilleerde? Zie: http://www.circuitsonline.net/forum/view/52453/26 en een pagina verder.

/E Oja maakt het niet uit wat voor soort BF9xx ik gebruik als mixer, alles mag ipv de XX? Zoals BF900 of BF961?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 7 mei 2008 16:00:03]
Pietdepiet

GRRR, misschien toch die mensen bij okaphone maar een leesbril cadeau doen.

Ik zeg: 'Mag ik een BF900, een dual gate mosfet om een mixer te maken'

Zij zeggen: 'Helaas die hebben we niet.'

Ik zeg: 'Hebben jullie wel de BF961?'

Zij: 'Ja die hebben we, o, hij is op.'

Ik: 'Wat hebben jullie nog meer voor een BF9xx?'

Zij: 'De BF901'

Ik: 'Doe die maar'

Nu zie ik dat die @#$!# mij een BD901 hebben meegegeven. Dus volgende keer moet ik ook de bon maar eens gaan inspecteren, want daar staat inderdaad 'Si transistor NPN'.

Dus nu heb ik én geld verspilt aan een of andere domme power darlington én ik moet weer de stad in. Ik zal eens zien of vandijken nog een dual gate heeft, want daar moet ik nog heen vanwege die varco.

/E Verder hadden ze nog een AF124, alleen die heeft 4 pootjes. Dat snap ik niet aangezien het een PNP tor zou zijn. Dus wie heeft er een datasheet/pinout?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 7 mei 2008 18:17:05]
Rd12tf
Golden Member

Klopt, één pootje van de AF124 zit aan het huisje van de transistor vast.
/e En die bf901 is een smd dg-mosfet.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op 7 mei 2008 18:23:36]
Ridder In De Orde Der Snijbonen http://www.hamforum.nl/index.php Groot Oligarg Der Rondstralers.
Pietdepiet

En heeft verder geen nut, behalve stabiliteit?

Nou zou het als nog wel fijn zijn als ik de pinout van het ding wist.

/e reactie op /e: Ben ik ook net achtergekomen, dus blijkbaar is ie met het opzoeken al de fout in gegaan. Ipv BF900 heeft ie blijkbaar BD900 ingetypt(Toen hij zocht naar equivalenten).
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 7 mei 2008 18:27:00]
Rd12tf
Golden Member

http://www.ginko.de/user/franz.hamberger/infobase/charts/sem...html#C-4C2

Pootjes naar je toe, vanaf de onderzijde gezien dus.
Wordt bevestigd door mijn Jaeger.
Radioortje
Special Member

FET : dankje voor de uitleg , wat weet die man nu eigenlijk niet? En het werkt ook nog ...

PietdeNijn : Dat van al die bijnamen van jou , had ik wel begrepen , want die avatars kon ik allang zien . Alleen wist ik even niet hoe het precies werkte om er zelf eentje te laten zien .

Als ik het goed begrijp , maakt het op deze manier ook niet uit als je op een andere computer inlogt , de avatar wordt ergens anders op het net weggeplukt . En als je een plaatje - foto - schema ofzo hier wilt laten zien , werkt dat eigenlijk op dezelfde manier dus , begrijp ik .
OK weer wat geleerd .

Groeten Evert

PS.
Mag ik dat schema ook wat PietdeNijn wil gaan bouwen ? Dat is toch een DC ontanger ?
Blijven leuke dingen , alleen jammer van die AM doorbraak , vooral 's avonds , met een behoorlijk lange draad antenne .
Ook mijn Airmac heeft hier veel last van , of is dit te wijten aan iets anders ?
[Bericht gewijzigd door Radioortje op 8 mei 2008 01:53:25]
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
Zoeken in topic << Vorige | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | Volgende >>