Shock Media

Navigatie

Jongensradio anno 2007 Deel4

Forum > HF > Jongensradio anno 2007 Deel4 << Vorige | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | Volgende >>
Naam Bericht
TubeIdiot

@Frithjof: Ik zie dat je bezig bent om je gelijkloop programma weer op te starten. Een tijdje geleden heb ik ook wat software zitten schrijven en hier in een topic gepost. Geen idee of je dat toen ook hebt meegekregen, maar dat stukje software van mij is misschien ook eens aardig om naar te kijken (hopelijk dat die Windows libraries willen installeren...). Als je toch weer even met de materie bezig bent... Te vinden op www.boschma.com

Jeroen
Rd12tf
Golden Member

@Frithjof,
Je kan eventueel een operating system naar keuze, binnen een virtuele omgeving draaien. Als het moet zelfs Windows 2.0.

Deze is gratis en goed:

http://www.virtualbox.org/
Ridder In De Orde Der Snijbonen http://www.hamforum.nl/index.php Groot Oligarg Der Rondstralers.
Frithjof Sterrenburg

Nou, Jeroen, zoals je al vermoedde, de Windows libraries vertikken het... Leuk dat je er ook mee aan de gang bent gegaan, mijn eerste versie maakte ik in 1983 en aan je CV te zien was je er toen nog niet zo heel erg lang...
Ik denk dat ik maar eens naar de kringloop ga voor een echte computer, gelukkig krijg ik uit mijn vriendenkring talloze vergelijkbare jammerverhalen. Advies aan alle onschuldige stakkers: koop NOOIT een nieuwe computer!

Hupsakee, terwijl ik schrijf komt EAT er nog bij. Ook dat zal ik eens napluizen, kerel! Is er nog iets uitgekomen van die twee ouwe tantes met hun privé-bibliotheek ?
[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op 8 mei 2008 09:21:16]
De Grote Hellehond Zelve
Pietdepiet

Radioortje, ik weet niet of iemand het al had gestuurd, maar ik heb je het schema van de DC doorgestuurd.

Verder is het me net gelukt om dat schema van Henry aan het oscilleren te krijgen, maar dat duurde helaas maar een minuutje. Nu wil hij weer niet oscilleren. Ik ben er nu gewoon klaar mee. Ik heb hem aan het oscilleren gekregen, en dat vind ik nu wel genoeg. Ik ga wel beginnen met de DC.
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Rd12tf
Golden Member

Hoi Frithjof,
Een aantal mensen hier in Baarn weten dat het heeft bestaan maar ik heb nog geen personen gevonden die mij details kunnen verstrekken. Een bepaalde "club" hier, waarvan ik veel verwacht had, blijkt slechts een roedel hebzuchtigen te zijn met een grote interesse voor het persoonlijk bezit van antiek ... Ik heb al enige tijd een goede vriendin bij de Biep ingeschakeld, daar is echter ook niets uitgekomen.

Het probleem met de getuigen is dat ze ofwel te oud zijn, of vertrokken dan wel onthaald zijn ...
Ridder In De Orde Der Snijbonen http://www.hamforum.nl/index.php Groot Oligarg Der Rondstralers.
Pietdepiet

Dat ding weet echt niet wat hij wil...

Nu ik de spoel heb omgedraaid, wil hij nog alleen maar 'volgelgeluidjes maken'. Ik neem aan dat dit oscilleren is, maar nu wil ie weer niet op houden. Heel vreemd.

Ik ga het gewoon nog een keer vragen:
quote:
Op 7 mei 2008 14:40:55 schreef Pietdepiet:
Oja, over vreemde dingen gesproken. Ik heb het al eens eerder gevraagd, maar heeft iemand ondertussen een verklaring kunnen bedenken voor die zener in die kristalontvanger bij mij die oscilleerde? Zie: http://www.circuitsonline.net/forum/view/52453/26 en een pagina verder.

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
rbeckers

Pietdepiet,

je stelt, niet onterecht, lastige vragen.
Waarom iets oscilleert is bekend, maar waarom jouw zener osilleerde is een stuk lastiger te verklaren. Een probleem voor de medelezers is dat ze niet zelf kunnen meten aan jouw projecten.
(Z)weetvoetje

Ik denk dat het de zener niet was, maar dat de versterker erachter enigszins instabiel is. Zodat je een soort tuned plate, tuned grid-type oscillator hebt. Maar zeker weet ik het niet.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 8 mei 2008 15:52:13]
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Pietdepiet

Aah, dus dat mijn versterker oscilleerde en niet de zener. Ik heb het net eens geprobeerd te herhalen, maar hij werkt gewoon. -Normaal zou ik hebben gebruikt, maar in dit geval niet-

Ik had toen wel die andere varco, dus wellicht zat ik toen veel te hoog/laag...

@EAT Ik ben net begonnen met de DC op gaatjesprint te solderen. Dat kan toch zolang je klein bouwt?

Ik heb bij okaphone de BD kunnen ruilen. Normaal ruilden ze geen componenten, maar nu maakten ze een uitzondering
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 8 mei 2008 16:56:51]
Rd12tf
Golden Member

Gaat uitstekend op gaatjesprint, verbindingen kort houden en die AF124 snel en goed solderen. Good old germanium kan niet zo goed tegen hoge temperaturen.
Welke mosfet heb je nu gekregen?
Pietdepiet

De BF980, ik hoop dat 'ie het overleefd heeft...
Rd12tf
Golden Member

Jawel! Die heeft op de gates bescherming diodes!
Gaat goed komen ...

Pietdepiet

Dat is mooi.

Waarom worden er eigenlijk uberhaupt nog germanium dingen gemaakt? Ik dacht dat het allemaal silicium was tegenwoordig...
Rd12tf
Golden Member

Voor ons, sentimentele oude dwazen!
/e
En er was in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw, een enorme overproduktie van componenten, daar "genieten" we nog steeds van!
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op 8 mei 2008 18:02:20]
fred101
Golden Member

Gelukkig maar, dan is er nog genoeg tegen de tijd dat ik aan transistors toe ben

Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 8 mei 2008 19:59:27]
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Pietdepiet

Mocht die tijd komen, dan is er nog genoeg

Maar ze worden toch ook nog echt nieuw gemaakt nu? Zitten er dan ook echt voordelen aan germanium tov silicium?

Dan waren de componenten vast ook heel goedkoop toen
Wat dat betreft is okaphone wel heel duur, maar ja, daar krijg je dan 'service' voorHoewel ik het wel heel leuk vond dat ze toch voor mij dit component wilde ruilen
Henry S.
Moderator

quote:
Op 8 mei 2008 20:01:44 schreef Pietdepiet:
Maar ze worden toch ook nog echt nieuw gemaakt nu? Zitten er dan ook echt voordelen aan germanium tov silicium?

Veel minder lekstroom en bij 70 graden geeft germanium het op.
quote:

Dan waren de componenten vast ook heel goedkoop toen

Zeg maar stervens duur.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
fred101
Golden Member

kijk maar eens oude boekjes, soms staan er prijzen bij.
Dan schrik je wel even. Ik heb hier buizen waar de aanschaf prijs (jaren 50/60 waarschijnlijk) nog op staat. Bedragen als 16 gulden voor een ECC. In de jaren 60 was een huis echter 20.000 gulden. Toen ik 15 was heb ik ook wat gedaan met electronica en dat was toen stevig sparen voor wat transistors en weerstanden. Nu koop je 10 BC547's voor 1 euro, toen betaalde je 3 gulden per stuk ofzo. (ik betaalde toen iets van 1 gulden voor een liter benzine oftwel 45 euro cent)

Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Rd12tf
Golden Member

Klopt, ik was vroeger (jaren 60, 70) iets van 4,50 euro kwijt voor een mopje onderdelen, best een kwak geld in die tijd.
Hugo Welther
Moderator

Mijn eerste OA71 in de jaren 60 was NLG 3,95. Daar moest ik meer dan een maand zakgeld voor opsparen.
Die diode was duurder dan een EM34 in die tijd.

De eerste LED's begin jaren 70: NLG 10,75 per stuk.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
Henry S.
Moderator

Ik zal een een scan maken van een prijslijstje anno 1970.

BTW, een huis uit ~1970 van toendertijd 40.000 gulden zit nu zo op 2-3 Euroton (of meer).
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 8 mei 2008 20:33:08]
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
rbeckers

Vroeger waren elektronika onderdelen idd veel duurder.
Je was wel voorzichtiger met die dure onderdelen.
Nu zijn bijv. een diode 1N4148 of een BC547 zo goedkoop, dat je, tenminste ik, niet echt meer op een diode meer of minder let.
KT88
Moderator

quote:
Op 8 mei 2008 10:55:58 schreef Pietdepiet:
Dat ding weet echt niet wat hij wil...

Nu ik de spoel heb omgedraaid, wil hij nog alleen maar 'volgelgeluidjes maken'. Ik neem aan dat dit oscilleren is, maar nu wil ie weer niet op houden. Heel vreemd.

Ik ga het gewoon nog een keer vragen:
[Op 7 mei 2008 14:40:55 schreef Pietdepiet:
Oja, over vreemde dingen gesproken. Ik heb het al eens eerder gevraagd, maar heeft iemand ondertussen een verklaring kunnen bedenken voor die zener in die kristalontvanger bij mij die oscilleerde? Zie: http://www.circuitsonline.net/forum/view/52453/26 en een pagina verder.
]

Vogelgeluidjes........kan over-oscilleren zijn.
Wat die zener betreft: die kan in een stukje werkgebied hebben gezeten met negatieve weerstand.
Gunn-diodes werken ook zo, er is een stukje waar de stroom toeneemt bij afnemende spanning.
Bij zeners kan dat ook optreden in het kniegebied (zij het een heel erg klein stukje van de karakteristiek), maar je zal er maar net inzitten......
Parasitaire capaciteiten doen dan de rest.
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Pietdepiet

Grrr, net een post getypt, druk ik op esc. weg tekst

Nog maar eens dan:

Dat vind ik wel vreemd, dat als er toen zo'n enorm overschot was, toch de componenten duur waren. Kwam dat omdat het toen allemaal vrij nieuw was?

@Henry
Tja of ik het opgeven bij hogere temperatuur nou een voordeel wil noemen?

@Hugo
Dat is voor mij wel heel vreemd, als ik bedenk dat ik voor 1 week zakgeld 100den leds kan kopen, en jullie een paar maanden moesten sparen voor 1 led.

@KT
Over-oscilleren? Wat is dat nou weer?
Dus met die zener moet je net mazzel hebben dat je in dat stukje zit.
KT88
Moderator

Over-oscilleren is het effect dat een oscillator zich als het ware verslikt in zijn eigen afgegeven signaal.
De rondgaande versterking is dan te groot, de golfvorm gaat veranderen en dat kan zelfs leiden tot eigen-modulatie, hikken, motorboten, kikkeren, gillen of afslaan.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Zoeken in topic << Vorige | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | Volgende >>