| Naam |
Bericht |
Radioortje
Special Member
|
Leuk schema , die DCRX .
Lijkt mij prima te werken , betrekkelijk eenvoudig , alleen vind/denk/vermoed ik dat de AF-versterking wat laag zal zijn voor de zwakste signalen op een koptelefoon , maar misschien heb ik het mis . De gevoeligheid wordt hier hoofdzakelijk bepaalt . Het lijkt mij ook wel en goede zaak , dat je de VFO goed afschermt zodat die niet de ingangskringen kunnen beïnvloeden ( terugkoppeling ) en dus gegil en gegier teweeg gaan brengen , al zouden die geluiden je , als je er lang genoeg naar luistert , dichter bij de heilige Cthulhu kunnen brengen , wat meerdere leden van dit forum kunnen beamen .
Als die radio goed werkt is het wel enorm "rustig" om naar te luisteren . Dwz weinig gegil en gefluit door interferentie met andere zenders , je hoort ze hooguit door elkaar heen ( ik luister al een paar jaar met een DC ontvanger naar de korte golf , en het bevalt prima ).
Als het goed is , en je hebt een naar verhouding goede antenne , niet te groot en niet te klein , zal je er veel SSB luister plezier aan beleven op de amateurbanden , zonder al te veel AM doorbraak .
Als blijkt dat je antenne te groot is voor de late uurtjes , dan is een verzwakker altijd nog een betere optie dan je antenne draad te verkorten met een schaar...
Het allergrootste voordeel aan een DC ontvanger is natuurlijk dat je je bandbreedte op AF niveau in kan stellen . Dat scheelt enorm in dure midfrequent filters , zoals bij een superhet . Je mag mischien zeggen dat een DC ontvanger een midfrequent van 0Hz heeft , en daarom in praktijk niet geschikt is voor AM ontvangst , maar dat staat ook al in de bijgaande tekst .
Het kan wel , maar er is geen VFO die stabiel genoeg is om er plezierig naar te luisteren , het geluid vervormt direct . Volgens mij heeft Roeland dat ook al gemeldt , en ook beter omschreven .
Groeten Evert . [Bericht gewijzigd door Radioortje op 9 mei 2008 03:27:59]
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
|
TubeIdiot
|
Allen, ik probeer het nog 1 keer met dat vervelende programmaatje van me voor gelijkloop van LC-kringen.... Na wat zoeken heb ik een nieuwere versie van de Windows libraries gevonden die misschien oplossing biedt voor diegenen die de eerdere versie niet geïnstalleerd kregen. Wat een onzin zeg, M$ libraries die niet op Windows installeren...
Maar goed, wederom te vinden op www.boschma.com. Als dit niet werkt geef ik het op.
En nu op Pinkestervakantie naar Maastricht! Allen een mooi weekeinde toegewenst
|
Pietdepiet
|
@KT Oke, ik snap het. Nu nog bedenken wat ik er aan kan doen...
Ik er trouwens nog iemand die bij kent gaat bestellen? Die spoelvormpjes+Ferietkerntjes die ze daar hebben zijn ewl erg praktisch namelijk. Die kan ik toch ook gebruiken, Eat?
Anders koop ik ze daar wel zelf, want Rinus wilde me maar 2 euro verzendkosten geven als ik alleen dat bestelde
Maar dan wil ik wel graag weten of ze bruikbaar zijn in de DC. Het gaat dus om de kunsstoffen spoelvormpjes+ferrietkern met een diameter van 5mm en een lengte van 15mm. 10 stuks voor €1,25. Pagina 19 Kent-Gazette.
/E
Ik ben al een tijdje met Hugo aan het mailen over de dipper. Het is namelijk zo, dat de dipper alleen werkt als de gevoeligheid op zijn maximum staat. Halverwege bijvoorbeeld hangt het wijzertje onder nul.
Wat ik al heb gedaan is:
-Het buisje vervangen door een nieuw exemplaar. Dit werkte zelfs averechts, hij moet letterlijk 10min opwarmen, en dan doet hij precies hetzelfde als het originele buisje.
-C2/C3 vervangen
-C5 vervangen
Hier is het schema:

Klikbaar
Ook moest ik van Hugo:
-C5 testen door de spanning tussen het 'koude' losgemaakte pootje van de C en de massa te meten. Die was goed.
-De spanningen gemeten, die klopte volgens hem.
-C5 losgemaakt, en gekeken naar de gevoeligheid. Die was nog steeds slecht.
-Gekeken of er iets in de jackplug zat, die was leeg.
Heeft iemand enig idee??
Het vreemde is dat hij verder goed werkt als de gevoeligheid op zijn maximum staat. [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 9 mei 2008 10:10:32]
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
Frithjof Sterrenburg
|
Even wat sprokkelwerk:
Pietdepiet: die spoelvormpjes voor een ontvanger (of het nou een DC is of wat anders) zijn niet zo kritisch hoor! Zoals gewoonlijk: je kunt er een heel probleem van maken als je wilt, met geweldig moeilijke metingen van de eigenschappen enzo, maar in 95% van de gevallen kun je gewoon de beuk erin zetten en draaien maar. Het enige waar je mee te maken zou kunnen krijgen is dat ferrieten van verschillende types optimaal in een bepaald frequentiebereik presteren. Maar daar heb je eigenlijk alleen mee te maken als je op heel laag (100 kHz of zo) en heel hoog (60 MHz of zo) gaat werken. Het spul in die gewone spoelvormpjes werkt zo tussen 2 en 25 MHz best behoorlijk.
Rd12tf: ja, ja, "historisch genootschap van Baarn" dus... Onder voorzitterschap van mevrouw Grijpstra, zeker...
Nou even over prijzen van spul en nostalgie. Als je helemaal teruggaat naar het begin van "Over rechtuitontvangers gesproken" kun je lezen dat ik in de familie nog berichten uit de oertijd (1e Wereldoorlog) kon horen. In een oude prijscourant vind ik dat een enkelvoudige afstem-C toen 60 - 100 gulden kostte. Dat was een maandsalaris! Toen ik geboren werd, in 1934, kostte een "radiolamp" zoiets van 17,50 gulden, een weekloon als je tenminste in die crisistijd nog werk had. Ik begon met knutselen zo rond 1950 en ook toen was het een dure hobby, zelfs in de dump was een goede ontvanger uit de oorlog al gauw tegen de 250 gulden, een fatsoenlijk maandsalaris. Ik heb bijvoorbeeld als tiener nooit met batterijbuizen geknutseld, die waren erg goedkoop (50 cent of zo) maar de batterijen waren vreselijk duur en de simpele DC voedingen voor 1,5V van nu met een IC'tje bestonden nog niet.
De verhalen over de "gouden tijd" werden eigenlijk pas waar zo rond 1960, toen was er een overvloed van dumpspul, een ECC81 kostte daar 2.50 gulden of zo en een maandsalaris van 500 gulden was binnen bereik met een goede opleiding.
TubeIdiot: ik krijg wat nevelige spreadsheet-achtige beelden maar ze zitten vastgevroren en runnen dus niet. Denk niet dat het aan jou ligt, dat zit hem vast weer in die libraries en mijn !@$%$^&*($##@ masjien.
Radioortje: niet zo somber over AM op een DC ontvanger! Ik luister sinds decennia soms naar AM met ingeschakelde BFO op zwevingsnul ("enhanced carrier" noem je dat) en het gaat best, met gewone buizenbakken als een BC-312 of een R-210 blijft het tijden lang goed. RD12Tf heeft ook dergelijke ervaringen geloof ik. Een heleboel van die oude verhalen over instabiele oscillatoren zijn achterhaald denk ik omdat vroeger iedereen naar de zolder verbannen was waar de ijspegels aan de spinnewebben hingen en dan gingen ze gauw met een straalkacheltje de boel opstoken. Nu zitten we allemaal ingekapseld in een thermostaat (van de CV)! OK, natuurlijk moet de set wel even opwarmen. Ik heb indertijd voor de verhuizing een aantal ontvangers op 10 MHz zerobeat gezet en toen gelockt. Na de verhuizing, een maand of twee later, zette ik ze weer aan en het verloop was verbazend klein, de R-210 bijvoorbeeld stond binnen 200 Hz op zerobeat.
De Grote Hellehond Zelve
|
Pietdepiet
|
Oke, dat is mooi, dan koop ik wel zo'n setje. Want anders wordt het zo'n gedoe met ferriet in pvc enzo.
/E Net een 2*15pF varco en 4 spoelvormpjes+kern gehaald bij van Dijken. Meteen even een stukje enkele print gehaald. Komt vast wel eens van pas. [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 9 mei 2008 16:34:22]
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
Henry S.
Moderator
|
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
Rd12tf
Golden Member
|
Amai, een 2n3866 voor 15 gulden!
Ridder In De Orde Der Snijbonen http://www.hamforum.nl/index.php Groot Oligarg Der Rondstralers.
|
shiptronic
Golden Member
|
ach die euro is toch zo gek nog niet
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
70 graden is gewoon niks, verder lekt germanium altijd en bij hogere temperaturen nog veel erger.
Weglopende versterkers waren een groot probleem.
|
(Z)weetvoetje
|
Maar was dat toen erg goedkoop? De elektroboer uit utrecht vraagt ook nog steeds een kwartje per condensator (100pF werk enzo). Je zal het destijds ook vast wel goedkoper hebben kunnen krijgen.
Maar goed, dat het nu goedkoper is, is niet vreemd natuurlijk.
En ik heb eindelijk mn FT50-43 en -61 kerntjes binnen. Zou het me nou dan toch eindelijk een keer lukken om een breedbandtrafo te maken voor 1-30MHz???
Morgen zal ik het weten
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
|
Pietdepiet
|
Dan had je zeker in die germanium tijd ook inmense koelblokken? Dat silicium spul nu mag 100/150*C worden...
Okaphone vraagt 20 cent voor een C'tje. Simpele torren -Bc546/7/8/9- kosten een kwartje. Bij vandijken lagen er 100 voor 2 euro...
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Grote koelblokken en weinig vermogen, extra schakelingen om de boel te temmen.
quote:
Okaphone vraagt 20 cent voor een C'tje. Simpele torren -Bc546/7/8/9- kosten een kwartje. Bij vandijken lagen er 100 voor 2 euro...
Dat is een dumpartikel en dat had je toen ook al, als was het toen oppassen met ongestempelde transistors....
En kijk eens rechts onderin "niet getest", dat is produktieuitval, goedkoop maar of het werkt blijft de vraag totdat je ze gebruikt.
Tegenwoordig komt dat niet meer voor, de processen zijn 100% beheersbaar, en komen de dumpartikelen uit fabrieksvoorraden, overtollige componenten.
|
(Z)weetvoetje
|
Nouja, je had in die tijd ook geen versterkers van 100W, toen had men aan 10W al genoeg. Dat scheelt natuurlijk lekker.
Ik heb trouwens een luxe torren-versterker uit '68, en daar zitten dan al siliciumtorren in. (die waren verder nog redelijk zeldzaam toen, geloof ik)
Een goede versterker wordt trouwens ook geen 150 graden hoor. 70 graden ofzo max. Al dat krimpen en uitzetten wordt het spulletje niet beter op.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
|
Pietdepiet
|
Aah, op die manier, ipv de koelblokken groter, was het vermogen gewoon kleiner.
Na enig gehobby zit er nu ook een prachtige aluminium knop op de varco. Vandijken had namelijk geen knoppen van 4mm, dus heb ik zelf wat moeten maken. Dat werkt verder goed
't is trouwens wel een ontzettend klein, zielig dingetje, zo'n 2*15pF varco. 2 bij 1 bij 1.5cm hooguit.
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Maar in verhouding waren ze groter.
quote:
Ik heb trouwens een luxe torren-versterker uit '68, en daar zitten dan al siliciumtorren in. (die waren verder nog redelijk zeldzaam toen, geloof ik)
Behoorlijk zeldzaam als het om vermogenstypes ging.
quote:
Een goede versterker wordt trouwens ook geen 150 graden hoor. 70 graden ofzo max. Al dat krimpen en uitzetten wordt het spulletje niet beter op.
Nee natuurlijk niet, maar je hebt daarmee een grote marge, en de lek van germanium spreekt voor zich. Een germaniumversterker boven de 40-50 graden is niet te houden... [Bericht gewijzigd door Henry S. op 9 mei 2008 20:38:13]
|
Hugo Welther
Moderator
|
Vanmiddag wat kleine variabele condensatoren opgehaald voor het 80m rechtuit experiment van onze afdeling. 24+34pF met vertraging.
Hebben 30+ jaar in een opslag gelegen.
Maar ze zijn nu weer gangbaar.
Vast een sneak preview van het uiterlijk van de ontvanger:
En gelijk voor de 80m AM zender die ook op het programma staat wat X-tallen gevonden:

3700kHz - 3702,5kHz - 3705kHz
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
|
fred101
Golden Member
|
mijn Fender twin-reverb versterker is uit begin jaren 70 (of eind 60) en 130W dus je had ze wel groter als 10W hoor.
Ik heb weinig geknutseld van de week, ben alleen maar bezig mijn laptop foutloos te krijgen, 
Moet mijn 897 nog maken, is een zekering van het cat interface defect maar echt vinden kan ik hem niet.
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
(Z)weetvoetje
|
Mooie varco'tjes. Zit er vertraging op? Da's toch altijd wel erg handig bij het afstemmen.
@Henry: Zitten 4 BDY20's in, als ik het me goed kan herinneren.
Oeh, ik zie dat ie uit '69 is. http://www.oudio.nl/receiverpage.htm (edit: en klik door naar 22RH790)
Ik heb de aristona versie. Technisch waarschijnlijk precies gelijk, uiterlijk is zelfs nog beter dan de philips-versie.
Wauw, zelfs de service-manual van het ding staat op de site  Ben nu meteen aan het lezen [Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 9 mei 2008 22:40:56]
|
Hugo Welther
Moderator
|
quote:
F1001 3.15A chip fuse volgens de service doc. Side A positie D1 op het main board.
@(Z)weetvoetje.
Vertraging 1:3, nog wel moeilijk om SSB netjes af te stemmen.
Wel een mooie vintage Philips, ehhh. Aristona.
BTW. Kunnen we met zijn allen niet even mee denken met het probleem van Pietdepiet en zijn griddipper. [Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 9 mei 2008 22:57:02]
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
|
Frederick E. Terman
|
Hallo, ben net terug uit Keulen. Maar ik denk dat de potmeter misschien versleten is, zodat je onder het midden eigenlijk meteen alle + kwijt bent.
|
rbeckers
|
Pietdepiet,
alle spanningen incl. 6,3V zijn ok?
Potmeter vr1 doorgemeten, gewoon weerstand en aan potmeter draaien?
AC spanning over c6?
Edit: is FET me (alweer?) voor! [Bericht gewijzigd door rbeckers op 9 mei 2008 23:00:23]
|
fred101
Golden Member
|
ik denk dat het de condensator C8 is. Blijkbaar versterkt de buis teweinig. Als de voedingspanning overal goed is en de andere buis het zelfde doet. C5 goed is en hij wel oscilleert dan verdenk ik C8 (parallel aan de kathode weerstand. Ook C6 zou je kunnen nakijken. Wat mij bevreemd is dat de meter onder nul staat. Er loopt dus blijkbaar een negatieve stroom ?
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
Frederick E. Terman
|
Ze laten er een 'positieve stroom' door lopen vanuit de plus, geregeld door die potmeter.
De roosterstroom is negatief. Hoe harder hij oscilleert, hoe meer de meter dus naar links gaat. Een dip zal dan dus naar rechts zijn!
Als de potmeter te laag staat, gaat de meter dus door de nul heen naar links. Hetzelfde gebeurt als de baan onderbroken is en je onder die onderbreking zit.
|
fred101
Golden Member
|
klinkt wel erg logisch
fred
|
(Z)weetvoetje
|
Even een klein vraagje: Transistoren en HF;
Als je een transistor op 1/10 van zijn grensfrequentie instelt, dan is zijn stroomversterking toch ongeveer 10?
(heb ik geloof ik al wel eerder gevraagd; maar tis even ter bevestiging)
edit: Heb het al gevonden; wat ik zeg klopt inderdaad. Probeer ik te simuleren in multisim wat ik berekend heb, blijkt dat ze daar de HF-eigenschappen van de tor niet meenemen  (althans, in mijn oude versie)
Ja, t zou misschien een lekkende condensator kunnen zijn. Meet je netjes 75V op de anode van de buis? [Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 10 mei 2008 12:03:21]
|