| Naam |
Bericht |
Pietdepiet
|
Wat een hulp opeens, bedankt.
@FET
Misschien, maar ik heb niet zo'n zin om die los te solderen, totdat ik de suggesties van de rest heb geprobeert. Hij zit op een nogal rottige plek.
@Rbeckers
De spanningen zijn volgens Hugo ok. Ik meen mij te herinneren dat de gloeispanning iets te laag was. 5.7V ofzo.
@Fred
De andere buis moet dus eerst een eeuwigheid opwarmen, voordat de wijzer uberhaubt gaat 'klimmen'. Ik zal C8 straks eventjes vervangen.
@(Z)
Tja, ik meet 110VDC, maar ik begin aan mijn meter te twijfelen. Hij meet in het 1000V bereik 110V en in het 200V bereik 145V.
Ik meen mij te herinneren dat ik dit eerder heb gehad maar dan met het verschil tussen het 20 en 200V bereik. [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 10 mei 2008 12:20:40]
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
(Z)weetvoetje
|
Wat is dan de spanning die je meet over de anode-weerstand? (R1)
Of had je dat allemaal al gemeten.
edit: Hmm, tis eigenlijk nog best lastig om lekkere versterking te krijgen met een bc546 op 30MHz. 8x vermogensversterking per trap houdt het zo'n beetje op, als me berekeningen kloppen. (dit alles onder de aanname dat je de versterking enigszins constant wil houden bij verschillende frequenties) [Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 10 mei 2008 12:29:38]
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
|
Pietdepiet
|
Hmm, de meetpen zat niet goed in de bus.
Geen idee hoe het kan, maar nu zeggen wel alle bereiken hetzelde: 104V.
De spanning over R1 is 21.5V
/E Dit zijn allemaal DC spanningen
Ik meet op de anode 225VAC. Wat tevens de netspanning hier is. [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 10 mei 2008 12:33:40]
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
(Z)weetvoetje
|
Huh? AC-spanningen? Dat zou helemaal niet moeten. Het zou gelijkgericht en afgevlakt moeten zijn door de condensator en diode. Zijn de elco's nog wel goed? Is het geen meetfout? (of het zou aan de meter moeten liggen)
21V over R1 is niet heel veel; maar is waarschijnlijk nogal afhankelijk van de potmeterstand. Je zou m toch wel tot 50V in moeten kunnen stellen denk ik. (50V staat in het schema) [Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 10 mei 2008 12:37:52]
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
|
Pietdepiet
|
Over die AC-spanning was ik dus ook nogal verbaasd.
Maar het wordt nog vreemder, en ik begin mijn meter steeds minder te vertrouwen.Ik meet over de elco 7B een AC spanning van 270V. Hoger dan de netspanning dus.
Die 21V is als de pot op zijn max staat 21V en als hij op zijn min staat 25V.
Is mijn meter gewoon een beetje moeilijk aan het doen?
/E Waar zie jij die 50V dan staan?
Als ik de elco's moet vervangen, is de laagste waarde waarvan ik er twee heb met zo'n voedingspanning 47uF. Maar ik neem aan dat dat aleen maar beter is omdat het een afvlakelco is. [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 10 mei 2008 12:47:42]
|
rbeckers
|
@Pietdepiet,
Wat is de AC spanning over C6? Had ik al gevraagd maar heb ik nog niet gelezen. Mag ook over C7B gemeten worden.
Heb je al de potmeter gemeten?
Edit: vervang C7 maar door twee losse Elco's.
Oude elco's zijn berucht.
@(Z)weetvoetje
Een BC546 zit ook bij 30MHz al in de problemen. Of minder versterken of een betere tor. Ik kan me herinneren dat je een tijdje geleden wat problemen met BF199 gehd hebt  . [Bericht gewijzigd door rbeckers op 10 mei 2008 12:50:45]
|
Pietdepiet
|
@Rbeckers, zie vorige post.
Nee de potmeter ga ik nu controleren.
/e die van 47uF? Dat zijn denk ik ook niet de jongste, maar goed ik ga het proberen. O, dat kan ook niet. Die zijn voor 250V ipv 275. [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 10 mei 2008 12:51:55]
|
rbeckers
|
Pietdepiet,
je typt gewoon sneller dan ik. 47uF is prima mits die een voldoend hoge werkspanning heeft.
Edit: 250V is hoog genoeg. [Bericht gewijzigd door rbeckers op 10 mei 2008 12:52:56]
|
Pietdepiet
|
Ik snap d'r werkelijk niks van. Toen ik voor Hugo mat, waren de spanningen iets te hoog. Namelijk over 7A 160VDC en over 7B 155VDC
Nu is de spanning over 7a 125VDC ipv 145VDC en over 7B 117VDC ipv 125VDC.
Au, 125VDC voelt niet erg prettig.
Oja, ik meet dit allemaal zonder spoel erin, maakt dat uit?
|
rbeckers
|
Zonder spoel heb je geen oscillator en dat zal de meting beinvloeden maar dat is niet zo erg.
Belangrijker zijn de hoge AC spanningen die je over de elco c7B meet. Die AC spanning is veel te hoog.
Edit: de DC spanningen mogen verschillen. Het 230V net is ook niet zo constant.
Edit2: Wat voor een meter gebruik je eigenlijk? [Bericht gewijzigd door rbeckers op 10 mei 2008 13:04:30]
|
fred101
Golden Member
|
Ik denk toch dat jij op de anode geen wisselspanning hoort te meten. Of er is iets fout of jou meter is inderdaad niet goed. Misschien een te lage interne weerstand maar dan nog mag je geen AC daar meten want daar zit een diode tussen (denk ik als net-noob af  ).
125 VDC zeer ?, moet je nagaan als je met je vingertjes aan 1000 VDC zit  Altijd met 1 hand in je broekzak meten dus.
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
Pietdepiet
|
@Rbeckers
Ik snap ook niet hoe ik daar een hogere ac spanning dan de netspanning kan meten?
Ik meet met een redelijk goedkoop velleman metertje, DVM33.
@Fred
Dat is nou precies wat ik dacht.
125VDC Nee, het doet geen pijn, maar 't prikt meer. Ik kwam tegen mijn meetpen aan  Maar tot nu toe was het hoogste voltage dat ik gevoeld had 9V. Ja dat kan, stond in een of andere expirimenteer doos. Moest je bezig met een 9V batterij en plaatjes koper en zink.
/E Dan ga ik C8 even vervangen, samen met die elco.
Dit is de elco waarvoor ik hem ga vervangen, ook al niet meer de jongste:
Ohja, Eat, van welke diameter gaan ze uit bij die spoeltje in het schema van de DC, dit omdat ik dan weet of de hoeveelheid windingen kloppen, die erbij staan.
Ik gebruik deze spoeltjes:

EDIT: Nog een vraagje over die elco.
Er zitten drie aansluitingen vast aan het omhulsel en een in het midden. Op het omhulsel staan allemaal plusjes. Is dat dan de plus?
Normaal duiden ze juist de min aan. [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 10 mei 2008 13:42:04]
|
fred101
Golden Member
|
Je dvm heeft 10M dus dat zou genoeg moeten zijn. Die elco is echt heel oud. Zou ik niet gebruiken. Een kapotte elco veroorzaakt een kortsluiting en die heb je niet.
Ik zou eens die diode testen. Jammer dat je geen scoop hebt, was een stuk makkelijker geweest.
Ik heb om de plus meetpennen een stukje krimpkous gedaan zodat er nog maar een mm open ijzer is. Kun je ook een stukje ommanteling van 220V snoer voor gebruiken of isolatietape.
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
rbeckers
|
Pietdepiet,
meet eens met je meter, AC stand, over c7B met een condensator van ong. 10nF/250v in serie met je meter.
Die 47uF is idd erg oud maar voor te testen mischien beter dan c7B. Oude elco's kunnen ook een veel lagere capaciteit hebben dan oorspronkelijk.
Fred101 zijn idee van meetpennen heb ik ook wel eens gebruikt.
Diode testen kan geen kwaad maar ik denk eerder richting c7.
|
KT88
Moderator
|
Ouwe elco's.......BRRRRR!
Eerst formeren, dat doe je door een 100k weerstand in serie met de HSP en de elco te zetten, en daaroverheen de spanning te meten.
Die moet nagenoeg nul zijn na verloop van tijd (over die weerstand dus).
Is ze dat niet, dan is de lek te groot en de elco onbruikbaar.
Is ze dat wel, dan kun je die elco gebruiken maar zet er dan 1....10 nF 400V overheen om in het HF gebied ook nog wat ontkoppeling te hebben.
Verder kunnen goedkope digitale metertjes best in de war raken van HF content op een DC spanning, of zelfs maar wat straling in de buurt.
Hier zou een goede hoogimpedante analoge meter vruchtbare diensten kunnen verrichten. [Bericht gewijzigd door KT88 op 10 mei 2008 15:13:13]
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
|
Pietdepiet
|
@rbeckers
Met een C van 10nF 2000V, beetje groot maar het was de eerste die ik vond, meet ik 0VAC
@KT
Wat is een HSP? Voeding ofzo? Het zal wel niet, zoals google zegt, een Hoog Sensitief Persoon zijn
Ik ga nu c8 vervangen. [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 10 mei 2008 15:33:41]
|
KT88
Moderator
|
Neenee, ik bedoel wel degelijk de hoogspanning!
Hoogsensitief en Cthulhu gaat slecht samen...... [Bericht gewijzigd door KT88 op 10 mei 2008 15:42:44]
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
|
fred101
Golden Member
|
HPS wordt de hoogspanningsvoeding (high power supply) genoemd, maar KT heeft iets te vaak gevoeld hoe dat is en is nu HSP
Dan was dus je meter van slag door het HF (alhoewel dat er zonder spoel niet echt is denk ik.)
Heb je geen modernere elco's. Je kunt er ook twee of meer parallel zetten mocht hij defect zijn.
Fred
|
Pietdepiet
|
Hsp is de hoogspanningstrafo uit een crt?
/e aah HPS niet HSP
Net C8 vervangen. Het oude exemplaar viel uit elkaar...
Maar dit heeft ook niet geholpen. Hij doet het nog steeds pas als de gevoeligheid op max staat.
/e
Ik heb 1 van 10 uF en 1 van 22uF
Verder nog 3 van die zelfde 100uF en 1 Nieuwere 100uF
Dan 2 van 220uF, maar die zijn maar 200V en enorm groot.
Dat is alles wat ik heb voor die spanning.
Onee, ik heb nog gewone condensators van 3.3uF en 200V en een heleboel van 1uF 250V. [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 10 mei 2008 15:56:13]
|
rbeckers
|
Pietdepiet,
had je die 10nF/2000V in serie of parallel met je meter gezet?
Als je die in serie gezet hebt en de meter geeft 0V AC aan wordt het tijd voor een betere meter. Maar voor dat geld is die meter redelijk.
DVM33
* AC spanning: 200/750V
o basisnauwkeurigheid: ±1.2% + 10
o ingangsimpedantie: 5 Mohm
o frequentiebereik: 40-400Hz
o max. ingang: 750V
En de potmeter? [Bericht gewijzigd door rbeckers op 10 mei 2008 15:58:11]
|
Pietdepiet
|
Rbeckers, die stond in serie.
De potmeter ga ik nu controleren.
/e
Ja, ik heb er een 10tje voor betaald.
/e De potmeter loopt nog normaal van 0 naar 10K
/e Net achter gekomen dat als je er géén buisje in hebt zitten de wijzer ook onder nul blijft totdat de gevoeligheid op max staat. [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 10 mei 2008 16:28:33]
|
(Z)weetvoetje
|
Ok, hij zou niet uit mogen slaan. zonder buis.
C5 zou lek kunnen zijn, of C2 en C3 allebei Zou ook aan de varco kunnen liggen. Meet ze allemaal eens door. (condensator loshalen, en kijken of de meter dan nog uitslaat)
Zit de meter trouwens wel de goede kant op?
@rbeckers: BF199 geeft te weinig vermogen. Ik zit even wat datasheets door te spitten. De collector-basis-capaciteit veranderd van datasheet tot datasheet tussen 1.5 en 6pF. Nou, daar schiet ik lekker mee op dan. Ga ik zelf wel ff meten.
Nouja, met ideale trafo's zou ik bij 4 trappen op zo'n 40dB versterking bij 2MHz, en 34-37dB bij 30MHz. Dat is nog wel doenbaar. Met een extra C'tje zo hier en daar valt dat nog wel mooi vlak te trekken. [Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 10 mei 2008 17:01:27]
|
Rd12tf
Golden Member
|
>>@rbeckers: BF199 geeft te weinig vermogen. <<
2n3866, 2n4427 of 2n5109 ...
Ridder In De Orde Der Snijbonen http://www.hamforum.nl/index.php Groot Oligarg Der Rondstralers.
|
Frederick E. Terman
|
@Pietdepiet, zoals jij het schrijft lees ik dat de meter ALTIJD onder nul staat, TENZIJ de potmeter op maximum gevoeligheid staat. Dat hij dus op het allerlaatste moment, plotseling, van onder nul naar boven nul springt.
Bedoel je dat ook echt zo? Of kun je de meter, door draaien aan de knop, ook op andere standen manoeuvreren?
/e: ik bedoel dus het instrumentje in de dipper. [Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 10 mei 2008 17:05:44]
|
(Z)weetvoetje
|
Vast geen autoranging multimeter, voor dat geld.
@Rd12TF: Maar dan is t geen kunst meer  Ik zou er nog wel een paar moeten hebben liggen. ff zoeken. [Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 10 mei 2008 17:06:03]
|