| Naam |
Bericht |
Hubie
|
@all: Hebben jullie allemaal airco in de shack.?? 
Het is hier meer dan 30 graden in de hobbyruimte,niet echt een temperatuur dat je denkt,kom,laat ik de Weller ff aansteken. 
http://onlinereceivers.net/rx320.php
|
Pietdepiet
|
@(Z) C2/3/5 zijn allen al vervangen.
Hij slaat ook niet uit zonder buis.
@FET
Dan moet ik beter schrijven  Ik bedoel dat als de potmeter uitstaat-er zit zo'n kliksysteem in- de wijzer op nul staat. Zet je hem dan aan, dan duikt de wijzer, voor zover hij dat kan, onder nul. Als je nu de potmeter gaat draaien gebeurt er niks, tot +/- 2mm voor het einde van de potmeter. In die laatste 2mm kan je de wijzer wel op andere standen manoeuvreren. Daar werkt hij ook gewoon. Maar de rest van het bereik van de potmeter staat de wijzer onder nul.
Als er geen buis inzit, doet hij hetzelfde, behalve dat je hem dan in de laatste 2mm niet van -1(Dit staat niet op het schaaltje, maar gok ik) naar 10 regelen, maar van -1 naar 0.
Verder zijn alle weerstanden nog origineel, maar daar kan weinig aan verjaren lijkt mij.
Alle C's behalve C4/6/7 zijn vervangen. De varco is uiteraard ook nog origineel.
@Hubie
Ik pak net de ventilator erbij. Kom ik erachter dat ie op alle standen op z'n zachtst blaast 
Ik denk, ik schroef het ding even open. Blijkt dat gamma van de 8 schroeven, 6 gewone heeft genomen, en 2 met een vreemd driehoekje. Ik kan hem dus niet openen [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 10 mei 2008 17:25:39]
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
Hubie
|
@pietdepiet:Voor 2 tientjes heb je meer dan 100 bitjes met de gekste vormen,krijg je (bijna) alles mee open. 
Edit\Het is wel gemaakt van pisbakkenstaal
[Bericht gewijzigd door Hubie op 10 mei 2008 17:31:26]
http://onlinereceivers.net/rx320.php
|
Pietdepiet
|
En dan moet ik eerst nog een accugeval hebben
Als ik weer eens in de stad ben(Lees: 'dat duurt nog even' want volgende week want dan ben ik weg) dan zal ik 2 van deze kopen. Die lijken mij goed toch?
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
fred101
Golden Member
|
Het is hier best lekker, ik heb de FT897 klaar, er zit nu een zekeringhouder op met zekering. Beetje handiger dan zo'n smd ding.
Ook maar eens aan het CAT interface verder gegaan. Is nu bijna klaar. Compleet met LEDś voor data in data uit ptt en power. Een max232 als interface en audiotrafoś als scheiding en een optocoupler voor PTT.
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
rbeckers
|
@(Z)weetvoetje,
Dat van die datasheets komt vaker voor. Ik ga in dergelijke gevallen meestal van de worst case uit.
Met BC546 is natuurlijk wel moeilijker, maar de techniek en kennis om dat toch voor elkaar krijgen, heb je wel.
Geeft, als het werkt, trouwens ook meer voldoening dan een betere tor te gebruiken.
Mijn TRMS meter, 1e poging, met current feedback opamps had de neiging om te oscilleren. Wat voorzichtiger ontworpen en de voorversteker haalt ong. 5Hz-40MHz.
@Pietdepiet
47uF met 100k weerstand aan 125V hangen, zie post KT88.
Als elco goed is, parallel aan c7B hangen. Kijken of dat helpt.
Verlanglijstje: goede multimeter en scoop? [Bericht gewijzigd door rbeckers op 10 mei 2008 17:52:06]
|
Pietdepiet
|
@rbeckers
Zal ik doen
quote: Verlanglijstje: goede multimeter en scoop?
Hebbe Hebbe Hebbe
|
Pietdepiet
|
Hmm, ik twijfel weer aan mijn meter.
In het 1000V bereik zegt hij dat er 108V over de R staat, maar ik het 200V bereik, zegt hij 183V.
Bij een andere elco, zelfde soort, zegt hij 97V in het 100V bereik.
(Ik neem aan dat als er plusjes op het omhulsel staan, dat dat de plus is?)
Bij nieuwere elco's loopt hij wel terug naar nul. Heb ik die 47uF elco's nou omgepoold? Of zijn ze gewoon kapot?
/E Mijn meter doet niet zo raar als ik meet vanaf een opgeladen elco. Komt dat omdat hij dan gestoort wordt door HF? [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 10 mei 2008 19:14:38]
|
rbeckers
|
Meet niet alleen de DC spanning over de weerstand maar ook over de elco's. Bij een ideale meter moet dat in elk bereik hetzelfde zijn en opgeteld de spanning over R en C.
Het lijkt erop de je meter in het 1000V bereik of een afwijking heeft, of een andere impedantie dan in het 200V bereik.
Als bij de 47uF de lekstroom (=spanning over weerstand) na een tijd niet afneemt, zijn die elco in slechte staat.
|
Pietdepiet
|
Oké, maar dat bereik probleem heeft ie niet, als ik 125VDC meet over een opgeladen elco.
Maar polariseer ik ze dan goed? Het is zo vreemd dat hjet omhulsel, wat je aan kan raken, positief is.
|
rbeckers
|
Elke meter heeft zijn beperkingen. Bijv een Agilent 34410A 6,5 cijfer meter van 1200 euro kan TRMS meten van 10Hz-20kHz met een fout van ong. 0.1% . Dat zijn maar 3 cijfers.
Belangrijk is dat je die beperkingen weet als je aan het meten bent.
Het lijkt er idd op dat de buitenkant de plus is, maar dat weet ik niet zeker.
Neemt de lekstroom toe of af?
|
Pietdepiet
|
Hij neemt af tot +/-95V
Ik weet echt niet meer wat ik moet geloven. Er zit zo'n 50V verschil tussen de twee bereiken! [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 10 mei 2008 19:51:33]
|
Frederick E. Terman
|
De plusjes staan aan de kant van de draad waar de plus op moet.
Het huisje zelf is meestal de min, maar de plusjes staan op het huis getekend!
De plusdraad is ook die, die door de rubber dop heen komt, waar je een "ril" (ribbel) rondom ziet.
|
Pietdepiet
|
Dus het huis is hier de plus.
Bij alle elco's van dit typen, ook de 100uF variant, loopt de spanning over de weerstand af tot, volgens het 1000V bereik een waarde rond de honderd. Zijn ze allemaal stuk, of doet mijn meter moeilijk?
Dit is na hooguit een minuut. Of moet je een uur wachten?
Hoewel, ik heb net een nieuwere elco van 200uF 200V gepakt. Die even getest, het duurt even maar je ziet de cijfers omlaag gaan. Die philips dingen blijven gewoon rond hetzelfde cijfer hangen.
/E INGEVING: Als ik nou die orginele elco lossoldeer, en op deze manier test, kan ik er dan niet achterkomen of die misschien nog wel goed is?
Ik snap trouwens niet echt hoe een slechte afvlakelco de oorzaak kan zijn van het probleem dat hij alleen op het laatste deel van de pot werkt. [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 10 mei 2008 20:08:20]
|
Hugo Welther
Moderator
|
Als je het over de deze:

Philips elko's hebt, is het huis de min.
Een elko formeren kan heel lang duren. 24+ uur zelfs.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
|
Pietdepiet
|
WHOEPS
Zijn ze nu stuk dan? Ik heb ze andersom aangesloten op 125V. Ze zijn niet geploft.
Waarom zetten ze dan een plus op het huis????
Hee, nu loopt ie meteen naar nul. Ik ga er maar vanuit dat hij nog goed is.
Mag ik trouwens rbeckers heel subtiel, en FET is minder subtiel erop wijzen dat ze het fout hadden [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 10 mei 2008 20:24:29]
|
Hugo Welther
Moderator
|
Dat ze niet ontploffen zal aan de hoge lekstroom liggen.
De zwarte band geeft al de min aan. Het plusje staat zo te zien tussen twee aardlips in.
Ik stop wel twee nieuwe 47µF 350V elko's in een enveloppe.
|
Pietdepiet
|
Dankje.
Maar waarom is het dan wel goed als ik ze goedom aansluit?
|
Hugo Welther
Moderator
|
Wil je goed formeren, zal je de spanning en de stroom moeten kunnen regelen.
Halveer nu de weerstandswaarde eens.
|
Pietdepiet
|
Ga ik doen, maar dan moet je een labvoeding hebben die tot 150V gaat!
Zijn de elco's nou goed of slecht?
Met een R van 47K loopt hij zelfs naar 100mV terug.
Ik heb ze nu allemaal met een r van 47K geformeerd, moet ik nu met een r van 22K? [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 10 mei 2008 20:49:51]
|
rbeckers
|
Tja Pietdepiet, ik zei al dat ik niet zeker was.
Als de lekstroom zo laag is zijn die elco's goed.
Gewoon aansluiten met 47k en lang wachten, ettelijke uren.
Wat betreft je dipper, alle mogelijkheden waarom je een dergelijk gedrag krijgt worden stuk voor stuk geopperd door de lezers en tot nu toe gemeten en verworpen.
Uiteindelijk wordt zo, (hopelijk  ), de fout gevonden.
Het is te vergelijken met een puzzel.
|
Pietdepiet
|
Ik hoef helemaal geen uren te wachten, het is binnen 5 min op bijna nul. moet ik dan nu met 22K??
|
fred101
Golden Member
|
Het wordt tijd dat je een C tester maakt, dan weet je het zeker. Nodig: een 2 kleine trafotjes van 230-12V of wat voor waarde dan ook. De 230V van de ene aan het stopcontact, de 12V kanten aan elkaar zodat er uit de tweede weer 230V komt (voor de veiligheid). Dan een neon lampje, diode, schakelaars en een dikke weerstand. In de gelijkspanningstand na de diode zet je de elco in serie met weerstand met het neonlampje. Waneer je er nu spanning opzet ligt het lampje even op maar gaat na verloop van tijd uit. Dikke elco's wordt wat lastig, die blijven soms erg lang branden. Maar n waardes gaat prima.
In de wisselspanning stand moet het neonlampje blijven branden. Een neonlampje zit vaak in die kinder nachtlampjes (ben je nu toch te oud voor dus gebruik die maar  ) Ik dacht ook in oude tl-starters maar weet niet of die bruikbaar zijn. Heb ik ook een en dat werkt prima. Heb er ook een van heathkit met magisch oog die is erg leuk, kan je ook in schakelingen gebruiken. (niet altijd natuurlijk)
Meetgereedschap is belangrijk en vaak makkelijk te maken. Zo heb ik al een tortester, FET tester, meetzender, frequentieteller, impedantiemeter, spanning/stroommeter, C-tester en L-meter gemaakt. We gaan nu met een paar mensen een netwerk/spectrum analyser maken (verbeterde versie van een panoramaontvanger voor aan de scoop welke 10dB per hokje aangeeft) Met twee tuner-blikjes.
Ik ben vooral gek op oud meetspul met analoge meters. Heb twee buisvoltmeters ( en 3 digitale), 3 buizen-meetzenders, griddipper en scoop. Zou alleen nog wel eens een betere scoop willen (tot 30 of 50MHz ofzo).
De mooiste is mijn AVO. Die oude meetspullen koop je vaak heel goedkoop op radiobeurzen. (omgerekend was het bij mij 1 euro per kilo  )
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
Pietdepiet
|
Oke, de kleine trafo's heb ik niet. De rest wel, maar als je dat maakt, dan weet je toch alleen dat de elco nog wat capaciteit heeft, en niet of hij zijn originele capacteit nog heeft?
/e Wat ik ook niet begrijp bij de dipper, is dat dat nieuwe buisje zo extreem lang moet opladen. [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 10 mei 2008 23:00:52]
|
rbeckers
|
Fred101, een spectrum analyser heb ik nog niet. Kopen is zelfs 2e hands bjna niet te doen.
Laat van je zelfbouw spectrum analyser maar eens wat zien als je dat tijdens het project af hebt.
|