Shock Media

Navigatie

Jongensradio anno 2007 Deel4

Forum > HF > Jongensradio anno 2007 Deel4 << Vorige | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | Volgende >>
Naam Bericht
Hugo Welther
Moderator

quote:
Op 10 mei 2008 22:55:10 schreef Pietdepiet:
...

/e Wat ik ook niet begrijp bij de dipper, is dat dat nieuwe buisje zo extreem lang moet opladen.

Opladen is een verkeerd woord hier. Het duurt even voordat er stroom loopt.

Een mogelijk oorzaak zou de slechte C7a/b kunnen zijn. De oude EC92 heeft bijna geen emissie, waardoor er dus geen of nauwelijks stroom loopt. De oude C7a/b kan dit bijbenen.
Bij een nieuwe buis loopt er meer stroom hierdoor stort dan de hoogspanning volledig in of is de rimpel zeer groot, totdat C7a/b weer meedoet.

Daarom vroeg in de mailwisseling of je een scoop had.

Hang eens een voltmeter over de C7b met de nieuwe buis en zet de dipper aan.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
fred101
Golden Member

quote:
Op 10 mei 2008 23:14:01 schreef rbeckers:
Fred101, een spectrum analyser heb ik nog niet. Kopen is zelfs 2e hands bijna niet te doen.
Laat van je zelfbouw spectrum analyser maar eens wat zien als je dat tijdens het project af hebt.

Zal ik doen, ik hoop Maandag de tunernblikjes te hebben. Het voorbeeld is al jaren geleden gebouwd en functioneert goed maar wordt nu her-ontworpen. We zijn met zijn tienen. Ieder bouwt voor zich, maar sommige dingen doen we samen. Een lid verzorgt de onderdelen, een ander maakt de print-lay-out, ik zal bv de printplaten maken. Er zit een tracking/marker generator in en digitale frequentie aanduiding.

Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 10 mei 2008 23:30:20]
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
fred101
Golden Member

quote:
Op 10 mei 2008 22:55:10 schreef Pietdepiet:
Oke, de kleine trafo's heb ik niet. De rest wel, maar als je dat maakt, dan weet je toch alleen dat de elco nog wat capaciteit heeft, en niet of hij zijn originele capacteit nog heeft?

Daar heeft zweetpootje een mooi schema voor. Maar de waarde is meestal niet zo belangrijk behalve in LC kringen. Elco's kunnen wel 25% afwijking hebben meen ik. Een afvlakelco kan soms alles tussen 5 en een paar duizend uF zijn. Ontkoppel alles tussen C's 1 tot 100nF (ligt wel aan de frequentie waar je mee werkt.)
Belangrijkste is dat je wil weten of het ding lekt/doorslaat of juist wisselstroom blokkeert.

Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Frederick E. Terman

quote:
Op 10 mei 2008 20:14:12 schreef Pietdepiet:
Mag ik trouwens rbeckers heel subtiel, en FET is minder subtiel erop wijzen dat ze het fout hadden
Dat mag, maar wat was de fout?
fred101
Golden Member

quote:
Op 10 mei 2008 19:52:36 schreef Pietdepiet:
Dus het huis is hier de plus.

Bij alle elco's van dit typen, ook de 100uF variant, loopt de spanning over de weerstand af tot, volgens het 1000V bereik een waarde rond de honderd. Zijn ze allemaal stuk, of doet mijn meter moeilijk?

.

Rbeckers schreef : "Als bij de 47uF de lekstroom (=spanning over weerstand) na een tijd niet afneemt, zijn die elco in slechte staat". Dus wanneer de spanning NIET afloopt ze kapot zijn. Dus de jouwe zijn ze goed.

FET had het denk ik over een ander type. Er zijn van die elco's die aan beide zijde een aansluiting hebben. De ene kan is plus en dat staat dan op het huisje en daar zit een soort plastic kapje. Maar er waren vroeger volgens mij apparaten met de plus aan het chassis.

Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 11 mei 2008 08:43:40]
Frithjof Sterrenburg

@Pietdepiet: misschien lachen jullie me allemaal uit, maar ik heb ook eens de meest idiote aanwijzingen uit een DVM gekregen en ontdekte toen dat de batterij vrijwel leeg was... Misschien even controleren? Maar waarméé, als je geen andere meter hebt???
Als die potmeter alleen in de laatste paar graden werkt is hij gewoon veel te groot of heeft een foute karakteristiek. Moet lineair zijn en heb je de waarde wel goed gelezen? Sorry hoor, het lijkt te stom voor woorden, maar het is me allemaal wel een keer overkomen... Eigenlijk is het geen gevoeligheidsregelaar maar een compensatie, "bucking voltage" zeggen de Angelsaksen.
In de EERSTE druk van mijn ontvangerboek gaf ik ook zo'n schakeling, heb hem niet meer omdat ik categoraal naar een afstemindicator overstapte voor de dipper. Als iemand die druk nog heeft zou je de weerstandswaarden in die compensatieschakeling eens kunnen vergelijken.
De Grote Hellehond Zelve
fred101
Golden Member

FAS, kun je een dipper met magisch oog uitrusten, zoals die heathkit C tester ? Dat lijkt me best gaaf. Bij een test in de electuur stond ook iets over batterijen in goedkope multimeters. Ik heb laatst al mijn meters vergelekemn (niet in alle standen/bereiken) maar ze zaten toch behoorlijk bij elkaar in de buurt.) Het meeste vertrouwen heb ik in mijn Fluke, dat was ook de goedkoopste, die vond ik namenlijk een jaar of 10 geleden in de berm

Oja, de dipper van nijntje is een heathkit dus die potmeter zal wel het goede type zijn.

Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 11 mei 2008 10:12:57]
Pietdepiet

@Hugo
Ik vergiste mij, ik bedoelde opwarmen.
/e net even gemeten. Als de meter uitstaat is er ook geen hoogspanning dus heb ik het gedaan, door de buis er later in te drukken.
Zonder buis, maar als het apparaat aanstaat, heb ik een spanning, volgens mijn meter in het 1000V bereik, van 160VDC. Zodra ik de nieuwe buis er in duw, gaat die spanning zakken naarmate de wijzer uitslaat. Dus hoe hoger de wijzer klimt, hoe lager de spanning zakt.
Als ik de oude buis erin duw, dan gebeurt er eerst even niks (De buis warmt op) en dan gaat de wijzer zeer snel naar 10 en duikt de spanning ook zeer snel omlaag. Met als eindpunt 130V. Ik neem aan dat als ik heel lang wacht met de nieuwe buis, dat de wijzer daarmee dan ook naar 10 gaat, en de spanning naar 130V, maar dit weet ik niet zeker.

@Fred, jaja, dus je weet niet hoe de capaciteit is, maar wel of het ding lek is.

@FET
quote:
Op 10 mei 2008 19:49:59 schreef Frederick E. Terman:
De plusjes staan aan de kant van de draad waar de plus op moet.
Het huisje zelf is meestal de min, maar de plusjes staan op het huis getekend!
De plusdraad is ook die, die door de rubber dop heen komt, waar je een "ril" (ribbel) rondom ziet.

quote:
Op 10 mei 2008 20:12:09 schreef Hugo Welther:
Als je het over de deze:
[afbeelding]
Philips elko's hebt, is het huis de min.

Een elko formeren kan heel lang duren. 24+ uur zelfs.

't kan ook dat ik het verkeerd begrepen had, hoor.

@Frithjof
Ik heb dat 3 weken geleden gehad. Metingen die echt hélémaal nergens op sloegen. Dus de batterij is hooguit een paar weken oud. Verder heeft de dipper goed gewerkt bij Hugo, begrijp ik, dus zal het wel niet aan een verkeerd soort potmeter liggen.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 11 mei 2008 10:33:01]
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101
Golden Member

chinese batterijen zijn niet best, dat ding wordt gemaakt, getransporteerd, ligt bij een importeur, daarna bij een winkel oftewel die batterij kan best leeg zijn of die meter compenseert niet voor afnemende spanning. Zag laatst zo'n; goedkope LED lamp, was een importeur die dat ding aanbood. Gaf maar weinig licht omdat de batterijen bijna leeg waren zei hij. Die bleken echter zo goed als vol maar dat kreng was een slecht omgebouwde gewone zaklamp waarbij de lamp was vervangen door een printje met iets van 8 LEDs. Deze zaten allemaal parallel (dus die gaan snel defect) achter een enkele 1/4W weerstand (die zal wel warm worden). Zodra de spanning iets zakt gaan ze dus al zachter branden en bij de drempelspanning gaan ze uit terwijl de batterij nog niet eens half leeg is. Maar het ding zag er verder heel solide uit, daar zijn ze in china goed in: het er echt uit laten zien, maar verder....

Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 11 mei 2008 10:34:20]
Pietdepiet

Wij hebben eens gamma batterijen gehad. Die zijn ook niet best! Terwijl de '''duracel-batterijen''' van de action, wel goed zijn. Ik vraag mij wel af of het echte duracellen zijn, ze kosten niks en zitten in een vreemde verpakking.

Zal ik dan trouwens die originele elco vervangen door twee van die philps dingen, die welliswaar omgepoold zijn, maar toch nog goed lijken?
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101
Golden Member

Kan je altijd proberen, dan weet je of de elco de oorzaak is. De waarde daar maakt niet uit, als het voltage maar hoog genoeg is. Anders kun je er ook een aantal met lager voltage in serie zetten met bleeder weerstanden erover heen. Samen moeten ze op 250V of meer komen, de gezamelijke capaciteit zo rond de 47 uF (of ergens in de buurt). De weerstanden erover iets van 100K per weerstand. Zie ook hier: http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Lineairs/HV1100/hv1100sch.htm

batterijen: duracel vergelijkt zichzelf (akaline) altijd met een kool-zink batterij. Ik heb ooit een testje gedaan. Een gewone zaklamp met 2 D-cellen. Duracel/enegiser/varta akaline: 37 uur
Maxell/witte kat koolzink: 1 uur sterk, nog een tweede uur een gloeiend draadje.

Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 11 mei 2008 10:49:14]
Pietdepiet

Het voltage is hoog genoeg, dus ik probeer het gewoon.

Verder wilde ik vragen of dit schema is wat jij bedoelde met je C-tester. Als je op deze manier de gelijkspanningsstand selecteert, heb je toch een pulserende gelijkspanning?

Frithjof Sterrenburg

@fred: nou en of je een perfecte dipper met een afstemoog kan maken. Het kost je behalve de buis 2 weerstanden en 4 C'tjes. Ik moet weer even ophalen hoe je plaatjes op het forum zet (ik had het recept op mijn vorige computer staan maar moet het weer even downloaden) maar zal het in het archief plaatsen. Staat ook in de groene druk van mijn boek trouwens, en ook in Pat Hawker's Amateur Radio Techniques als je dat hebt.
De Grote Hellehond Zelve
fred101
Golden Member

Heb alleen de blauwe druk. (kaftloos, maar de restanten waren blauw)

Nijntje, het schema stond in een electron, zal het opzoeken.
Kijk ook eens hier: http://tips-en-trucs.verdijk.info/condensatoren/cond.htm

Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 11 mei 2008 11:11:45]
Hubie

In een bouwboekje van BH staat een dipper met een EM84(7)
( Die verdacht veel lijkt op die uit het boek van FAS)
http://onlinereceivers.net/rx320.php
Pietdepiet

De elco's waren het ook niet, er vanuitgaande die die philips dingen goed zijn. Hij staat nog steeds tot 2mm voor het einde onder nul, en het nieuwe buisje moet nog een jaar opwarmen...
Radioortje
Special Member

Hmmm , een dipper met een magisch oog ( het oog van Cthulhu ? )
Ik moet ook nog eens een dipper maken en mischien is het wel erg mooi om er dan eentje maken met buisjes ...
Ik zie uit naar het schema ...

Groetjes Evert .
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
Frederick E. Terman

quote:
Op 11 mei 2008 10:15:53 schreef Pietdepiet:
@FET[...]

[...]
't kan ook dat ik het verkeerd begrepen had, hoor.
Hugo en ik beweren hetzelfde, nl. dat de min aan het huis zit.
Ik heb nog nooit een elko gezien die de plus aan het huis had. ALS het huis één van de aansluitingen is, dan is dat altijd de min. En bij "bipolaire elko's" (eigenlijk zijn dat twee gewone elko's, tegen elkaar in in serie) is het huis gewoon geen aansluiting.
Er zijn eigenlijk ook geen buizenapparaten die de plus aan massa hebben.

Zo'n dipper met afstemoog heb ik ook - nagebouwd van een artikel van @FAS uiteraard. Dat is alweer ruim 30 jaar geleden. Het schermpje van de EM87 is een beetje versleten doordat de voedingsspanning eigenlijk te hoog is.. maar hij oscilleert wel lekker hard.
Pietdepiet

Aah oke.

Ik dacht zo:

quote:
Op 10 mei 2008 19:49:59 schreef Frederick E. Terman:
De plusjes staan aan de kant van de draad waar de plus op moet.

Dus als je plusjes ziet is dat de plus kant.

quote:
Het huisje zelf is meestal de min

Het huis van een elco is de min. Hee, dat is tegenstrijdig met de vorige 'regel'

quote:
maar de plusjes staan op het huis getekend!

Oh, de plusjes staan op het huis, dus is het huis toch de plus.

quote:
De plusdraad is ook die, die door de rubber dop heen komt, waar je een "ril" (ribbel) rondom ziet.

Nee, er zit geen ribbel in de rubber dop, dus nog een reden om te denken dat het huis de plus is.

Toen dacht ik, toch maar dat het huis de plus was, omdat ook rbeckers dat dacht. Ik vond het wel vreemd dat het aanraakbare positief was.

Verder nog suggesties over wat er met de dipper kan zijn?

@Eat
Nogmaals de vraag: Van welke diameter van het spoeltje gaan ze uit in het artikel van de DC. Dit moet ik weten om de hoeveelheid wikkelingen te kunnen berekenen.

Frederick E. Terman

Zo zie ik maar weer hoe ik me in de ander moet verplaatsen. Ik bedoelde het juist als waarschuwing: pas op, de plusjes wijzen de plusdraad aan, maar ze staan niet op de draad, maar op het huis.
Maar goed, nu weten we waar we het over hebben.

Van de dipper vind ik vreemd, dat de meter óók negatief kan aanwijzen als er geen buis inzit. Dan kan er namelijk geen roosterstroom zijn!
Wat wijst de meter aan als de zaak uitstaat?
Pietdepiet

Zo bedoelde jij het dus, gewoon langs elkaar heen gepraat.

Als de meter uitstaat dan geeft hij eerst nog +- 20sec -1 aan en dan gaat hij omhoog naar 0.

Zonder buis staat hij inderdaad negatief, tot ik met de potmeter bij het punt kom waar hij normaal richting 10 zou gaan, zonder buis gaat hij dan naar 0.
rbeckers

Waar komt die negatieve stroom vandaan zonder buis?

@Pietdepiet
Heb je ook al je meter, die van een tientje, over de 500uA als V DC gehangen?

Edit: kun je een foto van de binnenkant posten?
[Bericht gewijzigd door rbeckers op 11 mei 2008 17:21:34]
Pietdepiet

Als ik de spanning meet over de 500uA, dan begint die bij -0,33V en stijgt, naarmate ik aan de pot draai, tot 0.12V.
Vanaf het punt waar de spanningsval positief wordt, gaat de wijzer stijgen.

/e De COM van mijn meter hangt dus niet aan de massa hier.
Het is dus:
Als ik de spanning meet over de 500uA, dan begint die bij 0,33V en stijgt, naarmate ik aan de pot draai, tot -0.12V.
Vanaf het punt waar de spanningsval negatief wordt, gaat de wijzer stijgen.
Sorry

Dit moet ik ook nog zeggen:
Zonder buisje begint de spanning op -0,6V en is 0 als de potmeter op zijn max staat. Het wijzertje staat dan logischerwijze ook op nul.

Ik kom er ook net achter dat als je er wel een buisje een geen spoeltje inzit, de spanning begint op 0,45V en eveneens daalt tot 0.

Dan is er een negatieve stroom, toch? Als er een positieve spanningsval is?
Foto's:

Klikbaar

Hierbij zijn dus die twee origineel geplaatste philips elco's te zien. Eerst zat er gewoon één elco op de plek waar de niet staande elco nu zit.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 11 mei 2008 17:49:31]
rbeckers

Pietdepiet,

kun je mischien ergens een scoop en een andere multimeter lenen of gebruiken? Ik snap je meetresultaten namelijk niet als ik het schema bekijk.
Mischien een mede CO'er in je buurt?

Pietdepiet

Ik snap het ook niet. Ik geloof niet dat er hier in de buurt een mede CO'er woont. Groningen. Er zal er vast wel 1 van de 25000 in de buurt wonen, maar niet een die ik ken.
Zoeken in topic << Vorige | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | Volgende >>