Shock Media

Navigatie

Jongensradio anno 2007 Deel4

Forum > HF > Jongensradio anno 2007 Deel4 << Vorige | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | Volgende >>
Naam Bericht
Henry S.
Moderator

quote:
Op 18 mei 2008 09:19:24 schreef Hugo Welther:
[...]
Ik heb mijn exemplaar overgedaan aan Rd21tf. Ik kreeg het niet getemd.
Alleen met de software van G8JCF was er iets van audio uit te krijgen.

Dat kan aan de geluidskaart liggen, geen anti-aliasingfilter, ik moet dat zelf ook nog even testen enhopen dat een van de pc's meewerkt
quote:
Op 18 mei 2008 10:18:07 schreef (Z)weetvoetje:
@Henry: Leuk, SDR, maar je zit altijd met het probleem van goed verkrijgbare onderdelen.
Ik zou best wel eens een experimentje willen wagen; maarja, zo'n voorgekookt schema is een beetje saai .
T staat op de todo-list, maar niet boven aan

ach jij hebt wat meer tijd over en de ontvanger is eenvoudig, maar er is nog veel aan de selectiviteit te verspijkeren.
Lid van genootschap "De Mexicaanse Hond" +++++ Een ATX-voeding is geen labvoeding! +++++ Waarom ligt gereedschap altijd op een plek waar je het niet neergelegd hebt?
Pietdepiet

Ik was net eens wat oude reacties aan het doorlezen. Toen las ik een tip van radioortje (over de dipper) dat het wel eens de gelijkrichtdiode kon zijn. Nou is dat een redelijk blok, en volgens Hugo kon dat wel eens een seleencel zijn. Die hebben een grote spanningsval, dus als ik de diode nou vervang door een gewone (Hoeveel A moet hij aankunnen?) , zou de spanning dan niet te hoog worden?

Het enige wat ik over de gelijkricht diode weet, is dat het 1 diode is, en dat de spanninsval hoger dan 1V is, want mijn multimeter kan hem niet meten. Hij kan hem wel meten in het 2Mohm bereik. Ik weet niet bij welke spanning hij dat meet, maar het kan nooit heel veel zijn.
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Radioortje

@ Fred & Fred : het filter waar ik het over heb is een TOKO mechanical filter , model MFL-45501L , met een ( volgens de specs ) bandbreedte van 1kHz en schijnt een paar jaar geleden nogal duur dingetje geweest te zijn . Volgens de vorige eigenaar kostte deze kleinood een slordige fl 100,= .
Maarja , dat was toen .

Als ik het allemaal goed begrepen heb , kan ik het beste dus voor dubbele LC kringen gaan omdat die tochwel superieur zijn , mits goed afgeregeld . Kan ik later altijd nog proberen dat filter te plaatsten als blijkt dat de selectiviteit nog te kort schiet op bv. de amateurbanden .

Boehoe , realiseer me net even wat . Als ik mijn volgend projectje start moet ik mijn Reggie afbreken , tenminste de voeding eruit halen . Snif snif .
Ik heb er nog maar een paar fotootjes van gemaakt en op het upload archief geplaatst , alvast ter herinnering .
Ik snap alleen nog niet waar ik daar de URL vandaan moet halen om die hier te plaatsen ...
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
Pietdepiet

Als je de foto opent in het uploadarchief staat in je adresbalk de link.

Ik zal ze er maar even bij zetten.

Foto 1:
http://www.uploadarchief.net/files/download/regradio01.jpg
Foto 2:
http://www.uploadarchief.net/files/download/regradio02.jpg
Foto 3:
http://www.uploadarchief.net/files/download/regradio03.jpg
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
rbeckers

Pietdepiet,
een 1N4007 of zoiets voldoet.

Edit: Je had dus die diode nog niet vervangen?
[Bericht gewijzigd door rbeckers op 19 mei 2008 21:46:38]
Radioortje

@ PietdeNijn : TNX

Let trouwens eens op de tweede foto op de travo : 31V DC ???

Groeten Evert

[Bericht gewijzigd door Radioortje op 19 mei 2008 21:50:34]
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
Pietdepiet

Nee, dat had ik nog niet gedaan. Ik zal hem morgen vervangen voor een 1n4007...
fred101
Golden Member

Je hoeft hem niet af te breken. Je kunt gewoon de voeding in een apart kastje doen samen met eventueel een audiotrapje. Dan kan je daar elke ontvanger voorbouwen die je wilt. Heb ik ook gedaan. Zie foto's en schema van ons aller FAS.

http://www.pe1rqm.nl/forum/viewtopic.php?f=24&t=238

Nijntje die diode werd in een van je eerste vragen al aangedragen. Dacht dat je dat al lang geprobeerd had.

Fredden
Mijn Homepage: http://www.pe1rqm.nl/forum/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en opvangtehuis voor verweesde buizentransceivers
Radioortje

@ Fred^2 : Ja , dat weet ik , maar dan moet ik toch deze voeding gaan amputeren en dat doet me zeer ...

Groetjes Evert

PS. was net even aan het googelen op dat filterblokje , maar al wat ik vind is dat ie stiekum 2,1kHz breed is op -6dB ( en 5kHz op -60dB ) . Dan blijft er in ieder geval goed verstaanbaar signaal uit komen , dat scheelt weer .
[Bericht gewijzigd door Radioortje op 19 mei 2008 22:29:37]
fred101
Golden Member

Hoeft niet, paar bananenbussen of voor ander soort stekker monteren en eenn schakelaar waarbij je de voeding op spanning houdt maar de ontvanger uitschakeld. Zo kun je ook een connector voor de varco en speaker monteren. Kun je die ook in andere projecten inzetten. Kwestie van modulair denken

Op 6dB, dus op 3dB waarschijnlijk 3 of 6 KHz
Fred 4
[Bericht gewijzigd door fred101 op 19 mei 2008 22:31:15]
Mijn Homepage: http://www.pe1rqm.nl/forum/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en opvangtehuis voor verweesde buizentransceivers
Radioortje

nee op 3dB dan dus wat smaller , toch
(Z)weetvoetje

@rbeckers: Met een gewone varco haal ik dus een Q van 300-400. Maar ik hoopte het juist omhoog te krijgen. Het is ook niet echt de bedoeling dat de print als dielectricum werkt; maar het was handiger qua constructie om de print ertussen te hebben. Dan kan ik namelijk de aansluiting direct aan de buitenkant doen. Er zit alleen nog wel een stukje printplaat 'in de weg' voor het elektrisch veld. Kan ik op zich ook wel overbruggen hoor. Maar ik weet niet of dat veel zin heeft.

Ik vroeg me nu af of er eigenlijk bezwaren kleven aan het maken van een varco met behulp van simpelweg 2 vierkante gelijdende platen (15*15cm) op +/-1..2 mm afstand.

Gezien er vrij hoge rendementen gehaald kunnen worden met een loopantenne moet er ook een veel hogere Q-factor haalbaar zijn. Voor een lekker rendement moet de Q-factor in de duizenden lopen.
Op het internet zie ik dat mensen het hebben over een efficientie van 30-40%; Dan zit je op Q-factoren van vele duizenden. Maar misschien zijn dat alleen theoretische berekeningen; en geen echt gemeten rendementen. Ik zie ze nergens de Q-factor meten om het rendement te berekenen.

@fred: ja, een vacuum varco heb ik positieve dingen gehoord. Ze groeien jammer genoeg (of misschien gelukkig) niet op mn rug. Heb er nog nooit eentje gezien De universiteit vond het te duur om die dingen te kopen .

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 19 mei 2008 23:24:35]
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Rd12tf
Golden Member

quote:
Op 18 mei 2008 09:19:24 schreef Hugo Welther:
[...]
Ik heb mijn exemplaar overgedaan aan Rd21tf. Ik kreeg het niet getemd.
Alleen met de software van G8JCF was er iets van audio uit te krijgen.

Hoewel ik door het QRL erg weinig tijd heb, heb ik toch wat experimenten kunnen doen met de SDR print.

Dat gillen en krijsen wat jij had, moet veroorzaakt zijn door de geluidskaart die jij gebruikt. Op mijn oude D*ll laptop gaat het ontvangen redelijk.
Omdat het ding in feite een aperiodische mixer is, is het ding zo doof als een kwartel!
Eigenwijs als ik ben, daar maar een preselector + dikke, breedband preamp voor gezet (2n5109 op 50 mA).

/Intermezzo
@(Z), misschien is dat je probleem met je Norton amp, wellicht moet daar een wat fellere transistor gebruiken met wat minder parasitaire capaciteitjes ...
/Ozzemretni

Daarna rollen de zenders er uit, aliasing is een probleem ... Sterke SSB zenders zijn gerust te ontvangen op de inverse zijband, een stukje verder.
Dat zou opgelost kunnen worden met een betere geluidskaart.

Loop antenne:
Zorg voor een gladde koperen buis (polijsten met koperpoets ...), desnoods verzilveren!
Ook de varco moet een zo laag mogelijke 'weerstand' hebben op de werk frequentie! Probeer een goede zendvarco op de kop te tikken.
Heel belangrijk is de 'match' van de zender naar de loop.
Ridder In De Orde Der Snijbonen http://www.pe1rqm.nl/forum/index.php Groot Oligarg Der Rondstralers.
Frederick E. Terman

Voor "draadloze energie" gebruik je de lussen niet als antenne, maar meer als transformator inderdaad.
De zelfinductie van één zo'n lus beloopt ongeveer een microhenry. De koppelfactor, als ze 1 meter van elkaar staan, is ongeveer 0.0066.

Je zou de twee kanten kunnen afstemmen met 140pF.
Printmateriaal is niet goed genoeg. Je kunt inderdaad gewoon twee plaatjes naar elkaar laten kijken. Dat kunnen dan wel weer printplaatjes zijn, als het printmateriaal zelf maar nooit in het veld komt.

Als je secundair aansluit op 500k, dan zie je primair 100 ohm (beide parallel), op die meter afstand. Als er nu verder geen verliezen waren, zou het rendement 1 zijn.

Stellen we nu de verliesweerstand van een kring op 10 milliohm (de kring-Q zakt dan naar 8500), dan zakt het rendement naar 0,3 ongeveer. Hieruit volgt wel het belang van een hoge Q.
Wel is grappig dat het leeuwendeel van de verliezen in dit voorbeeld dan optreedt in de 10mΩ van de secundaire kring, en bijna niets in de primaire.
Pietdepiet

Ik weet het niet meer, ik zal nog een keer een samenvatting van het gebeuren met de dipper geven:

Probleem
De dipper werkt alleen als de gevoeligheid bijna op zijn max staat. De gevoeligheid is te regelen op de laatste twee millimeter van de gevoeligheidpotmeter. Op het eerste gedeelte van de potmeter staat de wijzer onder nul. Zonder buisje staat de meter ook onder de nul, maar vanaf het punt waar je met buisje de wijzer naar 10 kan regelen, kan je zonder buisje de wijzer naar 0 regelen. Als je de potmeter op zijn maximum hebt staan en je draait hem omlaag, hoor je een tik als de wijzer onder nul duikt. Het lijkt alsof de wijzer verder wil, maar niet kan. Als de gevoeligheid op zijn maximum staat werkt de dipper verder goed. Als de dipper uitstaat, staat de wijzer wel op nul.

Al geprobeert
Alle condensators in de dipper zijn vervangen, dus ook de voedingselco's. De enige uitzondering is de varco.

De gelijkrichtdiode is vervangen voor een 1N4007.

Er is een nieuw buisje in gezet. Met dit buisje duurt het eindeloos voor de wijzer überhaubt op 10 staat, ook al staat de potmeter op zijn maximum.

Hopelijk denkt iemand, bij het zien van de combinatie van alle dingen: 'Hee, dat is het'.
Anders is het jammer, en ga ik de dipper gewoon gebruiken, en controleer ik hem nog wel eens als ik ooit een scoop heb.

/e Eat, van wat voor een diameter van de spoeltjes gaan ze nou uit in dat schema van die DC?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 20 mei 2008 17:55:47]
(Z)weetvoetje

@F.E.T.: Ja, de berekeningen heb ik al helemaal uitgewerkt. Zelfinductie is zo'n 3uH; en de wederzijdse inductie varieert van 10^-7 tot 10^-9. Door de lage Q-factor is er tot ongeveer 1m een redelijk rendement haalbaar; daarna valt het weg.
Ik ga het printmateriaal wel even overbruggen. Er zit dubbele print op; dus ik kan dan aan de zijkant gewoon met een aantal vezeltjes de beide helften met elkaar verbinden.
Opvallend (maar niet zo vreemd) is dat het rendement optimaal is NAAST de resonantiepiek. Pas op grote afstanden is het rendement optimaal op de piek.
Daarom haal je een groter rendement dan wat jij net hebt berekend; wij halen 60% op 1m; en 10% op 2m. (en da's met een Q van rond de 250-300)
Met een Q van 2500 zou je theoretisch tot zo'n 50%-60% op 2m moeten komen.

@piet: Staat het voltmetertje neit gewoon simpelweg verkeerdom?
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
rbeckers

@FET
Hoe kom je aan die 10 mohm?

@(Z)weetvoetje
Het verschil tussen gemeten Q en berekende Q is erg groot.
Wat zijn de meest waarschijnlijke oorzaken hiervoor?
Frederick E. Terman

Die 10 mΩ is zo maar een kleine waarde, gewoon om te kijken hoeveel effect dat heeft. Het is geen idiote waarde ofzo, maar niet gemeten dus, alleen bedacht.

3 μH is meer dan ik dacht voor een lus met 25cm straal. Het is toch maar 1 winding?
Pietdepiet

@(Z)

Als ik hem ommdraai heb je precies het omgekeerde Dat is zeker fout. Dan is de meter namelijk als de potmeter op zijn minimun staat, op zijn maximum, iets boven de tien. En vanaf het 'omslagpunt' waar hij normaal dus zou gaan klimmen, gaat hij nu zakken. Als de wijzer echter op meer dan tien staat, is de dipper niet te gebruiken omdat de wijzer dan veel te hoog staat.
(Z)weetvoetje

25cm straal; 3cm dik buis. Levert 3uH op. Reken maar uit.

@Piet: de dipper hoort normaal gesproken voor een groot deel van het bereik boven de 10 te staan. Je moet dan de potmeter zo zetten dat ie de helft staat ofzo, en dan kan je gaan dippen. (Bij de dip zakt de uitslag nog wat verder weg; naar 3 ofzo; vandaar dat het dipper heet)

@Fet: 10mOhm is een waarde die bereikbaar zou moeten zijn; de stralingsweerstand is 5mOhm; en je zou wel een rendement van rond de 30% moeten kunnen halen.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 20 mei 2008 20:53:24]
Pietdepiet

Ja, maar hij hoort toch niet op zijn maximum omlaag te zakken? Dan kan ik hem nog alleen op het laatste stukje potmeter gebruiken, want anders staat hij veel te hoog.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 20 mei 2008 20:55:33]
(Z)weetvoetje

Je moet de potmeter zo zetten, dat de meter iets van 5 of 8 ofzo aangeeft; en dan moet je gaan dippen. Als de wijzer inderdaad naar beneden zakt bij de dip; dan stond de meter verkeerdom en staat ie nu goed.
Misschien dat de potmeter dan ook een verkeerde waarde heeft.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 20 mei 2008 21:03:19]
Pietdepiet

Hij werkte altijd al goed, het enige vreemde was, dat de wijzer altijd onder nul stond tot een bepaald punt.

Als ik hem omdraai, staat de wijzer altijd ver boven 10 tot datzelfde punt. Dus in beide gevallen moet de potmeter net niet vol open, om de wijzer op 5 te krijgen.

Oja, tijdens het draaien aan de varco verloopt de wijzer ook, maar dat was volgens Hugo normaal. Ik zie iig wel een duidelijk verschil tussen een dip en het normalen verlopen.
(Z)weetvoetje

ja, dat ie een beetje verloopt is normaal.

Klopt de waarde van de potmeter eigenlijk?
fred101
Golden Member

Bij mijn griddipper loopt de wijzer met het verdraaien van de frequentie omhoog en omlaag. Ik stel de potmeter zo in dat hij bij de gewenste frequentie ongeveer op 5 a 6 staat. Als ik hem dan bij een kring hou en de varco van de kring verdraai dan gaat op het resonantie punt de meter terug OMLAAG. Bij een sterke koppeling een heel stuk, bij een losse koppeling soms bijna niet waarneembaar. Niet omhoog emn het lukt ook niet om hem bij iedere frequentie tot 10 te draaien. Soms staat hij onder 0 soms over de tien. De potmeter zet hem midden in de schaal.

De 897 is toch lastiger. De 7805 doet het afgekoppeld prima. De set met de labvoeding erop ook maar blijkt ondertussen 2,2A te treken op de 5V. De weerstand bij de 5V inkoppeling is 10-7 ohm maar liep op een gegeven moment terug naar 0 ohm. De voeding ging daarbij in zijn begrenzing. Na 10 minuten was het weer 10 ohm. Er zit dus een "lek " onderdeel wat naarmate het heet wordt minder weerstand krijgt. Echter bij 2A door van die mini-meuk zou je minstens rook verwachten maar er gebeurt niets. Er wordt een klein gebied warm (33 graden max) met de 2 torren die bepalen of er tx of rx is maar allemaal ongeveer even warm. Als test 2A door een flinke weerstand van 10 ohm laten lopen maar die wordt flink heet.
Lastig puzzeltje. Even een Ctje eraf is zo gebeurd, er weer terug op is een ander verhaal en er zitten er erg veel. Denk dat ik hem gewoon op een zware voeding moet zetten en wachten tot er wat gaat roken ?

Fred
Zoeken in topic << Vorige | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | Volgende >>