Shock Media

Navigatie

Jongensradio anno 2007 Deel4

Forum > HF > Jongensradio anno 2007 Deel4 << Vorige | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | Volgende >>
Naam Bericht
fred101
Golden Member

Ik heb twee EK's weet niet eens waar ze voor zijn. Zat wat op internet naar die EM11 te zoeken en kwam toen op een site waar ze magische ogen aanboden. Wat een prijzen vragen ze daarvoor, absurd. Is dat goudkleurtje van sommige EM's bladgoud ofzo.

Aangezien op deze manier de reparatie van mijn FT897 niet opschiet en ik dus zonder 70cm zit en in een radio-sociaal isolement dreig te raken , er wordt al gesproken over een tijdelijk buizenverbod tot mijn 879 klaar is en de XYL dreigt niet voor N te gaan als het ding niet voor die tijd klaar is , vroeg ik me af of het te doen is om voor 70cm een transceivertje te maken. 5W is genoeg, hoeft alleen maar voor NOS. (oja met buisjes natuurlijk) of bestaan er oude yaesu's ofzo voor 70cm.

Fred, die zich nu wat verveelt op het QRL
[Bericht gewijzigd door fred101 op 6 juni 2008 19:10:48]
Mijn Homepage: http://www.pe1rqm.nl/forum/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en opvangtehuis voor verweesde buizentransceivers
Hugo Welther
Moderator

2de hands.nl: http://www.2dehands.nl/tm-251-46438474.html

Of anders een Condor46 of Condor3000 op de kop tikken. Staan ook op 2de hands.nl of MP.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
fred101
Golden Member

Daar moeten kleine buisjes inzitten

Fred
Mijn Homepage: http://www.pe1rqm.nl/forum/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en opvangtehuis voor verweesde buizentransceivers
(Z)weetvoetje

Ik ben de laatste tijd druk met de aankomende tentamenperiode. Over 3 weken is het raak.

@fred: heb je tijd vanavond?

@Frithjof: Ach, zo zwaar til ik er niet aan. Ben me er wel van bewust dat een rotsvast geloof in een ideologie vaak niet al te best uitpakt.
Maar ach, de veel geloofde democratie is ook ooit met de Franse revolutie begonnen. (al ging dat natuurlijk ook niet zonder slacht of stoot)
Moet je niet denken dat ik nu voor een revolutie zit te pleiten, maar even ter relativering van de stelling dat het altíjd fout gaat. Want zo slecht hebben we het niet.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101
Golden Member

Hoi Zweetvoetje, ik ben niet thuis vanavond. We zijn dan bezig met rituele bezweringen rondom een aantal landrover 101's. Daarbij worden maagden geroosterd boven houtskoolvuur

Fred
Frithjof Sterrenburg

@Z: joh, trek je niks van mijn gejen aan, het is niet serieus bedoeld, hoor, en ik houd heel veel van je!
Over houden van gesproken: houd jij het zo'n beetje met Fred momenteel?
En succes met je tentamens!!
De Grote Hellehond Zelve
(Z)weetvoetje

@Fred: Ok, ander keertje dan maar.

@Frithjof: Nee, ik nam er geen aanstoot aan hoor, kameraad Sterrenburg (hmm, weer eens wat anders dan 'de grote hellehond' )

Ik heb nou die verdomde potmeter uit de netwerk-analyzer erin zitten. Wat een onding is het (qua vervangen van onderdelen) Je kunt nergens bij, tenzij je veel te veel loshaalt. Maar goed, hij lijkt nu weer redelijk te werken. Alleen de outputmeter van de wobbler doet het niet; maar die had al eerder kuren, en toen kwam dat spontaan weer goed. En anders kan ik m ook prima missen.

Ik zag al dat er achterop een externe uitgang op zit van de 24.92 MHz middenfrequent (één van de 4 verschillende MF-frequenties). Dan kan ik er ook een dingetje bij bouwen om filters door te meten met een nauwkeurigheid van 100Hz ofzo. Dat is dan vrij weinig aanpassing.
Zou ik wel een 24.92 MHz kristal willen hebben. Maar dat zal wel moeilijk zijn, vrees ik. Of is het een standaardfrequentie?
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Frederick E. Terman

Hoi Mr. (Z), ook van mij alle succes bij de tentamens.

Kristallen kun je laten slijpen, kost je twee tientjes ofzo voor ééntje + verzending. Als standaardfrequentie komt-ie me helaas niet bekend voor.
Rascal

@
Frederick E. Terman: Als dat inderdaad voor die prijs zou kunnen, dan graag het adres van deze firma

Zoek nl. een kristal van 118 Khz, om een Racal ISB/SSB converter RA 121 die met de scoopbuis DG7 weer werkend te krijgen. Ben even die behuizingcodering kwijt, maar de lengte is incl.pootjes 44mm, breed 28.5 mm zit in een oventje met een octalvoet fabrikaat "Snelgrove"
Hugo Welther
Moderator

Bijvoorbeeld Klove: http://www.klove.nl/

Of Rijff in Den Haag
V.O.F. RIJFF KWARTS TECHNIEK
Thomsonlaan 135
2565 JA 's Gravenhage
070 3254230

Frithjof Sterrenburg

@Rascal: je was nog niet eerder hier, hè? Welkom! Let op met het bestellen van dat 118kHz kristal, je moet de oventemperatuur en de kringcapaciteit weten. Zo'n piepsteen zal wel wat meer kosten ben ik bang.
@Kameraad Dilz: ik ben denk ik de enige die precies weet waar je het over hebt als je over de netwerkanalyzer spreekt omdat ik hem van Jan kende. Huiveringwekkend ding, maar prachtig. Nee, servicen was kennelijk niet de bedoeling!! En hoe ze op die 24.92 MHz kwamen begrijp ik ook niet maar het is geen standaard.
De Grote Hellehond Zelve
fred101
Golden Member

Mede kamaraden, die signal tracer trekt dus 100mA bij 300V. Maar in het schema heeft het ding een eigen interne voeding. De trafo: 300V 50mA. Na de elco's zit nog een grote 10W weerstand naar aarde en daarna moet 250V staan. Die weerstand heb ik niet gemonteerd omdat ik een externe voeding gebruik. Zou dat de reden zijn want ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde amateur zo'n loei van een trafo had liggen. Ook een buizenradio met vaak zo'n 6V6 als eindbuis had geen mega trafo. De trafo op mijn AF versterker met de ecl86 komt uit een oude buizenradio maar ook die trekt het niet (met de ecl uitgeschakeld) Er staat 35V over de plus en min als het spul aanstaat. 250V onbelast. Ik heb nu al een paar keer gehad dat ik iets op een van beide voedingen aansloot en ik dan 35-45 volt zo meet waardoor ik er van uit ga dat de voeding het niet trekt (gemeten met een digitale voltmeter van fluke). Kan het zijn dat ik fout meet ?

Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 9 juni 2008 09:25:57]
Hugo Welther
Moderator

Kan ik dat schema van die tracer bekijken? Ik zie het niet zo snel in de voorgaande posts.

BTW. ik heb geloof ik nog een 6E5. Ergens....
fred101
Golden Member

Heel vreemd, ik blader twee pagina's terug, zie het schema, klik het aan zodat ik de link weer even kan copieren en het is weg en ik kan het niet meer vinden.

Net even die weerstand geprobeerd, daarmee ben ik wel alle brom kwijt, hij wordt ietsjes zachter maar het blijft 35V. Verder werkt hij best wel op die spanning maar niet die power als op 300V. Op de dikke voeding gaat het oog een beetje open maar reageert niet op HF of volume verschil. Op de gewone voeding doet het oog helemaal niets. Zelfs niet met het volle vermogen van mijn meetzender erop (iets van 500mW)

Schema staat in de electron van maart 1946 uit de link van mans. Hierbij de link naar een screendump van de pdf.

http://www.uploadarchief.net/files/download/signaltracer.png
[Bericht gewijzigd door fred101 op 9 juni 2008 10:18:32]
Radioortje

Aan alle mede-damessen van dit gezelschap ,

Afgelopen zaterdag werd ons mini-Radioortje 4 jaar en hebben we met de hele familie hem ingewijd in het ritueel van het maagden geoffer gebeuren . Jullie hadden dat koppie moeten zien met al die slingers in de tuin , met allemaal etalage poppen eraan .
Dit heeft geresulteerd tot hevige regenbuien des nachts en een bijzonder mooie zondag ( zal zijn offerwens wel geweest zijn ...).
Zaterdagavond echter heb ik de familie nog tot tranen geroerd met het gewel(da)dige gehuil van mijn mexicaanse pup . Deez' demonstatie des Kanin Mexicanum werd trouwens door sommige buurtbewoners niet zo héél erg gewaardeerd ...

Verder heeft deze beginnende valve-o-fiel nog een vraag aan de , hier meestal overvloedig aanwezige , opperbuisbeesten :
Hoe doe je dat nou met de gloeidraad van de P buisjes ?
Ja okay , je stelt ze in op een bepaalde stroom , maar welke spanning dan ? Dit is iets wat ik nog niet helemaal begrijp ( of beter : helemaal niet ) .

@ Hogepriester Roeland , zeer veel suc6 toegewenst uit deze hoek van Nederland met je tentames , en natuurlijk met die netwerk-analyzer .

@ Rascal , zijt wellekome , maar wees alleen niet te zuinig met het offeren van maagden , want het helpt echt , ben ik onlangs achter gekomen ... Ook voor prijsopgaves van speciale krijskei slijperijen . Zowiezo , baat het niet schaadt het ook niet .

@ Hugo , dank voor de vorige tip van zo'n electrotekenprogamma'tjedingessoftware link . Ik heb het wel al gedownload , maar ben er nog niet aan toe gekomen om ermee te gaan stoeien .

@ Frithjof , ons eigenste forum Lucifer , ook voor U geldt : dank voor het sjabloon , zal er zeker eens mee proberen wat te tekenen , maar ben er gewoon nog niet aan toegekomen .

@ alle 101 Fredden , ja , misschien is zo'n tracer ook hier wel een waardevolle uitbreiding van de meetapparatuur . Dus ... een schema'tje , please .
Ok zie net dat jullie een link hebben geplaatst .

Groetjes Evert .
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
Hugo Welther
Moderator

Ik heb die Elektron er even bijgehaald via de link die Mans had gegeven.
Een 6V6 slurpt al een ±50mA (Ia = 45mA en Ig2 = 4,5mA) bij 250V. De Ra is dan 5k.

Als je alle buisjes er uithaalt, blijft er dan nog zoveel stroom lopen?
fred101
Golden Member

Zweetvoetje: zet hem op, succes.

Hugo: Dat heb ik niet geprobeerd. Maar dan zal het wel kloppen. 50mA voor de 6V6 en dan die andere 3 buizen nog. De eerste doet maar iets van 1mA, de andere iets meer. Maar het magisch oog heeft twee anodes ipv 1 tov het origineel. Het datasheet zegt 1 en 2 M voor de weerstanden naar het oog maar er zat een 500K en 1M op het voetje gemonteerd (in een speciale uitsparing). Ik denk dat die 500K maar weer terug moet ipv die 2M. Daarnaast zal de roosteraansturing bij 300V en bij 35V wel niet kloppen om het oog te laten werken. Dan moet ik hiervoor dus ook 250V hebben bij meer mA net als voor de Pye. Dus maar eens even een gelijkrichter/afvlakker achterzet-kastje voor de variac maken.

Wat trekt een beetje buizenradio dan (zo'n groot philips geval met van die witte drukknoppen), daar zitten toch ook geen mega trafo's in maar wel iets van 10 buizen ofzo dacht ik.

Die solartron-trafo is een redelijk zwaar geval (350V zonder stabilisatie, 225 met) maar waarschijnlijk trekt die stabilisatie schakeling geen 100mA (eigen bedachte buizen bezetting). Die trafo op de audio amp is de zelfde als die op Bonzo, het hondje wat ik in Heiloo bij me had. Die is ongestabiliseerd maar dat zit een weerstand over de elco's ipv een smoorspoel. Die begrenst natuurlijk de stroom.

Die weerstand die parallel over de elco's staat in het schema vormt natuurlijk een soort RC filter ivm brom. Met die eraan bromt het ding niet keihard zonder geaard signaal op het rooster van de eerste buis.

Fred
Hugo Welther
Moderator

Oude plano's doen het met een EZ80 of EZ81. Max 125mA stroom uit de EZ81.
Gebruik je nu een EM11?

Zo ja.
Pin8 via 1M aan de HSP,
Pin1 via 2M aan de HSP,
Pin4 direct aan de HSP.
Pin3 aan de GND
Pin2 is input: 0 tot -4V voor de ene set afbuigplaat en 0 tot -20V voor set 2.
Pin5,6 is gloei.
De EM11 trekt maar een 500µA!! stroom.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 9 juni 2008 12:53:45]
fred101
Golden Member

Ik denk dat het hem zit in de aansluiting van de afbuigplaten van die EM11. Daar heb ik niets anders mee gedaan als in het schema. Dat zal ik nog eens nakijken. Dan zal ik ook die voedingen eens met een weerstand belasten en kijken wat ze kunnen leveren voor de spanning inzakt. Anders verbouw ik die solartron. Die stabilisatie vind ik minder belangrijk, ik heb liever meer mA. Verder werkt alles van de tracer ook op die lage spanning. Als ik een gemoduleerd signaal op de ingang zet dan hoor ik keurig het audio deel onvervormd over de luidspeaker maar als ik mijn ipod er op hang hoor ik keurig de muziek. Die audiotrafo wordt ook niet heet bij die lagere spanning.
Nu nog een mooi kastje maken en ik heb er een handig hulpje bij.

Fred
fred101
Golden Member

Hij werkt. Ik heb nu wat verschillende trafo's geprobeerd maar dan met 4 diodes ipv de buis diode. Dan trekt zelfs de kleinste trafo het nog. Hij staat nu op 280V en het oog reageert keurig op HF. De meetzender in de buurt en het oogje gaat helemaal open. Ik hen er ook een trafo voor gehad welke 600V geeft. Daar de variac voor en dat ging ook erg goed.

Fred
Frithjof Sterrenburg

@fredden: ik begreep geen fluit van die idioot hoge stroom die getrokken werd. Had ik het nou goed dat de spanning op 35V inklapt als je de tracer eraan hangt? Dat kan nooit komen doordat de trafo overbelast wordt, dan zou ie smelten... Zo'n 6V6 is maar een vrij kalm pitje, er komt evenveel power uit als uit een ECL86 maar hij is maar de helft zo steil. Die pre-amps trekken natuurlijk niks en een oude buizenradio met een EL3 of een EBL21 of een EL41 kwam er met een 60 mA trafo ruim mee rond.
@Radioortje: huppakee, 4 jaar en dan toch al aan de maagden! Sterk staaltje!
De Grote Hellehond Zelve
fred101
Golden Member

Dat doet hij nog steeds volgens mi, ik heb niets veranderd aan de tracer alleen een andere voeding gemaakt. Zal eens kijken of ik geen verkeerde weerstand heb gebruikt bij de bias van die 6V6G (is wel 4x zo groot als de ecl maar dat zegt waarschijnlijk niets). Overigens die solartech voeding zakt al in bij 10mA. Diebuizen regeling is dus niet lekker want die trafo voor de diodebrug/elco's en het ding zakt nog niet in bij 200mA (Moet je niet te lang doen want zo'n weerstand wordt erg warm )

Fred
fred101
Golden Member

Ik ben met het kastje bezig. Ik heb een keer bij blokker voor 9,95 een radio gekocht vanwege het kastje. Dit leek me een goede gelegenheid. Een mooi grenen houten kastje, aluminium frontje en knoppen en best zwaar. Maar niet alles is zoals het lijkt. Het frontje bleek plastic en de knoppen ook (niet te onderscheiden van echt), de kast van mdf met een soort houtnerf epoxyachtige verf. Geen fineer in ieder geval. En toen kwam ik iets tegen waardoor ik in een deuk heb gelegen. Er zat een vreemd zwart blokje in geschroeft zonder draadjes. Dat bleek een plastic bakje te zijn gevuld met : BETON. Gekker moet het niet worden. Alhoewel een moderne yasue microfoon dankt zijn gewicht ook alleen aan een metaalplaat aan de binnenkant.

Fred
Frithjof Sterrenburg

@fredden: Dit is een prachtige anecdote, man, heb je daarvan een plaatje?
Ik heb het vermoeden dat die voeding van je die inklapt een gestabiliseerde voeding is met ingebouwde stroombegrenzing en dat die begrenzing op een veel te lage waarde staat ingesteld.
De Grote Hellehond Zelve
fred101
Golden Member

Daar zat ik ook aan te denken maar vergeet niet dat dat ding buisloos was en dat ik met mijn beperkte geestelijke vermogens een poging tot reverse enginering heb ondernomen en er zo 4 buizen bij heb gezocht. Dat zijn dus vast compleet de foute buizen aangezien ik geen idee heb hoe zoiets werkt maar ik aan de hand van een ander schema en penaansluitingen iets heb bedacht. Ik gebruik die voeding straks wel weer als ik ooit achter de identiteit van de orginele buizen kan komen en anders het schema van Roeland want gezien zijn trafo en onbelaste spanning wordt dit een mooie kandidaat voor een regelbare voeding. Halfgeleiders hebben hier wel een voordeel. Er gaat geen gloeistroom verloren voor intern gebruik.

Foto's komen als het kastje klaar is. Zal het beton er dan bij zetten.

Fred
Zoeken in topic << Vorige | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | Volgende >>