Shock Media

Navigatie

Jongensradio anno 2007 Deel4

Forum > HF > Jongensradio anno 2007 Deel4 << Vorige | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | Volgende >>
Naam Bericht
Pietdepiet

@FET
Ja, de optelling klopt...

@(Z)
Ik zal morgen de koppelwinding omdraaien. Ik heb even op marktplaats gekeken, maar daar zijn ze ook -voor mij 'te'-duur.
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
rbeckers

@Pietdepiet

Een goede multimeter, bijv. een Fluke, is idd niet goedkoop maar gaat lang mee.
Ik heb o.a. een Fluke 75 en die is zo'n 20 jaar oud.
Veel meetapparatuur, vooral voor hoge frekwenties of heel hoge frekwenties, is duur. Sparen, werken, verjaardagen etc. zijn mogelijkheden om dit tekort op te lossen.
Zelfbouw van sommige zaken kan ook. Of mischien zijn er lezers die wat over hebben.
Schimanski

quote:
Op 16 juni 2008 19:02:58 schreef fred101:
...Wat is een thyratron nu eigenlijk voor een ding. Ik heb er een paar en daar staan soms best heftige waardes bij. (3000V/10A)....
Fred, een Thyratron is een edelgas gevulde uitvoering van een thyristor (Silicon Controlled Rectifier). Je kunt er dus gestuurd mee schakelen/regelen.

Als de gate op katodepotentiaal ligt geleidt 't ding niet. Wordt het stuurrooster (gate) een beetje positief dan wordt het gas geioniseerd en gaat geleiden waardoor er stroom kan gaan lopen. Door deze stroom blijft het gas geioniseerd en blijft 't ding geleiden ook als sturing op gate weg is. Hij spert pas als de anode spanning weer nul/negatief wordt.

• Thyratron werdt b.v. gebruikt om relais te sturen vanuit een electronische schakeling.
  • Thyratron is opgebouwd als een tetrode, maar versterkt niet.
  • 2d21 is een thyratron.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op 16 juni 2008 22:03:07]
pa2hgj - - Genootschap "De Mexicaanse Hond". Cave Canem
fred101
Golden Member

Zou je een thyratron ook als een soort relais kunnen gebruiken gezien de stroom en spanningen die ze aankunnen. bijvoorbeeld als zendrelais. Geen ingebrande contacten meer
Ik heb de 2050 voor in de ARN-6 (dank-u FAS), de 2D21W en 2D21. Waarschijnlijk nog wel meer maar ik heb pas van iets van 60 buizen de datasheets erbij gezocht.

Ik heb ook een buis welke A2426 heet en 3KW bij 900MHz doet in een of andere 101 radar, lijkt me een foutje in het datasheet, zoniet dan wordt het tijd voor een 70cm eindtrapje.

Fred
Ik kom er net achter dat het gevolumiseerde vermogen van zo'n racal set berekenen een stuk moeilijk is dan het K/W vermogen. Dat laatste is bijna 1000K/W het eerste volgens mij 500.000 KC/W.
[Bericht gewijzigd door fred101 op 17 juni 2008 07:51:57]
Mijn Homepage: http://www.pe1rqm.nl/forum/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en opvangtehuis voor verweesde buizentransceivers
Frederick E. Terman

De A2426 is geen HF buis. Het is de modulatorbuis voor een radar. De 3 kW is het pulsvermogen dat de magnetron die je ermee moduleert (pulst) kan leveren.
Zat in een Decca volgens mij (was de concurrent). De frequentie van die radar is niet 900 MHz, maar 9 GHz.

Een radarmodulator is een heel grappig, apart ding, dat werkt met een opgeladen stuk transmissieleiding. Dan gaat de buis aan, de lijn wordt kortgesloten, en er komt aan de andere kant een mooie rechthoekige negatieve puls uit voor de kathode van de magnetron.
Radioortje

Hallo ,
Was weer een bijzonder interessante uitleg uit verschillende hoekjes van dit forum , dank u allen wederom hartelijk .
Maar daar mij nog het een en ander niet geheel duidelijk was , was ik op het Net verder aan het spitten geslagen en , natuurlijk , heel andere dingen tegen gekomen , zoals dit filmpje : http://nl.youtube.com/philipsmuseum ( jammer dat het geluid zo zachtjes is ).
Helaas is de beheerder , schijnbaar door gezondheids problemen , niet in staat om het Philips Museum te A'dam te beheren , maar dat doet niet af aan de nostalgie voor ons tube-o-fielen .
Die link had ik hier gevonden : http://www.radiocollection.net/links.html .
Verder echt wel een leuke site met hier en daar interessante links en dingen , leek mij .

Groeten Evert ( die nu eigenlijk eens zijn hobby hoekje een keer moet opruimen doordat er weer eens teveel projectjes doorelkaar lopen ... )
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
fred101
Golden Member

quote:
Op 18 juni 2008 02:55:15 schreef Radioortje:

Groeten Evert ( die nu eigenlijk eens zijn hobby hoekje een keer moet opruimen doordat er weer eens teveel projectjes doorelkaar lopen ... )

Dat hoort blijkbaar bij buizenliefhebbers, hier loopt ook altijd een boel door elkaar. Het is alleen, voor mijn begrippen, de laatste redelijk opgeruimd. Moet ook wel anders kan ik me dadelijk niet meer bewegen. Zeker als dat 19"racal reck er maandag bij nog komt. (een engelse kennis die foto's van mijn shack zag vroeg zich af waar ik dat ging laten

Fred
Mijn Homepage: http://www.pe1rqm.nl/forum/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en opvangtehuis voor verweesde buizentransceivers
Pietdepiet

Ik heb de koppelwinding omgedraaid. Dat mocht niet baten. Als ik met de HF-meetkop, die zweetvoetje eerder heeft getekend, de aansluitdraden van de spoel aantik meet ik 0,0mV. Als ik echter de aansluitpolen van de griddipper+spoel aanraak meet ik enkele Volts.

Ik meet ook nog steeds geen dip met de griddipper in dat circuit. Als ik het andere circuit meet met de griddipper vind ik wel een dip rond de 3MHz. Ik ga eens even alle solderingen nakijken...

Ohja, Fred, het zijn niet alleen buizenliefhebbers, hier is het ook nooit opgeruimd, en lopen er 5 dingen door mekaar...

/E Ik snap het niet. Alles is goed aangesloten, maar ik heb geen dip of HF-activiteit...

Nogmaals de spanningen:
B-AF124:4.4V
E-AF124:4.7V

Het enige is dat er wat afstand zit tussen de varco en de spoel. Dat ga ik even verbeteren. Ik denk dat deze spoel trouwens een winding of 5 minder heeft...
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 18 juni 2008 12:18:12]
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101
Golden Member

Probeer eerst eens of je oscillator met iets anders wel gaat. Je oscillator moet in principe met bijna iedere spoel aanslaan. Krijg je wel een dip als je de spoel aan een andere varco hangt of aan een vaste C. Meet eens tussen de aansluitingen van je varco, raken de platen elkaar niet ? Wordt tijd dat je een signaaltracertje gaat maken, dan hoor je wat er gebeurt. Als je dat voor de spoel op antenne prikt hoor je alles door elkaar maar na de kring hoor je dat je verstemt. Zoniet dan is de kring niet goed. Als je dan dmv zo'n schakeling als je HF meetkopje een metertje aanstuurt zie je ook of oscillators het doen. Dat is makkelijker dan een magisch oog Bij het museum Jan Corver staan regelmatig voor 5 tot 25 euro scoopjes te koop.

Fred
Pietdepiet

Ik heb de spoel eruit gehaald en op een andere varco, en later een vaste C parallel gezet. Op beide manieren een dip. Daarna heb ik hem weer terug in de schakeling gezet, weg dip.

Ook meet ik nog geen HF-activiteit. Ik snap het niet meer... Ik ga zo wel het tweede spoeltje in de oscillator duwen...
Frithjof Sterrenburg

Ik loop weer zwaar achter, ben even met iets anders bezig geweest. Gelukkig zijn de meeste vragen als je niets doet vanzelf al opgelost. Heeft Roeland zijn VMBO diploma nou gehaald of niet?

@Piet: ik heb nog een goeie gewone analoge multimeter over, een Jap die ik zelf ook nog steeds gebruik. Neem maar even privé contact op via fass@wxs.nl
Als die spoel NIET in de schakeling dipt maar wel apart, wordt hij kennelijk gedempt zoals ik al eens schreef. Dan zit er dus op een of andere manier een lage weerstand of zelfs kortsluiting over de spoel in de schakeling.

Even iets heel anders, een vraagje voor de oude rotten. Ir. S.G. Gratama was betrokken bij de ontwikkeling van radar voor de 2e wereldoorlog. Hij heeft veel in Electron geschreven in de jaren vijftig of zo, ik meen over VHF schakelingen. Ik zoek wat biografische gegevens, onder andere zijn voornaam. Weet iemand van jullie meer? Wellicht oude PA lijst of zo?
De Grote Hellehond Zelve
fred101
Golden Member

http://64.233.183.104/search?q=cache:M_FeaaiM0rEJ:www.maxsta...&gl=nl

Misschien kun je contact zoeken met de schrijver van dit stuk. Hij was bij de ontwikkeling betrokken als hulpje van Weiler en Gratema.

Je moet wel bijblijven FAS, Roeland is nu nog met LBO bezig, hij gaat daarna naar het MBO.

Fred
Frederick E. Terman

Sybrand vind je hier:
http://www.gratama.net/pagina's/stamboom/gratamagenealogy.html#I212
Zijn call weet ik niet meer, misschien vind ik die ook nog wel. Hij werkte vanuit het lab dacht ik als PE1PL.

/e:Sorry, die link zet je niet op de goede plaats in de lijst. Je moet nummertje 11.50 hebben.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 19 juni 2008 11:17:19]
(Z)weetvoetje

Ik heb dan dus een penthode, en daar haal ik signaal uit aan de anode. De kathode wordt gebruikt voor terugkoppeling (Q-multiplier)

Nou was volgens mij het hele idee aan een penthode dat die anode eigenlijk helemaal los staat van de rest. Maar ik merk dat de terugkoppeling groter is met een condensatortje van 1nF van anode naar aarde. Sterker nog, met anode alleen via een weerstand (10k) naar plus, is de terugkoppeling te klein.
Ik moet erbij vermelden dat ik met zo'n 70V werk, dus zo'n 50V op anode, en dat de buis een EF94 is.
Hoe kan ik de versterking wat oppeppen?

Wat is trouwens het idee van dat shield-rooster? Heeft dat nog invloed op de versterking? (hij zit nu aan de kathode, en ik bedenk me dat dat niet echt handig is, wegens de anode-shield-capaciteiten)
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Hugo Welther
Moderator

Remrooster is er voor om de overijverige van de anode terugvliegende elektronen weer netjes in de goede richting te duwen.
Daar waar je ze wilt hebben... richting de anode.
Het remrooster moet dan het zelfde potentiaal hebben als de kathode.
In penthode mixers wordt het remrooster gebruikt om de LO in te koppelen.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
fred101
Golden Member

Dat shield voorkomt secundaire emissie. (hugo was me voor)

Ik ben nu ivm een eindtrap nu ook aan het rekenen maar dat valt nog tegen. In Simetrix kwam ik niet verder dan 5V in wordt 15V uit bij een 6141 en 700V anode spanning. Maar met zo'n vreemde bias dat ik denk dat het model niet goed is.

Je bepaald bij een buis je versterking toch door negatieve roosterspanning ? Bij 0V staat de buis vol open
Dan moet je lijnen in grafieken gaan trekken en kun je de bias bepalen. Volgens het datasheet bij 100V een kathodeweerstand van 150 ohm. G3 aan de kathode, Vg1 wordt -4,2V, Ia is dan 5mA en de Ra is 500K. Hij mag 3,5W dissiperen.

Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 19 juni 2008 23:38:33]
Frithjof Sterrenburg

Mannenbroeders, dank voor de informatie over Gratama. Dit forum "denkt toch aan alles"...

Sorry, Fredden, voor de LBO verwarring. Wat ben jij een kreng tegen Roeland, trouwens.

Dames opgelet: gaat het nu om het schermrooster (g2) of het remrooster (g3)? Ik denk dat Roeland's "shield" het schermrooster moet zijn. Als je dat aan de kathode hangt lijkt het me niet jofel.
De Grote Hellehond Zelve
(Z)weetvoetje

Het gaat om wel om g3. g2 hangt met 20k + 10n aan de 70V voeding.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101
Golden Member

Valt wel meet hoor FAS, we kunnen het best goed vinden en voor een hoogbegaafd persoon is hij best normaal

Daarom noem ik het liever G3, ik gooi ook altijd rem en schermrooster door elkaar. Maar even in het kort
- G1= control grid
- G2= screen
- G3= Suppressor

G2 moet positief zijn ivm het miller effect/ secundaire emissie. En ligt voor RF via een condensator aan aarde. Echter als de plaatspanning te laag wordt ontstaat daar ook weer secundaire emissie. Maar de het vormt voor RF een electrostatisch shield, geeft een hoge Ra en zorgt voor een vlake curve (zolang de anode spanning postief blijft)
Om die anodespanning invloed weer teniet te doen is er G3 toegevoegd. Deze moet negatief zijn. Meestal zit hij intern al aan de kathode. Dit zorgt dat de er geen secundaire emissie optreed tussen G2 en de anode. Als de electronen eenmaal G2 voorbij zijn hebben ze zo'n snelheid dat G3 niet meer afremt. Voor de electronen die echter twijfelen of ze op de anode willen blijven is het afscherming genoeg om ze weer terug naar de anode te jagen en dat voorkomt dat G2 zich als surrogaat anode gaat gedragen zoals G2 weer voorkomt dat G1 dat idee krijgt.

Ik heb in rosmalen van High met Henk een serie boeken gehad over radiotechniek. Ze zijn uit de jaren zestig en dat is nu eens begrijpelijk geschreven. Ik ben in deel twee begonnen, want deel een gaat alleen over electriciteit. Deel twee gaat over oscillatoren en HF versterkers. Dat zou een leuk stuk voor Nijntje zijn. Even voor hen samengevat:
- Electronen in geleiders staan zich wat te vervelen en beginnen dan net als mensen wat op en neer te wippen, met hun benen te wiebelen of andere repeterende bewegingen te maken (wisselspanning). Daarbij ontstaat energie. Als je nu twee geleiders met elkaar verbind is er nooit in beide geleiders de zelfde activiteit. Er ontstaat dus spanning tussen die twee en aangezien ze verbonden zijn gaat er stroom lopen. De frequentie van dat gebeuren omvat het hele spectrum, alle frequenties zijn evenredig aanwezig.

Als je nu een versterker maakt waar je heel weinig signaal instopt dat is de hoeveelheid ruis in verhouding tot het signaal heel hoog. Dat hoor je bij een slechte audioversterker. Je hoort echter alleen dat deel wat door de bandbreedte van de versterker kan worden versterkt.

Als je nu geen LF signaal toevoegd maar alleen het versterkte signaal weer in fase terugkoppeld (of heet dat meekoppelen ? ) naar de ingang dan wordt de ruis versterkt, terug gevoerd, weer versterkt, terugvoerd enz.
Net zolang tot het stabiliseerd. Het signaal op de ingang is dan net zo hoog als op de uitgang. De rondgaande versterking is dan 1.

Nu kun je daar gebruik van maken door een resonantiekring in je versterker op te nemen. Deze laat dan alleen een frequentie door. Hoe smaller de bandbreedte, hoe hoger de Q dus, hoe zuiverder je sinus wordt. Je hebt dan een oscillator.

Er zijn dus drie eisen waaraan een oscillator moet voldoen:
- Er moet thermische ruis zijn. Die is er gelukkig altijd.
- Er moet genoeg versterking zijn om de ruis op te peppen. Als je tor en bias goed zijn is dat er.
- Er moet een filter zijn bestaand uit bijvoorbeeld een spoel en condensator.

Een simpele oscillator: plug je microfoon in een versterker, zet de boel goed hard en hij begint met rondzingen. Hij pikt een beetje geluid op, versterkt dat, koppeld dat via de luidspeaker terug naar de microfoon die dat hardere geluid weer instuurt, dat wordt weer nog harder enz.

Maar na dit veel te lange epistel zullen er ondertussen wel weer de goede antwoorden van de experts zijn gearriveerd.

Fredden
[Bericht gewijzigd door fred101 op 20 juni 2008 10:55:53]
Schimanski

Fred, Ik neem aan een HF eindtrap. Deze stel je niet in met automatisch negatief. Vanwege het HF is dit meestal niet stabiel. Bij HF eindtrap ligt katode aan massa en wordt apart (goed ontkoppeld) negatief aan het rooster toegevoerd. Buis instellingen zijn bij vast- en automatisch negatief anders (zie: goed buizenboek).

Wat je bepaald uit de grafiek (belastinglijn bij Ia = 0, Ia = max) is de statische instelling. Er is ook een dynamische belastinglijn, weet echter niet meer precies hoe dit zit

Iemand?

Fred, naar jouw uitleg te beoordelen kun je hoogbegaafdheid ook gewoon op latere leeftijd leren

G2 en in mindere mate G3 zijn ook handig als je wilt dat je versterkertje niet direct tot oscillator promoveert.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op 20 juni 2008 11:03:40]
fred101
Golden Member

Ik ben nu ook begonnen met lezen over basisinstellingen enzo. Ik weet wat die lijn doet, hoe je hem afleest
maar niet hoe je hem tekent. Die tweede lijn is volgens mij die lijn waatbij je de anode en rooster stromen bij elkaar opteld. (child's law ? )Ik weet wel ongeveer hoe een buis werkt maar zo'n ding aansluiten is weer wat anders. Dus het wordt tijd dat ik doorkrijg wat grounded grid, passive grid, common cathode enz nu inhoud.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 20 juni 2008 11:05:22]
(Z)weetvoetje

quote:
Op 20 juni 2008 10:51:12 schreef fred101:
Valt wel meet hoor FAS, we kunnen het best goed vinden en voor een hoogbegaafd persoon is hij best normaal

Dan heb ik me tot nu toe schijnbaar erg ingehouden

@fred: Ja, dat was ook zo ongeveer wat ik dacht. In dat geval zouden de G1, G2 en K zich moeten gedragen als een soort van triode, met het verschil dat de stroom er vooral op de anode uit komt.

Maar dat gebeurd dus niet. Ik heb het wel aangesloten zoals fred beschrijft, maar de invloed van de anode op de kathodestroom is toch wel erg groot. Maar dat zou dan misschien komen door te weinig spanning.
Schimanski

Grounded grid, common katode, etc... net als bij torretjes het draait om de in- en uitgangsimpedanties.

(Z)weetvoetje: versterking oppeppen doe je door op een steiler deel van de curve in te stellen. Je moet het werkpunt dus verschuiven (-Ug1 en/of Ug2).

Verder zijn Ia en Ik toch dezelfde stroom? (Ik = Ia + Ig2) dus ik bergijp niet wat je bedoeld met de "invloed van Ia op Ik"
[Bericht gewijzigd door Schimanski op 20 juni 2008 11:10:50]
(Z)weetvoetje

Maar de stroomversterking zou toch niet afhankelijk moeten zijn van de anodespanning, slechts van de G2-spanning, of zie ik dat verkeerd?
fred101
Golden Member

quote:
Op 20 juni 2008 11:05:52 schreef Schimanski:
Grounded grid, common katode, etc... net als bij torretjes het draait om de in- en uitgangsimpedanties

Oh, net als bij torretjes, ik weet dat die drie of 4 pootjes hebben, niet goed in een buisvoetje blijven zitten, niet goed tegen een hoge anodespanning kunnen, er rook uitkomt voor ze gaan gloeien als ik er gloeispanning opzet en kapot gaan als ik in de buurt kom tgv het Fredden effect

De buis is een ventiel. Hoe hoger het potentieel tussen anode en kathode hoe groter de electronenstroom. Met de grid kun je het remmen, je knijpt hem dichter, wil je meer dan zul je dus meer potentieel tussen kathode en anode moeten maken. Eigenlijk (of zie ik dat verkeerd) gebruik je het grid om de boel te verzwakken. Hoe negatiever het wordt hoe minder versterking. Wordt de grid te positief dan gaat het miller effect aan de gang en gaat er stroom door je grid lopen. Deze is daar niet voor geconstrueerd (meestal). Dus wil je meer versterken dan moet de kathode negatiever of de anode postitiever.

[Bericht gewijzigd door fred101 op 20 juni 2008 11:15:19]
Zoeken in topic << Vorige | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | Volgende >>