Batterijen opladen met fietsdynamo

Ik ben bezig met het bouwen van een windmolen die via een fietsdynamo batterijen op kan laden. De windmolen is klaar, nu alleen de elektronica nog. Uit de dynamo komt maximaal 6 volt en 3 watt. Ik weet dat ik een gelijkrichter moet gebruiken. Een oplaadbare batterij is 1,2V.

- Betekent dat dat ik 5 batterijen parallel moet schakelen?
- Wat gebeurt er als de batterijen vol zitten?
- Zijn er nog meer componenten die ik in mijn schakeling op moet nemen?

Ik hoop dat jullie mij iets meer op weg kunnen helpen.

Arno

Deze kan van pas komen: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/120

Verder moet je er rekening mee houden dat je natuurlijk voor gelijk richten een spanningsval van 1,4V krijgt. En verder zie ik dat er max 0,5A uit komt zetten. Dit is veel te veel voor het opladen dus je zal een stel weerstanden nodig gaan hebben..

Bij oplaadbare batterijen wordt meestal een laadstroom aangehouden van 1/10 van de capaciteit. De laadtijd is dan ongeveer 14 uur. Als je meerdere batterijen wil laden kun je ze in serie zetten. De ingangsspanning van de schakeling zal hierop aangepast moeten worden.

'The purpose of my life, is to invent warp drive'

Dus even als ik het goed begrijp:

- De LM317 Levert een constante spanning van 1,25 V
- Afhankelijk van welke weerstand er gebruikt wordt gaat er een stroom lopen. Deze stroom dient 1/10 van de stroomsterkte van een batterij te zijn.

Aan de hand van je antwoord enkele vragen:
- Die spanningsval van 1,4 Volt, waar resulteert dat zich in? Ui de LM317 komt toch maar 1,25 V?
- Als ik twee batterijen wil opladen, moeten deze dan in serie of parallel en wat moet er dan veranderen in de schakeling?
- Levert de LM317 ook een constante stroom?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je gelijkrichtbrug verbruikt die 1,4V (steeds 2 dioden à 0,7V). Over de weerstand staat 1,25V.
En de LM317 heeft zelf minimaal 3V tussen in-en uitgang nodig om goed te functioneren (bron: datablad).

De dynamospanning moet dus minimaal 1,4 + 3 + 1,25 = 5,65 V hoger zijn dan de batterijspanning van de batterij die je wilt opladen. Nu zal de dynamo bij kleine belastingen wel meer dan 6V leveren, maar het blijft vrij krap.

Ik denk dat je misschien beter gewoon een enkele diode en een serieweerstand kunt nemen, dan blijft er meer over voor de batterij. Een mooiere oplossing is met een schakelende stroomregelaar ('switching current regulator' in het Nederlands), maar daar weten anderen meer van.

/e: een spanningsverdubbelende gelijkrichter is ook nog een idee.

De LM317 is zelf een constante-spanningsbron.
De hier besproken schakeling is, in totaal, een constante-stroombron.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op vrijdag 25 april 2008 13:26:24 (12%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ten eerste: de schakeling die Jasper91 aangeeft, is leuk om te laden, MAAR deze gaat niet automatisch uit als de batterij vol is!

Daarbij is 6V/3W wat de dynamo kan leveren wanneer deze normaal voor een fietswiel wordt aangedreven, waarbij het wieltje van de dynamo dus met zo'n 15km/h of meer rond gaat. Ik weet niet hoe de constructie van de windmolen precies is, en dus welk toerental de dynamo is die situatie kan halen, en wat het maximale koppel is. Afhankelijk hiervan zul je de elektronica en/of mechanica aan moeten passen (spanning en stroom regeling, eventueel mechanische versnelling).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Er bestaan IC's waarin het laadgedrag van een batterij is geprogrammeerd.

Welke je nodig hebt hangt af van de soort batterijen die je wilt opladen. ik veronderstel dat je HI-HM's hebt.

op google vind je hierover waarschijnlijk wel voldoende informatie