Shock Media

Navigatie

Zonnepaneeltje in de magnetron

Forum > Algemene elektronica > Zonnepaneeltje in de magnetron
Naam Bericht
Lucky luke

Beste mede-Co-ers.

Ik las in een oud topic het volgende:

quote:
Op 8 januari 2006 17:34:55 schreef free_electron:
man , de straling van ene microgolf wekt een dergelijk sterk EM veld op dat alle gates van alle transistoren in elke chip in 1 keer kapotvliegen.
de reden dat die lampjes nog aan gaan is omdat de power controller een bipolaire chip is ( geen mossen ) maar al de rest ( processor , flash (reken maar dat die ook 'gewist' is ) ram en RF gedeelte zijn onherroepelijk om zeep.

Nu vroeg ik mij af:
Voor zonnepaneeltjes is zuiver silicium nodig. Zou een zonnepaneeltje er dus misschien op vooruitgaan als je het in de magnetron stopt? Of brand je alleen het metaal weg waarmee het zit aangesloten?

Ik heb geen magnetron om het te testen, en ik vrees ook dat het paneel er op acheruitgaat, maar is het wel eens getest?

@zonnepaneeltje: ik doel niet op jou, ik doel op zo'n plakje silicium.
homepage // Alergie-informatie: deze post kan type/spelfouten bevatten. Geproduceert in een omgeving waar ook soldeertin verwerkt word. // ik post 2.56 bericht per dag. Mocht u net die halve hebben mail me dan.
Zonnepaneeltje
Golden Member

Toch fijn dat je mij niet in de magnetron wil stoppen.

Maar eh even serieus, als de panelen er op vooruit zouden gaan door ze in een magnetron te stoppen zou de industrie dat echt wel toepassen..
Lopende projecten: Windmolensturing van 3ph_inductiemotor met PIC18F4431 en actieve subwoofer
big bang

Wat zou er gebeuren als een autobestuurder tegen 160km/h zijn stuur rechts trekt en zich tegen een boom parkeert?
Hoe zou hij eruit zien en welke schade zou de auto oplopen?

Of: bij de ontwikkeling van de eerste elektrische stoel: als we eens 5000V op iemand aansluiten met een stroombegrenzing van een paar ampere, hoe zou die er dan uitzien?

Op dergelijke vragen kan je geen onderlegde theoretische oplossing bedenken. De enige manier voor diegenen die het toch willen weten is: proefondervindelijk.

- - big bang - -
Er zijn maar twee redenen waarom een man naar de kroeg stapt: 1)hij heeft geen vrouw of 2)hij heeft er wel een
smsmonster

Hoe leg jij deze link: sterk EM veld dat alle gates van alle transistoren in elke chip in 1 keer kapotvliegen <> zuiver silicium nodig?
Lucky luke

vervuiligen (die ervoor zorgen dat het silicium een FET word, of die er voor zorgen dat een zonnepaneel niet super goed werkt) verwijderen?

Big Bang: ik denk dat die autobestuurder en de testpersoon het niet overleven. Theoretisch. De praktijk wil ik niet weten.

quote:
Op 10 mei 2008 14:40:06 schreef Zonnepaneeltje:
Maar eh even serieus, als de panelen er op vooruit zouden gaan door ze in een magnetron te stoppen zou de industrie dat echt wel toepassen..

Is het ooit al eens geprobeert?
[Bericht gewijzigd door Lucky luke op 10 mei 2008 15:03:55]
homepage // Alergie-informatie: deze post kan type/spelfouten bevatten. Geproduceert in een omgeving waar ook soldeertin verwerkt word. // ik post 2.56 bericht per dag. Mocht u net die halve hebben mail me dan.
free_electron

met een magnetron krijg je eventuele strooi dopering niet weg hoor .... je zult je silicium eest vloeibaar moetne krijgen ....

en je krijgt daar zelf ook niks ingeschoten hoor.
als je een stuk silicium wilt doperen heb je dit nodig :

http://en.wikipedia.org/wiki/Ion_implantation

en dat is 100 tot 500 keV ...
Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
Eagle666

Hoe kom je aan "bij zonnepanelen is zuiver silicium nodig"? Ja er wordt inderdaad silicium gebruikt en hoe zuiver hoe beter maar een zonnepaneel bestaat niet uit zuivere silicium. Het is maar 1 van de grondstoffen. Bij zonnepanelen wordt het silicium ook gecombineerd met andere stoffen. Zie:Verder: experimentern met magnetrons moet je niet doen, niet als je niet weet wat je doet en als je wel weet wat je doet doe je het zowiezo niet .
pcnerd
Golden Member

silicium vloeibaar maken (voor het perfectioneren van je banen e.d. ):
http://www.tomzooi.nl/pages/news/view/65
Take a parachute, and jump! -- Tomzooi R&D<== nieuwsschrijvers gezocht
Lucky luke

Geen zorgen, ik heb geen magnetron. Wel nieuwsgierigheid.

Een magnetron helpt dus niet een beter zonnepaneel te krijgen, hooguit om het te slopen.

Iedereen bedankt voor alle info!

Vraag ik me alleen nog af (is wel iets heel anders): waarom worden wafers in een stofvrije omgeving gemaakt als later de chips (de dies) worden losgezaagd? in verband met de belichting ofzo? (wilde gok)

[OT]@pcnerd: mooie roborubs! Ik hoop echt dat ik die kan zien op de raketlancering, prachtig ding!
[Bericht gewijzigd door Lucky luke op 10 mei 2008 20:50:17]
pcnerd
Golden Member

haha, hij wordt nog verbeterd en het "moederschip" ondergaat z'n laatste transformaties. Ik hoop jou ook te zien op de raketlancering, of iig zelf op de raketlancering te komen .
Take a parachute, and jump! -- Tomzooi R&D<== nieuwsschrijvers gezocht
Eagle666

quote:
Op 10 mei 2008 20:38:26 schreef Lucky luke:Vraag ik me alleen nog af (is wel iets heel anders): waarom worden wafers in een stofvrije omgeving gemaakt als later de chips (de dies) worden losgezaagd? in verband met de belichting ofzo? (wilde gok).
Redelijk goede gok. Dat zagen gebeurd pas aan het einde, dus alle andere processen waarbij stof een probleem kan vormen is al achter de rug. Ook daarna wil je geen stof maar is schoonmaken waarschijnlijk makkelijker en wie weet hebben ze er al een beschermlaag erover gedaan.

Maar inderdaad, de silicium ondergaat verschillende stappen met belichting en chemicalien. Hedendaagse technieken gaan zelfs al voorbij de 45nm (nog kleiner dus). Als men het heeft over 45nm techniek betekend dat de kleinste afmetingen in de schakeling op een siliciumschijf 45nm klein zijn. Das nogal erg nauwkeurig dus stofvrij werken is wel een must!
free_electron

45nm is voor watjes !. 40 , 38 en binnenkort 32 !

klopt. er is al een beschermlaag aangebracht alvorens het verzagen gebeurt.

het probleem met stof is dat het tijdens de producti belichtings fouten veroorzaakt , of stukken afdekt waardoor die specifieke chip dus verkeerd is.

Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
Eagle666

hmm volgens mij zei ik ook niets anders "zelfs al VOORBIJ de 45nm (nog kleiner dus)"...
big bang

Waar is de tijd dat men over "quarter micron" (250nm) sprak, en 180nm. Kleine stap in een mensenleven, maar een serieuze sprong in de spitstechnologie.

Bon, 40, 38 en 32nm, holy ..., waar gaan ze eindigen? Er moet toch een niveau zijn waar verdere verkleining niet haalbaar/rendabel is. Om verschillende redenen: ik denk aan technisch haalbaar, waar liggen de grenzen van de lithografie voor belichting, zijn de strukturen nog wel echt 'harde' logica m.a.w. lekken ze niet? Of lopen produktiekosten zo hoog op dat het economisch niet meer rendabel is? (een variant op de wet van Moore)
Ik zou er graag eens het fijne van weten.

- - big bang - -
[Bericht gewijzigd door big bang op 11 mei 2008 21:29:31]
Er zijn maar twee redenen waarom een man naar de kroeg stapt: 1)hij heeft geen vrouw of 2)hij heeft er wel een
Jan klaasen

een kennis van me is bij asml een machine aan het maken om te kijken hoe zuiver een waterdruppel is. ondat het zo klein word is het belichten een probleem. daarom zorgen ze dat met water de lens als het ware op het object licht.....ofzoiets.

free zal het vast wel weten
Bachelor of Social Work
Eagle666

Op een gegeven moment zijn de afmetingen zo klein dat het inderdaad niet meer rendabel is om er lenzen voor te maken, sterker nog, er is een grens waarna lenzen niet meer kunnen. Echter kunnen dan spiegels gebruikt worden. Dit wordt ook in de astronomie al voor langere tijd gedaan.

ASML laatste machine dat in verkoop is, is 45nm techniek. Echter zijn ze bezig met EUV, extreem UV, dit gaat nog kleiner echter weet ik niet hoeveel nm dat op dit moment is. Uiteindelijk kunnen ze met dezelfde techniek nog een stap kleiner gaan. Op dit moment bestaat er 1 machine die met EUV werkt. Deze machine is nog niet genoeg doorontwikkelt om naar klanten te verschepen maar tot die tijd kunnen klanten EUV gebruiken bij ASML zelf in NL.

EUV gebruikt al spiegels ipv lenzen:
quote:
EUV or extreme ultra-violet lithography
Extreme Ultra Violet (EUV) technology is the most credible way for the industry to continue to print ever-smaller features onto ever-more complex chips. EUV is done in a vacuum using a plasma to produce light that cannot be seen with the human eye and using highly sophisticated mirrors that serve as lenses to project the circuit patterns onto silicon wafers. Today's silicon chips have features as small as 90 nanometers - less than 1,000 atoms across. EUV lithography tools will be used to print features 32nm and smaller. Using EUV to print circuits with features this small is equivalent to printing an image the size of a human eye on the surface of the earth from a space shuttle . . . and then printing another image on top of the first one with perfect alignment.

[Bericht gewijzigd door Eagle666 op 12 mei 2008 01:49:16]
Hyperion

btw: wafers worden wel in de magnetron "behandeld"

mislukte wafers kunnen weer schoon geetst worden mbv argon plasma dat in een (geprepareerde) magentron wordt gemaakt.

ziet er erg "cool" uit argon in een magnetron
Eagle666

Ehm dat zijn dan natuurlijk geen huis-tuin en keuken magnetrons waarmee deze topic begon . Eigenlijk zou je het in huis een magnetron-oven moeten noemen.

Voor wie wil nalezen: wiki over magnetron (elektronenbuis).
Onder aan de pagina een externe link die nog wat verder gaat op de materie maar het artikel is nog deels in de maak. Verder kun je op wiki in het linkermenu altijd kiezen voor engels. Dat is vaker wat uitgebreider.
Hyperion

eehh, op de HU (hoge school utrecht) hebben ze een gewone huis-tuin-en-keuken magnetron staan met een argon toevoer en een en ander aan metalen(!) beugeltjes om de wafer vast te houden.

dus ja, het kan met een normale magnetron, maar kom maar eens aan een fles argon als particulier zijnde...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 15 mei 2008 18:23:42]
big bang

Argon? Voor de lasser is het toch beschikbaar.
Alsook Helium, en mixen van CO2/Argon en Helium.

- - big bang - -
Eagle666

Hmm ok dan. Maar ik neem aan dat ze op de HU het dan toch iets professioneler (lees: veiliger!) hebben aangepakt dan een thuis knutselaar zou doen of kunnen (jaja, met genoeg geld kan alles...). Ik zou niet aanraden om de boel maar ff om te bouwen en te gaan experimenteren. Verder is de werking van de magnetronbuis in principe gelijk aan wat ze in de industrie ook zullen gebruiken.
[Bericht gewijzigd door Eagle666 op 16 mei 2008 02:30:55]
Zoeken in topic