Shock Media

Navigatie

Blokkeringsdetectie bij electromotor

Forum > Algemene elektronica > Blokkeringsdetectie bij electromotor
Naam Bericht
Servowire

Voor een thuisproject loop ik tegen een probleem aan. Mijn hekwerk van de oprit wil ik automatisch open/dicht laten gaan. Hiervoor gebruik ik een omgebouwde ruitenwissermotor.

Het probleem is dat de motor gewoon door blijft drukken als eenp persoon (kind!) er tussen komt. Dit gaat natuurlijk ooit eens mis. Of een deuk in je auto

Tijdelijke oplossing is een zekering die er uit klapt als amperage meer dan 5 ampere is, maarja dat is niet netjes,

Wat voor schakeling (hoe heet zoiets?) kan ik gebruiken om te detecteren dat de motor geblokkeerd word? Word ook gebruikt in auto's, in het raammechanisme,

Groet,
Jeroen
GJ_
Moderator

Stroomrelais ertussen.
www.xj3.nl
Zoef de Haas.

Dat zou kunnen, maar ik geef de voorkeur aan een tacho schakeling. Dat kan op verschillende manieren, met een schijf tussen een optocoupler, zoals vroeger bij Akai video, of met een reflectie sensor tegen een streepjes patroon zoals gebruikt in Panasonic video. Eventueel een hallgenerator met een magneetje behoort ook tot de mogelijkheden. Alle pricipes zullen werken, een r/c kringetje met transistor en een relais doen de rest.

Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
BruzaQ-Inc

Idd, 2 detectie ( zender-ontvanger ) cellen terhoogte van u poort...

Gewoonte is de intelligentie van de menigte
Appel

Bij een professioneel hekwerk kan je een stroombegrenzing instellen voor de motor, een koppelbegrenzing. Hierdoor neemt de kracht die het hek kan ontwikkelen al een stuk af.
Met een stroomdetectie wordt er gemeten of de motor draait of stilstaat, wanneer deze eerst draaide en daarna plots stilstaat zal het hek automatisch even terug in de andere richting bewegen. Anders blijf je er tussen geklemd, dus afvallen van een relais is niet ideaal.
Om hachelijke situatie te voorkomen worden er ook stootlijsten voorzien en lichtsluizen. Vooral deze laatste lijken me in uw toepassing onmisbaar, met een lichtsluis kan je detecteren of er zich iemand in het bereik van de poort of het hek bevindt.
Succes.
GJ_
Moderator

Ja, bij een professioneel groot hekwerk liggen er ook nog lussen onder de grond.

Ik denk eigenlijk dat een stroomrelais het minste is, en persoonlijk vind ik de tachoschakeling van Zoef ook niet verkeerd. Dat kan echter alleen in combinatie met een stroombegrenzing.
www.xj3.nl
bprosman

quote:
Bij een professioneel hekwerk kan je een stroombegrenzing instellen voor de motor
Bij een prof. hekwerk zit er vaak ook een mechanische slipkoppeling tussen. Die kun je ook met de hand "loszetten" zodat de poort in geval van nood ook nog open kan als je motor/elektronica t begeven heeft. Er zit namelijk vaak een vertraginskast tussen.
[Bericht gewijzigd door bprosman op 12 mei 2008 11:55:25]
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jan Bot
Special Member

als de mechanische slipkoppeling kan worden losgehaald, dan is het idee van van hekwerk toch helemaal weg?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 12 mei 2008 16:52:34]
benleentje

Neem aan dat je die slipkoppeling niet van buitenaf kan loshalen. Dus dat je eerst binnen moet zien te komen.
Meten is weten. Maar je moet wel weten wat je meet.
bprosman

Die zit bij de motor (vaak er meteen aan vast) in de besturingskast met slot.
Zoef de Haas.

Naar mijn mening is alleen de tacho schakeling een goede oplossing. Loopt de boel vast, dat vallen de pulsen weg, dan valt een relais af en poolt de motor om zodat het hek weer open gaat. Alle andere oplossingen zullen het hek geblokkeerd laten en dat is niet wenselijk. Is het hek dicht, dan schakelt dit zichzelf af met een eindschakelaar.
Hetzelfde gebeurt bijvoorbeeld met liftdeuren.

Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
bprosman

quote:
Over t algemeen niet met poorten met spijlen. Je weet namelijk niet wat er tussen zit en vooral WAAR t er tussen zit, als er iets tussen de poort steekt (een arm ?) wil je niet altijd dat de poort ineens andersom gaat draaien en t misschien erger maakt. Vandaar de slipkoppeling. Bij een lift heb je dat probleem niet. Want wat doe je bijvoorbeeld als er een kinderarm tussen een opengaande poort zit ?
[Bericht gewijzigd door bprosman op 12 mei 2008 15:20:30]
Jouke
Golden Member

quote:
Op 12 mei 2008 14:54:33 schreef Zoef de Haas.:
Naar mijn mening is alleen de tacho schakeling een goede oplossing. Loopt de boel vast, dat vallen de pulsen weg, dan valt een relais af en poolt de motor om zodat het hek weer open gaat. Alle andere oplossingen zullen het hek geblokkeerd laten en dat is niet wenselijk. Is het hek dicht, dan schakelt dit zichzelf af met een eindschakelaar.

Groetjes Hans.

en wat als hij 200kg drukt voor de motor het opgeeft?
en wat bprosman al zij is het veiliger als hij gewoon stopt
stroom meten lijkt mij veiliger, kun je zelf instellen wat hij drukt.
of een lichtsluis.
lichtsluis
http://blip.tv/users/view/make
bprosman

quote:
en wat bprosman al zij is het veiliger als hij gewoon stopt stroom meten lijkt mij veiliger
Er zijn uiteraard diverse wegen naar Rome. Tot nu toe zie ik op de poorten die wij hebben (zowel van B&G als Heras ) alleen mechanische beveiligingen op schuif/rolpoorten, inderdaad soms ook een lichtsluis. Slagboom gaat WEL omhoog als er tijdens t sluiten iets tussen t oog komt maar dat is een ander verhaal.

Groeten, Bram
[Bericht gewijzigd door bprosman op 12 mei 2008 15:49:21]
Appel

Hier loopt een Heras hek (schuifhek!) met Nice automatisatie. Daarbij is het mogelijk het koppel van de motor af te stellen. En er zit op de sturing zelfs de mogelijkheid om de winterfunctie te activeren, dat wil zeggen dat de eerste 2s de motor meer vermogen krijgt mocht er ergens ijs tussen zitten. Verder kan je ook de tijd waarbij de maximum toegestane kracht wordt uitgeoefend instellen. Eens die tijd om gaat het hek in de andere richting lopen voor een af te stellen tijd (hier 3s, komt overeen met ca 80cm).
Maar da's dan ook een industriële sturing waarbij je, voor het motorgedeelte alleen al, ruim 1000€ neertelt, inclusief beveiligingen...
benleentje

Bij onze roldeuren zit er onderop een rubberetochstrip. In ditzelfde rubber zit ook een soort van buis. Als men dan het rubber indruk wordt de luchtdruk in de rubbere buis groter. Een druk verschilschakelaar detecteerd dit een laat vervolgens de deur stoppen.

Kan dan ook op de zijkant van het hek.
big bang

Die rubberen detectiestrips worden ook toegepast op Crawfordpoorten en Heras poorten. Je kan ze monteren waar je ooit een blokkade verwacht.

In de industrie worden ze ook gebruikt op traaglopende onbemande voertuigen, transportkarren e.d.

- - big bang - -
[Bericht gewijzigd door big bang op 12 mei 2008 19:40:40]
Er zijn maar twee redenen waarom een man naar de kroeg stapt: 1)hij heeft geen vrouw of 2)hij heeft er wel een
veenie

en worden ook nog gebruikt in roldeuren.
Boeip

quote:
Op 12 mei 2008 19:50:54 schreef veenie:
en worden ook nog gebruikt in roldeuren.

Én in de trein niet te vergeten
Et Toto - "Allesomvattend" - Boeip.nl - Voorderingen RF modules
Henry S.
Moderator

En bus.
Lid van genootschap "De Mexicaanse Hond" +++++ Een ATX-voeding is geen labvoeding! +++++ Waarom ligt gereedschap altijd op een plek waar je het niet neergelegd hebt?
Servowire

Wow wat veel antwoorden. Erg bedankt allemaal.

De motor is niet zo heel sterk. Je kunt hem (het hek) gewoon tegenhouden zonder veel moeite. De 5 ampere zekering klapt als je hem heel even tegenhoud. Ik wil alleen voorkomen dat iemand in paniek raakt als het hek doorzet. Misschien een klein stukje terug laten polen door een stroomrelais en een timerrelais die de motor ompoolt voor 10 seconden en daarna het systeem in failsave schiet.

Het is maar een 12 volt motortje die op 6 volt aangestuurd word.

[Bericht gewijzigd door Servowire op 13 mei 2008 14:37:19]
benleentje

Als je hem tegen kan houden zijn de problemen met letsen erg klein. Ik denk niet dat er snel personen tussen klemmen zeker niet als het langzaam loopt. Zelfs kinderen zijn wel slim genoeg om te zien dat het hek langzaam dichtloopt.

Denk als je een lichtsluis maakt van hier op de site die van uit het hek straalt naart hetgeen waar het in sluit dat je dan wel goed zit.

Komt er iets tussen de lichtsluis dan stopt de poort.

Maar ik bedenkt dat het gewoon het beste is om er bij te blijven totdat de poort dicht is kan je zelf zien of alles goed gaat. En daarna verder met de reis.
big bang

Als je hem eenvoudig kan tegenhouden, schat ik de mogelijke letsels ook klein, wat niet wegneemt als je daar een aantal vingers of andere gevoelige delen tussensteekt, het toch nog wel hard kan aankomen, vanwege de massa.
Maar das altijd zo.

Nog een mogelijkheid, span over een balk v/d poort een dun kabeltje, ene zijde vast en andere zijde aan een veer, met een blokje en een schakelaartje/sensor o.i.d. Komt er iets in de weg waardoor de kabel beweegt, schakelt dat ding uit.
Kan redelijk eenvoudig en kost niet veel.

- - big bang - -
Er zijn maar twee redenen waarom een man naar de kroeg stapt: 1)hij heeft geen vrouw of 2)hij heeft er wel een
Zoeken in topic