Hallo,
Het lijkt erop dat slechts EEN zijde van de volle brug defect is. Gezien de meetresultaten is er ook hoogspanning terechtgekomen op laagspanningsdelen. Dat laatste is minder, mogelijk met als gevolg dat er meer klein-signaal delen zoals digitale 5V logica omzeep is.
Nog een tweede meet-en soldeer-sessie, en daarna is het tijd voor nieuwe onderdelen:
1]
Soldeer het ge-explodeerde IC eruit, dit is een L6386D-IC van ST (levelshifter). doe dit door een vette druppel tin over ALLE pootjes te leggen, en met een flinke soldeerboot om en om deze druppels verwarmen. Na 10 seconden laat de lijm onder het ic los, is de tin gesmolten, en kun je het IC eruithalen (voorzichtig met beleid dat de print niet beschadigd!)
2]
Soldeer Q9 eruit (defect)
3]
Zeer dicht in de buurt van Q9 zit een klein zwart blokje met drie pootjes--> eruitsolderen ( PBSS5240T PNP-tor).
4]
Zeer dicht in de buurt van de PBSS5240 zit een glazen diode, roodkleurig, eruitsolderen (defect)--> LL4148 -diode
(markeer even waar het streepje zat, zodat u weer weet hoe hij erin moet)
5]
Aan de kathode (zijde met het streepje) van deze diode zit een weerstand. Hoeveel Ohm meet deze weerstand?
6]
Aan de anode van deze diode zit een weerstand. Hoeveel Ohm meet deze weerstand? Deze weerstand verbind de MOSFET met het aanstuur-IC dat is geexplodeerd.
7]
Tussen pin 8 van het geexplodeerde IC en de anode van de laatsgenoemde weerstand zit een klein blokje (condensator).
Hoeveel OHM meet je over deze condensator?
Nu de bovenste zijde:
8]
Soldeer Q8 eruit (defect)
9]
Hoeveel Ohm meet u nu over D14?
Is deze diode in orde?
U meette de vorige keer sluiting, maar dat kwam 9mogelijk omdat Q8 die er parallel mee staat in sluiting lag.
10]
Aan de rechterkant van het geexplodeerde IC (reeds verijderd) ziet u een 18V zenerdiode. Hoeveel OHM meet u over deze diode?
11]
Links van het geexplodeerde IC ziet u 2 dikke condensatoren. Hoeveel Ohm meet u over deze condensatoren?
Om te kijken of er hoogspanning de logic is binnengekomen:
L6386D op uw foto: pin 1 zit linksboven, pin 7 zit linksonder, pin 8 zit rechtsonder, pin 14 zit rechtboven.
12]
Hoeveel Ohm meet u over pin 7 (GROUND) en pin 1?
13]
Hoeveel Ohm meet u over pin 7 (GROUND) en pin 2?
14]
Hoeveel Ohm meet u over pin 7 (GROUND) en pin 3?
Ik weet dat dit veel meetwerk is, maar met deze info kan ik met 80% zekerheid zeggen wat er kapot is.
Indien ik deze data heb ga ik u van onderdelen voorzien.
Oja,
Soldeer de dikke TO220 torren Q8 en Q9 voorzichtig eruit, alle pootjes goed heet stoken (gelijkmatig), anders trekt u de soldeerbusjes eruit, en dan bent u ver van huis.
Als u van bovenaf soldeert moet de TOR er gewoon "uitvallen", dit is het beste.
U heeft desoldeerlint nodig om de gaatjes hierna leeg te zuigen van tin, zodat u de nieuwe torren er probleemloos in kunt zetten.
[Bericht gewijzigd door hobby-ist op 22 mei 2008 20:56:40]