Shock Media

Navigatie

s 39 !!

Naam Bericht
timmie

[qoute]
Hardsolderen wordt uitgevoerd met een speciale gasbrander. Bij hardsolderen wordt vaak gebruikgemaakt van soldeersel dat bestaat uit koper, zink en ook wel zilver. Deze soldeermiddelen geven verbindingen die veel sterker zijn dan de verbindingen die met soldeertin bij zachtsolderen gemaakt worden. Wat sterkte betreft is een hardgesoldeerde verbinding te vergelijken met een verbinding die tot stand is gekomen door lassen. Als vloeimiddel kan borax gebruikt worden of een daarop gebaseerd middel. Bij hardsolderen van koper moet van te voren het te solderen gedeelte ingesmeerd worden met S-39 of een ander, op zoutzuur gebaseerd, middel.
[/qoute]

ze zeggen dat je bij hardsolderen van koper alleen s-39 gebruikt niet bij overige materialen.

overgens ben ik het met die stelling ook niet eens dat je voor hardsolderen van koper s-39 moet gebruiken.

komt gelijk op een 2e punt waterleiding wordt normaal niet hard gesoldeerd in nederland in belgië in enkele gevallen wel

gas is in belgië bij mij weten verplicht om hard te solderen

Troubleshootguide K8048, vb tipjes, DMX interface
Vuurkat

Als ik iemand zie hardsolderen gebruikt diegene van dat witte spul (vast) als vloeimiddel.

Was dacht ik iets met zout.
[Bericht gewijzigd door Vuurkat op 19 mei 2008 07:36:43]
Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.
bprosman

quote:
Als vloeimiddel kan borax gebruikt worden

Borax is wit poeder .
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
timmie

flux6(zoals het in de diy heet)

dat spul doe je wat water bij zodat het net dikke pap is en dan smeer je het op het te solderen ondergrond en verwarm je heel het zooitje

dan wordt de borax ook vloeibaar en gaat als vloeimiddel werken
Troubleshootguide K8048, vb tipjes, DMX interface
Hasaboe

Als je met elektronica gaat solderen moet je geen S-39 gebruiken!

Gewoon een rolletje dunne hars-kern soldeer kopen dat gaat veel makelijker! vloeid het ook mooi van.

MVG Hasaboe
René Kramer

quote:
Op 18 mei 2008 18:00:01 schreef klein is fijn:
[...]Ow, dat gebeurt wel vaker.

Bijvoorbeeld hier, waar staat dat er hars in soldeer voor elektronica zit. Nou, dan heb je wel heel oud spul. Tegenwoordig is het gewoon flux.

Dat is niet waar.

Het bedrijf waar ik een beetje bij verdien soldeert vooral met loodvrije tin met de zin op de zijkand "solder with resin cored flux" (iets in die volgorde, zal woensdag even kijken).
Ook tegenwind gaat liggen.
big bang

Een harsachtige fluxsubstantie...
Enfin, het zit in de kern, soms één kanaal, soms meerdere en het doel ervan is bekend.

Maar er zijn wel veel soorten in, watersolvable, no-clean flux, multicore, low spitting/fuming.

- - big bang - -
Er zijn maar twee redenen waarom een man naar de kroeg stapt: 1)hij heeft geen vrouw of 2)hij heeft er wel een
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2