Shock Media

Navigatie

150watt voeding op een 250watt lampie

Forum > High Voltage > 150watt voeding op een 250watt lampie
Naam Bericht
Dnstje

Hoi,

Ik heb laatst een beamertje gekocht met een defecte lampie.
deze lamp is dus 150watt zoals normaal. ik heb er mee ge-experimenteert maar krijg deze lamp niet meer werkent.

aangezien heb ik een 250watt lampie nog liggen, deze start wel op met de voeding van 150watt, maar is dit schadelijk voor de voeding zelf van de beamer?
Want deze voeding is als ik zo kijk geschakeld en de orginele lamp is AC spanning gevoed.

de beamer type is een "infocus LP 725" voor de gene die het willen weten. de orginele lamp wat er in zat is een "elplp04" en op de bulb zelf "HS150AR15-1". (dure kreng is het!)

Hopelijk hoor ik wat!

m.v.g.
Dnstje
10K Zelfbouw Galvo's http://dnst.ath.cx/Galvos10K
klein is fijn
Moderator

Een lamp van meer vermogen op dezelfde spanning trekt meer stroom. Zolang die beamer dat kan leveren is er niets mis.

btw, Shana of the burning eyes?
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
echtepino

Nou, ik zou toch oppassen met die bijna 100 W extra aan warmte die afgevoerd moet worden, dat is gene kattenpis.
Word lid van de Benelux DX Club
Dnstje

@ klein is fijn,

jah dat kan wel kloppen, ik vraag me af of het VSA het aan kan continue, want dat vsa kan ik niet op internet vinden namelijk, de specificatie's enzo.
over de lamp staat zelf 25v/AC op :S waneer deze opgestart is. de current kan ik niet bekjken, want wil me multimeter niet stuk hebben met ene paar kv .

(shana ja LOL)

@ echtepino,
de warmte kan denk ik altijd nog wel gefixt worden.
MNM(tm)

quote:
Op 30 mei 2008 18:56:06 schreef Dnstjever de lamp staat zelf 25v/AC op :S waneer deze opgestart is. de current kan ik niet bekjken, want wil me multimeter niet stuk hebben met ene paar kv .

Die 25V die jij met je gewone multimeter meet, is geen 25Vrms!
De frequentie van de spanning die over de lamp staat, is veel hoger dan de 50Hz waarop je meter z'n meting op baseert.
} Problem Solver { PC's: het meest onbetrouwbare stuk elektronica dat men ooit bedacht heeft!
Sine
Moderator

Zijn die lamp voedingen niet iets van een stroombron ?

In dat geval lijkt het mij weinig kwaad kunnen.
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
ThinkPad

Als ik dit andersom uitvoer (150 Watt lamp op 270 Watt ballast) dan zegt m'n lamp zeker *BOEM* ?
Dnstje

@thinkpad,
dat had ik wel zoon vermoeden.

maar als de voeding een stroombron is, dan zou het wel inpresiepe lukken? de lamp brand iedergeval wel minder licht denk ik dan.

Ik zal es een keer foto's maken van de schakel VSA.
meije

ruik een beetje rook? wie wie ruikt er nog meer rook??

ik schat dat de beamer er met 50 uur wel mee stopt! neem gewoon een orgineele lamp, kost nu wel iets meer maar als je beamer kapot gaat door die te grote lamp heb je helemaal niks meer!
voor alle profesionele kortsluitingen/rooksignalen zit je bij mij goed, als een project niet wil slagen is een grote moker vaak de beste oplossing....
Sine
Moderator

niet overdrijven meije, die inverters zijn behoorlijk beveiligt, die schakelen echt wel uit als ze buiten de limieten gaan.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat een te lage stroom niet echt lekker is voor het lampje, maar als je die toch hebt liggen boeit dat ook niet echt.
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
Ben_

Als de voeding inderdaad een stroombron is, lijkt me er weinig aan de hand. Alleen loopt die lamp dan op veel te laag vermogen, dat zou van invloed kunnen zijn op de beeldkwaliteit (in de zin van helderheid en kleurreproductie), en mogelijk op de levensduur van de lamp.

Blijft natuurlijk de vraag of het wel een stroombron is... je zou eens aan de 230V kant kunnen meten hoeveel stroom het ding trekt, geeft wellicht een indicatie of die lamp nou op 150 of 250 watt aan het draaien is.
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
ThinkPad

Ohja let er wel op of je een DC lamp of een AC lamp hebt.

Je kunt het zien aan de elektroden in de lamp.

Even lang = AC lamp
één langer dan de andere: DC lamp
Dnstje

* was in de weekend weg *

Ik heb wat foto's gemaakt zoals ik dat eerder gezegt heb,
als het goed is is dit een AC lamp zoals ThinkPad het zei zijn de electroden in de lamp even lang.

ik heb hem gewoon eruit gebroken want ik wou zowiezo de reflector opnieuw gebruiken voor een andere dergelijke lamp.
inpresiepe zijn bijde glaasjes evenlang dat naar het bolletje gaat.
Ik heb ook het idee dat de lamp tewarm werd en dat er zoon bult onstaat onder het bolletje, aangezien dat er ook kleine barstjes in zitten.
reflectoor:

( heb de gips ofzo eruit geslepen waar de lamp mee vast gegoten was.)

ik zat verder aan te denken aan een xenon lampje van 35 watt H1 6000 ~ 8000k. uiteraad zou deze minder licht geven maar iemand zij dat het nog valt te doen.

@ ben_

Ik zal de voeding is nameten, maar ik heb momenteel geen belast voor de voeding. iedergeval word hij wel gelijk gericht vanaf de hooftvoeding. daar staat dus 90v dc op.
[Bericht gewijzigd door Dnstje op 3 juni 2008 21:30:06]
hobby-ist

Hallo,

Over de elektronische voorschakelapparaten kan ik kort zijn: dit is een stroombron.

Een lamp van 250W op een VSA van 150W is niet slim. Door een mogelijke mismatch kan er schade ontstaan in de lamp, en het is zelfs mogelijk dat bij slecht ontworpen cheap-ass elektronica de VSA zelfs defect raakt.
De lampspanning van een 150W lamp is zeker anders dan van een 250w lamp. Ook dit heeft mogelijke gevolgen, afh. van de VSA (slecht design of niet).

Pas op: hogedruk-VSA's maken zeer hoge spanningen, sommigen zelfs tot 25kV!!!!

U kunt de lampspanning meten met een RMS-meter indien de almp brandt. Sommige lampen kunnen doven bij het branden, waarbij het zelfs mogelijk is dat de VSA weer direct gaat ontsteken. Pas dan op voor high-voltage.

Een beamer-lamp is zeer speciaal optisch uitgelijnd.
U komt daar achter als u zelf een lampje in de reflector hebt gebraden Het beeld ziet er dan niet meer uit.

Advies: koop de juiste lamp.
financiele bubbles zijn gevaarlijker dan elektriciteit
ThinkPad

www.diy-community.de zijn wel topics te vinden hoe je een beamerlamp kunt modden met een Xenon setje.

Misschien is er ook wel iemand op dat forum, die jouw type beamer al heeft gemod.
grotedikken

quote:
Op 5 juni 2008 17:10:02 schreef ThinkPad:
www.diy-community.de zijn wel topics te vinden hoe je een beamerlamp kunt modden met een Xenon setje.

Misschien is er ook wel iemand op dat forum, die jouw type beamer al heeft gemod.

Modden is nog wat anders dan iets ergens inproppen wat veel te groot is en er niet thuishoort. Gewoon omdat je het liggen hebt.
Ik heb besloten voortaan wat aardiger te zijn. Maak me dus aub niet kwaad!
Dnstje

Beetje laat aangekomen.
Ik heb het maar es geprobeerd uit verveelingheid .

Ik heb de lamp netjes gestript, en de reflectoor met de oude lamp eruit gehaalt, met behulp van een dremel enz.
ik heb daarna met gips de 250watt lamp vast gezet zonder dat het bolletje de reflectoor aanraakte.

De lamp start *wel* op, maar om dat het een 250watt lamp is denk ik dat de lamp minder licht geeft op een 150watt voeding, en juist meer warmte afgeeft. aangezien dat er een hitte zekering erin zit bij de lamphuis.

uiteraad kwam er niet veel licht uit zoals de orginele deed. mischien moet ik later es een 150watt gasonladings lamp gebruiken, of een Xenon mod, of Leds (p7 van DX doet 900lm).

De lamp heeft het 5 uurtjes gedaan, daarna kapot gespat helaas. De voeding en de rest van de beamer zijn nog werkend gelukkig. de reflectoor was nog gelukkig nog bruikbaar, er zitten niet echt vele kapotte stukken zegmaar.

over de uitlijning, ik merk bij deze beamer trouwens dat het niet al te presies opgestelt hoeft te zijn. waneer je het beeld onscherp heb bv dan zie je uiteraad dat het beeld niet op elkaar licht (3lcd beamer) maar waneer het gefocust is wel.
Ik heb al is met leds geprobeerd (normale). schijnt wel te werken met highpowerleds hopelijk, en dan een helerij naast elkaar. maar ik denk dat ik toch es de xenon in de reflectoor ga modden, en deze keer niet de interne VSA gebruikt van de beamer.

Ik hoef gelukkig de beamer zelf niet te modden, waneer de beamer geen lamp ziet, dan gaat hij gewoon aan zonder de lamp te onsteken. hij zegt dan dat de lamp 9999 uren heeft gewerkt. want zowiezo gaat de beamer ook niet meer aan na 2000 uur voor veiligheids reden. (stond in de handleiding).

Ik heb verder een andere beamer gekocht die wat compacter is en even duur is als de lamp van deze beamer .
daarvan kost de lamp 99euries dus dat scheeld.

maar verder nog bedankt voor het reageren !
Zoeken in topic