lage weerstand meten met multimeter

Hallo

Ik heb een vermoeden dat m`n multimeter niet correct meet bij lage weerstanden. Ik heb een weerstand gekocht van 0.48 ohm maar meter geeft 0.08 aan. Of kan het zijn dat de weerstand gewoon verrot is? Zou een niet al te dure multimeter dit moeten kunnen meten?. Ik heb een skytronic meter

Henry S.

Moderator

Waarom zou een nieuwe weerstand verrot zijn? En ten tweede, waarom zou een verrotte weerstand een veel lagere waarde aangeven dan opgegeven?

Meet met kortgesloten meetpennen, dan ben je die fout al kwijt. Als je vervolgens een weerstand meet moet de uitlezing altijd hoger zijn, serieschakeling van meetpennen en weerstand.

BTW 0.48Ω, dat is geen standaardwaarde, bedoel je 0.47Ω?
Of 0.43Ω http://www.circuitsonline.net/forum/view/62303

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dergelijke lage weerstandswaarden meet ik altijd met labvoeding + voltmeter + vierpuntsmethode. Labvoeding instellen op 1.00A stroom, aansluiten over de weerstand. Nu de spanning over de weerstand meten met de voltmeter.

Zorg ervoor dat je de spanning meet rechtstreeks op de pootjes van de weerstand, niet op de contacten van je labvoeding (= vierpuntsmethode).

Op 5 juni 2008 22:45:37 schreef Henry S.:

BTW 0.48Ω, dat is geen standaardwaarde, bedoel je 0.47Ω?
Of 0.43Ω http://www.circuitsonline.net/forum/view/62303

Ik bedoel 0.47 ohm. Begrijp alleen niet waarom multimeter dan andere (lagere) waarde uit leest.

De meeste multimeters doen het niet zo goed bij zulke kleine waardes... inwendige weerstanden in de meter, weerstand van de meetdraden, contacten, etc.

Dat het net te weinig aangeeft ipv net teveel zoals je zou verwachten zal gewoon een calibratiefout zijn.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Weerstanden lager dan enkele tientallen Ohms zal je nooit correct kunnen meten met een standaard multimeter op weerstandsmeting, de fout is door overgangsweerstanden en een te lage meetstroom te groot tov wat je wil meten.
Uitcalibreren lukt niet, het contact van de meetpennen in je multimeter zal door oxidatie, luchtvochtigheid en vuil variëren tussen 0 en enkele Ohms, dat is niet constant.

Gebruik de oplossing van subsonik (denk wel om het vermogen in de weerstand, niet te lang aan laten liggen), stroom door je weerstand jagen en je multimeter op DC spanning instellen. Als je vaak onderweg lage weerstanden moet meten, maak dan een constante stroombron met een FETje en een oplaadbare 9V batterij. O ja, nog 1 tip: tenzij je daar serieuze redenen voor hebt, is het dom om die constante stroom niet op 1A in te stellen (de reden bedenk je zelf wel hoop ik).

[Bericht gewijzigd door Videomodulator op vrijdag 6 juni 2008 17:14:43 (11%)

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
trix

Golden Member

zit eens te denken, kan het niet zo zijn dat de TS de meetpennen met de hand aandrukt om een goed contact te krijgen waardoor zijn lichaam een parallelweerstand vormd

eigenwijs = ook wijs

Heeft het menselijk lichaam 'in droge toestand' niet iets van een 2k Ohm weerstand? Dan zou de waarde eerder hoger moeten zijn toch?

Op 5 juni 2008 23:00:04 schreef subsonik:
Dergelijke lage weerstandswaarden meet ik altijd met labvoeding + voltmeter + vierpuntsmethode. Labvoeding instellen op 1.00A stroom, aansluiten over de weerstand. Nu de spanning over de weerstand meten met de voltmeter.

Zorg ervoor dat je de spanning meet rechtstreeks op de pootjes van de weerstand, niet op de contacten van je labvoeding (= vierpuntsmethode).

Dus je meet gewoon DC op de weerstand, en de waarde is het antwoord in ohms?

EDit:
Als je je vingers er over zet krijg je dus dit: (0,47*2000)/(0,47+2000) = 0,469 Dus.. 0.47 of 0,469 maakt niet veel uit denk ik..

Ik weet dat elektuur ooit eens in een meet-aparatuur-special (ook de XR functie generator stond daarin) een 4 punts- Meettoestel in stond.. niet al te moeilijk iig

[Bericht gewijzigd door Technojunk op zaterdag 7 juni 2008 21:32:13 (11%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
trix

Golden Member

waarde word nooit hoger, maar altijd lager.

als ik parallel aan een brede sloot een klein slootje graaf kan er in totaal meer water door dan voorheen.

ongeacht hoe klein dat 2e slootje is.

[Bericht gewijzigd door trix op zaterdag 7 juni 2008 21:26:06 (12%)

eigenwijs = ook wijs

Bij mij zit de waarde van mijn vel boven de 500Kohm of hoger tot mijn metertje het niet meer meten kan 2000Kohm. Op die paar ohm maakt dat niet veel uit denk ik.
(0,47X500000)/(0.47+500000)= 0,4699... Die meetfout valt nogal mee denk ik.

trix

Golden Member

misschien zit hij wel met angst en beven te meten = zweethandjes :-).

maar inderdaad deze meetfout verklaar niet een waarde van 0,08 ohm op een weerstand van 0,47 ohm

eigenwijs = ook wijs

Ow ja sorry ik sloeg effe alles door elkaar. Is natuurlijk logisch dat het kleiner wordt:). Mijn excuses maar ik ben nog aant blokken en dacht rap eventjes posten:D.

Ja ik zie jullie al denken, als hij zo gaat nadenken tijdens het studeren ...

dat je uberhaupt de PC hebt aanstaan, foei :+
Nee, Hoe gaat het met 1R?

EDIT:
videomodulator: dan moet je dus wel een stroombron hebben, met een labvoeding ben je er dus niet.
Daar toevallig een leuk schematje voor :p

Stukje leesvoer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ohmmeter over vierpuntsmeting

[Bericht gewijzigd door Technojunk op zaterdag 7 juni 2008 22:35:54 (15%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 7 juni 2008 21:54:26 schreef Technojunk:
...videomodulator: dan moet je dus wel een stroombron hebben, met een labvoeding ben je er dus niet.
...

Labovoeding heeft een stroombegrenzing (kan dus werken als stroombron), een oplaadbare 9V batterij niet.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
benleentje

Golden Member

Als je batterijen van de multimeter leeg zijn krijg je ook de meest vreemde waarden bij het meten aan weerstanden.

Als het batterij tekentje op het display aan is kan het al zijn dat de gemten weerstand waarden al niet meer betrouwbaar zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Stroombegrensing oke, maar dan levert hij niet continu 1 ampere..

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Een labvoeding hoort een regelbare stroombegrenzing te hebben. Die hoort ook zó te werken dat je de voeding als stroombron kan gebruiken. Ook continu, als dat moet (ik laad er wel eens accu's mee op e.d.).

Henry S.

Moderator

@TJ: Waarom niet?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 8 juni 2008 16:03:09 (17%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Henrys: als ik een stroombron instel op 200mA en er een weerstand aan hang van 1R, of 200MR blijft hij 200mA leveren, die kijkt niet naar de spanning, een gewone labvoeding wel..

Subsonik: Oke, maar hang er nu eens een weerstand aan van 10R of 200MR, dat maakt wel een verschil. als je accu vol is zal hij ook minder gaan trekken, een stroombron blijft continu 1A leveren, ook als hij vol is.

[Bericht gewijzigd door Technojunk op zondag 8 juni 2008 16:10:30 (40%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Henry S.

Moderator

Oei....Meneer Ohm draait zich in z'n graf om...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Iedere stroombron ( behalve een niet bestaande theoretische ) heeft een spannings dak.

Wat bedoel je daar mee? Maar een labvoeding kan toch niet continu 1 ampere leveren? Alleen als dat gevraagd wordt..

[Bericht gewijzigd door Technojunk op zondag 8 juni 2008 16:13:13 (67%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Shiptronic

Overleden

hang er eens een weerstand aan van 100Mohm, wat is dan de spanning ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henry S.

Moderator

Dat vraag je toch met de belasting? Net als bij een stroombron

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.