Shock Media

Navigatie

Starten met programmeren

Forum > Software & Interfacing > Starten met programmeren 1 | 2 | Volgende >>
Naam Bericht
Nieko

Zo ik ga nog maals een poging wagen.
Ik heb nog steeds hier een mooie MPLAP ICD2 liggen die ik heb gekregen. Werkt perfect (schijnbaar al verschillende 16F268A's mee geprogrammeerd) met als aanstuurings software ProgICD2 (aanrader van marcob). Het hoord goed te werken, de software geeft namelijk aan dat het betrefende PICtje geprogrammeerd is. Echter wanneer ik deze in de schakeling doe (ik gebruik deze schakeling + software van http://www.picbasic.nl) doet de schakeling niks. De LED die er in zit fade (komt denk ik door de elko) langzaam in en gaat dan heel zwakjes branden. De contacten zijn allemaal goed.
Ik heb al verschillende andere dingen geprobeerd maar dan krijg ik hem of niet geprobeerd of het klopt gewoon.
Iemand enig idee wat de fout is?
LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P -->I like CMOS 4000 series<--
pros

quote:
De LED die er in zit fade (komt denk ik door de elko) langzaam in en gaat dan heel zwakjes branden.

Als dat niet zo geprogrammeerd is, dan is de voeding IMHO verdachte nr. 1. Komt die wel snel genoeg op?
Wonder en is geen wonder. (S. S.)
Nieko

Op de labvoeding zie ik niet dat bij het aansluiten de spanning even naar beneden valt dus dat is niet het geval.
Dat de PIC stuk is lijkt me ook stug omdat ik het met 2 PIC's heb getest en beide doen ze het niet.
picsels
Golden Member

Je hebt het bijbehorende PICBasic programma copy/paste in je Proton IDE geladen, gecompileerd en díe hex in de PIC geladen?

code:
DEVICE 16F628A                ;We gebruiken een 16F628A type
CONFIG INTRC_OSC_NOCLKOUT, WDT_OFF, PWRTE_ON, LVP_OFF, MCLRE_OFF
ALL_DIGITAL TRUE              ;Alle ingangen digitaal

Opnieuw:                      ;Label met zelf te verzinnen naam
TOGGLE PORTA.1                ;Aan moet uit, uit moet aan
DELAYMS 500                   ;500 milliseconden = 0,5 seconde
GOTO Opnieuw                  ;Spring naar 'Opnieuw' en ga zo steeds door 

END      

(Bron: picbasic.nl)
Huidig project: ruisarme MD-voorversterker; spoedig op SYP
Nieko

Uiteraard heb ik dat gedaan.
Ik heb Frits zelfs nog om een controle van de code gevraagd (ik dacht dat de HEX code niet klopte) maar dit was allemaal prima.
Kan het zijn dat het progamma waar mee ik programmeer niet goed is of dat ik het PIC niet goed heb aangesloten? Ik heb namelijk een printje met een ZIF voetje bij de ICD2 gekregen (mijn ICD2 is een kloon), op die manier programmeer ik de PIC en de software zegt telkens dat het allemaal wel goed is.
bassie-

Kan je niet even na kijken het hex file wel goed geupload is. Bij bumblebee heb je de mogelijkheid om te valideren. Dan weet je iig zeker dat het goed aangesloten is.

Heb je de led etc wel goed aangesloten (met 1k weerstand).
Nieko

Maar de ICD2 kun je niet linken aan bumble bee, toch?
marcob

quote:
Werkt perfect (schijnbaar al verschillende 16F268A's mee geprogrammeerd)

Praat je nu voor jezelf, dus bedoel je dat het je eerder wel gelukt is om een PIC te programmeren? Of is dit de eerste keer?

je kunt ook eens proberen met MLab de HEX te laden, kijken wat er dan gebeurt.

Trouwens ik ben zelf alweer gestopt met de ProgICD2, ik had iest heel vreemds met een 18F45xx. Hij gaf een foutmelding, maar dezelfde HEX laden met de Mlab of de WISP ging probleemloos.
Ik gebruik nu PIKLAB.exe, daar gaat het wel goed mee.
code in proton, via een batch bestand
code:
piklab-prog -c program -t usb -p icd2 -f -d %1 %2
piklab-prog -c run -t usb -p icd2 -f -d %1
Een WOK is ook maar een vergiet zonder gaatjes
Nieko

piklab gaat m denk ik niet worden. De bestanden hebben geen extensie die ik heb gedownload. Kort om ze werken niet, ook als ik er bijv. install.exe van maak (met .exe extensie).
Ik heb wat gezocht en gekeken naar andere versies mar daar is het zelfde mee aan de hand. Iemand een idee hoe ik het werkend kan maken?
Henry S.
Moderator

Foto's van de opgebouwde schakeling?
Lid van genootschap "De Mexicaanse Hond" +++++ Een ATX-voeding is geen labvoeding! +++++ Waarom ligt gereedschap altijd op een plek waar je het niet neergelegd hebt?
marcob

Is het al wel gelukt met Mlab?
En wat henry zegt, hoe heb je je schakeling gemaakt?
Een WOK is ook maar een vergiet zonder gaatjes
Nieko

Ik denk dat het probleem gevonden is, ik krijg bij het programmeeren de volgende fout melding (via MPLAB),
code:
ICDWarn0033: MPLAB ICD 2 does not support programming this
device if both the internal oscillator and internal MCLR are
selected.  You may continue programming, but you are
encouraged to cancel, reconfigure your device, and try
again.

Hoe hij te verhelpen is weet ik zo niet. Misschien is er een externe clock nodig?
[Bericht gewijzigd door Nieko op 14 juni 2008 20:45:26]
Nieko

Klein schopje?
klein is fijn
Moderator

quote:
Op 14 juni 2008 20:25:18 schreef Nieko:
Ik denk dat het probleem gevonden is, ik krijg bij het programmeeren de volgende fout melding (via MPLAB),
[...]
Hoe hij te verhelpen is weet ik zo niet.
Dat is geen foutmelding, maar een waarschuwing. Hoe ie te verhelpen is staat in de waarschuwing..
kif gaat naar is in Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
BenZ

Heb je die MCLR-poort nodig voor iets anders waardoor de configuratie op MCLREoff staat? Als de poort vrij is, zet dan MCLRE op de andere optie.
Kijk in de datasheet, in jouw configuratie is de volgorde van de spanningen van je programmer anders (eerst Vpp dan Vdd bij starten, omgekeerd bij afsluiten. Als de programmer dat niet aan kan, moet je dus de configuratie aanpassen.
Arco

De melding komt omdat er problemen zijn op sommige chips met de genoemde settings. (Je kunt ze dan maar 1x programmeren en daarna niet meer; ICSP herkent de chip niet meer...)
Zie ook: http://forum.microchip.com/fb.aspx?m=308594
Arco
Nieko

Hij programmeerd de chip wel (althans, ik krijg geen error dat hij het PICtje niet meer ziet).
Ik heb MCLRE eens op ON gezet, dan krijg ik geen waarschuwing, echter de LED gaat nog steeds niet knipperen..
De MCLRE heb ik niet nodig als input of zo, dus die kan ik gerust op on zetten of zo..
[Bericht gewijzigd door Nieko op 29 juni 2008 17:56:30]
Lucky luke

Heb je, toen je mclr op on had gezet, ook een weerstandje van mclr naar de + gelegd? 10k oid.
Neem 's een kijkje op mijn homepage. // Canon IP4200 eigenaar gezocht in omg. Leiden. // /me is besmet met het nixievirus
Nieko

Niet gedaan nee, maar nu ik het wel heb gedaan doet hij nog niks (althans, alleen het LEDje gaat zeer zwak branden, niet knipperen of zo wat hij eigelijk hoort te doen).
Watermelon

Goede device gekozen?
met MPlab:
Hex laden -> in focus zetten -> project -> quickbuild (hexfile.hex) -> dan pas programmeren -> dan komt er die waarschuwing maar gewoon negeren (continue).
Dan moet het programma in de PIC zitten.
[Bericht gewijzigd door Watermelon op 29 juni 2008 19:36:48]
Nieko

Waar vind je dat allemaal? Ik doe gewoon,
Bestand -> Import -> hexfile.HEX -> en programmeeren (na als device de PIC16F628A te hebben gekozen en als programmer de ICD2).
Hexfile heb ik gemaakt met Proton IDE
[Bericht gewijzigd door Nieko op 29 juni 2008 19:59:32]
Watermelon

Bestand -> import -> hexfile.hex -> Project:
-> quickbuild(hexfile.hex) -> dan programmeren
[Bericht gewijzigd door Watermelon op 29 juni 2008 21:36:22]
Nieko

Heb ik gedaan, maar dan nog doet hij het niet als ik het PIC in mijn breadboard zet.
Als ik hem in quickbuild mode zet dan zegt hij:
Please put the .asm file that you like to assamble in to focus and try again.

Als ik dan een .ASM file open en er in zet en dan zeg quickbuild(mijnfile.asm) dan doet hij de quickbuild wel. Vervolgens programmeer ik hem. Helaas zonder succes (LED blijft zwakjes branden en gaat niet knipperen, alle connecties zijn goed, MCLRE staat momenteel op ON en de MCLR aan het PIC (pin 4) heb ik met een 10k weerstand naar de 5V gelegt).
Watermelon

quote:
Op 29 juni 2008 23:11:52 schreef Nieko:
Please put the .asm file that you like to assemble in to focus and try again.

Met alle respect, maar heb je die foutmelding al eens goed gelezen? Weet je wat er mee bedoeld wordt?

Enfin, als je de PIC uitleest is 'ie dan leeg?
Nieko

Tuurlijk snap ik wat ze met die melding bedoelen. Vandaar dat ik het dus geprobeerd heb met een .ASM file. Toen deed hij wel de quickbuild. Dus ik vind het een beetje raar dat jij dat wou doen met een .HEX file..

Als ik het PIC dan uitlees dan krijg ik dit,
quote:

Reading...
ICDWarn0038: When using auto-calculate write range, reads cover the entire memory range. Do you wish to continue?
...EEPROM
...Program Memory (0x0 - 0x7FF)
.. Config Memory
...User ID Memory
...Read Succeeded
MPLAB ICD 2 Ready

Ik kan er uit halen dat het lezen me succes is voltooid, wellicht kun je door middel van de code (0x0 - 0x7FF) er uit hale of er iets op staat of niet, maar daar heb ik weinig tot geen verstand van. Als ik zo moest gokken lijkt het er wel op dat hij leeg is...
EDIT,
Als ik een blank check doe (dacht ik net ff aan) dan geeft hij aan dat hij niet blank is, dus het programma moet er op staan naar mijn idee.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 30 juni 2008 18:25:18]
Zoeken in topic 1 | 2 | Volgende >>