| Naam |
Bericht |
Sellis
|
Wie kan mij helpen om dit stukje metaal 2kw te laten geven? ik moet weten wat je op de katode aan moet sluiten, de gloei en hoog spanning snap ik wel. maar hoe of wat zit dat met de katode(J2)?? heeft te maken met de bias toch???
link met foto
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/742906.html
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/742917.html [Bericht gewijzigd door Sellis op 16 juni 2008 12:38:41]
|
Uranium
|
Ik denk dat dit project wat te hoog gegrepen is. Waar is in godsnaam 2kW voor nodig?
|
Sellis
|
fm band, het is een eindtrap die uit een fabrieks zender komt. ik weet dat jullie zeggen waarom enzo maar we hebben ook wel een 10kw kast staan. en deze zender is netjes met filters enzo, en als hij de eerste keer aan gaat komt hij op een dummy en met een spectrum analyser er bij.
ik vraag dus alleen hoe ik dat het makkelijkste kan maken. gr [Bericht gewijzigd door Henry S. op 16 juni 2008 18:17:16]
|
Wuzzelez
|
quote:
Mag ik vragen waar je het te hoog gegrepen op baseerd alleen omdat iemand een vraag stelt over een 2 kW FM trapje? Als het een audio versterker was geweest had er geen haan naar gekraaid.
Het gaat er hier ook niet om wat er mee gedaan wordt of wat het voor de rest is. Zie het als een stuk electronica dat iemand werkend wil krijgen.
In piratenland zijn verscheidene mensen (als hobby) actief met import, opknappen en weer verkopen van de zogenaamde fabrieks kilowatt-kastjes. Wat de koper er verder mee doet is zijn probleem.
Het oplappen van dergelijke apparaten kan juist heel interessant zijn. Het is iig beter dan een groot gedeelte van de zelfbouw rommel.
[Bericht gewijzigd door Wuzzelez op 16 juni 2008 13:04:33]
Etherpiraten aan de macht!
|
echtepino
|
Als ik de vragen lees en besef dat dit een apparaat is wat met een 2500V bij bijna 1A wordt bedreven dan stel ik dezelfde vraag....
En dat heeft niets te maken met hel illegale karakter want als je dat ding aan hebt staan zal het AT toch wel snel voor de deur staan vrees ik...
Word lid van de Benelux DX Club
|
tune
|
hang het filament en de kathode aan elkaar op de socket, plaats het rooster op massa en stuur in via een pi of L -filter op de kathode.
Zo heb je een GG (grounded grid)circuit die stabiel zal werken. Pin 1 en 5 : 5 volt 10 A
http://www.eimac.com/catalog/168423.htm
http://i5uxj-2.cln.it/amp/schemi/w6sai/w6sai.html
Output van 2 kw is wel een beetje hoog gegrepen gezien de specs van de anode dissipatie. (1000 a 1500 out is ok)
en illegaal.....ge kunt u zowel laten opnemen met 1 kw dan met 100 watt, hetzelfde resultaat wordt u aangeboden !!!!
[Bericht gewijzigd door tune op 16 juni 2008 13:43:26]
|
Frederick E. Terman
|
quote:
De hoogspanning snap je wel? Alleen dan de plus zeker. 
De andere kant gaat richting kathode, kijk maar in je eigen schema's (ze komen op hetzelfde neer).
In het ARRL schema (het nette) staat: To B-; PS-2500A
|
rbeckers
|
quote: Op 16 juni 2008 13:02:48 schreef Wuzzelez:
[...]
Mag ik vragen waar je het te hoog gegrepen op baseerd alleen omdat iemand een vraag stelt over een 2 kW FM trapje? Als het een audio versterker was geweest had er geen haan naar gekraaid.
Het gaat er hier ook niet om wat er mee gedaan wordt of wat het voor de rest is. Zie het als een stuk electronica dat iemand werkend wil krijgen.
2kW FM trapje ? Ook een 2kW audio versterker geeft wel problemen. Maar en de hoge spanningen zijn gevaarlijk en de kans op ernstige storingen tgv slechte filters en ook nog dat het niet legaal is, zorgen voor deze opmerkingen. Verder denk ik dat je ervaring gezien je opmerking niet erg groot is. Dus vandaar de gemaakte opmerkingen van diverse mensen.
Als je verder gaat hiermee, let in ieder geval op de hoogspanning.
|
Wuzzelez
|
quote: Op 16 juni 2008 15:15:02 schreef rbeckers:
[...]
Verder denk ik dat je ervaring gezien je opmerking niet erg groot is. Dus vandaar de gemaakte opmerkingen van diverse mensen.
Laten we voorop stellen dat Sellis ermee bezig is en ik niet... Ik verwacht wel dat Sellis de enige ervaring heeft aangezien hij vaker met buizen bezig is zo lezend op Etherpiraten.com e.d.
Tja wat betreft hoogspanning goed opletten wat je doet. Heb hier ook een trafo staan van 4200 Volt bij 1 Ampere secundair of 2100 Volt bij 2 Ampere staan.
Daar moet je idd goed mee uitkijken! [Bericht gewijzigd door Wuzzelez op 16 juni 2008 19:39:09]
Etherpiraten aan de macht!
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Mij bevreemd de topicstart dus ook...
@plaatjesupload.nl: Wat een rotsite...
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
DDSFM
|
FM Transmitters & HF Netwerken & PCB info
|
beertje_01
|
quote:
daar heb ik overlaatst nog mee aan het spelen geweest. zeer deftige bordjes.
als je er niet zo veel ervaring hebt zijn deze zeker aan te raden.
My Tube is bigger then yours
|
tune
|
verleden maand heb ik dit artikel eens opgevraagd, ziet er goed uit. Ook heb ik verleden week de printjes geetst en er ligt hier 1 (beveiliging) op de testbank, werkt prima, dit met een automatische reset. De rest probeer ik deze week nog te solderen en te testen.
http://www.uba.be/tech/nl/cqqso/0805/on4adn_paqsk/summary.html
Nota : voor de 3CX1500 bouwer, er staat daar ook ergens onder techniek een artikel met een 1500 watt buis. Misschien kan je dat eens opvragen en lezen.
|
Alfred Hof
|
Die hoogspanning is in ieder geval LINK!! Heb in het verleden genoeg buizenzenders gebouwd en genoeg schokken gehad ook. Richt me tegenwoordig meer op mosfets en met 4x blf278 zit je ook gauw op 1,4kW zonder hoogspanning(wel 40Atrouwens, net zo link!!!!)!
Elektronicahobbyisten stoppen makkelijker met roken dan anderen, ze trekken gewoon de stekker van de soldeerbout eruit...
|
Henry S.
Moderator
|
En vergeet het HF niet, dat kan serieuze brandwonden opleveren bij aanraking.
|
Sellis
|
quote: Op 16 juni 2008 13:43:50 schreef Frederick E. Terman:
[...]De hoogspanning snap je wel? Alleen dan de plus zeker. 
De andere kant gaat richting kathode, kijk maar in je eigen schema's (ze komen op hetzelfde neer).
In het ARRL schema (het nette) staat: To B-; PS-2500A
Ja dat snap ik ook, alleen ik bedoel is het verstanding om het zo te doen??? en hoeveel volt zenerdiode??? 12 of wat anders, ik weet wel de wattage 50a75watt.
quote: Op 16 juni 2008 19:38:50 schreef Wuzzelez:
[...]
Laten we voorop stellen dat Sellis ermee bezig is en ik niet... Ik verwacht wel dat Sellis de enige ervaring heeft aangezien hij vaker met buizen bezig is zo lezend op Etherpiraten.com e.d.
Tja wat betreft hoogspanning goed opletten wat je doet. Heb hier ook een trafo staan van 4200 Volt bij 1 Ampere secundair of 2100 Volt bij 2 Ampere staan.
Daar moet je idd goed mee uitkijken!
ja klopt zelf al eens een enkele 4cx250b (met filter!!!!!!!!    ) gebouwt. en een keer een dubbele cx, en een keer een gs35b (volgens schema op klompenboer, doet wel maar vond het geen fijne zender)
quote: Op 16 juni 2008 15:15:02 schreef rbeckers:
[...]
2kW FM trapje ? Ook een 2kW audio versterker geeft wel problemen. Maar en de hoge spanningen zijn gevaarlijk en de kans op ernstige storingen tgv slechte filters en ook nog dat het niet legaal is, zorgen voor deze opmerkingen. Verder denk ik dat je ervaring gezien je opmerking niet erg groot is. Dus vandaar de gemaakte opmerkingen van diverse mensen.
daarom ik wist al wel dat het zo zal gaan iedereen moet toch zeuren dat het niet legaal is. dat snap ik ook (draai al 3jaar en 1keer gepakt) en die 1100euro neem ik voor lief dus. alleen het lijkt mij mooi als ik zon oude eindtrap weer aan de gang krijg. daar gaat het mij om, we draaien nu met een 2kw elenos met rvr sturing...... en we hebben als het moet nog wel een 10kw etri(esse) kast klaar staan. dus genoeg ervaring met hoogspanning!! want die kast was ook niet aan de band maar heb ik ook aan de band gekregen........ en ik heb ervaring met hoogspanning, ik snap ook dat er een uur na de tijd nog spanning op kan staan.
quote: Op 17 juni 2008 18:47:46 schreef Alfred Hof:
Die hoogspanning is in ieder geval LINK!! Heb in het verleden genoeg buizenzenders gebouwd en genoeg schokken gehad ook. Richt me tegenwoordig meer op mosfets en met 4x blf278 zit je ook gauw op 1,4kW zonder hoogspanning(wel 40Atrouwens, net zo link!!!!)!
maar ik ben niet zo van mosfet's vergeet 1 keer antenne kabel en weg 400euro, en dan nog perongeluk de sturing iets te ver draaien, geef mij maar een buisje mosfets liggen er bij mij zo uit. maar dat is geheel persoonlijk
quote:
ik weet het bij een maat gezien die dacht wel ff een antenne kabel van een draaiende mosfet los te halen, maar toch een mooi (klein) brandblaartje
quote:
moet eigelijk gewoon simpel, alleen waar is zon zenerdiode te krijgen en hoeveel volt moet ik hebben??? 8.? of 12 ???
en is dat dan alles??? zou hij dan gewoon aan de band moeten komen??? [Bericht gewijzigd door Henry S. op 18 juni 2008 00:54:14]
|
Henry S.
Moderator
|
@Sellis: Het is niet de bedoeling om 6 losse replies te posten!
Je kan prima quotes aan je post toevoegen, het hele topic staat niet voor niets onder het postscherm, en als je wat vergeten bent gebruik je de edit.
http://www.circuitsonline.net/forum/faq [Bericht gewijzigd door Henry S. op 18 juni 2008 00:56:56]
|
DDSFM
|
quote: moet eigelijk gewoon simpel, alleen waar is zon zenerdiode te krijgen en hoeveel volt moet ik hebben??? 8.? of 12 ???
en is dat dan alles??? zou hij dan gewoon aan de band moeten komen???
Die zenerdiode is inderdaad simpel en voor de correcte instelling van de buis moet ik je helaas naar het datasheet verwijzen ( neem aan dat je die begrijpt / kunt lezen? ).
Tevens een beetje zoeken op internet ( google ) kan ook geen kwaad.
Als deze eindtrap alleen aan de band komt, dan is er echt iets mis, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet
Denk dat buiten alle opmerkingen en waarschuwingen er al genoeg stof ligt om mee aan de slag te gaan.
De tip:
Alle informatie over de instellingen en spanningen en stromen zijn duidelijk weergegeven in het datasheet van je te gebruiken buis.
BTW, wat die MOSFET's betrefd, goed gebouwd met een kleine SWR beveiliging gaat ECHT niet zomaar stuk!
Er zijn zelfs al typen die gewoon niet stuk zijn te krijgen met een beetje misaanpassing, tenzij je er zelf voor zorgt natuurlijk ( antenna loshalen terwijl hij aanstaat bijvoorbeeld! )
Dat laatste stukje valt bij mij in de grote groep "prutsers"!
Nog een kleine opmerking, het draaien met fabrieks gebouwde zenders, wil niet automatisch zeggen dat je weet om te gaan met hoogspanning is mijn bescheiden mening.
Als je begrijpt wat de functie is van deze hoogspanning, oftwel buizen theorie, en hoe dit tot HF komt bij welke instellingen, dan begin je er al iets meer grip op te krijgen.
Als ik het goed lees, heb je op dit moment alleen maar ervaring met het nabouwen van een oplossing, zonder dat je eigenlijk weet waarom je zoiets erin bouwt ( mijn bescheiden mening ).
Dus plaats ik een tegenvraag: Wat is volgens jouw de functie van die zener?...gelijkrichting? ( mijn bescheiden vraag )
FM Transmitters & HF Netwerken & PCB info
|
Frederick E. Terman
|
Veel amateurspul werkt met deze buis.
In dit voorbeeld staat vrij uitgebreid hoe dat nu zit met de voeding. De hf circuits zijn natuurlijk anders (maar dat is geen probleem geloof ik).
|
Sellis
|
quote: Op 18 juni 2008 09:22:26 schreef DDSFM:
[...]
Die zenerdiode is inderdaad simpel en voor de correcte instelling van de buis moet ik je helaas naar het datasheet verwijzen ( neem aan dat je die begrijpt / kunt lezen? ).
Tevens een beetje zoeken op internet ( google ) kan ook geen kwaad.
Als deze eindtrap alleen aan de band komt, dan is er echt iets mis, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet
Denk dat buiten alle opmerkingen en waarschuwingen er al genoeg stof ligt om mee aan de slag te gaan.
De tip:
Alle informatie over de instellingen en spanningen en stromen zijn duidelijk weergegeven in het datasheet van je te gebruiken buis.
BTW, wat die MOSFET's betrefd, goed gebouwd met een kleine SWR beveiliging gaat ECHT niet zomaar stuk!
Er zijn zelfs al typen die gewoon niet stuk zijn te krijgen met een beetje misaanpassing, tenzij je er zelf voor zorgt natuurlijk ( antenna loshalen terwijl hij aanstaat bijvoorbeeld! )
Dat laatste stukje valt bij mij in de grote groep "prutsers"!
Nog een kleine opmerking, het draaien met fabrieks gebouwde zenders, wil niet automatisch zeggen dat je weet om te gaan met hoogspanning is mijn bescheiden mening.
Als je begrijpt wat de functie is van deze hoogspanning, oftwel buizen theorie, en hoe dit tot HF komt bij welke instellingen, dan begin je er al iets meer grip op te krijgen.
Als ik het goed lees, heb je op dit moment alleen maar ervaring met het nabouwen van een oplossing, zonder dat je eigenlijk weet waarom je zoiets erin bouwt ( mijn bescheiden mening ).
Dus plaats ik een tegenvraag: Wat is volgens jouw de functie van die zener?...gelijkrichting? ( mijn bescheiden vraag )
kijk dit noem ik nou echt iemand die er GOED op in gaat, niks geen gezeur maar geeft gewoon netjes zijn mening, en het klopt ook wat hij zecht, ik heb eigelijk alleen ervaring met iets na bouwen, maar ik weet wel van veel dingen waarom het er in zit maar niet alles!! ik snap wel van de inkoppeling en uitkopeling, snap het niet helemaal hoe ze aan die waardes komen maar ik snap wel waarom het er in zit. en de gloei lukt ook nog wel. ik dacht zelf dat de zenerdiode er voor zorgt dat de buis -12volt (bias toch) krijgt?? en daarvoor gebruikt hij de hoogspanning toch??
waar zou je zon zenerdiode kunnen krijgen???
en over de mosfets het je wel gelijk maar ik ben niet alleen in onze draaigroep, de rest weet nog niet eens hoe die aan moet, en kunnen nog geen plug vast maken aan de zender....... dus vandaar dat bij ons een buis beter past, (is te minste doodelijk doen ze het nooit weer  ) nee maar doe mij maar buizen, kun je ook een keer perongeluk te veel sturing op zetten.
en ik heb gezocht op google, maar kon niks vinden van de 3meter band, maar wel van de 6 en 2 meter, alleen die hebben allerbij verschilende bias spanning. ene 8.1volt en de andere 12volt dus...
maar iedereen alvast bedankt voor het mee denken, mooi dat het zo kan!!!
quote:
sorry hiervoor was niet mijn bedoeling, en bedankt voor het aanpassen
[Bericht gewijzigd door Sellis op 18 juni 2008 12:45:18]
|
tune
|
hello,
de spanningen blijven hetzelfde en enkel wordt de impedantie aan de kathode en anode anders. Daar is een berekening voor maar een klein beetje nadenken en je komt tot de oplossing. Wat moet je weten ?? de ingangsimpedantie van de kathode en de uitgangsimpedantie van de anode. Voor de anode zal je een grote Q faktor hebben gezien de hoge frequentie. Stel dat de ingangsimpedantie van de kathode = aan 100 ohm, dan kan je een kleine L filter maken met een variabele capaciteit erover zodanig dat je een beetje kan bijregelen. Je plaatst NA het L filter een weerstand van +/- 100 ohm en stuurt met een zender (of analyzer) een beetje vermogen in, dit met een swr brug ertussen. Bij 1/1 is de filter klaar en kan ingebouwd worden.
Voor de anode is het precies hetzelfde, echter zal je best eens googelen ivm de Q faktor bij een pi filter op de uitgang. Faktors van 30 a 50 zijn geen uitzondering op die frequenties.
De rest is spanning en kan varieren naargelang de stukken die je hebt. Een zener van 10 volt, en in het ander schema één van 12 volt doet er weinig of niks toe
|
Frederick E. Terman
|
Hoe groot de zener moet zijn hangt af van de instelling. Dus hoe groot het uitgangsvermogen moet worden, bij welke klasse (AB2 of B voor deze buis) en hoe groot de voedingsspanning is. Al deze dingen weten wij nog niet, want die zijn nog niet gegeven.
Het voorbeeld dat ik gaf levert 1,5kW. Hij doet dat, in de stand FM, met een bias van 15V. Dat zijn die twee zenerdiodes die je kennelijk nog niet gevonden had in het schema. De voedingsspanning is hier 3300V belast.
Het is dan geen lineaire versterker meer, maar het rendement is iets hoger. Je weet toch dat je ruim 60W stuurvermogen nodig hebt?
Dit is niet het maximum voor die buis. Volgens het foldertje mag je tot 4kV bij 1A voeden. Het stuurvermogen moet dan wel omhoog.
|
qrp_man
|
quote: Op 18 juni 2008 12:43:19 schreef Sellis:
[...]
kijk dit noem ik nou echt iemand die er GOED op in gaat, niks geen gezeur maar geeft gewoon netjes zijn mening, en het klopt ook wat hij zecht, ik heb eigelijk alleen ervaring met iets na bouwen, maar ik weet wel van veel dingen waarom het er in zit maar niet alles!!
Kijk, dit noem ik nou eens echt eens iemand die er GOED op ingaat en niet zit te pochen en op te scheppen (en dat voor 3 meter, echt een uitzondering  ) en er ronduit voor uitkomt dat ie (nog) niet alles weet.
Nou Sellis, ik zou zeggen vasthouden die instelling.
Niemand weet alles, en alleen door je oren en ogen open te houden (lezen) en ook je 'geest' open te stellen voor afwijkende meningen en denkbeelden word je echt wijzer.
Wat die zener betreft, kijk wat FET schrijft en zie een of ander redelijk dik exemplaar op de kop te tikken hier of daar.
je zou ook met een power-tor en een kleine zener een 'power-zener'kunnen maken, maar betrokken schakeling heb ik zo niet 100% meer op mijn netvlies.
En wat 2, 3 of 6 meter betreft: zoals FET ook al aangaf is eigenlijk de klasse van instelling van de buis (FM/classe-C) in dit geval het meest interessant.
2, 3 of 6 meter betekent alleen dat je in/uitgangs-circuits (spoelen, lechers of cavities) iets andere maatvoering krijgen.
|
Sellis
|
@qrp_man
Ik ben blij dat je het een goede instelling vind, en ik zal ook gewoon doorgaan met de hobby, en ik wou nog ff kwijt dat het gelukt is!!!! dankzij JULLIE hulp!!!
de zender geeft nu met 50 watt in 2 a 2.2kw uit en dat draait hij op 0.9 a 1 amp en 40 a 50ma grid, en zon 55 graden.
dus nogmaals iedereen bedankt voor het mee denken!!
oja ik heb trouwens een power zener gemaakt met een 1 wat zener diode en een 2n3055, schema komt ergens van internet, daar werd hij gebruikt voor de 144mhz. [Bericht gewijzigd door Sellis op 12 augustus 2008 12:47:05]
|
tune
|
Proficiat met de bouw !!
aangezien dit een kostelijke lamp is zou ik een rooster en anode stroombeveiligingscircuit inbouwen. Bij het "ontbreken" van een antenne bv zullen niet enkel mosfets sneuvelen, ook uw lamp.
Succes [Bericht gewijzigd door Henry S. op 12 augustus 2008 15:31:40]
|