Shock Media

Navigatie

Jongensradio anno 2007 Deel5

Forum > HF > Jongensradio anno 2007 Deel5 << Vorige | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | Volgende >>
Naam Bericht
Pietdepiet

Verstuurd. Dat dacht ik ook, maar ik dacht dat het wel zou kunnen omdat er geen ferriet inzit en de magnetische weerstand dus vrij hoog is... (Of is dit een onzingedachte?)

Ik ga het gewoon even proberen... Hoeveel koppelwindingen? Stuk of 3?
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Frederick E. Terman

Het schema heb ik nu ontvangen, dank je! Ik denk niet dat ik het eerder van je gehad heb. Ik herinner me wel dat ik het schema eens eerder gezien heb, bij een kennis, in waarschijnlijk hetzelfde boekje als jij hebt.

In het schema zie ik steeds ongeveer 1 op 7, dus 1/7x het aantal hoofdwindingen voor de koppelwinding. Behalve als je dan op minder dan 1 komt .
Misschien heb je dus aan 1 of 2 al genoeg.
Pietdepiet

Net de spoelen erin gesoldeerd. Het antennegedeelte dipt, zoals geplant, op 3.5MHz, maar het oscillatorgedeelte (zonder tor) dipt wederom niet. Ik ga de spoel wel weer lossolderen en kijken of er een kortsluiting is...

/e Er zit een weerstand van een kleine 2K tussen de aansluitpunten van de spoel (als hij weg is). Ik ben er achter gekomen dat dat komt door de fet. Als ik die loskoppel is de weerstand weg. Hoe kan dit?

/e Als de fet losgekoppeld is, dipt hij ook. Is de fet stuk?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 15 augustus 2008 18:56:18]
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Pietdepiet

Excuus, dat was de quote ipv de edit... Zou een mod deze post kunnen verwijderen?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 15 augustus 2008 18:56:35]
rbeckers

Pietdepiet,

verwissel de meetpennen van je multimeter op de spoel. dus + en - verwisselen. Als je dan ook 2k ohm meet, doet de fet of je meter gek.
Pietdepiet

Verwisselen maakt niet uit. Andere multimeter ook niet.(1 analoog, 1 digitaal) Het is volgens mij iets niet-ohms...

In het x10 bereik van de analoge meet ik 900R
In het x100 bereik meet ik 3K (Die twee van daarnet was een typfout)
In het x1K bereik meet ik 10K

In het 20K bereik van de digitale meet ik 2,8K
In het 200K bereik meet ik 11K
In het 2M bereik meet ik 40K
rbeckers

Leuk he, al die verschillende resultaten. Meten is weten!
Probeer eens een andere fet. Welk type fet gebruik je?
Pietdepiet

Dat is het probleem, die heb ik niet. Zou zonde zijn. Die dingen zijn best duur bij okaphone... Maar goed, morgen moest ik toch weer de stad in.

Op het moment gebruik ik een BF980. Zal ik weer zo een nemen? Volgens Eat (dacht ik) was die goed, want die had beschermingsdiodes of zo iets...
rbeckers

Ben je de beschermingsdiodes aan het meten!?!?

Het helpt als je wat goedkope onderdelen op voorraad hebt.
Voor de frekwenties waarop je nu bezig bent is het type niet zo kritisch. Met wat (veel) fantasie kun je bijv. een fet vaak vervangen door een npn transistor.
Pietdepiet

Geen idee, we praten langs elkaar. Het gaat om een Dualgate mosfet...

Op de andere gate meet ik die weerstand niet...
rbeckers

Een opmerking, ik heb het schema niet. Mischien heb je een gate opgeblazen. Dualgate mosfets zijn ondanks beschermingsdiodes erg kwetsbaar voor o.a. ESD (statische elektriciteit).

Edit:
Als ik, of iemand anders van dit HF forum, kreten of zoiets roept die je niet begrijpt, moet je dat zeggen. Ik weet niet wat jij al weet van elektronica. Van sommigen op dit forum weet ik dat nu wel.
Bijv. Derfflinger zegt waarschijnlijk alleen Frithjof iets.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op 15 augustus 2008 19:48:29]
Pietdepiet

GRMBL, vervelend. (Als reactie op de potentieel opgeblazen fet)

Zucht, jij ook al niet (Als reactie op het niet hebben van het schema.

Er komt een mailtje aan... /e Als je emailadres mag hebben...
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 15 augustus 2008 19:46:35]
fred101
Golden Member

Field Marshal Reichsfreiherr Georg von Derfflinger maar ook de naam van een schip
Nu zoek ik nog de waarde van R3 1M shunt in een FL2100

Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
rbeckers

Fred,

Off topic:
Je bent zojuist gestegen in mijn achting. Maar ik bedoelde het schip.

Pietdepiet,
mail is onderweg.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op 15 augustus 2008 20:00:58]
Pietdepiet

Oké, is goed...
Als ik iets niet snap roep ik wel Tot nu toe gaat het prima... (Verder werkt google vaak ook uitstekend)

Derfflinger, heb ik laatst nog ergens wat over gehoord. Ik weet niet meer waar of wat(Ik had dus ook niet geweten dat het een schip was), maar de naam komt me bekend voor Ook in dit geval werkt google uitstekend
Frithjof Sterrenburg

@allemaal:
ja, dames, het is nu eenmaal vanaf het begin op dit forum gebruikelijk geweest af en toe hoog-erudiete en overigens vrijwel zinloze verwijzingen naar off-topics te plaatsen. Heidense cultussen, obscure fysica, slagschepen van 100 jaar geleden, dode talen ... alles mag als het ons verder leidt op de weg naar geestelijke verheffing! En Google is inderdaad een uitkomst...
De Grote Hellehond Zelve
Pietdepiet

De DG-Fet meet vanaf de 'probleem-gate' een 'oneindige' weerstand naar zijn andere gate. Naar de drain en source meet hij weer heel veel verschillende waarden, afhankelijk van het bereik. Vanaf zijn andere gate is alles 'oneindig'.

Ik veronderstel dat de DG-Mosfet stuk is? Zal ik dan weer zo'n zelfde kopen? Of zijn er goedkopere die ook voldoen?
fred101
Golden Member

Je hebt nu al vanaf het begin problemen met de oscillator. Zou je niet gewoon een simpele colpits, seiler of hartley ofzo maken met een bc547. Die dingen oscilleren zelfs als je het niet zou willen.
Deze oscillator (zie link hieronder)werkt op jou frequentie en kunnen ze in india met bouwafval werkend krijgen. Er zit zelfs een fijnafstemming op met varicap maar die kan je weglaten. Kun je met twee BC547 of elk daar ook maar enigzins op lijkende stuk driepotig plastic bouwen. Zelf bij mij deed hij het in een keer en ik heb behalve ruzie met mixers ook veel ruzie met oscillators gehad, nu heb ik alleen ruzie met ongewenste oscillators. Een eindtrap wil namelijk liever oscilleren als versterken.

http://www.phonestack.com/farhan/bitx.html

De oscillator staat links boven het tekst-blok in het schema

Fredden, die even ruzie hebben met een FL2100 die een shunt heeft opgeblazen waar geen waarde van in het schema staat en waarvan ik ook niet helemaal de zin snap, laat staan waarom ie kapot ging
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Pietdepiet

Ho, moment... Ik ben van plan mijn griddipper als oscillator te gebruiken, en die werkt goed. Het is mijn mixer die vervelend doet. En nu vraag ik me af of er goedkopere Dual gate mosfets zijn, die in dit schema voldoen als mixer. Ik heb nu de BF980 en die was best duur...

Als dat eenmaal werkt, bouw ik wel een losse oscillator.

/e ik ga zo, dus dan haal ik wel een BF980, daarvan zei Eat dat die goed was...

/e BF981 is het geworden. Was de enige die ze nog hadden. Dan ga ik doe er voorzichtig in solderen...
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 16 augustus 2008 12:48:09]
Frederick E. Terman

Ik weet nu waar ik dat schema eerder heb gezien. De auteur van het boekje is zwaar schatplichtig aan deze tekening:

http://www.uploadarchief.net/files/download/begyndermodtager.png

Het stond in het Deense "OZ" van september 1968, en Electron nam het schema over.
Interessant is dat de mixer hier met twee gewone jfetjes werkt (ze zijn equivalent aan de 2N38192N4303).
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 16 augustus 2008 14:11:16]
Pietdepiet

In mijn variant is het dus een dual gate. Ik heb net de oude eruit. Ik ga nu de nieuwe erin solderen.
jongensenwetenschap

quote:
Op 15 augustus 2008 19:11:06 schreef Pietdepiet:
Verwisselen maakt niet uit. Andere multimeter ook niet.(1 analoog, 1 digitaal) Het is volgens mij iets niet-ohms...

je bedoelt "iets niet lineairs" verschillende ohmse meetbereiken sturen andere meetstromen, vandaar het divers resultaat.
ter info: Er bestaan ohmmeters met een schaal waarop je de uitgestuurde meetstroom kan aflezen, en das héél handig bij niet linerair gedrag.
Mama look-a-bobo
Frederick E. Terman

quote:
Op 16 augustus 2008 09:59:13 schreef fred101:
Fredden, die even ruzie hebben met een FL2100 die een shunt heeft opgeblazen waar geen waarde van in het schema staat en waarvan ik ook niet helemaal de zin snap, laat staan waarom ie kapot ging
De weerstanden over de diodes zijn 470k 0,5W. De weerstanden over de elko's zijn 220k 2W.
Of bedoel je toch een andere?
Pietdepiet

Oke...

Heeel vreemd. Nieuwe tor erin. Spoel die het al goed deed dipt nog steeds goed. Spoel die helemaal niet dipte dipt nu ook. Helaas wel op 8Mhz... Ik snap het niet. Zelfde aantal windingen, zelfde buis... De condensators zijn ook gelijk. Ik haal de spoel wel eens los en ga dan nog eens experimenteren...

Hee, ik vergis me... De spoel die het gister goed deed dipt op 8Mhz. Maar de spoel die nu goed werkt, hangt nog niet aan de mosfet. Ben ik vergeten, ga ik nu doen. Hopelijk schiet diens dip dat niet ook opeens naar 8Mhz...

/offtopic Ohja, hoezo dat 'Fredden'? Fred heeft meerdere persoonlijkheden?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 16 augustus 2008 14:54:50]
fred101
Golden Member

quote:
Op 16 augustus 2008 14:48:50 schreef Frederick E. Terman:
[...]De weerstanden over de diodes zijn 470k 0,5W. De weerstanden over de elko's zijn 220k 2W.
Of bedoel je toch een andere?

Ja, ik bedoel de weerstand die parallel aan de Ic meter zit. R3 en hij werkt als shunt voor de meter. Hij staat wel een eind naar links getekend. (Het is een 2100B)

Ik heb er nu een 0,528 ohm shunt ingezet. Zo'n plat ding met schroeflippen. Hij kan 30W aan, die fikt niet meer door. Alleen moet ik de meter nog ijken daarna denk ik. Zover ik het berekenen kan staat er maar een paar volt over dus dat is dan denk ik het voltage meten, weer uitbouwen en dat dan met een labvoeding en digitale stroom meter daarna nabootsen. Dan weet ik de afwijking.
Heb er ook een zekering en weerstand in de anodesspanningslijn gezet. Ik moet alleen dus denk ik alle elco's vervangen, zou anders niet weten hoe dit defect kan, in ieder geval uitsolderen om te testen en dan is vervangen altijd beter. Er komen ook antiparallel diodes over de meters.
Fred
Zoeken in topic << Vorige | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | Volgende >>