| Naam |
Bericht |
Pietdepiet
|
Ik begrijp het niet meer. Als ik de BF981 eraan vast-koppel dipt hij weer niet. Maak ik hem los, dan dipt hij wel weer.
Ik snap het echt niet meer..
/e Nieuw probleem. Die dip op 8Mhz maakt hij ook als de spoel loszit. Ik heb de indruk dat ook die gate niet dipt tot hij los is van de Mosfet. Hier kan ik dat alleen niet zo makkelijk testen, omdat de condensators samen met de mosfet op een stukje koper van de experimenteerprint zitten. Beide gates meten een weerstand van 23K als het minsnoer op de gate zit en 47K als de plus op de gate zit. (Dit is gemeten als de dipper uit staat) Als hij aanstaat is de weerstand veel hoger.
Wie snapt dit?
/e2 Die waarden veranderen ook als ik het meetbereik aanpas. De weerstand tussen G1 en G2 is 0 Ohm.
/e3 Zal ik er gewoon eens spanning opzetten, en wat luisteren?
Wat moet er eigenlijk voor antenne aan? Stukje draad? [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 16 augustus 2008 16:33:02]
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
Frederick E. Terman
|
Fred, ken je deze site al?
http://foxtango.org/amplifiers/FL%20Amplifier%20Evolution.htm
De 2100 staat een beetje lager. Scroll ook vooral door naar 'AG6K modifications for 572B amplifiers'.
Overigens kun je met je dipmeter eventuele resonanties opzoeken in het VHF gebied.
Soms gebeurt het dat de buizen op VHF in balans gaan oscilleren, hoewel ze voor HF parallel staan.
Een defecte elko kan niet zelf de shunt kapotmaken. De eventuele gelijkstroom door de elko gaat niet door de shunt. Ik begrijp dan ook niet zo 123 wat er bij jou gebeurd is.
IJken mag geen probleem zijn; je kunt gewoon de PLUS van je regelbaare voeding aan massa gooien en de MIN bovenaan de shunt klemmen. Dan met de stroombegrenzing (eerst op minimum  ) de stroom opdraaien naar 0,5 of 0,6A. En dat moet je meter dan aanwijzen. De rest van de schakeling is in verhouding erg hoogohmig en verstoort de meting niet; er hoeft dus niets los verder.
@Pietdepiet: gewoon aanzetten die handel, we worden razend nieuwsgierig! Op welke frequentie probeer je te ontvangen?
/e: HO, wat lees ik nu? De weerstand tussen de twee gates is nul ohm? Dat is beslist niet goed.
Als je nu nog door twee beveiligingsdiodes heen zat te meten, alla, maar toch niet 0,0 Ohm. Dat riekt naar de misdaad. [Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 16 augustus 2008 17:19:47]
|
Pietdepiet
|
HO, mijn fout. Dat is niet 0 ohm 't is 370...
Ik zet hem wel aan. Nu is alleen het probleem hoe ik weet dat de dipper op de goede frequentie staat, aangezien hij niet zal gaan dippen... Ik probeer wel wat... Ik probeer de 80M band 3.5-3.8MHz dus...
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
Frederick E. Terman
|
Wat zijn nu uiteindelijk de maten van de spoel geworden? dus diameter, gewikkelde lengte, aantal windingen, draaddikte.
Gebruik je dezelfde capaciteiten (vaste en regelbare) als in het schema? Of wat zijn anders de max en min capaciteit over de kring?
Want ik vind het wel een spannend verhaal allemaal.
|
Pietdepiet
|
Diameter = 7cm
Gewikkelde lengte = breedte van het deel dat met draad omwikkeld is? = 5mm
Aantal windingen = 9
Draaddikte = Geen idee ik gok +-0.2mm Even dik als een streepje op een geodriehoek 
Ja de zelfde capaciteiten...
Ik ga er nu spanning op zetten... Ohnee, eerst iets eten [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 16 augustus 2008 18:34:31]
|
fred101
Golden Member
|
FET: Die site ken ik van binnen en van buiten. Dat verhaal wat jij aanhaalde heb ik als link eerder gegeven.

De enige weg voor DC is toch via de shunt ?
Bedankt voor de tip over die meter. Dat is wel handig zo.
Die weerstand in de stoppers daar ben ik nog niet uit. Wat voor eisen worden daaraan gesteld. Ik heb geen zin om twee nieuwe weerstanden te moeten bestellen (wij hebben geen winkel in de buurt). Ik heb een bak vol met vanalles maar ik weet niet hoeveel Watt/ohm het beste is.
Die spoel is een reactantie voor VHF. Dat snap ik. Die weerstand is om de Q te verlagen. Ook duidelijk. Dan wordt hij breedbandiger. Maar die weerstand is maar 22 ohm zodat er minder kans is dat hij ernaast zit. Maar als de reactantie hoger wordt dan 22 ohm kan dat signaal toch zo via die weerstand weer door. Maar verder gaat er volgens mij geen stroom door dus zou een kwart watt al goed moeten zijn, ontstaan er dan oscillaties dan fikt ie als een zekering door en stopt de spoel, die ineens een hoge Q krijgt de rest (hoop ik).
Nu ja, eerst maar eens eten.
Edit: zie net dat ik in het verkeerde topic zit , oeps 
Fred [Bericht gewijzigd door fred101 op 16 augustus 2008 19:45:25]
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
Pietdepiet
|
Hmm, heel fijn. Hij doet hé-lé-maal niets. Het is gewoon stil... Hoe ik de griddipper ook instel, het is stil. De potmeters staan beide halverwege.
Ik heb zo'n vermoeden dat er een antwoord gaat komen van: 'Een scope zou nu toch wel handig zijn'...
Ohja, er hangt nu geen draad aan als antenne...
Als ik hem op mijn pc aansluit en kijk met zo'n oscilloscoop programma, zie ik een mooie rechte lijn... [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 16 augustus 2008 20:05:03]
|
Rd12tf
Golden Member
|
Werkt je LF versterker wel? Na de DG Mfet is alles LF ...
(Had ik je al eens gevraagd (?) )
Ridder In De Orde Der Snijbonen http://www.hamforum.nl/index.php Groot Oligarg Der Rondstralers.
|
rbeckers
|
Pietdepiet,
ik heb het schema gekregen en bekeken.
Wat meet je op de source en drain voor een DC spanning?
Als je de gates van de spoelen haalt, wat meet je dan voor een weerstand van de spoelen?
Waar heb je de pc als scoop aangesloten, toch achter de dualgate mosfet?
En inderdaad een scoop zou wel handig zijn, maar die heb je niet. Ik weet nog veel meer dingen die handig zijn, die je niet hebt. Maar zonder scoop moet het ook gaan.
|
Pietdepiet
|
@Eat Niet gevraagd. Dat begrijp ik. Dat test ik door gewoon een signaaltje te injecteren na de DG en te kijken of dat er uitkomt? Moet de DG dan losgekoppeld zijn?
@Rbeckers De spoelen meten bijna 0 ohm, zoals het hoort...
De pc als scoop heb ik gewoon aan het einde van de versterker gehangen...
Op de drain en source meet ik beide 0V. Daar zit het een probleem dus. Ik ga het morgen verder bekijken. [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 16 augustus 2008 22:20:18]
|
Pietdepiet
|
GMRBL, Deksels, fout gevonden. Ik heb perongeluk de linkerkant van de weerstand van 470Ohm (In de voedingslijn) niet aan de weerstanden van 1.5K en 4.7K gesoldeerd, maar aan de loper van de rechter potmeter. Tussen de potmeter en de weerstand van 47K dus. Ik hoop dat dat gedeelte het overleefd heeft.
/e Gerepareerd, maar het is nog stil. Mag ik om de LF versterker te testen, een signaal injecteren op de drain van de DG, of moet ik die eerst loskoppelen?
/e Spanning op Drain is 8.5V
Spanning op Source is 0V
/e Als ik niks wil slopen bij het testen van de lf versterker, moet ik sowieso de 1,5K weerstand loshalen. Moet ik ook de DG loshalen? Of kan die wel tegen een klein audio-geluidje op zijn drain... [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 17 augustus 2008 14:43:06]
|
Frederick E. Terman
|
Die kan dat wel hebben. Het gaat om een klein signaaltje (een millivolt is daar al veel!) en bovendien: als hij normaal werkt, staat zo'n spanning daar toch ook.
Ik verwacht niet dat je iets stuk gemaakt hebt. De potmeter zal wel verbaasd geweest zijn, maar dat kan wel even. FET T4 kreeg zijn gateovergang in geleiding, maar via de 47k kan dat geen kwaad.
Ik heb eens aan die spoel van je zitten rekenen (de gewone inductieformule werkt niet, omdat de spoel heel kort is in verhouding tot de doorsnede. Dus heb ik ACMI gebruikt).
Hij zou 12.5uH zijn (de gewone formule levert 10.7 uH op, maar die formule kan dus niet voor zo'n platte spoel).
Om dat te laten resoneren in het midden van de 80m band, op 3.65MHz, zou er 150pF (totaal) overheen moeten. Dus 100pF plus de variable plus alle parasitaire capaciteit. [Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 17 augustus 2008 20:02:20]
|
Pietdepiet
|
Ik zal morgen die weerstand lossolderen en er dan een klein signaaltje injecteren.
Mij leek ook al dat die 47K me heeft 'gered'.
Dan klopt dat toch redelijk. Maar vooralsnog is het zeer stil. Ik weet niet wat ik moet horen als de oscillator en het antennecircuit gelijk staan? Hoor ik dan een plop ofzo?
Kan het ook zijn dat ik niks hoor, omdat er geen antenne aanzit? Mij lijkt alleen dat ik toch wel een beetje ruis moet horen...
Wat mij ook een beetje verbaast, is dat ik 0V op de Source meet. Daar zou toch nog een kleine spanning moeten staan?
|
Frederick E. Terman
|
Eh ja, dat is zo. Heb je het over de linker FET?
Als je 8.5V op de drain hebt, loopt er dus stroom door die 1k5. Volgens het schema zou daar 11.5V op staan aan de andere kant, dus de stroom zou 3V/1.5k = 2mA moeten zijn.
Nu, die kan nergens anders heen dan door de dualgate mosfet en dan door de 270 ohm, zodat daar ruim een halve volt over zou moeten vallen.
Als je dat niet ziet, dan heeft òf g2, òf g1 een (bijna-)sluiting naar het kanaal, zodat je stroom door een van die gates naar aarde loopt.
Van g1 is dat makkelijk te meten. Bij g2 moet je uitkijken dat je niet de collectorstroom van T2 zit te meten, die loopt nl. ook door de oscillatorspoel.
Zeg, Ug1 en Ug2 zijn toch wel beide nul he?
Afgezien daarvan...
je hoort geen "plop" als de antennekring door afstemming gaat. Hoor je dat wel, dan slaat de oscillator daar af (of aan) en dat hoort niet, die moet continu lopen.
Dat je zonder antenne niets hoort zou kunnen. Zo gevoelig is hij nu ook weer niet dat je geen antenne nodig hebt.
Maar verbind eens een korte draad (een meter ofzo, of twee) aan de top van de kring, dus aan L2 antennekring. Dat moet in ieder geval wat opleveren, vooral 's avonds en in de voornacht.
Maar eerst maar eens die spanningen goed, want je hebt gelijk: dat klopt niet.
Hoe zijn de spanning op de andere halfgeleiders? Kloppen die een beetje?
|
fred101
Golden Member
|
Oja, je gebruikt je dipper. De mijne stond er op 14MHz zo'n 2MHz naast. Als jij dus een kring dipt voor 3,6MHz kan je dipper best op 4MHz staan. Een kring los heeft een andere frequentie als een in kastje en in een schakeling. De kring wordt daar belast en daardoor verschuift hij in frequentie. Zelfs je hand in de buurt van de spoel veranderd hem al. Hou daar rekening mee maar je zult toch altijd ruis moeten horen. Zelfs een LF trap zonder signaal ruist al dus ik vermoed dat het daar zit.
Als je de ingangskring weglaat, daar een paar meter draad aanhangt dan moet je in iedergeval dingen ontvangen als je mixer goed is.
Een hele goede ontvanger is stil zonder antenne maar die bestaat uit iets meer onderdelen en is HF dicht gebouwd. Een racal zonder antenne produceert een heel erg zacht ruisje en met ISA en preselector denk je zelfs dat hij kapot is.
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
Pietdepiet
|
T2 zit er niet meer in, de oscillator deed het immers niet. Ik probeer nu de dipper als oscillator te gebruiken door die gewoon aan de spoel te koppelen.
Dat dacht ik ook, maar ik heb net her-gemeten, en het is echt 0V op de source. Ug1 en Ug2 zijn allebei 0.
Wat moet ik nou doen?
Hoe weet ik dan, dat ze gelijk staan? De dipper dipt namelijk niet...
Of moet dan én de dipper én die afstemkring goed staan? Wellicht werkt hij dan wel gewoon. Ohnee, dan zou ik een spanning op mijn source moeten hebben.
Ik kan wel een draad eraan verbinden, als iemand mij wil uitleggen hoe ik weet dat én dipper, én de beide afstemkringen gelijk staan...
De 6V bij de BC149b klopt wel. De 2,5V bij T4 is iets te laag. De 10V daar klopt wel. de 4.5V bij T5 mist. Daar is de oorzaak al van gevonden. Ik ben vergeten de basis aan dat 10V punt te knopen.
Dat zal ik eerst eens doen morgen, en dan de versterker testen.
|
Frederick E. Terman
|
Je kunt niet zomaar een meter draad aan g1 hangen! Die kring moet daar blijven. Anders krijg je honderden millivolt brom op de mosfet, hoor je niks anders meer, en gaat hij misschien stuk.
Die kring moet ongeveer goed zijn. Kringen moet je trouwens maar even "los" dippen, want je weet niet wat de gate doet. Wel met de afstemcondensator eraan dus.
Als hij "los" gedipt, dipt, dan staat je dipper op dat moment dus op dezelfde frequentie.
Of je uit je dipper genoeg signaal kunt halen om g2 flink uit te sturen, weet ik niet. Daar moet je een paar volt (hele volts) HF hebben, wil T1 goed werken.
Wil je alstjeblieft kijken waar die 2mA blijft? Of is die 270 ohm soms 0 ohm, of zit er sluiting in een van de condensatoren? Meet eens, zonder voedingsspanning, "ohms" over die 270 weerstand; klopt dat?
Waarom je oscillator niet wil snap ik niet. Dat ding moet gillen als de spoel en de koppelspoel elkaar ook maar een heel klein beetje zien. Heb je de aansluitingen van de één al eens omgedraaid? Als je spoel en koppelspoel naast elkaar wikkelt (en in dezelfde richting), moet van allebei dezelfde kant aan aarde. Dus zo: 1-sssssssss-2 3-kk-4
dan moeten 2 en 4 aan aarde, 1 naar de collector en 3 via 10n naar de emitter. [Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 17 augustus 2008 21:48:52]
|
Frederick E. Terman
|
Losse gedachte: Als het spul eenmaal begint te werken, kun je makkelijk een testsignaal maken door een middengolf transistorradiootje in de buurt te houden. Als je daarvan de afstemming van 1295 naar 1445 kHz draait, loopt de 2e harmonische van de oscillator van 3500 naar 3800 kHz.
Uiteraard kun je op die manier ook lager en nog hoger komen. Je rekent: 2*(f(dial)+455) kHz is je testfrequentie. Dus stel je zet je radiootje op 1395 kHz, dan moet je hem horen fluiten op 2*(1395+455) = 2*1850 = 3700 kHz.
|
Pietdepiet
|
De oscillator zal ik morgen ook nog eens proberen. Maar ik heb het idee dat mijn AF124 stuk is. De dioden van C naar B en E naar B meten een spanningsval van 0.2V. Van de E naar de C meet ik een spanningval die omlaag loopt. Heel vreemd...
Verder heb ik alleen 557's in huis.
Ik hoop dat de BF980 het overleefd heeft. Ik heb er wel een meetsnoer van de analoge meter aangehangen.
Naar die 270Ohm heb ik ook al 'gezocht' Ik meet netjes 270 Ohm, dus ik snap het niet...
Die truc met de radio ga ik ook proberen, maar dan moet ik dus wel een oscillator hebben. (Of hopen dat de dipper genoeg signaal geeft). Kan ik dat meten met die HF probe?
Ook een losse gedachte: 'Werken' de harmonischen hier hetzelfde als die bij muziekinstrumenten? Hebben die dezelfde verhouding met elkaar? [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 17 augustus 2008 22:54:34]
|
rbeckers
|
Een AF124 tor is een germanium tor. De diodespanning ligt dan ongeveer bij 0,2-0,3V , silicium heeft 0,6-0,7V .
Een van de oorzaken van het defect raken van een BF980 is statische electriciteit. Mosfets zijn daar gevoelig voor ook al hebben sommige fets interne beveiligingsdiodes.
|
Pietdepiet
|
Maar vanwaar die rare diodespanning die ik meet van E naar C?
Ik ben echt ongelofelijk voorzichtig omgegaan met deze BF981. Ik heb hem in zijn schuim laten zitten tot ik hem nodig had. Toen de aarde van het stopcontact aangeraakt. Vervolgens (Terwijl ik de aarde nog vast had) de pootjes van de BF981 omgebogen, en het ding in de print geduwd. Toen heb ik hem kort met een geaarde soldeerbout vast gesoldeerd...
Zal ik als testsignaal morgen de output van mijn koptelefoon van mijn pc gebruiken. (Volume dan heel zacht en een tonegenerator gebruiken) Als ik met mijn multimeter meet, dan meet ik van 3,0 tot 0,0VAC eruit komen. Of zal ik de output van mijn multimeter gebruiken (50Hz squarewave hoe heet dit in nl?) Die meet ik op 1VAC... [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 17 augustus 2008 23:10:08]
|
Hugo Welther
Moderator
|
Met de BF981 is het beste om even een kortsluitdraadje tussen de pootjes te vlechten.
Ik heb er ook eens drie naar de electronische jachtvelden geblazen voordat mijn vosse ontvangertje werkte.
Hou je er ook rekening mee dat er een afwijkende pinning bestaat tussen de diverse merken die de BF981 op de markt brengen. Je kan ook een gespiegelde versie hebben die bedoeld is voor onder de print montage. Dus niet Through Hole.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
|
Pietdepiet
|
Dus gewoon de pootjes met elkaar verbinden via een koperdraadje? Hoe doe je dat zonder het ding aan te raken?
De poot met het flupje heb ik genomen als source. De lange als drain en de 2 korte als gates... [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 17 augustus 2008 23:11:49]
|
fred101
Golden Member
|
Dat die dingen bij mij dan nog werken ? Ik heb ze gebruikt voor de 101 ingang. Er draadjes aangesoldeerd, in het bakje gedonderd, er heeft er een op de grond gelegen die ik weken later terug vond en ze zijn nog steeds heel.  Er is dus nog hoop . (oja ik had hem eerst ook verkeerd om, de tester zei ook dat ze defect waren tot ik de volgende per ongeluk andersom aansloot.
De lineair zit in elkaar. Wat zou een goede bias spanning zijn voor die 811A's. Ik meet nu op de loper van VR4 -17,95V DC grid-bias en op de spanningsdeler die naar de roosters loopt en net boven de weerstand naar de shunt +1,5V (dat is de ALC leiding volgens mij). Ik dacht dat het grid van de 811A een negatieve spanning nodig heeft van ergens rond de -3,5V en 30mA (dat is per buis dus moet ik 60mA op de meter zien denk ik maar dan zal ik hem op de set moeten aansluiten en kan ik niet meer intern meten.
Fredden [Bericht gewijzigd door fred101 op 17 augustus 2008 23:41:26]
|
rbeckers
|
50 Hz blokgolf 
Het koperdraadje wat Hugo beschrijft is een standaard methode. Persoonlijk heb ik niet zo'n goede ervaring met dualgate mosfets als mixer. O.a. veel te kwestbaar.
Als het signaal van je pc te sterk is maak je een deler, bijv. 10k en 100 ohm.
Heb je de spoel los gehaald van de fet? Dan zweeft de gate. Een weerstand van een paar M ohm van gate naar gnd helpt wat.
|