| Naam |
Bericht |
Frithjof Sterrenburg
|
@Piet: ja, harmonischen zijn in de electronica precies zo als in de muziek. Dus gewoon veelvouden van de grondtoon, 2x, 3x, 4x etc.
De Grote Hellehond Zelve
|
Pietdepiet
|
@Fred Tja, hoe dat komt... Wellicht leven de mijne ook nog wel, hoor... Dat weet ik nog niet.
@Rbeckers
Blokgolf, dankje... Vierkantgolf leek me al niks... Dan gebruik ik het signaal van de pc.
De spoel hangt gewoon nog aan de gate. Waarom zou ik die losmaken?
@Frithjof Inderdaad, wat grappig... En dat werkt zo op alle frequenties?
@Allen
Even duidelijk maken wat ik nu aan het doen ben.
Het schema zoals ik het heb gebouwd is momenteel (soldeerfouten daargelaten) hetzelfde als in het originele schema. Ik heb alleen T2 verwijderd. Toen heb ik de griddipper genomen, en 'in' de spoel geschoven. Verder heb ik dus niks veranderd.
Ik ga zo testen of de LF-versterker goed werkt. Door de DG en de 1,5K los te koppelen en een signaal te injecteren... Vervolgens ga ik eens kijken of ik
wel genoeg spanning meet met die HF-probe.
Ik houd jullie op de hoogte...
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
Frederick E. Terman
|
En wat ik als (amateur)musicus de eerste boventoon noem, noem ik als technicus de tweede harmonische.
/e: Het "echte" originele schema (zie mijn eerdere link) heeft geen dual-gate mosfet, maar gewoon twee jfets als mixer. Als het niks wordt met die mosfet, kun je dat nog proberen. [Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 18 augustus 2008 09:02:38]
|
Pietdepiet
|
Ik kende het eigenlijk ook alleen als boventonen...
Ik bedoelde het schema dat ik had...
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
rbeckers
|
@Pietdepiet
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fourier_analyse
Er zijn op dit HF forum wel een paar mensen die hier iets van af weten.
De vraag ivm de spoel was ivm het meten van de weerstand van die spoel. Waarschijnlijk heb je de spoel losgekoppeld van de gate. Dan zweeft de gate en is gevoelig voor statische electriciteit.
|
fred101
Golden Member
|
http://www.circuitsonline.net/forum/view/33688/3/lokata
Daar begon de hele ellende bij mij mee. Een onschuldige vraag over een ontvanger liep uit in een hele discussie over modulatie, zijbanden en FA en waar dat in resulteerde heeft FET nog steeds spijt van
Iemand nog suggesties over een 811A rooster bias spanning voor de kast dicht gaat ?
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
Pietdepiet
|
Hee. De audioversterker werkt inmiddels... Ik krijg alleen samen met het signaaltje (ook als ik dat niet injecteer) een bak witte ruis mee. (Shhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh)
Nouja, er is vooruitgang...
Ik ga meten met de HF probe...
|
Frederick E. Terman
|
@Fred: De 811 is eigenlijk bedoeld als zero-bias buis. Dus met 0V tussen rooster en kathode. Dan trekt hij per buis zo'n 30mA ruststroom. Maar dat is bij 1500V anodevoeding.
Als hij bij 2700V veel meer ruststroom trekt, zou ik hem gewoon terugregelen (met je negatief) tot je weer op die 30mA per buis zit, samen 60mA.
Ik dacht dat de FL2100 met 572 buizen op totaal 90mA ingesteld werd.
@Nijn: HOI HOI, nu zal de rest ook wel gaan werken.
|
Pietdepiet
|
Waar komt die enorme bak ruis dan vandaan? Gewoon geen top versterker?
Ik ben nu even een spoel aan het her-winden. Ik had verkeerd plakband gebruikt. Dat liet opeens los. Weg spoel...
|
Pietdepiet
|
Hmm. Ik het de gates van de DG losgehaald. Toen beide circuits gelijk gedipt. Toen de gates weer vast gezet. Vervolgens geluisterd en een MG radio er naast gezet. Maar ik hoor alleen maar HEEL VEEL HARDE RUIS. Misschien zit er wel een fluit in, maar vooralsnog is het: SHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
/e Met de HF-probe meet ik op de griddipper zelf bijna 4V en in in de schakeling maar 0,027V. Toch maar een oscillator maken? Hoewel daar de ruis niet mee zal verdwijnen.
Nog iets: Is die AF124 nou goed? Ik meet van E naar C een diodespanning die omlaag loopt.
/e Kan het zijn dat de BC557(T5) ruis staat te produceren? Ik dacht dat de 447 en 557 ruis-torren waren. Ik had nog een 327, maar die is opeens kwijt [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 18 augustus 2008 11:18:17]
|
fred101
Golden Member
|
Fet hij staat nu op 1750V (onbelast) spanning, lager lukt niet. Ik wilde eigenlijk nog naar 1500V. Die was al teruggesteld.Ik ga dus de meter eerst ijken en dan stel ik hem op de meter in zodat daar 60mA loopt. Ik vind het een veiliger gevoel dat allemaal nu even goed in orde te maken. Zo heb ik ook de ventilators schoongemaakt en nagekeken, anode weerstand en zekering geplaatst. Diodes over de IC meter, een hele dikke aarde draad van de plate varco naar de buisvoet aarde ipv via het chassis. De Elco's zijn toch goed denk ik. Met de variac de boel netjes naar 230V gedraaid. Geen rare stromen of warmte. Per elco zie je de spanning steeds gelijkmatig oplopen. Dat er zo maar 300 of 400W uitkomt is prima. Ik ben geen QRP man maar 400W is voor mij QRO genoeg hoor en legaal. Ik las in een uit buizenboek dat een te lage bias slecht is omdat hij dan gedwongen wordt in klasse A te werken en dus te heet wordt met kans op instabiel gedrag want door de ionisatie als gevolg van de te hoge temperatuur bevorderd dat de kans op oscillaties (vooral VHF), bij een te hoge ruststroom wordt het klasse C met een meer vervorming. Mijn FT201 had een te lage bias (40mA) en toen ik de bias goed had staan kwam er ook meer vermogen uit en werkte hij toch beter.
Alle torren zijn ruistorren
Fred [Bericht gewijzigd door fred101 op 18 augustus 2008 11:19:00]
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
Pietdepiet
|
Aah, je bedoelt te zeggen dat je buizen moet gebruiken?
|
fred101
Golden Member
|
gatver, nee, buizen dat is iets vreselijks ouderwets, dat gebruikt niemand meer. Iedereen zou die oude meuk moeten weggooien. Er is een stort in Waardenburg waar je dat gratis kan wegbrengen
Fred
|
rbeckers
|
Fred,
ik heb nog wat van die ruisbuizen spullen.
Pietdepiet,
als je de gates aangesloten laat, krijg je dat gedipt?
Kloppen de spaningen in het schema bij de AF124?
|
Pietdepiet
|
@Fred
Toevallig dat die beheerder van die stort ook Fred heet...
@rbeckers Ik gebruik de AF124 niet. Ik probeer de dipper als oscillator te gebruiken, door die in de spoel te stoppen terwijl de AF124 eruit is.
Nee, dat is een probleem. Als de gates aangesloten zitten, wil hij niet dippen. Niet met de BF980 en ook niet met de BF981...
|
fred101
Golden Member
|
Rene, dat is echt puur toeval hoor, ik hoor dat je zelfs koffie krijgt als je komt storten, hij haalt ook thuis op
|
Pietdepiet
|
Tjonge, jonge, wat een service...
/e Ontopic: Weet iemand waarom hij nou niet dipt, als de gates eraan hangen? Ohja, die 2mA is ook nog steeds 'zoek'. Heeft wellicht iets met elkaar te maken. Moet ik nou weer een nieuwe Bf981 kopen? Weet 2 euro naar de ****. [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 18 augustus 2008 12:23:24]
|
rbeckers
|
Fred,
in het najaar kom ik mischien wel eens langs bij dat stort.
Zal eerst orde in de buizenchaos moeten scheppen.
Het is alleen niet echt in de buurt.
Pietdepiet,
welk merk bf981 heb je? Weet je namelijk zeker dat er niet aansluitingen gespiegeld zijn?
Edit:
hij dipt niet omdat de weerstand die de "gate" veroorzaakt, te laag is. [Bericht gewijzigd door rbeckers op 18 augustus 2008 12:26:00]
|
Pietdepiet
|
Wón-der-baar-lijk! Ik heb zo'n simpel ching-chang-chong adaptertje dat ik gebruik. Ik had die perongeluk een halfuur in volle sluiting laten liggen... Ik dacht net al, waarom ruikt het hier zo naar plastic. Die transformator is heet. Heel heet. En hij heeft het gewoon overleefd  Iets degelijker dan die @#@$#@ (Ohnee, dekselse) dual gate mosfets...
PH. Zal wel philips zijn?\
Dat niet-dippen, is dat fout dan?
/e Aansluitingen kloppen... [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 18 augustus 2008 12:31:44]
|
rbeckers
|
Pietdepiet,
De Philips BF981 heeft de drain aan het lange pootje hangen en de source aan het pootje met het uitsteeksel.
Ja, wel gedeeltelijk met je eens dat van die dual gate mosfets.
Een gate is zeer hoogohmig. Met de gate aangesloten zou er ook gedipt moeten kunnen worden.
|
Pietdepiet
|
Dat leek mij dus ook al, van die hoogomige gates. Ik denk dat dat samenhangt met die missende 2mA en dat dat alles 'het' probleem is.
Ik ga even kijken waarom er nog geen spanning valt over de 270Ohm. Iemand een idee? Rotdingen die Dg-mosfets. Ze zijn al stuk voor je ze kan gebruiken en dan zijn ze ook nog eens belachelijk duur...
|
rbeckers
|
Reden van geen spanning over die weerstand is dat er geen stroom loopt door die weerstand. 
Of mosfet stuk, of ergens iets verkeerd aangesloten.
Plaats een foto van het geheel. [Bericht gewijzigd door rbeckers op 18 augustus 2008 12:54:34]
|
Pietdepiet
|
Komt eraan.
|
Pietdepiet
|
Hier zijn ze:
Klikbaar...
Kwaliteit is mager, maar ons goede fototoestel is in gebruik. Deze is en jaar of 7 oud... [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 18 augustus 2008 13:56:50]
|
rbeckers
|
Mooie spoel, maar het gedeelte bij de trimmers en de mosfet is niet goed te zien.
|