| Naam |
Bericht |
Frederick E. Terman
|
Zooo, wat een boel posts in zo'n korte tijd.
@Fred: ik bedoelde natuurlijk niet 2700 maar 2300V. Maar jij hebt de spanning al lager. Dan zal die ruststroom instelling wel goed komen.
Het woord "bias" is een beetje lastig. Soms wordt er het negatief mee bedoeld, en soms de ruststroom. Hindert niet, als je maar weet welke je bedoelt. In ieder geval:
Als je de ruststroom veel te hoog zet worden de buizen daardoor te heet. 30mA bij 1700V is 51W rustdissipatie, en dat is voor een 811 al flink (en dan versterk je nog geeneens iets!). Sommige merken zijn maar 45W gespecificeerd.
En als de ruststroom veel te laag is, is hij niet lineair meer, dan krijgt-ie "C" neigingen. Nou ja, bij wijze van spreken dan; een echte C is heel ver dichtgeknepen.
@Piet: de versterking in die ontvanger is heel hoog, en het is dus normaal dat je hem hoort ruisen als je de potmeters (waarom eigenlijk twee?) vol open zet.
Ik zei eerder al dat 1mV op de drain van T1 al veel is. Nu ik het nog eens nakijk zeg ik dat zelfs 100μV al veel is (=overeenkomt met een sterk signaal).
Nu produceert die 2M2 basisweerstand alleen al ruim 10uV, dus die zal je best horen bij maximaal volume.
Als je eenmaal ontvangst hebt zal wel blijken dat de tweede potmeter best wat dicht mag, en dan valt het wel mee.
De gates horen hoogohmig te zijn, en in theorie zou de zaak dus ook mèt aangesloten mosfet moeten dippen. Alleen wordt dat vaak afgeraden, omdat het niveau uit de dipper wel eens te hoog voor het fetje zou kunnen blijken te zijn, vooral als het opgeslingerd wordt door die kring die je aan het dippen bent.
Nu gold dat bezwaar vooral voor buizendippers (met de mijne kon ik op 80m met het naburige dorp praten  ). Met een torrendippertje zal het wel loslopen.
Alleen denk ik dat jouw mosfet al kapot is. Òf dat, òf er is iets mis met de 270 ohm of aanhang.
|
Pietdepiet
|
Meer dan dit kan ik er niet van maken:
@FET
Waarom het er twee zijn vroeg ik mij ook al af. Maar als ze sicht staan, hoor ik nog steeds ruis.
Heel fijn, dus nu moet ik weer een nieuwe kopen... Dat zal woensdag worden... Mijn dipper is namelijk een buizendipper...
Als ik nou een nieuwe heb gekocht. Zal ik dan maar in de tussentijd een oscillator werkend proberen te krijgen? Anders mol ik misschien weer zo'n fet met de dipper. Dat heb ik liever niet, want het is toch zonde...
Welke is makkelijk te bouwen, en werkt goed? [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 18 augustus 2008 15:30:59]
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
Frithjof Sterrenburg
|
@Piet: de makkelijkste oscillator die het altijd doet is denk ik Frithjof's Wunderhorn. Rd12tf heeft die met twee fets gemaakt, vraag hem maar om zijn schema.
De Grote Hellehond Zelve
|
Frederick E. Terman
|
Als de regelaars helemaal dicht staan, voorspelt het Alziend Oog een ruis aan de uitgang van iets in de orde van een kwart of halve millivolt.
Heb je er soms een versterker achter staan die je flink opendraait? Dat leer je wel af als je wat ontvangt.
Ik zou toch proberen de oscillator van het schema werkend te krijgen. Het hoeft niet met een AF124, met een Si-pnp'tje gaat het prima.
Het voordeel is dat je dan zo handig gelijkloop hebt met de ingangskring.
Wat waren de spanningen rond die oscillator-tor? (nee, da's geen stotteren, da's technospeak).
/e: Oh ja, en neem toch gewoon twee jfetjes in serie, zoals in het oude schema. Die pof je ook niet zo makkelijk. [Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 18 augustus 2008 15:58:16]
|
rbeckers
|
Pietdepiet,
jammer, maar de foto's zijn niet duidelijk genoeg om te kunnen controleren. Het lijkt, voor zover ik kan zien, ok.
Volg FET zijn adviezen op mbt de FET's  en de oscillator.
Probeer eerst het ene probleem en dan het andere probleem op te lossen.
|
Pietdepiet
|
De oscillator heb ik net even op de broodplank gezet. Ik heb gewoon een of andere kortegolfspoel + een willekeurig klein C'tje gepakt. Het oscilleert als een gek. Ik ga het zo met de originele spoel proberen. Kan het dat hij niet wil oscilleren doordat de BF981 kapot is?
In deze opstelling zijn de spanning wederom wat te laag. Die zeners maken er gewoon een te lage spanning van, maar het werkt...
Welke J-fetjes moet ik dan halen?
Ik heb hier nog een zootje BF247A's liggen. Zijn die bruikbaar?
@Rbeckers
Ik weet het, maar mijn moeder heeft het nieuwe toestel mee. (Met een fatsoenlijke ISO en Macro) Dus ik moest het doen met de oude...
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
rbeckers
|
Pietdepiet,
als de mosfet aangesloten is op de spoel en de mosfet is stuk dan oscilleert er weinig.
Ik kan het net niet lezen maar staat achter de opdruk BF981 een R of niet?
Edit:
Bij sommige types staat R voor reversed wat betreft de pin layout.
Ik zal de BF247A opzoeken en het schema van FET, maar waarschijnlijk wel. [Bericht gewijzigd door rbeckers op 18 augustus 2008 16:33:47]
|
Pietdepiet
|
Nee, Er staat *mu*614 Maar dat kan ook *mu*514 zijn.
/e ik heb net al gezocht:
Schema van FET
Datasheet BF247A [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 18 augustus 2008 16:36:32]
|
rbeckers
|
Pietdpiet
, dan heb je met de mosfet dus tenminste die fout niet gemaakt. Snel gevonden maar Fairchild maakt die dingen nog. Ik weet ntuurlijk niet wat voor een leverancier je BF247 gemaakt heeft. Als je een transistor of ic hebt, bij voorkeur de echte leveranciersite gebruiken. Kan betere en meer info hebben.
Het grote verschil tussen die schema's is wel duidelijk.
Kan geprobeerd worden.
|
Pietdepiet
|
Dus ik kan 2keer een bf247A gebruiken? Dan ga ik dat doen... Ze lijken van Fairchild. Er staat zo'n schuine F op... [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 18 augustus 2008 16:52:58]
|
Hugo Welther
Moderator
|
De direct vervanger voor de MPF105 is een BF245.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
|
Pietdepiet
|
Hmm, die heb ik nu niet... Ik probeer de BF247A wel...
|
Hugo Welther
Moderator
|
@FET leuk schema.
Bestaan er gegevens over de spoeltjes, behalve de wikkelverhouding?
diameter, ferriet, draaddia? De oscillatorspoeltje hebben de zelfde verhouding?
|
Pietdepiet
|
Volgens mij niet. Zo ja, dan had hij ze mij ook wel even mogen geven
|
Frederick E. Terman
|
quote:
Zou ik zeker gedaan hebben. Maar ik heb het artikel uit OZ niet, alleen een vermelding (het schema) in Electron wat bij een algemener verhaal over direct conversion stond.
Maar het is duidelijk wel de bedoeling dat de antennekringen en de oscillatorkringen steeds als stelletje hetzelfde zijn.
En de parallelcapaciteiten zijn zo gekozen dat het afstembereik ongeveer overeen komt met de amateurband waarvoor de kring bedoeld is.
Vandaar ook dat bv. de 10m spoel 5 windingen heeft, en de 15m spoel maar 4! Dat komt doordat de 10m band procentueel erg breed is (bijna 2 MHz), waardoor er - bij dezelfde draaicondensator - maar weinig parallelcapaciteit in mocht. Daardoor was er een grotere spoel nodig; groter nog dan die voor 15m.
Maar daar hoeft niemand zich aan te houden, natuurlijk. Je ontvangt altijd wel wat (als de mixere mixt en de oscillator draait ;  , later zoek je wel uit waar je zit.
Ik denk dat de getallen bij de spoelen letterlijk genomen mochten worden, dus bv. "7" was echt 7 windingen. Ik wil later nog eens terugkomen met een redelijke schatting voor de diameter van de wikkelvorm en de draaddikte. Stay tuned..
|
Pietdepiet
|
Ik heb nu de 2 B247A erin gesoldeerd, en ook de AF124 weer terug. Ik meet nu met de HF-probe 0,24V. Niet echt daverend dus...
Ik hoor ook nog alleen maar ruis.
Wat moet ik nu doen? Ik weet niet of het aan de oscillator ligt, of dat die 2 BF247A's überhaupt mixen...
Het is mij trouwens ook niet helemaal duidelijk hoe ik er nou achter moet komen of het oscillator-circuit en het antenne-circuit op dezelfde frequentie zitten. Ik mag de dipper niet gebruiken begrijp ik, omdat ik dan mijn fetjes sloop.
/e een probleem is denk ik, dat er maar ruim 6V over de zeners (4.7+3.5=8.2) valt Daar moet dus 8 over vallen. Wat kan ik daar aan doen? De 1K verkleinen? Het zijn 'dikke zeners' 1 maat dikker dan normaal. Dat is toch 1.3W? [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 19 augustus 2008 10:42:18]
|
Frederick E. Terman
|
De kringen staan op dezelfde frequentie als je ze hetzelfde gemaakt hebt en ze samen afstemt.
Natuurlijk zal er een klein verschilletje in zitten, maar dat geeft niet - als de antennekring zo smal was dat dat een probleem was, zou je een nieuwe uitvinding gedaan hebben.
De oscillator bepaalt wàt je hoort. De ingangs/antennekring moet daarop ongeveer resonant zijn.
6V als je 8.2V verwacht is wel weinig. Je zou de weerstand kleiner kunnen maken, maar meet even de stromen (of bereken ze) om te zien waar het heen wil.
Maar met 6V zou de zaak ook moeten werken. Zo nauw komt dat nu ook weer niet denk ik.
Over stromen gesproken, heb je nu nog gemeten waar die 2mA bleef? Er moet sluiting in de gate(s) gezeten hebben, dat kan niet anders. Meting is een kleinigheid; gewoon bij de spoelaansluitingen.
|
Pietdepiet
|
De ene spoel heeft 8, en de andere 9 windingen. Opzich valt dat prima weg te regelen met de trimmer.
Over de 270 Ohm, meet ik nu (met 2 keer BF247 erin) 0,1V.
2mA bij 270 Ohm geeft echter een halve volt. Klopt nog iets niet.
Ik hoor vooralsnog alleen maar ruis...
|
rbeckers
|
Pietdepiet,
wat voor spanning staat op de gates van beide fets?
0.1V over 270 betekent dat er wel een kleine stroom loopt. Kan ook aan de keuze fets liggen.
Edit:
je kunt ook een flink verzwakte blokgolf, bijv. 1kHz, via een condensatortje op een gate injecteren en daarna op de andere gate. De gate kun je met 100k of zoiets aan gnd hangen. [Bericht gewijzigd door rbeckers op 20 augustus 2008 00:00:56]
|
fred101
Golden Member
|
Ik vind het wel erg knap dat hij dit zo lang volhoud. Hulde, we moeten eens over promotie gaan denken. 
Vanavond er achtergekomen dat mijn yagi voor 70cm de verkeerde kant op stond (achterste voren), ik was al bang dat er weer een 70cm doos was gaan hemelen. Daarna op 80 meter gezellig zitten kleppen met iemand die een FL2100 had, maar dan de summerkamp, met de zelfde problemen. Wel gaaf bij hem gaf er een weerstand in het anode circuit licht wat vergezeld ging van een dansende Voltmeter (de spanning zakte in doordat er een paar Ampere VHF stroom door heen trok) Hij dacht dat er iets met zijn meter of voedings diodes mis was
Donderdag komt Jan langs, die heeft in verband met de verhuizing wat spul over en dan komt ie gelijk mijn verzameling bekijken. Gezellig. Hij brengt oa een collins TCS12 (ja, ja weer een navy ontvanger natuurlijk) en een hele mooie wobbulator mee.
Heb ook wat promotie van de hobby gedaan. Tim heeft nu een 27 mc doosje op zijn slaapkamer staan maar snapt nog niet helemaal het principe. Hoe kunnen er nu duitsers op nummer 10 zijn want daar woont Jacky (de vriendin van mijn goede vriend PA0VIC) en dat is Tim zijn favorite "tante" en die zou op kanaal 10 naar hem luisteren. Helaas heeft ie dus nog niet met haar kunnen praten op zijn gpa'tje op stuk staalplaat in de dakgoot en 4W en hij wil het niet via mijn FT950. Hij zat wel heel schattig, cq cq dit is Tim, wil er iemand met mij praten te roepen. Helaas was er niemand. Of ik dan maar even iemand wilde zoeken die hij kent  De microfoon werd ook afgekeurd, de MD100 moest eraan. Dat heb ik toch maar niet gedaan.
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
Radioortje
Special Member
|
Tsja , zover is onze telg nog niet ...
Ik ben wel weer helemaal gelukkig omdat onze nieuwe dakgoten ook weer van die ouderwetse zinken zullen zijn ( ons blok is nog niet aan de beurt , maar dat duurt niet lang meer ) . Dus toch nog straks een ontvangst antenne van een metertje of 65  .
Ik ben er alleen nog niet helemaal uit wat voor een ATU ik zal gaan gebruiken/maken .
Groetjes Evert
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
|
fred101
Golden Member
|
L-tuner, als het tenminste gaat over die dakgoot. Is makkelijks te maken, minste onderdelen en hoogste rendement. Een T-tuner heeft het grootste aanpas bereik met de minst extreme onderdelen. Je moet die dakgoot in het midden doorzagen en daar een kunstof stukje tussen doen. Dan een open lijn eraan. Heb je een dipool van 65 meter  . In de electron heeft een verhaal gestaan van iemand die zijn dakrand geisoleeerd en onderbroken heeft en deze als raamantenne gebruikt.
Is wel een idee. Ik heb ook een zinken dakgoot, zal die eens van een stukje open lijn voorzien (zepp).
Nu die lineair en FT225 afmaken en dan eens iets leuks bedenken om te bouwen.
Ik heb wel een antenne-meetinstument wat ik nog wil bouwen. Het schema heb ik hier al geplaatst. Maar ik wil eigenlijk ook iets hebben waarmee ik kan zien of mijn uitgezondensignaal goed is van modulatie. Niet te veel modulatie dus. Bestaat zo iets voor SSB.
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
Hugo Welther
Moderator
|
quote:
Kenwood,Yeasu, Sommerkamp en andere maakte daar een stationmonitor voor. Bijv de YO-901
|
fred101
Golden Member
|
Mooi maar dan wil ik de YO-101 natuurlijk. Ik las op de FT site dat het een doodnormale oscilloscoop met sweepgenerator en 2-toon oscillator is. Ik heb dat kleine oude philips GM scoopje. Dat is omgebouwd om in eindtrappen te meten. Een tweetoon generator is natuurlijk geen stem dus die hoeft niet. De sweepgenerator gebruiken ze volgens mij alleen om hem als panorama adapter te gebruiken. Hoe ga ik zoiets aansluiten ? Ik denk dat dat best zinvol is om schoon te zenden. Ik wil geen splatter enzo veroorzaken.
Fred
|
Frederick E. Terman
|
Je kunt een gewoon scoopje nemen, en je signaal op de Y platen aansluiten. Vaak werd er een koppeldoosje voor gebruikt, tegenwoordig zou dat mooi met een ringkerntje kunnen. Eén draad er recht doorheen, van zender naar antenne of dummy; en een wikkelingetje op de kern, voor naar de afbuigplaten.
Je kunt zo zonder Y versterker werken, en dan kun je dus met de eenvoudigste scoop gewoon tot 30 MHz kijken.
Na enige gewenning kun je aardig zien hoe je signaal ervoor staat. Twee dingen moet je niet hebben: "flat topping", dus dat de pieken (+ en -) afgeplat worden; en afknijpen rond de nullijn.
Alletwee zijn met een dubbeltoon wel heel makkelijk te zien. Komt de dubbeltoon er goed door, dan zal de spraak ook goed zijn. Tenzij je mic gain veel te hoog staat, maar dat merk je dan wel aan de ALC.
Je kunt zelf oefenen om te zien wat ik bedoel. Als je de ruststroom te laag zet, krijg je dat afknijpen. Dat kun je gewoon proberen, kan geen kwaad voor de versterker.
Flat topping gebeurt als je te weinig loading hebt, dus als de "dip" te laag komt. Vooral voor SSB mag je niet te weinig loaden.
|